Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (154) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (55) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (552) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (143) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1069) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (15) konstal (8) körtér (8) közlekedés (438) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (69) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (437) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (942) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Anti-graffiti, egy hangyányit talán túlzásba esve

2011.01.18. 16:19 :: Hamster

A múltkor, az S-Bahn - U-Bahn átszállós videónál kérdezte valaki, hogy mik azok a fehér izék az ablakon, amire az volt a válasz, hogy karcolás- és maratásellenes fólia. Pszichológiai hadviselés: ha nem látszik, amit odarondít a gyökérarc, akkor nem rondít oda. Akkor említettem, hogy a 485-ös sorozatú szerelvényeken ennél tovább mentek, és most, hogy volt egy kis időm, túrtam hozzá képeket.

Csak hogy tudjuk, hol készültek a fotók: a fentebbi, piros színe miatt "kólásdoboz" becenevű, NDK eredetű szerelvényen (ugyanott gyártották, ahol a budapesti HÉV szerelvényeit). A kép rögtön azt is demonstrálja, hogy az egykori NDK-ban elég komoly probléma van a festegetős hülyegyerekekkel. Tudom, másutt is, de speciel a legösszekarcoltabb, legösszetageltebb villamosokat életemben Potsdamban láttam. 

Namármost amikor először felszálltam egy ilyen szerelvényre, meglehetős esztétikai sokk ért:

A többi S-Bahn kocsi azért nem így nézett ki! Mi ez az aprómintás borítás, talán egy olyan kép, amit ha sokáig nézünk, akkor megjelenik egy vitorláshajó térbeli képe?

Hát nem: ez a minta a taggelők kedvének elrontására szolgál...t volna (ahogy az előző képen látszik). Város-PR szempontjából figyelemreméltó a minta összetétele: benne van az S-Bahn logója, és Berlin fő turisztikai látványosságai is: a tévétorony, a Vörös Városháza, a Brandenburgi kapu, a Budapester Strasse környéke (na jó, fogalmazzunk úgy: a Vilmos császár emléktemplom), a Reichstag, és a Berlini dóm.

Az üléseken kicsivel ügyesebben álltak a témához, csak azokat a nagy üres felületeket nem kellett volna otthagyni a párnák körül... Ezeket a kocsikat amúgy egy ideje már nem nagyon lehet látni forgalomban, egy részüket selejtezték, egy részükről tavaly hallottam utoljára, hogy nem volt érvényes vizsgájuk. Berlini kommentereink vagy a nagyvasút világa iránt nálam jobban érdeklődő kollegák leírhatnák, mi van velük!

Egyébként hasonló technikával már Budapesten is kísérleteztek, csak a másik irányból közelítették meg a problémát: a modernizált Tatra villamosok ülése szerintem ugyanis valószínűleg azért lett olyan színű és mintájú, amilyen, hogy tökéletesen elrejtse azt, ha valaki khm... összepiszkította (hadd üljön bele a következő utas):

87 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés berlin németország tömegközlekedés s bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr112593112

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Another graffiti on the Wall 2011.01.19. 18:00:05

Ha már a graffiti volt a téma az előbb: Berlin történelmének évtizedeken keresztül igen keményen része volt a falfirka - a berlini fal nyugati oldalán (szó szerint). Namármost a fal nagy része eltűnt, legalábbis a forgalmas közterületekről (félreeső ré...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a mintás falborítás a képek alapján nem sokat ér, mert látszik rajta a tag. Inkább egy olyan felületet kellene kitalálni, amin nem tapadna meg a festék, hanem lefolyna, vagy legalábbis könnyen letörölhető lenne.
@agyvihar: Vagy esetleg ha a tömött villamoson látják az emberek, hogy két kiscsíra a centi széles lakkfilccel épp kezelésbe veszi az ablakot, akkor nem csak néz ki bambán a fejéből, esetleg elfordítja azt, hanem elkapja a grabancát, és a.) addig nem engedi, amíg a rendőr ki nem ér, b.) a helyzet mindenki számára gyorsabb rendezése érdekében felajánl egy kis önbíráskodást.
@agyvihar: "mert látszik rajta a tag"
Ahogy írtam is :)
"nem tapadna meg a festék, hanem lefolyna, vagy legalábbis könnyen letörölhető lenne"
Olyan is van, másutt.
@OkoskaTo:rp: a legpraktikusabb az lenne, ha ilyenkor a szüleikkel fizettetnék meg a letakarítás költségét + valamennyi pénzbüntetést

