Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nem kényszerszerleszállás - csak leszállás!

2010.07.30. 18:57 :: Hamster

A YouTube-on - többek közt "Crash landing" címmel is - lehet telálkozni egy videóval, ami számomra nem kicsit volt megdöbbentő. Egy Il-62-es típusú, négyhajtóműves, szovjet gyártmányú utasszállítót láthatunk rajta, amint meglehetősen kecsességmentesen lehuppan egy mezőre:

Nem tűnik normálisnak a leszállás, pedig nem a véletlennek köszönhetően került rá sor: 1989-ben az akkor még létező NDK nemzeti légitársasága, az Interflug (kedvenc légitársaság-név gyerekkoromból) ajándékozta a gépet Stölln városának, a siklórepülés úttörőjének, Otto Lilienthalnak az emlékére, aki 1896-ban e városka környékén szenvedett halálos balesetet. Ha gonosz akarnék lenni, azt mondanám, az illetékesek szerették volna, ha a gép még az NDK teljes széthullása előtt odaér, ezért szétszerelés és közúton szállítás helyett légi úton vitték oda. Hogy csak egy rövid, füves vitorlázóreptér állt a rendelkezésükre, az se jelentett gondot...

Egy körülbelül 160 fős utasszállítóról beszélünk, melynek a normál leszállótömege is száz tonna felett van, elvileg két és fél kilométeres leszállópálya kellett volna a biztonságos megálláshoz. Az Interflug típusfőpilótája kiszámolta, hogy ha elhagynak minden biztonsági tartalékot, akkor mennyi kell. Még mindig több, mint a rendelkezésre álló 900 méter :) de azért megcsinálták:

Végül 1989. október 23-án (amikor mi azért nem annyira az NDK felé figyeltünk), több próba-áthúzás után, mentők, tűzoltók és spotterek jelenlétében landoltak a kicsivel kilométer alatti hosszúságú placcon. Jó sokáig fennhagyták az orrát, hogy lassuljon, csak aztán engedték le - ekkor a futók valószínűleg alaposan elkezdték beásni magukat a talajba. Kicsit biztosan zörgött, de végülis nem volt feltétel, hogy repképes maradjon a gép :) Az igazán látványos rész a sugárfordítók bekapcsolásakor következett: annyi földet fújt visszafelé a még működő két hajtány, hogy a gép szinte teljesen eltűnt a porfelhőben. A fentebbi videón időnként mutatnak egy teljes frászban levő hölgyet, ő a kapitány neje. Úgy tippelem, ő jobban izgulhatott, mint a kedves férje, de ha meggondoljuk, volt is némi oka rá...

A gép azóta is ott van, meg lehet nézni: Lilienthal-múzeum van benne, illetve házasságkötő terem. Az NDK egy évvel a landolás után már nem létezett,  Heinz-Dieter Kallbach kapitány viszont később se lett félős gyerek: 2000-ben egy Boeing-ot vitt, amikor egy őrült betört a pilótafülkébe, és mindent/mindenkit rúgva-vágva megpróbálta a gépet lezuhanásra bírni. Nem jött össze neki, a személyzet és az utasok több percnyi verekedés után eltávolították az ön- és tömeggyilkosjelöltet, a kapitány pedig repedt bordákkal és zúzott állkapoccsal is biztonságosan tette le a gépet. Azért a világ sosem teljesen kerek: pár évvel később egy interjúban a repülési biztonság kapcsán beszólt a légitársaságnak, ahol dolgozott, ezért kicsivel a nyugdíj előtt kirúgták. Azóta csak kisebb madarakat vezet, bár ha meggondolom, 70 évesen DC-3-ast vezetni se lehet rossz hobbi :)

49 komment

Címkék: repülés youtube

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr832187617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Végül 1989. október 23-án (amikor mi azért nem annyira az NDK fel figyeltünk),"

Akkoriban az NDK-ban sem oda figyeltek már.

Bár az akkori NDK helyzetben már hírértéke volt, ha valaki nem szökött nyugatra.

