Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

június 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @Sam. Joe: A For Your Eyes Only szerintem még az átlagnál is kedvesebb rész. Ugye ott van Veers tábornok, aki jófiúnak... (2025.06.05. 19:40) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Sam. Joe: @Hamster: Teljes mértékben egyetértek! A Lotus résszel is. 8-) Úgy általában mint a "nem magam veszem komolyan, hanem ... (2025.06.05. 16:58) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Sam. Joe: @Hamster: Bocsássatok meg neki, Drágáim! Nem tudja mit beszél! matchboxmemories.blogspot.com/search?q=1957+Chevrolet&... (2025.06.05. 16:54) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @Sam. Joe: Ja, és a Kacsa másutt is akcióhős volt: youtu.be/Ls8oFvRUWZA?si=DBr_7XRLMD8LwiTM&t=14 Nem kerestem után... (2025.06.05. 16:40) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @Sam. Joe: Nekem a Moore-korszak a kedvencem, igaz, asszem eleve ez volt az első JB, amit láttam. Nem bírom, amikor tú... (2025.06.05. 16:37) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @Sam. Joe: "az én szívem az 1957-es Chevy-ké" Jaaaaaajj, az olyan közhelyes. Én nem szeretek a tömegekkel haladni, úgy... (2025.06.05. 16:33) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Sam. Joe: @Hamster: Á, én rohadtul elfogult vagyok! Egyrészt San Franciscót imádom - bár jelen időpillanatban egy bűzlő pöcegödö... (2025.06.05. 16:32) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Sam. Joe: @Hamster: Oh, köszi. Nézd, ne várj sokat, jenkik. Egyszer mesélted, hogy a németek imádnak ostoba beceneveket adni va... (2025.06.05. 16:24) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @Sam. Joe: Na, ez legyen külön hozzászólás :) "Ellenben ilyen szerepelt a Bullitt (San Franciscó-i zsaru) c. filmben,... (2025.06.05. 16:16) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @Sam. Joe: Na, végre ideértél, reméltem, hogy már az elején helyreteszed ezeket a dolgokat :) Sejtettem, hogy köze leh... (2025.06.05. 16:08) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (101) autók (89) bach (5) badacsony ms (6) balaton (188) balatonföldvár (7) balatonfüred (6) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (47) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (976) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (5) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (344) csehország (69) csehszlovák (42) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (13) doctor who (42) drezda (10) duna (64) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (50) énblog (574) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (78) gibson (10) gigant (7) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (177) hajtóművek-motorok (7) hampage (447) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (11) idegenforgalom (21) ikarus (71) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1102) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (456) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (83) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (32) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (332) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (47) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (6) nosztalgiavillamos (128) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (125) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (42) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (137) pozitívum (12) pozsony (64) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (12) sky channel (10) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (141) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (248) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (41) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (77) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (505) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (456) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (546) városkép (114) városliget (10) varsó (8) vasút (628) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (969) villamos (867) vitorlás (13) vízibusz (24) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (356) zene (230) zlin (13) zürich (14) Címkefelhő

The summer of '15 (so far...)

2015.06.07. 18:00 :: Hamster

Megint megpróbáltam zenét írni: egy kedves ismerős szerint a múltkori darab túlságosan depisre sikerült, úgyhogy valami vidám négyakkordos dolgot akartam orgonán. Úgy terveztem, ráeresztek valami korai szintis basszust, mondjuk egy Moog-szerűséget, de aztán beleakadtam egy Clavinet hangszínbe, és véletlenül annyira eltaláltam - szerintem legalábbis - azt a tipikus hetvenes évekbeli funky-s oktávpumpálós basszust, hogy nem bírtam leszakadni róla; a végén több tíz másodperces improvizációk nőttek ki belőle, alig bírtam visszatalálni az alaphoz :)

Ez már csak nem depis ;)

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: énblog zene soundcloud énzene

Gázolajszagú nyárnyitány

2015.06.05. 18:00 :: Hamster

Május utolsó hétvégéjén előrehozott gyereknapot tartottunk Interszitivel: vasárnap helyett már szombaton üldözőbe vettük kedvenc vasszörnyetegeinket!