Ha apukának mindig fizetnie kell, ha a gyerek firkál, akkor majd ő gondoskodik róla, hogy a gyerek ne legyen motiválva a firkálásra.
Nem kötöszködnék, de hiába grafittiellenes a burkolat mintája, de védhetetlenül randa. És így mi marad a kedves tagelőknek? Az üvegmaratás. Szóval egy kamera (ami nem dísz, hanem használnak is) és vagy pár eltört mutatóujjú hülyegyerek hatékonyabb lenne.
Esetleg ha elkapják az ilyeneket, akkor lefotózni amit rajzoltak a buszra, és azt valahova látható helyre rájuktetoválni. Amikor a fagyi visszanyal.
Szerintem ezeket a festékeket meg filceket sem szabadna kiadn 18 év alatt, mint az alkoholt vagy a cigit.
Talán valamennyit visszafogna...
Valamikor anno egy Volán buszon utaztam. Úgy 10 éve lehetett. Kisköcsög rajzolgatott az ablakra 2 haverjával együtt. Egyidősek lehettünk, úgy 24-25 évesek. Odamentem, fejbe rúgtam az egyiket, visszaültem. Jól tettem? Igen vagy aha?
@mákosnudli: Igen, mert 18 év alatti kezébe nem láthatsz cigit, vagy sörösüveget? :)

Kb. annyi értelme lenne egy ilyen korlátozásnak. A tagelők, grafitisek ígyis-úgyis hozzájutnak a festékszóróhoz, filchez, szóval tökmindegy.

Én még mindig a szigorúbb fellépést támogatnám, nem a takarítás költségét kell megtéríteni, hanem annak úgy a 10-20x értékét, visszaesők esetén meg mehet akár a börtönbe a lurkó.
@agyvihar: "a legpraktikusabb az lenne, ha ilyenkor a szüleikkel fizettetnék meg a letakarítás"
Korántsem. Sokkal hatékonyabb, ha odateszik őket lepucolni a firkákat.
Pl elkapják, kap X méteres szakasz valahol amit meg kell tisztitania. A büntetése addig tart amig el nem tünnek a firkák. Hjaaa, hogy este a spanok -akik nappal röhögnek rajta- újra összefirkálják? ...Egészen addig míg aktuális hülyegyerek fel nem nyomja őket, mert akkor mennek ők is közröhely tárgyává lenni és pucolni keményen.
Szvsz pár hét a dörzsiszivaccsal és az élménnyel, hogy más beleszarik az izzadságos munkájába hamar megváltoztatja az értékrendjét.
Ha meg nem működik együtt, akkor mehet sittre, ahol a norvég cserediákok meganálizálják a firkáit...
@mákosnudli: "Szerintem ezeket a festékeket meg filceket sem szabadna kiadn 18 év alatt"
Jaja, tilcsákbeeee, mi? Okos. Nem kéne inkább a 18 év alatti hülyegyerekeket betiltani?
az ötlet jó.

@mákosnudli: persze, a művészeti iskolát meg szóban végzi el a gyerek.
Látom, arrafelé is van néhány - magát meg nem értett művésznek tartó - gyökér, aki még az ablakot is összefújja.
A hozzászólók egy részével ellentétben én nem támogatom sem a kézeltörést, sem azt, hogy a szüleik fizessék ki azt' el van intézve.
A javaslatom: vödör+rongy+tisztítószer a "művészek" kicsi kezébe és lehet takarítani. Ezt meg lehet toldani egy táblával a háton (vagy "kukásmellénnyel"), amire rá van írva, hogy mit csináltak. Súlyosabb esetben javasolnám valamelyik forgalmasabb aluljárót (pl. fókázás a Nyugatiban), hogy a többinek is elmenjen a kedve.
@szvsz: Egyetértek.
Én meg már megint nem frissítettem hozzászólás előtt...
Összefirkálni a saját cuccával a gyereket és felgyújtani a geczibe!
Szerintem nevelő hatású lenne a többiekre nézve. Ha meg nem, hát egy idő után biztosan hamuvá lesz mind.
zsenialis, hol talaltal te piros s-bahnt? szeptember ota itt elek, de csak a megszokott piros-sargakat latom.
Valami olyan minta kéne, mint a banki számlaértesítők vagy a PIN-kódos borítékok belseje. Azon tényleg nem látszana semmi.
Ha a vonatot/HÉV-et/villamost eleve olyanra gyártják, mintha össze lenne taggelve, akkor mennyivel lesz esztétikusabb annál, mintha össze lenne taggelve?
Rotterdam legújabb metróállomásán kirakat mögé helyeztek el előre egy graffitit, hogy ne hiányozzon senkinek:
railzone.nl/2010/11/blijdorp/
(utolsó előtti kép)
@szvsz: A briteknél ez pl. így működik.

