Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

február 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (21) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (102) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (927) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (117) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (39) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (507) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (15) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (32) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (35) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (38) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (88) hajtóművek-motorok (6) hampage (409) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (5) hév (44) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (63) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (6) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1013) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (14) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (65) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (11) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (8) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (8) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (57) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (12) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (81) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (89) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (5) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (38) szekacs (6) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (134) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (66) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (478) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (394) utcakép (225) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (517) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (586) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (882) villamos (837) vitorlás (7) vízibusz (8) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (339) zene (225) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Változások előtt, fekete-fehérben

2024.01.13. 06:00 :: Hamster

Legutóbb mutattam egy sor '79/80 körüli fotót Balt Korthals Altestől, most pedig folytatnám a témát, egyszerűen azért, mert tetszik a fekete-fehér képek hangulata. 

A címben írt "változások" szó nem konkrét dátumokra utal, hanem egy kb. nyolc éven át tartó folyamat eredményére: elkezdték átadni a hármas metró újabb és újabb szakaszait, aminek köszönhetően fontos belvárosi főútvonalakról (Üllői út, Bajcsy-Zsilinszky út, Váci út) tűntek el a villamosok. Eközben elkezdtek érkezni a csehszlovák Tatra szerelvények is, melyek onnan is "elüldözték" a háború előtti típusokat, ahol megmaradtak a sínek.

bkv_3057_3056_ln_13a_bka.jpg

Bár az első 2900-as és 3000-es ikerkocsikat '77 körül selejtezték, a BVVV eredetű favázasok csak '80-ban tűntek el végleg. A 66-67 éves járművek ekkor már borzasztó öregek voltak ahhoz képest, hogy végig megtartották eredeti szerkezetüket, tehát nem lettek acélvázasítva. Igaz, ezzel az ősi kinézettel jól mentek a háttérben látható felsővezetéktartó oszlophoz :)  A helyszín egyébként Pesterzsébet.

bkv_2982_2983_ln_51_bka.jpg

Itt egy másik ikerkocsi a Csengettyű utcai megállóban. Az előbb említett 66-67 éves kor rettentő soknak tűnhet, de azért érdemes megemlíteni, hogy 2024 januárjának elején, ezen sorok írásakor még forgalomban van az 1301-es pályaszámú Ganz csuklós, amit 1967-ben állítottak forgalomba, tehát már 57 éve közlekedik. Amikor 2007-ben selejtezték az utolsó UV-kat, reméltem, hogy soha többé nem fogunk normál forgalomban 50 éves villamosokkal utazni. Hát, a jelek szerint nem reménykedtem eléggé :-/ Ráadásul amikor ezeket a favázasokat kidobták, ezerrel épült a hármas metró, meg volt rendelve több száz Tatra, érkeztek az NDK-ból a ma is közlekedő HÉV-ek, és épp elkezdték bővíteni a trolihálózatot is.

bkv_1224_ln_64_bka.jpg

Az előbb a trolihálózat bővítését említettem, és az itt látható 64-es villamos voltaképp ennek áldozata volt: '79 októberében elcsörömpölt az utolsó tuja a Vezér utcában, '80 januárjában pedig elindult a 82-es troli. A kép a Bosnyák téren készült.

bkv_1067_ln_59a_bka.jpg

Az 59-es villamost nem váltotta le metró, és szerencsére busz se, úgyhogy ma is közlekedik. Eltűntek viszont 1980-ban az 1000-esek, aminek persze már igencsak ideje volt. Érdekes látvány a munkagép (ágyazattömörítő?) a villamos mögött! Az is érdekes, hogy a farkasréti temető főbejáratától felfelé nem hagyományos zúzottköves-betonaljas pálya épült, hanem valami metrószerű megoldás, ahol a sínek vasbeton lemezhez vannak rögzítve. Nem tudja valaki, hogy miért? Ha kísérlet volt, akkor elég jól sikerült, mert ma is azon járnak a villamosok...

bkv_5789_1054_ln_56_bka.jpg

És ha már 1000-es: itt van még egy, csak az 56-oson, pótkocsival. Utóbbi kicsit kaotikus állapotban van: az oldalablakok fölötti szellőzők már eltűntek, de az oldallemezelés még nem hegesztett. Persze a legérdekesebb tulajdonsága a lecsapható ajtós nyitott peron volt, amire szívesen emlékeznek vissza az egykori utasok.

bkv_2601_5675_5629_ln_33_bka_4181b.jpg

Óbudát most se hagyjuk ki, az ismerőseim kedvenc pótkocsitípusát vontató 2600-as motorkocsival. Némi történelmi értéke van a hasáb alakú utastájékoztató táblának is az előtérben.