img_9921.JPG

A Nohab-GM Alapítvány különvonatozó "turcsiorrúját" Albertfalva határában kaptuk el. Kimondottan tetszett, hogy a mozdony klasszikus kék kocsikat vontatott - nem feltétlenül pont olyanokat, mint gyerekkoromban, de legalább hasonlított a régi időkre. Egyébként jó kérdés, hogy mi mindennel jártak akkoriban: egy Balatonszemes - Budapest úton '80 körül határozottan emlékszem, hogy fapados szakaszban ültünk - ami egyfajta kultúrsokként ért, mert előző alkalmakkor hozzászoktam a műbőrhöz :) Egyszer egy vasutas ismerősöm kikereste nekem, hogy milyen kocsitípusról volt szó, de már elfelejtettem - ha valaki kedvet/tudást érez  magában, kisegíthetne :)

img_9935.JPG

Fura élmény, hogy az ember lekanyarodik a főútról, elzötyög egy fénysorompóig, onnan gyalog felmászik a szomszéd domb tetejére, ahol magány helyett 6-7 másik vasútfotós várja :)

img_9959-2.JPG

A klasszikus MÁV nagydízelek sorozatába jól illeszkedik a Közgép fekete Szergeje, ami Lepsénynél még megvolt várakozott. Nem tudom, mennyire jó ötlet egy ekkora hőerőgépet tartalmazó pléhkasztnit feketére festeni - mostanában a korábban feketeséggel "tüntető" Floyd is elkezdte kivilágosítani a mozdonyait.

9 komment · 2 trackback

Címkék: videó képek vasút ludmilla trainspotting nohab szergej

Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.

2015.06.03. 18:00 :: Hamster

Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje

A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három komolyabb erődítésből állt a mai magyar oldalon: a tulajdonképpeni várral szemközti Csillagerődből, a nagyigmándi erődből, és a talán leghíresebb Monostori erődből:

Sajnos annak idején az iskolában semmit se meséltek az ilyesfajta erődépítészetről :) a neten pedig csak némileg foghíjas információkat találtam, ezért szokásosan előre jelzem, hogy szívesen fogadok kiegészítéseket kommentben!

img_9687.jpg

Az erődítményt még Klapka György kezdte építtetni, de amit ma látunk, az a császári haderők tervei alapján 1850 és 1871 közt jött létre. Valahol érdekesnek találom, hogy az osztrákok a XIX. század második felében akkora, az adott pillanatban ugyan korszerűnek mondható, de valahol mégis régimódi erődöket építettek, mint a Citadella, vagy pláne ez. Gyakorlatilag el is avultak, mire elkészültek - ez az erőd például harcokat nem is látott, kiképzésre és raktárnak használták.

img_9696.jpg

Persze azt érteni vélem, hogy ezt a dupla kőfalas, sztereóban belőhető várárkos (lásd a fentebbi képen: átugrani nem tudod, a belsejében pedig minden irányból tűz alá kerülsz), több méternyi földdel borított falú monstrumot nem nagyon lehetett volna tüzérséggel és gyalogsággal bevenni, de akkor is valahogy "középkoriasnak" tűnik.

img_9679.jpg

Ugyanakkor persze mai szemmel nézve csodálatos építészeti teljesítmény, és órákon át bekutyagolható, végtelen látnivalókkal szolgáló érdekesség is. Ezen a képen a Dunai bástya udvari bejárata látható; a kék ágyúgolyó a látogatók útbaigazítására szolgál.

38 komment

Címkék: énblog utazás komárom képek haditechnika vár

A szintetizátorok előtti szintetizátorok III.

2015.06.01. 18:00 :: Hamster

Első rész - Második rész

Ami most következik, az egyszerre hihetetlen és szomorú. Hihetetlen, mert a Mellotron tulajdonképpen sikeresen megoldotta a mintavételezés alapú zenekészítést - elektromechanikusan! -, és szomorú, mert egyszerűen túl bonyolult volt ahhoz, hogy megbízható és olcsó legyen, és hogy elterjedjen - később pedig már tisztán elektronikusan is meg tudták csinálni azt, amit ez a doboz erőből tudott. Aki demonstrálja (nem is akárhogyan): Paul McCartney!

A Mellotron magnószalagokra rögzített mintákat rendelt minden egyes billentyűhöz: amíg nyomod a gombot, a szalag kicsévélődik, közben érintve egy magnófejet, ami lejátssza az azon levő zenét; amint elengeded, a fej és a szalag útja elválik, utóbbit egy rugó vissza is húzza, hogy alkalmasint újrakezdhesd. Egy-egy minta csak pár másodperces volt, de valószínűeg ez is elég lenyűgözőnek tűnhetett a hatvanas években!