@Rocko-: Szerinted az egész országban hány gyerek jár művészeti középiskolába? Eleve, tudod te, hány művészeti középiskola van összesen? Ráadásul úgy sejtem, az ottani tananyagban viszonylag kevés a lakkfilc és a Neolux.

Valóban, az elkapott delikvensekkel takaríttatni kellene, minél többet. Lehetőleg "firkáltam, most büntetésből pucolok" feliratú pólóban.

Olvastam valamikor egy kezdeményezésről, ami lepucolás előtt dokumentálta a tag-eket. Így ha valamikor elkaptak egy suttyót, egyből rá lehetett verni párszáz rendbeli rongálást. Természetesen ez nem ebben az országban volt.
@OkoskaTo:rp: "Szerinted az egész országban hány gyerek jár művészeti középiskolába?"
jóval több, mint gondolod.
"Eleve, tudod te, hány művészeti középiskola van összesen?"
tizenpár körül.
"Ráadásul úgy sejtem, az ottani tananyagban viszonylag kevés a lakkfilc és a Neolux."
honnan tudod?
TEFLON BEVONATOT MINDENRE!!!
elnézve ezt a falmintát, de inkább az üléshuzatot, felmerült bennem a gondolat, hogy nem vitték picit túlzásba? gyárilag van összetagelve a szék, ami ronda, így mindegy, hogy most a gyerek tageli össze, vagy a SBahn, ronda lett az ülés
@Rocko-: És egytől-egyig patinás műintézmények, aminek az elvégzése a sikerre determinál. Ennek okán érthető, hogy nem lehetne ilyen komoly áldozatot követelni tőlük. Örülnék, ha végre mindenki elfogadná, hogy a maradék tízezer-pár intézménynek alkalmazkodnia kell hozzá! Sőt, a Fazekasba a számológép/körző pároshoz hozzácsapnám a neuluxot és egy vödör diszperzitet!

Nem szeretem az öntudatos 16 éves művészeket, amikor hangosabbak próbálnak lenni a maradék 10 milliónál.
@Dandie: nézd, a művésztársadalom mindig is a kitűnéséről volt híres.
persze ez nem azt jelenti, hogy közlekedési eszközöket kell hogy összerondítsanak.

egyébként elmondaná valaki, hogy miért pont ez a 16 éves kor van kiemelve? elkpzelhetetlen, hogy egy 26 netán 36 éves csinálja?
na, ennyit az életkor alapú toleranciáról.
A kocsik ablakain is van fólia, amire sok kis brandenburgertór van rányomtatva. Gecironda, és nem lehet rendesen kilátni a szerelvényből.
Cserébe nem lehet hatékonyan összekaristolni sem.

Egyébként ezeket főleg kis csíra suttyók csinálják, és akkor, amikor senki nem látja őket.

A többi utas által alkalamazott fenyítés/félrenézés mértéke nagyban függ az erőviszonoktól.

Példéul ha egy cigánygaleri nem tud viselkedni a buszon, akkor félrenéznek az utasok.
Ha egy pattanásos hülyegyerek pingálja épp az üveget, akkor simán hátramegy a pilóta kiosztani a nyaklevest, ha észreveszi...