bkv_3801_xx13_ln_13_bka_4249.jpg

1978 és 81 közt pótkocsis UV szerelvények jártak a 18-ason, ami egyfajta átmeneti visszalépés volt, mert előtte Ganz csuklósok jártak rajta, utána pedig Tatrák. Nekem nem rémlik, hogy UV-val utaztunk volna a 18-ason, de lehet, hogy csak összefolyt a Bartók Béla úton járó többi UV-s viszonylattal. Azt viszont tudom, hogy amikor olvasni tanultam, találtam valahol egy autós tankönyvet, amiben egy képen a Krisztina körúton valamelyik fedezőjelzős átjáróban egy Bengáli keresztezte az autó útját. Az a fotó nagyon tetszett, mert olyan villamosra én csak Újpestről emlékeztem.

bkv_3410_5822_ln_37_bka.jpg

És ha már pótkocsis UV, itt van egy a 37-esről is. Milyen telep volt itt akkoriban, hogy a sínek túloldalán ennyi autó és teherautó parkolt?

bkv_1332_ln_61_bka.jpg

A múltkori bejegyzést egy Ganzzal kezdtem a 61-esen, ezt pedig egy Ganzzal fejezem be a 61-esen, a háttérben a József Attila Gimnázium akkori épületével. Köszönöm a figyelmet!

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

35 komment

Címkék: budapest város képek emlékek villamos utcakép uv ezres bengáli kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes ezerhatszázas

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5218292753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Na ja, a képek a hetvenes évekből vannak, a cikk üzenete meg inkább a mának szól.
Amúgy nekem a nyolcvanas években az az emlék maradt meg leginkább, hogy:
- baromi hangosak
- össze-vissza dülöngélnek
- ráznak-rezonálnak
- télen baromi hidegek.

Utáltam az összeset.

Igazában nekem ezek már akkor kohószökevények voltak és kisgyerekként sem értettem, hogy a "baromi híres Ganz" miért nem tud olyat csinálni, mint a Tatrák.
@gigabursch: Szentségtörés, tudom, de nemrég egy komoly villamosmániással megállapítottuk, hogy az első komfortos villamos Budapesten valószínűleg a Tatra volt. Ettől még szeretjük őket, de történelmileg a budapesti villamos hangos volt, magas építésű, és rezonált :) Erre akkor jössz rá, amikor felszállsz egy nyugati kéttengelyesre, vagy akár csak egy gothaira vagy zágrábi 101-esre (tudom, utóbbiak viszonylag új szerkezetek). Eleinte nálunk is próbálkoztak futóvázakkal, forgóvázzal, maximum traction forgóvázzal, de a vége az lett, hogy közvetlenül a főtartóra épített, beálló tengelyes, laprugós hordműves cuccokat gyártottak, és az olyan luxusokat, mint a fűtés se erőltették. Amikor meg lett UV, annak is egylépcsős rugózása lett (gumibetétes kerekekkel próbáltak ezen javítani, de azért az nem
volt megoldás). A Tatra se volt egy új dolog, se halk, de emlékszem, mekkora minőségi ugrás volt a gyorsulásával, a hatalmas utasterével, meg hogy fűtött volt. Imádtuk. Amikor meg megjöttek a hannoveriek, gond volt, hogy az emberek lelépnek elé, mert olyan halk, hogy nem észlelik, hogy ott villamos jön :) Ha nem lennének ICS-ink, ez egy múltba vesző történet lenne, de ők még itt csörömpölnek velünk (bár kétségtelenül nem annyira hangosak, mint 15 éve, de én nem sajnálnám, ha eltűnnének a mindennapi forgalomból).
@Fradista Utazó: Hát, ilyen negatív hangulatom lett, főleg, mert pont láttam még ezt a változást a nyolcvanas évek elején, most meg látom, hogy semmi megoldás nincs láthatáron a HÉV-re, de igazából az ICS-kre se. Mindenki csak azt emeli ki, hogy akkoriban mindent az autóknak rendeltek alá, de azért ez részigazság. Az más kérdés, hogy az egész hitelből ment, és rá is dőlt a rendszerre.
@gigabursch: "baromi híres Ganz"
Ebbe bele se merek kezdeni :) Azért ha a Ganc-Mávag termékeinek és jól sikerült termékeinek arányát összehasonlítjuk, az nem lesz valami hízelgő. Pedig mindent megtehettek, pl. motorvonat helyett lenyomhattak a MÁV torkán egy kikönnyített szerkezetű ingavonatot (MDmot), vagy hogy nem erőltették meg magukat az ICS-k leszállításával, mert nem akartak a BKV-val foglalkozni. De ezekre rá lehet mondani, hogy érzelmi alapú érvek (pedig nem feltétlenül, mert az MDmotot ennek ellenére szerettem), az viszont objektív, hogy a GM már a nyolcvanas években tönkrement, nem a rendszerváltás után tették tönkre, mint sokan gondolják. Ráadásul már a hatvanas évek óta műszaki know-how gondokkal küzdött, azért lett a V43 teljesen nyugati tervezés, azért lett a Csörgőnek francia licensz motorja, azért kaptak a Gigantok Krupp tervezésű forgóvázakat. A Ganz eredetileg egy niche gyártó volt, mint húsz éve a Stadler, hogy bizonyos kis piacokra gyártott megbízható egyéni megoldásokat (pl. dízel motorvonatok, korábban villamos vasutak), aztán a háború után nagyjából addig bírták, amik Jendrassik dolgai el nem avultak. A MÁVAG-ot annyira nem tudom megítélni, hogy milyen pályát járt be, de valami nagyon félrement elég hamar. De persze ezekről a dolgokról nem lehet beszélni, mert a Pannonia az olyan csodamotor volt, hogy a japánok ide jártak tanulni, az Ikarus első csuklósa nem egy nyugatnémet busz elég közelről megnézése után készült el, a Ganztól meg Kanada kétezer villamost akar rendelni, csak mégse tette. Félreértés ne essék, tök jó dolgokat csinált a GM, és a végén elkezdett újra magára találni pl. a V46-ossal, de azért a csehszlovák nagyvasúti gyártás szerintem jobban nyomta, és ennek ellenére a földbe állt.
Azon a Moszkva teres képen milyen füstöt eregetnek azok a házak...
@NAR: Az sok akkori képen látszik, lehetett ott valami komolyabb dolog balra, kazánház vagy valami üzem, mert azért nem minden házból jön ilyen feketeség.
Érdekes hogy az ezreshez képest a pót alacsonypadlós járgánynak tűnik, pedig hát messze nem volt az.
Vicces a Tátra csendes futását emlegetni a 80-as évekbeli megjelenésükkor, mert annak a forgóváza az amerikai PCC licensze a 30-as évekből...
Hát igen.
Ennyire volt elmaradva a hazai ipar a világhoz képest.