És most jön az a kategória, amit kiskoromban a tévében láttam - és azóta se értem: hogy hogy' lehet valaki olyan mázlista, hogy meg tud élni abból, hogy egyik izét a másik izé után köti, és aztán addig játszik a potméterekkel, amíg jól nem szól... aztán elrontja, kitekerget valami mást, csak hogy azt is elrontsa. A mai dídzsék sehol sincsenek hozzájuk képest ;)

A videón látható Buchlát a hatvanas évek második felében fejlesztették ki, de ez persze csak a kezdete volt egy hosszú sorozatnak. A masinát tervező Don Buchla direkt nem akarta valamilyen létező hangszer felületét - tehát például egy zongorabillentyűzetet - utánozni, ő újat akart alkotni... és ahogy a képeket elnézem, ez általában sikerült is neki.

1st commercial Moog synthesizer (1964, commissioned by the Alwin Nikolai Dance Theater of NY) @ Stearns Collection (Stearns 2035), University of Michigan.jpg"1st commercial Moog synthesizer (1964, commissioned by the Alwin Nikolai Dance Theater of NY) @ Stearns Collection (Stearns 2035), University of Michigan" by Chad - Moog. Uploaded by Guitarpop. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Az a szintetizátor márkanév, amit már gyerekként is ismertem, persze egyértelműen a Moog volt: ilyen feliratú dobozokat gyakorlatilag minden második felvételen lehetett látni, ami az Egymillió fontos hangjegyben vagy a Pulzusban (volt akkoriban egyátalán más zenei műsor?) felbukkant. A névadó Robert Moog még fiatalon találkozott a korábban bemutatott RCA Mark II-vel, és bár vállalkozása eleinte tereminekkel foglalkozott, közben szépen csendben kifejlesztette a modern szintetizátorokat:

Az a legszebb, hogy ezeket a dögöket ma is gyártják, ezért be lehet linkelni egy olyan bemutatóvideót, mint ez itt :) Persze a legtöbbször nem ilyen nagy dögöket láttam (legalábbis nem magyar videókon), hanem kisebbeket, de a márkanév valahogy megragadt. Meg a kinézetük, és ahogy mindig tekergettek rajtuk valamit:

És ha már a múltkor egy tabáni Loksi koncerten próbáltam azonosítani a classic kertésznadrágos Presser hangszereit, itt az újabb kihívás: a korábban látott billentyűk mellett itt valami mini szintit is nyomkod. Egyszerű poén lenne rámondani, hogy "biztos Minimoog-ot", de fogalmam sincs, mi az, mert akkoriban gyakorlatilag mindenki gyártott ilyen kivitelű cuccokat:

10 komment · 1 trackback

Címkék: zene youtube technikatörténet hangszerek

Nem egyszerű a kis utcákban kanyargó villamos élete :)

2015.05.31. 13:42 :: Hamster

A Türingiai-erdei Vasutat már bemutattam egy videó erejéig, de a dombvidéki villamos 2,4 kilométer hosszú waltershauseni szárnyvonalát csak megemlítettem. Ez egy érdekes jószág: a fővonalról egy deltában válik le, és bár a másik végén is van fordítóhurok, jellemzően egy kétirányúvá átépített KT4-es ingázik rajta. Itt vezetni alapvetően nem túl pörgős munka: harmincvalahány/huszonpár percenként van indulás, az egész út pedig nem több hét percnél. Na de hogy mi jön szembe, amikor egyik kisvárosi utcából a másikba kanyarodunk, azt sose lehet tudni, ez pedig határt szab a féktelen száguldásnak :)

PS: Sajnos nem nagyon működik a weboldalam (van, ami igen, van, ami nem) - majd talán lesz, ha a szolgáltató is úgy akarja...

2 komment

Címkék: közlekedés videó németország villamos gotha csak egy videó

Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van I.