Ez van, sajna
@Rocko-: Nézd, én még nem láttam 36 éves embert firkálni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy diszjunkt lenne a két halmaz, de az biztos, hogy látványosan több a firkáló taknyos kölök, következésképpen, ha legalább ezt a réteget sikerülne visszafogni, akkor szignifikáns javulást érthetnénk el. Fentebb is írtál, hogy 20-22 éves srácok is lehetnek ezen a szinten, ami szomorú, és téged igazol.
Ellenben azt is vedd figyelemben, hogy elsősorban arra reagáltam, hogy a számos művészeti iskoláktól nem várható el az a komoly áldozat, hogy a fantasztikus önmegvalósítást alkoholos filctoll nélkül érjék el.
@Dandie: alapvetően azzal hogy a filctollat elvesszük a 16 évesektől, azzal egy kis csoportot kiszűrtünk.
de marad még egy nagy halom, akiket nem. ezek ellen vannak más módszerek, lásd a fent említett karc és firka álló üveg, illetve a kamerával megfigyelt terület. ami jó a 16 éves firkálóra. de a 12 évesre is. meg a 36 évesre is.
és jó arra is, hogy lássa a 22 éves ülésszaggatót.
meg a 43 éves tolvajt.
én ebben látom a megoldást, nem egy eszetlen, szűk rétegre irányuló cselekvésben.
Nagyapám 22 évesen Kijevben volt harmadik éve hadifogoly, mert az országáért harcolt. Ezeket a kis buzikat is oda kéne küldeni, de még előtte itthon eltörni a kezüket.

@Kolompár Szándokán: "Odamentem, fejbe rúgtam az egyiket, visszaültem. Jól tettem? Igen vagy aha?"

Hehehe, én pár éve láttam egy kis köcsögöt a buszon pingálni. Elegánsan, hátulról lekevertem neki egy jókora pofont a fejére, lefordult az ülésről is. Szó nélkül ugrott le a buszról, pont akkor álltunk meg. A füle biztos sípolt pár órán át, nem is baj, hadd szokja.
Baj van a világgal. Értem én a jó szándéjkot hogy ne csináljunk ingerlő felületet
de inkább mégis inkább nem kellene rongálni. Tudom naivság.. bocs.
@Rocko-: Még egyszer, és most kevésbé árnyaltan: arra reagáltam, hogy az egyik korábbi felvetett ötletre, miszerint a filctoll és társai lehetnének 18+ kategória mint a briteknél, az volt az ellenérv, hogy 15 darab művészeti iskola nem tud majd önmegvalósítani, amit nevetséges érvnek éreztem.

És akkor most, bár nem akartam belefolyni, elmondom, hogy szerintem, hogy kéne fellépni:

ad 1) Van értelme nagykorúsághoz kötni az ilyen eszközöket, mert ha csak az esetek 2%-át sikerül ezzel megelőzni, akkor már nagyon megérte, még ha ez érvágás is a 15 darab művészeti iskolának.

ad 2) demonstratív vonat pucolás. Ha publikusan, akkor vigyázni kell, nehogy dicsőségfallá váljon a vonatpucolás. Szépen be a villamos állomásra, vödör, rongy, és leszedni.

ad 3) pénzbüntetés. Fiatalkorú esetében egyértelműen a szülőt terhelik ezek a költségek. Nem hiszem, hogy szabálysértésnél komolyabban kéne kezelni, de a gyorshajtás is az, ahol egy 40es tempónál 30-60 ezrek is leeshetnek alkalmanként. Esetleg halmazi tényezőt kaphatna, a 3. után már nem 10.00.-, hanem 50.000.- ilyesmi.

ad 4) a térfigyelőrendszer jól hangzik, de nem oldja meg a dolgokat. Ahhoz egy, az élőképet figyelő személyzetet kéne fentartani, aminek úgyse lenne semmilyen végrehajtó hatalma, legfeljebb rendőrt hívhatna, nem működne a rendszer, de drága lenne. Még akkor sem adják ki a kamera képét, ha a kocsimat lopták el, akkor egy ilyen esettel nem fognak foglalkozni.

ad 5) teflont mindenhova. Nem tudom, rossz szájízt hagy maga után az ötlet. Olyan mintha egy játékba mennénk bele. Te alkoholossal firkálod össze? Akkor én veszek nagyon drága pénzért teflont mindenhova. Akkor találnak más módot. Karcolni még mindig lehet azt hiszem, de nem tudom. Az egésszel az a bajom, hogy ezek miatt a kölkök miatt kéne olyan pénzeket beleölni a kocsikba, hogy az nem arányos. Az ő kétszáz forintos filce ellen, rettentően drága felületekkel kellene ellátni mindent. Egyébként is, mindent nem lehet. Találnak új felületeket.