-------
Matthias Rustról is lesz egy poszt? Az ő leszállása is szép volt.
@eml: "Matthias Rustról is lesz egy poszt? Az ő leszállása is szép volt."
Technikailag nem sok érdekes volt benne. Arról meg nincs kép, ahogy körberepülik MiGekkel meg helikopterrel, de semmit nem csinálnak, mert az illetékeseknek ötletük se volt, hogy mit kéne ilyenkor csinálni.
@Hamster:
Ott inkább az útvonal (hossza etc), és a légelhárítás vaksága miatt érdekes (számomra) a dolog.
Nehezen tudom elképzelni, hogy 87-ben a SZU-ban leszállt és tankolt, majd továbbment.

Közben eszembe jutott egy Interflugos vicc:
89 Nyarán a Lipcse Ferihegy járatnak miért nem kellett Ferihegyen tankolnia?
Mert az üres gépet fél tankkal is vissza tudták vinni.

Gyenge, de NDK-ban ezért volt akit akkoriban bevittek.
@eml: "a légelhárítás vaksága miatt érdekes"
A légelhárítás nem vak volt, hanem béna, ami viszont legalább alkalmat adott Gorbacsovnak, hogy rendet rakjon a légvédelemnél. Nem az volt a gáz, hogy ne látták volna a gépet, mert Rust is leírta, hogy többször körberepülték, és hogy egy MiG-23 egy ideig együtt is repült vele (vélhetően jó nagy terpeszben, futó ki, ívelő ki, szárny leszállóban, orr fel - de hát a Kajlával ezt lehetett is csinálni, míg mondjuk egy sima vadásszal maximum sokszor elhúzni lehetett volna mellette), hanem az, hogy a fővárosig senki nem bírt döntést hozni, hogy mi a teendő ilyenkor. Gondolom a KAL007 lelövése után senki nem mert csinálni semmit. Illetve lehet, hogy senki se hitte el, amit jelentettek útközbenről ("van itt ez a gép"), mert úgy voltak vele, hogy "ha lenne valami, biztos már szóltak volna fentről". Mert ha azt mondják, hogy "itt van egy századnyi F-16", arra nyilván felkapják a fejüket, de hogy "itt van egy fehér polgári gép, és nem csinál semmit, csak repül egyenesen", arra nem. De a végén azért csak égő volt, hogy egy nagyhatalom fővárosának kellős közepére, annak is hatalmi központja elé csak úgy odarepülhet valaki.

Történelmileg érdekes dolog, had(nem)vezetésileg pláne, repülésileg annyira nem. SZVSZ.
@eml: Az melyik újság címlapján volt, hogy "Kérjük, az utolsó ember kapcsolja le a villanyt"?
Hú. Mitha Gödöllőn tenne le egy C-130-ast :)
egy pillanatra ott volt, hogy széttöri a seggét a gépnek
Azért nem semmi egy ekkora és ilyen placcra letenni egy polgári masinát.Olyanról nincs videó amikor egy mig-el szállnak le füves reptérre? Elvileg lehetséges gyakorlatilag sose láttam ilyet.
hát ehhez nehéz úgy hozzáfűzni valamit is, hogy ne sértsük meg a résztvevőket...leszállt és túlélte.
@Zulu Alfa Kilo: Hát... A Hercules kisebb, mint az Il-62.
hehe, komoly. mondtam volna, h de hát mennyi hely van körülötte, de ott is van növényzet.

amúgy gondolom nem az adott helyben építették körbe, hanem kicsit odébb is tologatták.
@Rocko-: Jaja, biztos arrébbtolták, de érdemes megnézni a videót, hogy a por eloszlása után még saját erejéből gurul a gép. Végülis akár fel is taxizhatott volna a mai helyére :)
hű, ez nagyon tetszett!!! (persze azért ahhoz nem kell típusfőpilótának lenni, hogy egy leszállási úthosszt kiszámítson valaki.. no de a végrehajtás, hohóó, na az parádés.)
@Bukowszky: rémisztő, persze, és minden szempontból szabálytalan, manapság kizárt szerintem, hogy JAA-s szakszóval bárki akárcsak hasonlót bevállaljon, és még csak nem is szép, de parádés, az biztos.
@Hamster:
Köszi az összefoglallót.

