Már írtam itt a blogban a II. világháború alatt épült, Stukának nevezett villamosokról, a 17 éve eltűnt UV-k közvetlen elődjéről, úgyhogy nem szeretnék senkit technikai vagy közlekedéstörténeti részletekkel fárasztani, de találtam három képet a Fortepanon, és azt gondoltam, a sok hajós kép mellett elférnek itt:
Az ember a régi Erzsébet hídhoz automatikusan régi villamosokat képzel, úgyhogy mindig tetszik, amikor egy-egy Stuka is felbukkan az 1945 előtti képeken, hiszen a Stukák ilyen távolságból megkülönböztethetetlenek az UV-któl, és ettől az egész jelenet kézzelfoghatóbb, időben közelibbnek érződő lesz. A fotón még balra tarts van, azaz a modern motorkocsi felénk közeledik. Budapesten 1941 novemberében váltottak jobbra hajtásra, ez elég jól behatárolja a készítés idejét.
A Keleti pályaudvar előtt régen gyakorlatilag villamos-pályaudvar működött. A típus 1940-ben az Állatkert és a Szépilona kocsiszín közt közlekedő 44-esen mutatkozott be, a képen ezen a viszonylaton látjuk. Az új kocsiknak eredetileg motoros ajtajai voltak, pontosabban voltak motoros ajtajaik is, de a hátsót a kalauz csukta-nyitotta, kézzel.
Az ehhez hasonló fotókat nagyon csípem: látszik, hogy az utastér nagyrészt megegyezett az UV-kéval, csak 2+1 elrendezésben volt székezve, illetve a peron és az utastér közt nem lépcsőfok volt, hanem rámpa. Később leegyszerűsítették ezeket a kocsikat, a kivonásuk idején egyikük-másikuk elég dicstelenül nézett ki...
Ez megy most