Olyan megoldás kéne, ami itthon is működne, ehhez pedig az kell, hogy egyszerű legyen, és legalábbis ingyenes, de inkább pénzt termeljen, mint a bírság. Így is csak az esetek x%-a orvosolható, de könyörgöm, ha x > 0, akkor már haladunk.
@LCDLA: "zsenialis, hol talaltal te piros s-bahnt?"

Az a kép 2005-ös :) Sajnos nem tudok eleget járni arra, de létezik, hogy már se piroS-Bahn, se a másik festésű (majdnem "inverz") 481-es (legújabb típus, amivel annyi baj van mostanában) sincs?
(Látom, alaposan elszabadultak az indulatok)
@Rocko-: Várjatok, elvesztettem a fonalat: honnan jött ez, hogy a firkálók és a leendő művészek ugyanaz a csoport? Vélhetően nagyon kicsi az átfedés. A Nyugatiból kivezető vágányok állatkert felőli kerítésén meg a Filatorigátnál amiket odafestettek, azoknál tudom elképzelni, hogy később olyan suliba mennek, de a maradék az csak divatmajom vagy frusztrált tinédzser. A tagelők/karcolók/maratósok meg - akik ellen a kocsikat és az ablakokat védeni kell - egyszerű hülyegyerekek, akik vagizni akarnak, és otthagyni a nyomukat mindenütt, mint egy vízhajtót szedő kutya :-/
@Rainbow_: "TEFLON BEVONATOT MINDENRE!!! "
Miért, rántottát akarsz sütni a vonat oldalán? :)
@OkoskaTo:rp: miért hiszi mindenki, hogy ha idősebb akkor annyira keménylegény? Imádom a minden graffitis (tages) témánál előjövő eltöröm a kezét típusú kommenteket. Mintha egy kigyúrt 18 éves nem tudná szétverni egy 30-40 éves pofáját :D

am filcet meg be lehet szerezni külföldről is :)

kamera meg csuklyán/kendőn át nem lát
@agyvihar:
Ebben szerintem az a nehéz, hogy sokféle festék van.
Olyan felületet kitalálni, amelyiket semmilyen festék nem fog meg, elég nehéz.

Ráadásul csak motivációt adna a festékipar fejlődésének. Ők meg kitalálnának egy új festéket, ami megfogja az új felületet is.

Szélmalomharcnak tűnik a firkálók elleni küzdelem.
@agyvihar:
Ezzel meg az a baj, hogy ehhez előbb el is kellene kapni a firkálókat.
Az pedig eddig sem ment, ezután sem fog.

Úgyhogy hiába a fenyegetés akármekkora pénzbírságról, ha nincsenek meg az elkövetők, persze bizonyítékkal, bizonyíthatóan.

Nem fog a fél rendőrség minden és egész éjszaka graffitizőket kergetni. Ráadásul a pénzbírságok egy része amúgy is behajthatatlan lenne.

Mit gondolsz miért az autósokat ellenőrzik és bírságolják a legszívesebben a rendőrök?

Mert tőlük a legbiztosabb behajtani a pénzt, nem a biciklisektől, nem az utcán szemetelőktől, nem a graffitisektől.

A rendőröknek meg teljesíteniük kell az éves tervezett bírságbevételt.
@Dandie:
"Ahhoz egy, az élőképet figyelő személyzetet kéne fentartani, aminek úgyse lenne semmilyen végrehajtó hatalma, legfeljebb rendőrt hívhatna, nem működne a rendszer, de drága lenne."

Angliában működik a rendszer és nem drága, illetve idővel csökkennek a költségek.

Először is csak egy-két emberre van szükség, akiknek nem kell kimozdulniuk az irodából. Hanem ha akció van, akkor értesítik közvetlenül! a környéken lévő rendőrjárőröket. Ez mindenféle bűncselekménynél, veszélyhelyzetnél hasznos. Például hiába menekül a körözött gyanúsított, hiába hiszi, hogy lerázta a rendőröket, azok tudják hol van, merre ment, mert a képernyőket figyelő ember jelenti.

Aztán a kamerák mellé hangszórót is fel lehet szerelni.

Látja a képernyőt figyelő, hogy egy járókelő a földre szórja a szemetet. Rögtön szól neki, hogy sürgősen szedje fel! Igen maga! Ha nem teszi, akkor jöhetnek a rendőrök és abból bizony büntetés lesz, bizonyíték van.

