25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
Hamster:
@toto92: Annak a múzeumnak a különvonata volt, gondolom fólia vagy ilyesmi.
A nagymarosi megállás fura, nem tudom, há... (2025.07.23. 20:15)Négy gyors vasúti életkép
toto92:
A felirat a gőzös szerkocsiján a különvonat miatt volt? Mert nagyon idegenül mutat rajta...
Nagymaros-Visegrádon még ... (2025.07.23. 10:40)Négy gyors vasúti életkép
nyelv-ész:
@Hamster: Ne add fel a minőséget a mennyiségért. Ez nem a marxizmus-leninizmus, hogy a mennyiségi mutatók átcsapjanak ... (2025.07.20. 14:21)Szép hajók, jó hajók... meg az új katamaránok :)
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Múltkor a Pershingek kapcsán írtam arról, hogy milyen hálás dolog Szlovákiában mozdonyokat fényképezni, hiszen sokkal több színben léteznek, mint nagyrészt egyenfestésű itthoni kollégáik. Ez dízelfronton is így van, többek közt kedvenc Búváraimmal - belőlük ugyan nincs annyi fajta, mint a különböző áramnemű villanygépekből, de azért így is a lencsém elé került pár különböző színterv:
Leggyakrabban talán a jelenlegi flottaszínnel, a Blonski-festéssel találkozni. Nem áll nekik rosszul, pláne, ha a kocsik is passzolnak hozzá; ezen túl felhívnám a figyelmet a pályaszámhoz passzoló James Bond-logóra :)
Az imént egy modernizált és remotorizált gépet (757-es sorozat) láttunk, ez itt fentebb viszont a hagyományosabb verzió: egy 754-es, a csehszlovák időket idéző festéssel.
Ez itt pedig egy 750-es, ami a 754-es elődjének, a 753-asnak a modernizálásával készült - és ha jól értem, a 757-esek a 750-esek további modernizálásával jöttek létre. Bele lehet ebbe bolondulni, számozgatnak-modernizálnak ész nélkül :)
Újabb 754-es, újabb festési séma. Pontosabban a vonalak mintha megegyeznének az előbb látottal, csak a színek mások. Lehetséges, hogy annak idején így különböztették meg a sorozatokat, vagy mondjuk a fűtési módot (a 753-asok tudtommal kazánnal épültek, míg a 754-esek már elektromosan fűtötték a kocsikat)?
Ismét youtube-szöföltem egy sort: rákerestem valamire, aztán az ajánlott videók alatt ajánlott videók ajánlójaival folytattam, míg össze nem jött pár érdekes találat...
A kiindulási pont az volt, hogy valaki említette, hogy a Guns N' Roses"November Rain" című száma sokkal régebbi, mint a '92-es lemez, amin megjelent. És valóban, állítólag már '83-ban létezett az alapja, amit Axl folyamatosan csiszolgatott - zongorán. A fentebbi videón viszont gitárkísérettel hallhatjuk a későbbi slágert, amit naaaagyon utáltam, amikor aktuális volt :)
Az előzővel ellentétben a Fal című Roger Waters szólólemezPink Floyd album dalainak demói ismerősek voltak számomra; a majdnem teljes lemeznyi anyagból a "Comfortably Numb" egy kezdeti verzióját emelném ki, részben azért, mert ez nem csak Waters száma, részben pedig azért, mert ez a kedvencem. Érdekes, hogy Waters részei mennyire túljátszottan hátborzongatóak; kimondottan jót tesz a darabnak, hogy felbukkan benne "normális hangként" David Gilmour.
A youtube-on fent van egy demó ezeknek a "normális részeknek" a kezdeményével - eredetileg ez a demó volt a dal alapja, ehhez tette hozzá a magáét (nem keveset) Waters. Érdekes, hogy két ennyire ellentétes figura ellentétes hangulatú részleteiből össze tudott egy ilyen hatásos szám jönni - állítólag voltak is nagy veszekedések, míg összehozták :) Örülök, hogy a youtube kidobta ezt a videót, különben lemaradtam volna róla!