2015.05.28. 18:00 :: Hamster

Családi kirándulást terveztünk, és én speciel a Mátrába szerettem volna menni, de az időjárás úgy alakult, hogy ott csak eső és ború fogadott volna bennünket, ezért spontán módon inkább nyugatnak indultunk. A Monostori erődöt már évek óta meg szerettem volna nézni, de gondoltuk, a szlovák oldalra is érdemes átmenni, elvégre az volt a tulajdonképpeni történelmi város, és a tulajdonképpeni vár is ott volt.

img_9602.jpg

Ki másról is nevezhették volna el a városháza előtti teret, és ki másnak a szobra állhatna a közepén, mint Klapka Györgyé?

img_9567.jpg

A tér szépen rendbe lett hozva, de a nem túl nagy belváros azért még több helyen felújításra vár. Nem tűnt nagynak a turistaforgalom, meglepően csendes volt minden!

img_9571.jpg

A város lakosságának még mindig túlnyomó része magyar, úgyhogy a magyar nyelvű feliratok nem számítanak ritkaságnak, ...

img_9591.jpg

... ez itt pedig egyenesen a magyar nyelven működő Selye János Egyetem központja az egykori Tiszti pavilonban. Nagyon kellemes hangulatú kis udvar...

4 komment · 1 trackback

Címkék: énblog utazás szlovákia város komárom képek

Dízelszalamandra újratöltve

2015.05.26. 17:00 :: Hamster

Alig több mint egy éve írtam a Schneebergbahnról; azok a képek (és élmények) 2007-ből származnak, nemrég viszont megint ott jártam, és mivel megint jól éreztem magam, úgy döntöttem, megint itt az ideje egy kis szalamandrázásnak.

img_9168.jpg

A "Szalamandra" ugyebár a vonalon a kilencvenes évek vége óta járó motorkocsik fantázianeve - egészen addig gőzvontatással (pontosabban tolással) közlekedtek. 2007-ben még csak kettő volt belőlük, azóta vettek még egyet. A régi képeket elnézve ráadásul a pályát és a megállókat is kikupálták!

puchberg_kicsi.jpg

Ami nem változott, az a Schneeberg tetejéről a mélybe lenézés élménye. "Csak" 1200 méterrel vagyunk a kiindulási pont, Puchberg fölött, de olyannak érződik, mintha a világ tetején lennénk. Ráadásul egy olyan - gyakorlatilag hó nélküli - tél után, mint a 2014/15-ös, jó volt némi fehérséget ropogtatni a talpunk alatt!

8 komment

Címkék: utazás videó ausztria képek vasút idegenforgalom alpok puchberg

Berlin fölött az ég...

2015.05.24. 17:00 :: Hamster

... még mindig erősen felhős volt, miközben ezeket a képeket csináltam, de ki foglalkozott ezzel? Az első részhez képest ezúttal van pár "nagyágyú" is a válogatásban, illetve néhány szokatlan/kevésbé ismert gép. Plusz néhány rácsodálkozás, hogy mi minden szolgált a hidegháborús korszak NSZK-jának haderejében. Mondtam már, hogy erre a múzeumra érdemes (jó)pár órát rászánni?

A Német Hadsereg Haditechnikai Múzeuma, Berlin-Gatow, 2. rész
A szép felhők még mindig nem tágítottak...

5 komment

Címkék: repülés berlin haditechnika múzeum repülőgépek hampage

A szintetizátorok előtti szintetizátorok II.

2015.05.22. 18:00 :: Hamster

Elég nehezen szántam rá magam ennek a bejegyzésnek a folytatására, mert a Birodalom visszavágot leszámítva a folytatások általában rosszabbak, mint az első rész - másrészt viszont annyi érdekes hangszer maradt még, amit meg lehetne mutatni... Szakértelem híján megint csapongani fogok - ha valakinek eszébe jut valami, nyugodtan írja le alulra kommentben!

Electronic Sackbut.jpg"Electronic Sackbut" by David Carroll - originally posted to Flickr as image0243. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons

Ez itt fenn az "Elektronikus Harsona" 1948-ból - a kanadai Hugh Le Caine a jó értelemben véve megszállott feltalálók mintapéldánya lehetett: a második világháború alatt radarokat fejlesztett, atomfizikát tanult... majd visszatért ifjúkori hobbijához, és hangszereket tervezett. Az ember a jobb kezével a zongorabillentyűzetet kezelte, ballal pedig a hang jellemzőit állíthatta be - kicsit mint az Ondes Martentot-nál; a felvételek tanúsága szerint a gép egész jól utánozta a fúvós hangszerek hangját! A képen látható szerkezet az első prototípus volt, Le Caine később egy sor másik hangszert is épített, nem ilyen barkács kinézettel.

