Bevallom, az, hogy 2017-ben ennyire megszerettem a cseh- és szlovák vasutakat, részben egyszerű esztétikai okokra vezethető vissza: bár sok egymáshoz hasonló mozdonysorozatuk van, az azonos típushoz tartozók is sokféle festést viselhetnek. Egyszerűbben fogalmazva: az ember nem tökegyforma fotókkal tér haza egy-egy kirándulásról. Persze még nagyon kezdő vagyok a felismerésükben, sokszor csak a képeket itthon nézegetve sikerül "dekódolnom", mit is láttam; különösen igaz ez a hetvenes évek végétől a kilencvenes évek elejéig számos változatban épített kockamozdonyokra (tudom, nem kocka, de azért elég szögletes, nem?). Ezt a bejegyzést elsősorban saját okulásomra csinálom, de hátha mást is érdekel, mi a különbség az egyes gépek közt - ha valahol hülyeséget írok, kérem kommentben megtenni a javítási javaslatokat :)
Mielőtt elkezdjük, némi alapinfó: a csehszlovák időkben az egyenáram alatt közlekedő (100-as számmezejű, pl. 163-as sorozatú) mozdonyok sötétzöldek voltak középen vezetett sárga sávval . A váltóáram alatt dolgozó (200-as számmezejű, pl. 263-as sorozatú) gépeknek piros-sárga színtervük volt, a többáramneműek (300-as számmezejű mozdonyok, pl. 363-as sorozat) pedig kék színűek voltak, ugyancsak sárga sávval. Innen indultak, aztán - pláne a kettéválás után - jöttek az újabb és újabb színtervek.
Csak kisbetűvel: nem is próbálom az összes változat összes festését felsorolni - csak olyat tudok bemutatni, amiről van fényképem. Mindezen túl a becenevekkel is érdemes vigyázni, hiszen elképzelhető, hogy minden fűtőház másképp hívta a saját paripáit.
Kezdjük ezzel a tizenéves képpel, melyet egy régi festésű szlovák 163-asról, korábbi nevén E499.3-asról készítettem Poprádon. A magyar vasútbarátok általában minden ilyen kasztnijú mozdonyt Pershingnek hívnak, de tulajdonképpen csak a 163-ast hívták tényleg így - állítólag azért, mert bár gyorsan indulni nagyon tudott, túlságosan messze sose jutott, akárcsak az amerikaiak közepes hatótávolságú Pershing II-es rakétái. Kicsit erőltetettnek tűnik ugyan a becenév etimológiája, de jobbat nem találtam a neten...
Manapság leginkább ilyen színekben találkozhatunk az 1984 és '92 közt gyártott 163-asok Szlovákiában maradt példányaival, ezt a mintát hívják - kiötlője után - Blonski festésnek.
A gyártási program '91-es példányain megváltoztatták a hajtás áttételét (120 km/h helyett 140 km/h), ez lett a 162-es sorozat, azaz a Rychlý Pershing ("Gyors Pershing"). Hogy teljesen belezavarodjunk a számokba, még néhány információ: néhány 163-as egy olasz magántársasághoz került, onnan pedig a cseh RegioJethez. A szlovákok néhány 162-est a 362-esek forgóvázával 163-assá alakítottak, a csehek pedig a sajátjaikat 363-assá építették át (363.5-ös alsorozat). Könnyen megjegyezhető, nem?
Ugyancsak átépítés a szlovák 361-es sorozat: 163-asokat és 162-eseket alakítottak kétáramneművé, 140 illetve 160 km/h-s végsebességgel.
Most pedig ugorjunk a váltóáramú 263-as sorozatra: az S 499.2-es típus a Princezna azaz "Hercegnő" becenevet kapta, állítólag eleinte kiszámíthatatlan viselkedése (megbízhatatlansága) miatt. A képen látható (S499.2005) példányt 2017 tavaszán retró festésben sikerült elkapnom Pozsony-Szőlőhegy közelében - már ha ez így elkapásnak nevezhető :)
És így néz ki normál esetben (nem retró festéssel) egy szlovák 263-as, jelen esetben Pozsony főpályaudvarán egy ingavonattal.
Ez pedig egy cseh kollégája, az egyenfestés színeinek egy fura változatában, Břeclavban. A jelek szerint a cseh vasút továbbra is igyekszik megkülönböztetni a különböző sorozatokat, míg a szlovákoknál a teljes egységességre törekednek?
És menjünk tovább növekvő sorrendben: a "kockamozdony" családfájának alapja az ES 499.1 - ma 363-as - sorozat volt, ami az Eso becenevet kapta - vagy a betűjelzés miatt, vagy azért, mert a szó "Ász"-t jelent. Esetleg mindkettő :)
Ez is Eso, de Nákladní azaz "Teher Ász" - ráadásul ahogy már említettem, 163-asból építették kétáramneművé. Ezzel a változattal nálunk is lehet találkozni.
Ő pedig egy Rychlé, azaz "Gyors" Eso, ráadásul az első példány: 1990-ben építették át egy szlovák 363-asból; a cél itt is a végsebesség 120-ról 140 km/h-ra növelése volt. A festése rejtély számomra; lehet, hogy a sárga helyett világos csík a 363-astól különbözőséget volt hivatott jelezni? Vagy csak kifakult? :)
És ez is 362-es, egy újabb színtervvel. Nekem tetszik, jobbfajta nyolcvanas évek hangulata van. Látványos még a kocsik hosszú sora - számukból ítélve ez egy Kassa-Pozsony gyorsvonat lehetett, ahol szükség is van a kétáramneműségre, lévén útközben a 3 kV egyenfeszültség 25 kV váltakozóra vált.
A cseheknek ugyanúgy szükségük volt egy gyorsabb kétáramnemű jószágra, úgyhogy ők is átépítettek párat a saját 363-asaikból. Itt egy olyat látunk Dél-Morvaországban, amelyik az aktuális ČD egyenfestés valamelyik verzióját hordja, ...
... ez pedig valami fura retró? fantázia? festés egy másik 362-esen, Břeclav állomásán. Mindkét példány ingavonati felszerelést kapott, ami arrafelé viszonylag új dolog.
Érdekes mellékág a 372-es, avagy Bastard: a kétáramneműség itt is megvan, de 25 kV 50 Hz helyett a német 15 kV 16 2/3 Hz a második üzemmód a 3 kV egyen mellett. A nyolcvanas évek végén a Kelet-Németország felé irányuló forgalomhoz építették, a sorozat korábbi tagjaihoz képest primitívebb villamosberendezéssel, mert a Deutsche Reichsbahn aggódott a korszerűbb elektronika nagyobb súlya és megbízhatósága miatt. Utóbbi cég nem csak beengedte, hanem aktívan használta is a típust, volt belőle nekik. (A kép egyébként Drezdában készült.)
A 371-es az imént látott 372-es modernizálása: korszerűbb alkatrészek, 160 km/h-s végsebesség az EuroCity-khez. És naná, hogy más a festése, mint a többi változatnak :)
A bejegyzés végén kedvenc ikermozdonyaimról is meg kell emlékezzek. Ezek 2007-ben még így néztek ki, tíz évvel később pedig így:
Nagy változás nem történt, csak olyan, mintha a régi képet ORWO filmre fotóztam volna, az újat pedig Kodacolorra (mondanak még ezek a márkanevek bárkinek bármit?). Ha valaki ki tudja egészíteni az eddig leírtakat, ne tartsa magában!
Forrás: cseh, szlovák és német wikipedia (a magyar wiki miért olyan béna a legtöbb témakörben?)
Ez megy most