Szintén nem tudtam arról, hogy a Waters nélküli Floyd legnagyobb slágere a lemezen játszó egyik session zenész ötletén alapszik. Nem is kicsit, a hangulatot egyértelműen ez a lüktetés adja meg, bár a hátborzongatáshoz azért itt is dolgoztak rajta egy sort.
A Thin Lizzyhattyúdalának legjobban sikerült darabja a "Stone Cold Sweat", ennek a demóját is kidobta a youtube. Annyira nem különbözik a végleges verziótól, de kellett valami kemény a bejegyzésbe, mielőtt...
Az Angyalvár volt a Colosseum mellett a másik olyan római épület, amelyről előre tudtam, hogy tetszeni fog élőben is - és nem tévedtem.
Kívülről fura látvány ez az építmény: a tető díszítése, az odavezető híd a szobrokkal, no meg főleg az ablakok és erkélyek nem igazán illenek egy erődhöz, de maga a hengeres rész se hasonlít várszerűségre. Ennek oka, hogy eredetileg nem is annak épült, hanem Hadrianus császár és családtagjai, illetve utódai mauzóleumának.
Az épületet az V. században alakították a városfal egyik erődjévé, ráadásul ezután néhányszor ki is fosztották, úgyhogy az eredeti berendezéséből nem sok maradt. A pápák a XIV. századtól használták jól védhető menedéknek, ekkor építették a Vatikánból idevezető folyosót is.
Amikor az ember belép a falak és a hengeres rész közti udvarra, az épület egy további felhasználási módjával szembesül, ti. hogy egy időben laktanya és börtön volt. Nem valami barátságos érzés innen felnézni a falra, ...
Az igazi izgalmak akkor kezdődnek, amikor az ember elindul felfelé a hengerben. Egy sötét és meredek folyosón juthatunk a belsejébe; az útvonalat csapóhíd, lőrések és rejtett csapóajtó teszik még "Indiana Jones-osabbá".
A következő meglepetés akkor jön, amikor ismét napfényre lépünk: ekkor hirtelen nem erődben érezzük magunkat, hanem egy középkori palota udvarán!
És hol vagyunk ekkor még az épület tetejétől! A díszudvar közepén látható szobor egyébként eredetileg a vár tetején állt. A monda szerint Mihály arkangyal egy járvány végén jelent meg ott, a veszély elmúltát jelezve. Ma egy XVIII. században készült másik angyalszobrot találunk a helyén.
Ha az előbbi udvar díszes volt egy erődhöz képest, akkor az ezután következő termekre nincsen szó: hiába, a pápák szerettek jó körülmények közt élni! Mindez különösen érdekes lehetett III. Pál esetében, aki fiatalkorában az erődben raboskodott, majd évtizedekkel később pápaként tért vissza oda - a képen látható mennyezet a róla elnevezett termet díszíti.
2017-ben erőteljes növekedésnek indult a vasútfotós túráim száma, ami mondjuk nem volt nehéz, mert 2016 mélypont volt ebből a szempontból. Persze készültek fotók itt-ott akkor is, de egy tematikus oldalt nem tudnék megtölteni velük - egy ilyen "vegyesgyümölcsöset" viszont, ami most fog következni, igen:
Két további jelenet a januári C50-esezés napjáról, amikor ötvenforintosokkal+zsepivel kitámasztott kamerával bohóckodtam Széchenyi-hegy bejáratánál, mert elfelejtettem állványt hozni magammal. Szerintem egész jól bevált a mekgájverkedés:
Meg tudjátok első ránézésre mondani, mi a különbség a lenti képen látható két vágány közt?