A képek természetesen kordokumentumok, mindenkiből mást váltanak ki.
Nekem a borzalmas kétütemű és egyéb kipufogógáz bűze jut mindig eszembe. :)
Érdekes, hogy a színes képeknél nem.
@toto92: Az ezresek marha magasak voltak, Szentendrén látható, hogy mennyivel magasabb az 1600-asnál: hampage.hu/trams/1625/10190062.jpg
@Hamster:
Igen, így 3 évtizeddel a kommunizmus nevű kísérlet hazai végleges(?) megbukása után már nem lehet nem tényszerűen beszélni arról, hogy a know-how, azaz minden fejlesztés gyakorlatilag abból SE(!) állt, hogy a szovjet tudományos cikkeket elolvasták volna*.
A teljes hazai nehéziparra nézve!
Ennek oka a kisstílű politika, a kontraporduktív emberi viselkedés (ha valaki jobb, akkor azt le kell húzni => Káin-Ábel világkép) és az ostoba gazdasági környezet.

Nagyjából a Gigant az utolsó értelmes fejlesztésük.
Az igaz, hogy a Krupp forgóváz szebb-jobb, stb, viszont az első hét Giganton lévő forgóváz a mai napig működik a 003-007 sorszámúak alatt... (Itt azért tegyük hozzá, hogy elvben szénszállító tehermozdonyok lettek volna az NDK-ban, nagy tömegben, de ezt sem sikerült elérni... - ahhoz meg az a forgóváz is bőven jó lett volna, rakott tehervonat nemigen megy 80 km/h felett).
Az viszont szégyen, hogy meg se próbálták akkor és folyamatosan frissíteni a mozdonyokat, amikor még bőven lehetett volna hogyan és mit.

Ugyanez igaz a hajógyártásunkra is.
A belvizi mutatványok Óbudán a 60-as évek elejéig voltak pariban a többiekkel.
Az ún. szibériai tolóhajók is ugyan tök modernek voltak KGST szemmel, de a kor osztrák-német termékeihez képest már erősen lemaradtak, amiből némi főnixmadár egyedül a Mohács-Érsekcsanád-Dunaföldvár-Kalocsa belvizi tolók voltak, ill. Újpesten a Jens-ék, amik már a végleges hattyúdalt jelentették.