Aztán csak kezdetben kell figyelni napi 24 órában az eseményeket. Hamar kiderül, hogy mikor vannak a veszélyes időszakok, és később már csak akkor figyeltetni.

Aztán a folyamatot bizonyos fokig automatizálni is lehet. Lehet szoftvert írni a képek elemzésére, amelyik kiszűri az idegesen, gyanúsan, agresszíven viselkedő embereket, sőt a betegeket, rosszulléttel küszködőket is, és már akkor értesíti a rendőröket, amikor még csak megfordul az ember fejében, hogy bűncselekményt kövessen el. Illetve a mentőket.

Vagy legalábbis azt az egy szem figyelő embert, aki nem biztos, hogy 20-50 akármennyi kamera képe közül mindig észreveszi a problémát, de ha egy szoftver jelez neki, hogy melyiket célszerű figyelnie az már sokat segít.

Szóval Angliában ezeket már régóta csinálják, és csökkentették vele a bűnözést, szemetelést, és egyéb kedvező hatásai is vannak.

Természetesen a nagy testvér figyel téged érv az megvan ellene, tehát pontosan szabályozni kell a felhasználást.

Az kevés, hogy a térfigyelő kamerák képét csak utólag nézik meg, ha történt valami, rögtön intézkedni célszerű. Azt hiszem egy komolyabb városban telik erre a pár állásra. Főleg mivel ezzel például a rendőrök munkáját is hatékonyabbá lehet tenni, így nincs szükség annyi járőrre, mégis mindig ott vannak, ahol történik, vagy történhetne valami, s így már a jelenlétükkel meggondolásra késztetik a meggondolatlanságra készülődőket. Vagyis valójában pénzt lehet spórolni egy ilyen rendszerrel, de nem ez a lényeg, hanem a közbiztonság, köztisztaság jelentős javulása, amiért simán eltartanának az adófizetők két közalkalmazottat.
A svédek északi végében a csávóknav van egy saját faluk, amit összetegelnek, majd szépen lemeszelik saját maguk(!) és kezdik előlről...ilyen is van.

indafoto.hu/geegee/image/9709279-e471c4a8/335107
@omlósz: @omlósz: Hát, nézd cimbora, megbántani sem akarlak, és nem is tudhatom biztosan, de azt hiszem, bele tudnám dugni a seggedbe a filcet. Lehet, hogy elbíbelődnék vele egy darabig, de megoldanám. Ez még, önmagában talán nem is lenne büntetés.

De, ha emellett kifizettetnék anyádékkal egy HÉV vagon, vagy egy villamos újra kárpitozását, -és te ezért, a rohadt nagy arcoddal, ezentúl biciklivel járnál hódítani évekig, miközben a család törleszt, akkor fájlalnád, hogy épp egy magamfajtával akadtál össze. Vagyunk egy páran, harminc és ötven közt. Összefutok néhány korombélivel reggel a Margiton futás közben, szerintem akármelyikünk megoldaná...

Ami a filcet illeti: elárulom, még a saját korosztályod is röhög azon a defektes surmón, aki villamossal jár, van filctolla, és az a legnagyobb hőstette, hogy le tudja írni a nevét...
Miert van az, hogy Pekingben vagy Shanghaiban egy arva Tag-et vagy idetlen graffitit sem latni???

Ha valaha lattam, azt is az onkormanyzat megrendelesere keszitettek tehetseges fiatalok csunya falakat dekoralva, olimpiai vagy kozossegi topikkal, szepen rendezetten.

Sok falat latni tortenelmi vagy irodalmi dekoraciokkal, bolcsek mondasaival, soha senki nem fujja ossze oket.

Nem kene a magyar polgarmestereknek ideutazniuk es megkerdezni a helyeieket, hogy hogyan csinaljak? Mert hulye gyerekek itt is biztosan vannak.
@omlósz:
"kamera meg csuklyán/kendőn át nem lát"

Már nem is kell neki. Minden embernek egyedi a járása, s ez alapján egyértelműen azonosítható, amihez elég egy gyenge minőségű, fekete-fehér ipari kamera képe is.

Éppen azért fejlesztették ki ezt az azonosítási eljárást, mert a rendőröknek elegük lett abból, hogy hiába visznek filmfelvételeket a bíróságra, a gyanúsított csak megkérdi, hogy:
S mi bizonyítja, hogy én vagyok a filmen?