Igaz, a bejegyzés címében már lelőttem lelőttem a poént: jobbra egy normál (1435 mm), balra pedig egy orosz (1520 mm) nyomtávú sínpárt láthatunk. Ez a szomszédság önmagában még nem különleges, hiszen a záhonyi átrakókörzetben is találhatunk széles nyomtávú vágányokat, néha még fonódva is a normállal, itt azonban a "birodalmi" paraméterű vonal (Širokorozchodná trať, ŠRT) nyolcvanvalahány kilométert tesz meg szlovák területen:
Autor: Meichs – selbst erstellt nach Slovakia-map.png, CC BY-SA 3.0, Odkaz
Azóta a fentebbi képen látható kétszekciós villanygépek dolgoznak rajta, bár állítólag vannak magánvasúti tehervonatok is az útvonal mentén fekvő célpontokhoz. A két szekció együttes (órás) teljesítménye 2x2 MW körül van, 350 kN vonóerővel - tulajdonképpen nem is olyan erős egy ilyen iker, viszont sebesség helyett az indító vonóerőre van kihegyezve, arra itt nagyobb szükség van. A fenti képen látszik, hogy rögtön három párhuzamos betápvezeték is van a munkavezeték mellett, erre a nagy felvett áramok miatt lehet szükség.
Decemberben Pozsony és Pozsony közt egy kicsit Bécsben is vonatoztam. Különösebb célom nem volt, de utaztam egyet a Stammstreckén, ahol az S-Bahnok és régiós vonatok közt újabban a Westbahn távolsági vonatai is felbukkannak:
2017-ben felfedeztem magamnak a szlovák vonatokat, és újra felfedeztem magamnak a Vág felső völgyét. Annak idején különvonattal utaztam be egy részét, egy másik szakaszán pedig autóval hajtottam keresztül, és megmaradt bennem, hogy milyen szép hely, illetve hogy ide vissza kellene jönni fotózni. Végül három különböző túra során is fotóztam itt vonatokat, bár messze nem jártuk végig a lehetséges fotóhelyeket. Az egyik alkalomról, amikor inkább csak érintettük a folyó völgyét, már írtam, most a második fog következni, amikor több helyen is megálltunk:
UI: Bár a múltkor egypatronos poénnak éreztem a szlovák rockrádióban hallott zenék youtube-ról beágyazását, most is lesz pár ilyen - egyszerűen hozzátartozott a hangulathoz. Akinek a múltkor nem tetszett, az most se hallgassa meg őket :)
A virtuális időutazás Újpesten, az István és az Árpád út kereszteződésében kezdődik, ahol egy 10A-n közlekedő 1900-as ikerkocsi várakozik. A metróépítés kapcsán eltűnt ház portálsorának viszonylagos rendezettsége éles ellentétben van a feliratok színességével; érzésre a nyolcvanas évek első felében járhatunk, legalábbis az újságosbódé-típus, melynek egy példányát a bal szélen láthatjuk, akkoriban terjedt el. A másik megjegyzésem az, hogy a Csemege felirat alatt, közvetlenül a villamostól balra látható hirdetőoszlop mintha nem sima hirdetőoszlop lenne, hanem egy újrafelhasznált Beszkártos megállótábla. Ez eddig fel se tűnt - aki már élt akkoriban, attól kérdezem: másutt is megmaradtak ezek, vagy inkább kivétel volt, ha valahol meghagyták? Vagy mégse egy régi megálló-oszlopot látunk? Csak mert az alakja, a kivitele nagyon arra hajaz.
Haladjunk tovább Rákospalota felé - ez már biztosan a nyolcvanas évek, hiszen távolabb egy 10-esre táblázott Tatrát láthatunk (érdekes a modern cseh szerelvényt így együtt látni a 10A ősöreg ikerkocsijával). Balra "Az utolsó metró" című filmet hirdeti a felirat, jobbra egy butik reklámja lóg be a képbe. Örülhetünk, hogy a kétütemű pöfögények (Barkas, Wartburg) látványa mellé nem társul a szaguk, mert az sokat rontana a kép élvezhetőségén :)
Ugyanaz a sarok, csak másik irányból fotózva: az a háztartási bolt se úgy néz ki, mint ami abban az évtizedben kinyitott volna, pedig az ajtó melletti cetli szerint csak július 18. és augusztus 7. közt volt zárva. Van itt esetleg erzsébeti, aki ennyiből meg tudja mondani, melyik évben járunk? :) Villamosmániásoknak pedig az a kérdés, hogy mi hiányzik erről és az előző képről mához képest?