Beszédes, hogy a "híres-neves" magyar hajógyártásra nem bíztak rá szállodahajó építést az 1970-80-as években...
1.) Mert nem mentek utána, hogy ők gyárthassanak
2.) Mert nem tudtak olyat tervezni, ami jó lett volna
3.) Mert a szükséges hajógyári fejlesztésekkel nem akartak foglalkozni...

S ugyanez igaz a nehézgép gyártásunkra is.
Lásd a Láng gépgyár vagy épp a DiGép szomorú vagy a Rába közdelmes sorsát.
Liszenszelés az ment, önálló fejlesztés nem.
...a teljesség igénye nélkül...

_____________________
* Amik vastagon a külföldi szakirodalmak kigyűjtései voltak, csak épp mondjuk Bill a micsigeni farmer helyet Szvetlána az irkutszki kolhozlány volt a mezőgazdasági kísérlet alanya
@cserepfalva:
Ez csak annyit igazol, hogy kedves elődeink még ahhoz is kevesek voltak, hogy ipari kémkedést folytassanak.
@Hamster:
Segíts kérlek!
Mi az az ICS?
A 37-es villamost valószínűleg a Kada utca és a Maglódi út kereszteződésénél kapták lencsevégre. Balra a Glóbus gyár már épp nincs a képben, szemben ma a Merkapt telep van.
Raknék be maps linket, de akkor nem engedi be a kommentet ez a gyász.
@gigabursch: "szénszállító tehermozdonyok lettek volna az NDK-ban, nagy tömegben"
Ez honnan jött? Az NDK-ban 15 kV @16⅔ feszültséget használnak. Egyetlen, 30 km-es szakaszuk volt az itthonival megegyező 25 kV @50Hz-cel villamosítva, de oda biztosan nem kellett volna tömegben mozdony.
@gigabursch: Ipari csuklós. Mert ugye nem házi (saját gyártésú), mint a Bengáli volt.
@cserepfalva: A Tatra hajtása nem kimondottan halk (az csak a DÜWAG-nak sikerült, mert pl. még az esslingeni GT4-es is elég hangos), de a futása kimondottan kellemes még ma is. Szerintem a csehszlovákok nagyon okosan döntöttek, hogy megvették az amerikai licenszt a saját szerencsétlenkedés helyett. Itt jegyzem meg, hogy azért ebből is látszik, hogy nyugati licenszek nélkül a teljes keleti oldal megdöglött volna. Az első Skoda villanymozdonyokban svájci licensz volt, ami után el tudtak indulni tovább. A lengyelek angol mozdonyokat vettek, a szovjeteknél köztudottan sok amerikai dolog volt (vagy angol, mint a MiG-15-ös hajtóműve, vagy olasz, mint a Lada). A Csepel motorok (és az első teherautó) Steyr voltak, a Rába motorgyártása a MAN-tól jött... Durván kőkorszak lett volna a Vasfüggöny mögött az imprrrlisták nélkül :-/
@Hamster:
No, akkor egy közel három évtizedes infómról derült ki hogy marhaság???
:-/

vasút- és bányabuziktól...

Amúgy azért a trafó és a motor kivételével kb minden maradhat - ha jól gondolom...
S ha jó a motor kialakítása, akkor lehet, hogy megfelelő pólusszám variálással még ez is feloldható probléma...
@cserepfalva: Ja, és a másik dolog, hogy a BKV-nak nem kellett az elavult és energiapazarló PCC gyorsítómű, de nem kellett a még nem kimondottan kiforrott szaggató se (szerintem mindkettő érthető), erre a csehek csináltak egy mikroelektronikás vezérlésű valamit, ami nagyon jól elműködik még ma is, és olyan dolgokat tud (lejtőfék, csúszásvédelem), amikről itthon nem is hallottak akkoriban. És ezt csak úgy ideimprovizálták, csak nekünk. Nálunk eközben Debrecenben legyártották az utolsó Bengálikat...
@gigabursch: Persze, áttervezhető, csak akkor az nem a Gigant lett volna :) És még egy vicces pillanat a csodamozdony életéből, hogy annyira rossz a fázistényezője, hogy a hollandok 2001-ben vele próbálták az új 25kV-os vonaluk zavarérzékenységét: web.archive.org/web/20100323025640/http://ganzdata.hu/video/ganz_nl.html
Erről persze nem nagyon tehet, hiszen akkor már túlhaladott, kb. 30 éves technológia volt, csak érdekes.
A 4-es képről a munkagép vajon megvan még?
@Hamster:
Erről beszéltem, hogy a folyamatos rendszerfrissítés meg rendre elmaradt...