Na ennek már vége.
Ha csak "heccbol" 10 ev letoltendovel fenyegetnek azt aki osszefirkalja az allami tulajdont vagy mas magantulajdonat (vagy illegalis hirdetes ragasztana ki) lenne-e ennyi BATOR ember aki akkor is bevallana a tagelest, grafitizest ha szinte biztos, hogy nem latja senki. Mert mi van ha megis?! Mi a baj a 10 evvel? Nem kenyszerul senki graffitizesre, tagelesre, ez nem olyan mint a bolti lopast kivalto ehezes vagy kozlekedesi baleset. Eztan mar uldozni sem kene, MERT NEM ERNE MEG NEKIK A KOCKAZATOT!

Nem ertem, hogy az allam es onkormanyzatok vezetoi olyan hulyek (meg az ujsagirok, szakertok, jogaszok, jogvedok, rendorok stb) hogy nem latjak be, hogy egy ilyen (es mas teruleten is alkalmazhato) elrettento szigor mekkora koltsegmegtakaritast jelentene a varhato haszonrol mar nem is beszelve.

Vagy maradunk orokre ezen a liberalis (kaosz, anarchia, ferto) szemetdombon ami a szocializmus szigorat felvaltotta. Nyilvan nem kell visszamenni a hosszuhaj tiltasahoz, de azert egy ket dologban maradhatott volna szigor vagy akar jocskan erosodhetne a divatos karokozasok (szemeteles, kutyaszar, graffitik, firkak) vagy buncselekmenyek (allami sikkasztas, korrupcio, visszaosztas, elszamolasi trukkozes) teruleten...
Szerintem is szélmalomharc...
Én soha nem firkáltam....a testvéreim sem (na jó, az öcsémben nem vagyok biztos). A gyerekeim sem fognak. Én már tettem valamit.
Mint ahogy nem fognak drogozni, lopni, stb. Legalábbis remélem :) Az ő érdekükben.... :)
@Schusy: Ha szelmalomharc lenne, akkor korabban miert nem csinaltak? A szocializmus idejen is lehetett kapni festeket, filcet stb. Divat lett? Na es? TALAN AZERT LETT DIVAT, MERT SENKI NEM TORODOTT VELE KET EVTIZEDEN AT. Csak a falakat meg a kezeiket mostak a politikusok valasztasok elott. Miert nem csinaljak Kinaban?

Szerintem inkabb a prostitucio es a drogok elleni kuzldelem az ami szelmalomharc es ekeppen teljesen felesleges tiltani legfeljebb korlatok koze kell szoritani.

De a graffitizes mint lekuzdhetetlen vagy? Ne mar. 10 ev letoltendo borton fenyegetettseg csodakra lenne kepes eme vaagy feeken tartasara.
Sziasztok, ha minden igaz akkor ezek a régebbi kocsik, amik már nem nagyon járnak, amióta volt egy tűzeset és utána egy átfogó ellenőrzés, és kiderült, hogy a kocsik nagy része évek óta nem volt vizsgáztatva és esélyük sem volt arra, hogy megfeleljenek.
A graffitizés, tagelés tényleg nem szép dolog, de azért talán ne Kína legyen a példakép...
Úgy látszik, most ez a divat, folyton Kínát emlegetni, hogy ott milyen "rend" van...ja, nálunk jóval kisebb "rend" volt negyven évig, de hasonló alapon, akkor miért nem inkább azt sírjuk vissza???
Nem kéne átesni a ló túloldalára.....
@kuanyin: Emlitettem, hogy a szocializmus idejen nem volt ilyen elterjedt az irka-firka. Legfeljebb a padokra vestekra a szerelmesparok a monogramjukat... De szerintem az akkori szabalyozas keves lenne ennek a proli divathullamnak a visszaforditasara. Nem divatbol emlegettem Kinat, tudod, hogy itt elek es csak csodalkozom, hogy a nyugat-europai vagy eszak-amerikai peldakhoz kepest elenyeszo az efele varos pusztitas. Biztos meg van ennek az oka es nem csak a szigorubb buntetesekben keresendo. Ha tudod a valszaszt kivancsi vagyok ra, azert vetettem fel az osszevetest. Ez vajon valami kulturalis kulonbseg vagy moralisan jobban tisztelik a kornyezetuk epseget (a szemetelesbol itelve nem hiszem)?!