A minap gyanútlanul álltam a megállóban, amikor hirtelen megjött a villamos... és ez elég apropó ahhoz, hogy megint dagonyázzak egyet a nyolcvanas évek popzenei poklában ;)
1987 egyfajta fordulópont volt az életemben popkultúrailag. A nyugati zenék és azok hangulata addig csak mérsékelten volt elérhető számunkra - talán a Petőfi Rádió "Reggeli csúcs" című műsora (más is emlékszik rá?) állt a legközelebb ahhoz, amit ma mindenütt hallhatunk. Ez azonban csak ízelítő volt a '87-ben már Pesten is fogható Danubius Rádióhoz képest, ahol a nap nagy részében olyan zenék mentek, amiket azelőtt úgy kellett összevadászni a kívánságműsorból. Különösen érdekes volt nyáron ebből a "fél-nyugati" hangulatból az NDK-ba átrándulni, majd onnan visszajőve rájönni, hogy annyira nem is rossz nálunk... Az év aztán a Sky Channel megjelenésével zárult, de erről már meséltem, nem is egyszer.
Ami furcsa, az az, hogy konkrétan nem sok emlékem van arról, pontosan milyen zenék szóltak nevezett rádióból, csak az maradt meg, hogy szóltak. Pontosabban két szám azért berágódott:
Az egyik a "Nothing's gonna stop me now" Samantha Foxtól. Ha a klipet is láttam volna hozzá, érteném, miért ragadt meg tizenkét éves énemben, de csak a zene miatt..?
A másik ez volt. Most már körülbelül 12 másodperce tudom, hogy az előadó Debbie Harry volt, akiről pedig már akkor is tudtam, hogy kicsoda, de fel azért nem ismertem a hangját. Még érdekesebb a szám szerzője: Chuck Lorre. Igen, az a Chuck Lorre, aki a Két és fél pasit (vagy mi a magyar címe) és a Big Bang Theory-t kitalálta. Tehetséges manus!
Na, erre a kettőre emlékeztem, de a most következő többi számot úgy kellett a netről kinéznem. Másnak is ilyen homályosak az emlékei erről az évről, már úgy értve, hogy zeneileg? Ennyire jellegtelenek voltak az akkori slágerek, mint például a fentebbi, vagy csak engem kötöttek le túlságosan más dolgok?
Oké, a Queen és Freddie Mercury már akkor is lenyűgözött (a Live Aidnek köszönhetően), de ez a feldolgozás inkább csak azért maradt meg, mert az előző számmal együtt szerepelt egy olyan kazettán, amit a korábban említett NDK-s kirándulás során n+1 alkalommal meghallgattunk az autóban. Nem rossz, de ő ennél jobbat is tudott.
Egy 1987 slágereiről szóló wikipedia oldalon ez volt az egyik első szám, ahol a címről azonnal beugrott a zene. Nem az én stílusom ez se, egy átlagos C64 játék aláfestése Wagner-opera hozzá képest - vagy csak sznob vagyok? :) Mindenesetre legalább emlékeztem rá.
A Jefferson Airplane Starship fentebbi slágere nem tudom, hogy a Danubiusban lement-e, de hogy az NDK-ban a csapból is ez folyt, az tuti! Máig érthetetlen, hogy a kötelező Erich Honecker-képek, a szpartakiádra ütemet lépve vonuló ifjak sora, a tranzit autópálya lehajtójánál totál náci stílusban üvöltöző rendőr, vagy éppen a vendéglátóhelyek magyar valósághoz képest is hihetetlen bunkó színvonala hogyan fért össze azzal, hogy mindenütt nyugati slágerek szóltak, a mozikban pedig a Beverly Hills-i zsaru ment, amit nálunk akkor még nem is mutattak be!
Ez megy most