Ezt a sztorit nem tudtam...
@Hamster: "...az első komfortos villamos Budapesten valószínűleg a Tatra volt"

Lehet, hogy valakinek az komfortos, de én utálom. Egyrészt gyakran beverem a fejemet leszálláskor, pedig csak 178 centi vagyok, szóval nem nyalom ülve a Holdat. Másrészt ez is szitál, bár nem annyira mint egy UV pót.
Igazából nekem csak a hannoveri tűnik komfortosnak, mert az még a legócskább pályán is egész kellemesen suhan.
@nyelv-ész: 1980-ban a fentebbi képeken látható villamosok voltak a viszonyítási alapok. Igazán szitálós Tatrát pedig még nem nagyon láttam, maximum nagyon rossz pályán lenghet be, amilyenen az ICS-k már szó szerint csóválják az elejüket :)
@Hamster: Oké, akkor ennek fényében csak annyit mondanék, hogy az UV-ban sosem vertem be a fejemet, és az ülések is kényelmesebbek :-)
A fűtés részemről indifferens, mert télen mindig utcára öltözöm, tehát ha utcán nem fázom, akkor a villamoson sem fázom.
@nyelv-ész: Én meg 190 centis vagyok, és többször bevertem a fejem az ICS ajtóműködtető dobozába az ajtó fölött, de ez van :)
@nyelv-ész: nagyon nagy különbség hogy az utcán azért jellemzően sétálni szokott az ember és a mozgása során hőt termel, a villamoson meg áll (jobb esetben ül), ami köztudottan nem javítja a hőérzetet a hidegben. A jéghideg kapaszkodót megfogni pedig külön öröm.
@toto92: Ez ugyan nem egy öltözködési tanácsadó blog, de a sapka, sál, kesztyű télen miért nem egyértelmű? Szerintem egyébként a fűtött villamosokon is hidegek a kapaszkodók.
@nyelv-ész: de, egyértelmű, legalábbis nekem. Ennek ellenére 2024-ben a fűtést egy olyan alapvető dolognak gondolom egy tömegközlekedési járművön mint a zárt peront meg hogy van ablak.
@nyelv-ész: A fene tudja, én tökre szeretek nem eszkimónak öltözve tömegközlekedni. Meg az se rossz, hogy nem fázok fel, ha leülök. Végülis otthon is lehetne sapka-sál-kesztyűben lenni, de az ősemberek szerencsére hamarabb feltalálták a tüzet, mint a sapkát, sálat és kesztyűt. Komolyan nem tudok mit kezdeni azzal, hogy valaki nem szereti a fűtést a villamoson, különösen, hogy a buszokon volt már akkor is.
@Hamster: Nem írtam, hogy nem szeretem, csak hogy nekem mindegy, van-e rajta fűtés. Tanyasi gyerök vagyok, nekem már a HÉV-hez eljutás is laza 20 perces túra. Ha nem lennék beöltözve, a tajgában lelnék meg csonttá fagyott tetememet. Nekem inkább a nyári klimatizálás esik jól, mert a 40 fokos hőségben már nincs hova vetkőzni.

Egyébként értem, hogy a városlakóknak a fűtött tömegközlekedés mennyire jól jön, hiszen sokan csak pár percet töltenek a szabadban, mert olyan közel van a megálló. Nyilván annyi időre nem szeretnek az emberek sarkkutatónak öltözni.
a Szil. Erzsi fasorbéli fekete füstöt bizony az ottani lakóházak -akkor még- széntüzeléses kazánjai eregették, mert a 70-es évek végén még bőven szeneztek, briketteztek szerte a városban!
Az 59-es azért épült vasbeton ágyazatba, mert ott ugye van -a Déli felé nézve- igen combos balos kanyar , plusz van ám egy szép leejtés is és mert akkoriban rakták rendbe a teljes 59-es pályát (készülvén a Tatra korszakra), ezért is került ama szakaszon -előrelátó módon- vasbeton ágyazatba a pálya.
A Délinél nőttem föl, mindenhová villamossal mentünk.
Álltunk a megállóban, és lestük, hogy a Posta palota melletti alagútból mi dugja ki az orrát. Ha UV, akkor 18-as, ha kis doboz, akkor 59-es, és ha csuklós, akkor 61-es...
Mindegyiknek nyitott volt a vezetőállása, sokszor a hátsó vezetőülésen ültem. Bár volt olyan, hogy a villamos vezetője a következő megállóban hátra jött, és jól leteremtette az anyukámat, hogy miért engedte nekem, hogy fölmásszak a vezetőülésbe...
süti beállítások módosítása