Na jó, lehet, hogy nem mindig árnyékos, mert valamikor csak süt rá a nap, de amikor le akartam volna fotózni (azaz amikor ráértem volna ilyesmire), mindig rosszak voltak a fények. Ami persze még rosszabbá teszi az összképet, amit be szeretnék mutatni.
Budapest elég jó adottságokkal indul(hatna) a "klasszikus európai nagyvárosok" versenyén. Régi, de azért a látványos - és modern - sugár- és körutas városszerkezet dominál. Főleg Pesten, viszont ezt elég jó kompenzálja a domborzat és a Duna összjátéka a másik parton. Tehát például hiába van Bécsnek méretre nagyobb "múlt századfordulós európai nagyváros" része, ott nincs olyan panorámás összkép, mint itthon (és nincs igazi, várhegyen álló váruk, se városközponti erdős szikladarabjuk;). Ennek ellenére az említett budapesti sugár- és körutak borzasztó képet nyújtanak, városi térből pedig csak a fősodorból kiesők néznek úgy ki, ahogy ki kell nézniük (kicsiben a Károlyi-kertre, nagyban a Szabaság térre gondolok - a Hősök tere már más kategória).
Illetve a Nagykörút tulajdonképpen rendben van: gyakorlatilag csak a gagyi portálokat és butiktáblákat kellene kiiktatni. Ellenben a Kiskörút mintha nem is létezne, pontosabban mintha még mindig régi formája létezne: az Astoria környékén a Zrínyi kávéház szelleme kísért (ami persze még mindig jobb, mintha a Kálvin téri Két Pisztolyé tenné:), azaz fogyasztani lehet, de mást nem nagyon (esetleg még régi könyveket vásárolni, amit viszont magam is szeretek), maga a körút körút meg a régi "Országút": forgalmas közlekedési útvonal, semmi más. Alapvetően értem én, hogy egy város elsősorban az élet helye, tehát élni, járni, enni-inni kell benne, de azért én szívesebben látnám valami bécsi jellegű bulvárnak a Kiskörutat. Csak azért tenni kellene - mert azért ne gondoljuk, hogy odaát a Graben eleve sétálóutcának épült...
A Múzeum körút viszonylag szerencsés, pláne a felújított egyetemi épületekkel, de a Károly körút nagyon tanácskörutasan néz ki:
Kicsit többről van itt szó szerintem, mint arról, hogy a háború és az utána következő évek megviselték a környéket. Egyszerűen meg se próbálták megbecsülni ezeket a térfalakat! A" két fal közt menjen a forgalom, a falakhoz meg nem nyúlunk, amíg rá nem omlik rá a forgalomra". Változtatni? Hány év kellett a városházi "bazársor" elbontásához, és hány éve áll ott azóta is, félig kiürítve, ideiglenesen? A Károly körút nyugati oldalán klasszikus-klasszicista lakóházak...
... és egész csicsásak díszesek váltják egymást:
... de egy közös bennük: hogy szar állapotban vannak. Úgyse látja senki?
Ha kicsit továbbmegyünk a Madách tér felé, további változatos stílusokat és leépültségi állapotokat találunk:
Ez a minőség a kép közepén szerintem még a Práter utcában is szomorú lenne (ezúton is elnézést kérek a Práter utcaiaktól, hogy ők jutottak eszembe), nem hogy a város legforgalmasabb kőkatlana utcája és metróátszállóhelye tere közt félúton:
Ehhez képest a szomszéd épület legalább csak barátságtalan(ul lett felújítva 50-60 éve... legalábbis olyan, mintha régebbi alapok átalakításával jött volna létre - remélhetőleg valaki bekommenteli majd, hogy átépítést vagy új építést látunk), de legalább nem néz úgy ki, mintha mindjárt atomjaira akarna hullani:
Ami szerintem fontos lenne, az a földszinti és első emeleti (magasföldszinti) csupasz homlokzatrészek eltüntetése. Ezek teljesen idegenek az épületektől, és nagyrészt ezek primitívsége miatt nem is próbálnak feljebb nézni az emberek, hiszen ilyen bejárati szint felett mi jöhet még? Pedig lehetne ezt jól is csinálni, és erre pont az iménti, fehér kőlapokkal borított ház a példa, ahol az a rész beleillik a homlokzatba:
Kicsivel arrébb van még ilyen elrontott homlokzatláb, amit csak még bénábbá tesz a közepébe utólag (?) visszaépített régi kapu:
A hatvanas évek szocmodernjének legrosszabb rácsos korszaka (felül), a nyolcvanas évek (balra) és a kilencvenes évek (jobbra) költséghatékony üzletportálja veszekszik itt egymással, és akkor még rátesznek egy lapáttal? Az eredeti homlokzaton biztosan jól nézne ki ez a kapu, de ezen?
Gyorsan hozzátenném az elhangzottakhoz, hogy azért a "napos oldal" se az a madárcsicsergéses-márványszobros kávéházi álom:
A bal szélen levő, téglaborítású épületek itt még talán el is mennének a Madách téri, hasonló borítású óriás mellett, de az a fehérkeretes-ablaksoros unalom maximum egy külvárosi kollégium szexepiljével tud versenyezni...
Talán most, a térség átalakításával megváltozik ez, bár tudom, az autósok szerint minden rossz, ha ők nem mehetnek a legrövidebb úton tovább, valamint az ott élők is éhen fognak halni, mert a pékek nem tudják odaszállítani a kenyerüket :) Majd meglátjuk, addig is itt egy kép a pár héttel ezelőtti állapotokról, azoknak, akik - hozzám hasonlóan - amikor csak lehet, elkerülik a Deák teret:
Ez megy most