Villanykapcsolást az NDK-ra érted? Már nem emlékszem melyik újság, de akkoriban rengeteg ilyen vicc volt.
Hú, ez nem semmi mutatvány volt.
Hamster kollega mindig csúszik,késik pár évet,és kis gyermek módjára rácsodálkozik a világra..:)

Bizony,a kollega által is gyakran látogatott topikokban(pl: forum-index-pilóta)gyakran kitárgyaltuk a sok éve feltett jutyubus felvételt:)
A feltett felvétel egy része összevágott,kamu!
Hallod! Nem volt semmi! Amúgy az orosz vasaknál elég sokszor benne volt, hogy tudnak füves reptérről üzemelni (Itthon is voltak ilyen gyakorlatok MiG-21 és SzU-22-vel...)
Ez is egy hasonlóan nehéz meló. Egy 747-es próbálkozik egy rövid, keskeny betonon...
www.youtube.com/watch?v=ap_nyRzEOMI
hehe jokis video. a másodikon meg az látszik, hogy elsőre nem sikerült?:)
vízreszállást is sikerült már ennél nagyobb utasszállítókkal
ha nem billen meg és akad el, amitől összetörik, akkor "sima ügy"
akár a hasára is érkezhet, olyan is volt, ugyan az betonon, de nem fordult keresztbe és bukfencelt, hanem épségben megállt

ha nincs benne jelentős mennyiségű üzemanyag, nem gyullad ki, még a darabokra szakadás után is kimászik a legénység a pilótafülkéből, csak a gépnek annyi

ilyenre is van példa, sőt komoly zuhanások után életbanmaradnak emberek, ha a gép szépen kicsúszva zúzza szét magát felemésztve a mozgási energiát, de nincsen tűz
Néhány megjegyzés:
Az orosz tipusok nagyrésze alakmas füves pályáról való üzemeltetésre, hiszen a belföldi járokon sokszor csak ilyen van.A katonai gépek alapból tudták ezt.

A Herkules, légcsavaros, laza talajra is alaklmas rövid fel-és leszálló távolságú gép.

A videóban 70t tömeget ad meg, és 1000m a futópálya hossza.

Amúgy szép munka volt a leszállás, az orrfelhúzással fékezés meg meredek is.
Ha esetleg valakinek lemaradt. SAA 747SP utolsó leszállása alig 1500 méteres pályán, ami csak 15 méter széles.
www.youtube.com/watch?v=ap_nyRzEOMI
@lokoszt: Nem csak próbálkozik, hanem meg is áll. Nem semmi :)
Nagy gratula a posztért, az ilyenekért érdemes blogokat olvasni.

10/10
Arról néznék meg szívesen valami videót, amikor egy nagygépet üres tankkal, siklórepülésben letettek vhol Winnipeg mellett, és a végén még meg is csúsztatták, hogy meredekebben süllyedjenek? :)))

Mert ez se semmi teljesítmény, de ott nem nagyon volt tervezgetés előtte...
@Comandante en Jefe: Á, ilyenből van majdnem hazai is: pár éve egy tán német Airbus vitorlázott el Schwechatig valahonnan a Balaton fölöttől. És végülis csak pér méterrel tolta el, mert ugye hajtómű nélkül nehéz helyesbíteni. Mondjuk Ferihegyen még járó hajtánnyal is leszállhatott volna, de nem: nem bízunk semmit a buta káejrópaiakra, hisz nincs márkaszervíz Budapesten, inkább saját kútfőből összetörjük a gépet már a Lajtán túl :-/
@rexter: Az inkább csak felmérő áthúzás volt, próbálgatták, próbálgatták, gyűjtötték a bátorságot :) De a német verziójú filmecske szerint voltak lemondott leszállások, potyára vonult ki a sok mentő és tűzoltó. És igazából igazuk volt, hiszen ha nem biztosak benne, rossz a szél, akármi, akkor lehet, hogy csak egy rakás elgörbült vasat mutogathatnának ma ott. A Jumbo is megy próbakört a kommentek közt belinkelt videón, elsőre letenni nem bátorság lenne, hanem hülyeség. Legalábbis ha van keró, mert nyilván egy kényszerleszállásnál nem válogathatnak, na de ez nem az volt.
@Hamster:
Ezt a sztorit annyira nem ismerem, viszont szerintem (és nem csak...) a kanadai landolás az igazából tömegkatasztrófa lett volna, ha _bármelyik_ pilóta helyett "csak" valami átlagos képességű/képzettségű ül a kabinban.
@Comandante en Jefe: Nem tudom, igazából képzési módszertan kérdése. Azt láthatjuk, hogy a mai gépek is marha sokat kibírnak kényszerleszálláskor (Airbus a vízben, pl.), és a normális országokban a pilótaképzés is elég magas szinten van, szimulátorban pedig olyat is kipróbálhatnak, amit a valóságban nem. Szerintem hajlamosak vagyunk alulbecsülni a mai közforgalmi pilótaképzést, mondván, hogy csak számítógépkezelőket képeznek. És például a csúsztatás se egy ufó manőver, láttam én már mindenféle gépet is csúsztatva liftezni. Inkább a döntések meghozásánál számít a rutin, tehát hogy 2 másodperc alatt ismeri fel, hogy mi a helyzet, vagy 10 másodperc alatt, vagy esetleg 0,2 másodperc alatt. És hogy utána azonnal cselekszik, például a vízreszállt Airbus volt ilyen, hogy élt a terep lehetőségeivel, nem görcsölt, hogy jajj mi legyen, és nem akart visszafordulni. Ehhez persze szerencse is kell, mert nem minden reptér környékén lett volna ekkora vízfelület.
MALÉV gép is húzott át pár éve a Hármashatárhegyi vitorlás reptéren
@Comandante en Jefe: arrol mar en is kerestem videot, de eddig sikertelenul.
Az emlekeim szerint a kenyszerleszallast egy metrikus / angolszasz szamitasi tevedes okozta. "Gimli glider" neven lehet a hatteranyagot osszeguglizni hozza angolul. Merthogy a leszallas a Lake Winnipeg mellett tortent a varostol eszakra, egy Gimli nevu kisvaros sportrepteren.
@atiz: marminthogy az uzemanyagot sikerult elszamolni, talan Calgaryba tartott volna a gep, de aztan nem ez lett leosztva aznapra a kapitanynak.
Egyébként a lehuppan az nagyon finom kifejezés, mert úgy visszapattan, mint az állat, ami elég gyakori baleseti forrás.
@Hamster:

Hamster, nem az átlagpilóta képességeit vitattam (igen, ebből a szempontból szvsz. mi is normális ország vagyunk szimulátoros képzéssel, és az élet egyéb területein megszokottnál jóval kevesebb slampossággal). Most újraolvastam a történetet ( en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider , valamint Háy György: Légibalesetek pilótaszemmel 1.), és megerősödtem abban a nézetemben, hogy itt különösen jól reagálták le a dolgot a pilóták - és mellette még mákjuk is volt.

Tipikus sztori, amikor szokatlan körülmények, meghibásodások, konstrukciós gyengeségek találkoznak emberi hibákkal sorozatban, és így fajul el a helyzet. Namost itt meglehetősen messziről hozták vissza a dolgot...

Történt ugye, hogy az üzemanyagszintmérő hibája és emberi tévedések sora miatt úgy szállt föl a gép, hogy 1) nem volt benne elég nafta 2) egyáltalán nem lehetett tudni, hogy mennyi volt benne. Hogy gond van, arról nem sokkal az előtt értesültek a pilóták, hogy leállt az egyik hajtómű. Ezután nemsokkal leállt a másik is. A pilóták nem kaptak (akkor még...) semmiféle olyan képzést, hogy mi van, ha leáll mindkét hajtómű, és ilyen fejezet a kézikönyvben sem volt. A gép se volt téren tökéletesen felkészítve (pl. a hidraulika, vagy a futó, ami nem ment ki teljesen) . Szinte biztos nem érnek el a reptérig, ha 1) az egyik pilótának nincs véletlenül légierős helyismerete 2) a másik nem gyakorló vitorlázórepülő.
A mázli mondjuk a sikeres megálláshoz is kellett, meg hogy pont volt ott tűzoltó, orvos (üzemen kívüli reptér, ugye), meg hogy a pályán kempingezőket sem kaszálták le.

Összességében: nem egyedi eset, hogy a "hős" pilóták megmentik a gépet, de sajnos az ellenkezője sem. A Hudsonra szállás pedig ehhez képest tényleg rutinfeladat volt.