RCA Mark II Sound Synthesizer.jpg"RCA Mark II Sound Synthesizer" by Rca mk2.jpg: Finnianhughes101 derivative work: RCA Mark II Sound Synthesizer.png: Clusternote derivative work: Clusternote (talk) - This file was derived from: RCA Mark II Sound Synthesizer.png. Licensed under CC0 via Wikimedia Commons

És ez is egy szinti: az RCA Mark II. Nem csak zajt tudott kelteni, de szekvenszerként is működött - pontosabban csak akként: nem volt zongorabillentyűzete vagy hasonlója. Programozása patch-kábelekkel, kapcsolókkal, potméterekkel, és papírra lyukasztott jelekkel történt, a különböző hangsávokat a végén sellakba karcolta. Bonyolultsága miatt nem használták túl sokan, csak a legkísérletezőbb kedvűek: például ilyeneket írtak rajta. Meg ilyeneket. Kérdés, hogy ez a "nyereség" vajon fedezte-e legalább a villanyszámlát - mert az építés költségeit biztosan nem :)

De ne gondoljuk, hogy az elektronika hajnalán csak fura zajok keltésében gondoltak: a fentebbi videón látható beszédszintetizátort például 1937-38-ban fejlesztették ki! Ez persze még csak félig volt az elektronika diadala, mert nagyon sok múlt a kezelőkön, akik hónapokon át tanulták a megfelelő hangkeltés titkait, mire elérték az imént látott szintet.

Voxcontinental.jpg"Voxcontinental" by Original uploader was Starlingjon at en.wikipedia - Transferred from en.wikipedia; transferred to Commons by User:TenIslands using CommonsHelper. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

De vissza a hangszerekhez! Annak idején a Hammondról írtam, hogy bár kétségkívül népszerű volt, de közel sem egyeduralkodó: többek közt súlya, ára, illetve a felhasznált elektromechanikus alkatrészek érzékenysége miatt komoly piaca volt a jobbára tranzisztoros combo orgonáknak is. Közülük az egyik leglátványosabb - szerintem - a Vox Continental volt; hangja számtalan dalban hallható, de jellegzetes kinézete miatt képileg is jól felismerhető - például az Animals-féle House of the rising sun "klipben". Megint mások például az olasz Farfisa termékeire esküdtek - mint Rick Wright a korai Pink Floydban:

A zongorák "utánzása" szintén érdekes új hangszereket eredményezett: Harold Rhodes a második világháború közben fejlesztette ki elektromos hangszerét, melyben a zongoramechanika kalapácsai húrok helyett fémrudakat ütöttek meg, melyek rezgéseit hangszedővel felfogva és felerősítve jött létre a jellegzetesen csengő-bongó hang.

Rhodes Mark V.jpg"Rhodes Mark V" by The original uploader was Fetz at German Wikipedia - Own work -. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

A Rhodes zongorát a gitárkirály Leo Fender - nem szívességből, hanem üzletet szimatolva - felkarolta, viszont mivel nem igazán szerette a hangszer magasait, eleinte csak egy a basszus tartományra szorítkozó mini kivitelt gyártatott - ez volt a Piano Bass, amit az alábbi videón egy Vox Continentállal együtt csodálhatunk meg; Ray Manzarek bal kézzel a Piano Bass-t üti, jobbal a Continentalt (utóbbit később Gibsonra cserélte):

31 komment · 2 trackback

Címkék: zene youtube technikatörténet hangszerek

Reggelire 424-es

2015.05.20. 18:00 :: Hamster

Múlt szombaton ki kellett mennem a Nyugatiba, mert le akartam fotózni a MÁV "Hernyó" becenevű motorvonatainak egy vezérlőkocsiját az újabban kék színű FLIRT motorvonatok szomszédságában:

img_9743.jpg

Na jó, ez így ebben a formában nem igaz: főleg a fentebbi kép bal szélén belógó nagy feketeség érdekelt, még pontosabban a 424-es gőzössel a Dunakanyarba induló nosztalgia vonat indulása :)

img_9748-2.jpg

A közelmúltban néhány évig nem nagyon lehetett 424-est látni, úgyhogy meg kell becsülni, hogy legalább az egyik megint működőképes! Ezen a képen még valószínűleg folyt a víz vételezése...

7 komment

Címkék: budapest videó képek vasút nosztalgia gőzmozdony 424

süti beállítások módosítása
Mobil