@atiz:
igen, de az a durva, hogy ezt többször is megcsinálták, plusz az egyik mérőműszer rossz volt, a másikat meg félreértés miatt lekapcsolták - a feladatok leosztásával, a felelősségekkel, a kommunikációval is gond volt,és a pilótáknak pl. olyasvalaki mondta, hogy a műszerhibával felszállhatnak, aki nem tudta, hogy egyik műszer sem mér.
@Comandante en Jefe: Most egy teljesen amatőr magányvéleménye következik, de szerintem a Gimli Glider esetében a személyzet olyan sokat hibázott, hogy már csak pedagógia célzatból kifolyólag is csínján bánnék a magasztalásukkal. Alaposan elszúrtak egy rakat dolgot, emellett persze a szerelők is tévedtek, és a kiképzés se volt teljes körű (gondolom az esetnek köszönhetően ma már ez is másképp zajlik). Gyakorlatilag ha nincs szerencséjük, akkor most az elrettentő példák közt tanítják a repülésüket. Persze nem merném azt mondani, hogy rosszul repülték a gépet, de inkább a döntések voltak jók, hogy nem mennek el Winnipegig, meg hogy inkább leliftezték a gépet, hogy ne jöjjenek túl hosszúra.

Ha már hajtómű nélküli nagygépes repülésről beszélünk, akkor már inkább ez az, ahol azt mondom, a személyzet eléggé odatette magát:
en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9
@Comandante en Jefe: Még egy kis megjegyzés: ezt a "ha nem lett volna vitorlázó régen" dolgot nem becsülik kicsit túl? Persze ha a mai világban már nem nulláról, vitorlázástól indul a pilóta, hanem minél hamarabb és minél több motoros, akkor értem, de se a sima siklás, se a csúsztatás nem olyan ördöngős művelet, hogy csak az tudjon róla, aki gyerekkorában találkozott valakivel, aki hallott valakiről, aki már látott valakit, aki meg tudta ezt csinálni...

A múltkor belinkelt szalmakalapos kisöreg a bizonyíték arra, hogy a repülés igazából továbbra sem a tolóerőről szól, hanem sebességről és magasságról. A mai utasszállítók meg a régebbiekhez képest kifejezetten jó siklószámmal rendelkeznek, és aerodinamikailag-súlyilag is stabilak, a korszerű anyagok beépítésének köszönhetően a tömegük is csökken, de strapabíróak maradnak. Ergo ha csak siklik és van magasság, messzire eljut, fordulhat is, akkor is siklik tovább, "csak" el kell taláni a pálya elejét, és ha van hely, és nincs ordenáré oldalszél, akkor le fogja tenni. Két dolog az, ami fontosabb annál, hogy a pilóták Besenyei Péterbe oltott Szetngyörgyiek legyenek: 1. a gép fel legyen készítve, tehát ne menjen el az áram (a mai fly-by-wire időszakban ez életfontosságú), ne menjen el a hidraulika 2. a pilóták fel legyenek készítve, és ne lefagyjanak szokatlan helyzetbe, hanem döntsenek. A Gimli Glider esetében az elsővel komoly gondok voltak, a második egész jól ment.
@tlac: Hát azért egy áthúzás és egy leszállás közt meglehetősen nagy a különbség :)
@Hamster:

"ezt a "ha nem lett volna vitorlázó régen" dolgot nem becsülik kicsit túl?"

Erről eszembe jutott egy történet, ami megvilágítja a különbséget egy vitorlázó múltú és egy csak motorossal repülő pilóta között.

Motoros kiképzés végén, szakszóvizsga. Ez ugye útvonalrepülés hatósági pilótával. 150-es Cessna-val hatolnak a légben, mikor a vizsgáztató lehúzza a gázt, mondván: "vészhelyzet, megállt a motor".

A növendéknek ilyenkor be kellene helyezkedni a legalkalmasabb terepre. Igen ám, de pont egy termik volt előttük, ami meg is emelte a gépet, a vario fel is ment 2m/s-ig. A növendék meg fogta magát bedöntötte, és elkezdtek termikelni. Emelkedtek is benne alapig, majd kivette siklásba hazafelé irányon.
A legenda szerint a hatósági pilcsi dünnyögött kicsit, de elfogadta a vészhelyzet megoldását.

A Cessna azért siklik 10körül, ami ugyan nem sok, de végül is el lehet vele boldogulni, ha nagyon muszáj...
@Walter Melone: Azért ez király, elképzelem, ahogy köröz a termikben egy rakat fehér fa- és plasztikmadár, erre besorol közéjük egy Cessna :)
@Hamster: és ha odakerül egy zöld plüssbéka, akkor az lesz a Kermit?
az áthúzás elég sirály!
süti beállítások módosítása