Maskulonben lehet, hogy a korabbi (puhabb) diktaturank is keves lenne ennek a "divatnak" a hatasos kezelesere. Ide drakoi szigor kellene vagy olyan apai pofon mint amit az egyik kommentelo lekevert. Csakhogy keptelenseg mindegyiket elkapni, sot mar azt is elvezik, hogyha ekeppen lazadhatnak a rend ellen. Kivancsi lennek 10 ev borton fenyegetettseg fenyeben is ilyen lazadoak lennenek?!

Ha 0.05% eselye van a sracnak arra, hogy elkapjak, es akkor is csak egy szabalysertes vagy egy kissebb birsag fenytegeti, akkor miert kellene vissszafognia magat? Poenbol is megeri ezzel kerkednie. Nincs ez igy jol.

Ha ezt tulzasnak tartjak az emberek, hozzateszem, hogy mas buncselekmenyeket is hasonlo szigorral kellene sujtani...
A terfigyelo kamerakat hulyesegnek tartom, csak tobb penzt emesztene fel es akkor azon versengenenk, hogy hogyan tudnak kicselezni oket. A jarmuveken tovabbra is grafitiznenek, meg a hazak lepcsohazaban, parkokban, nem bekamerazott teruleteken stb. Csak is egy eszement magas bortonbuntetes meglebegteteseben hiszek, hogy mukodne. Onnantol nem szelmalomharc. Kivancsi lennek hany tokos legeny tartana ki a tok oncelu es haszontalan idiota hobbijanal.
Büntetésnek sokkal elegánsabb lenne, ha a "jogerősen elítélt" elkövető lakásának, házának külső és belső falaira (tévéképernyőre is, mit nagy sima felületre) ugyanazokat a motívumokat festenék, mint amivel ő művészkedett/taggelt. Hogy lássa mindig.
@Dandie: 1) ez egy totális hülyeség. elfogod a 2%-ot. és a többivel mi lesz? tegyük fel, megvonod 10 ember rongálási lehetőségét. és megszivatsz ötvenet. valamint megfeledkezel több millióról, akinek van rá lehetősége firkálni, de életkor miatt kiesik.
remélem most már érzed hogy amit tennél, annak aránytalansága teszi értelmetlenné a lépést. inkább a szülőnek kéne leülnie beszélgetnia a gyerekével, hogy ugyan, mit csinál már. egy gyereket nem elég megszülni, fel is kell nevelni.

2) rendben.

3) fiatalkorú esetén pont nem érdekli, mert nem őt érinti. a gyorshajtás pedig igen rossz példa, hiszen az nem egy balesetmegelőző módszer, hanem a rendőrség pénzbehajtási rendszere.

4) attól hogy most hibás a rendszer, attól még nem jelenti azt, hogy ne lehetne alkalmazni. érdekes módon máshol működik, onnan kell példát venni.

"és legalábbis ingyenes, de inkább pénzt termeljen, mint a bírság."
naja, aztán majd egyszer hazamegy a gyereked, hogy firkálásért megbüntették 100 ezerre, holott nem is firkált. ő/te meg buizonyítsd be, hogy nem ő volt.
ennyit a pénztermelő bírságokról.
@Chaoyang: "Nem ertem, hogy az allam es onkormanyzatok vezetoi olyan hulyek (meg az ujsagirok, szakertok, jogaszok, jogvedok, rendorok stb) hogy nem latjak be, hogy egy ilyen (es mas teruleten is alkalmazhato) elrettento szigor mekkora koltsegmegtakaritast jelentene a varhato haszonrol mar nem is beszelve."

Kutatások szerint a lehetséges büntetés mértéke abszolút nem elrettentő. Csak az az elrettentő, ha az elkövetőt nagyon nagy százalékkal kapják el és büntetik meg.

Mondok egy példát: SZEMETELÉSÉRT már régen meg lehetett volna büntetni a BKV-megállókban cigarettázók közül azokat, akik eldobják a csikket. Tud valaki ilyen esetről? :)
Erre most hoztak MÉG EGY szabályt, hogy majd az is tilos lesz, hogyha rágyújt. Jó. Ki fogja BETARTATNI vagyis RENDSZERESEN büntetni a szabálysértőket? Senki.
@Hamster: "Várjatok, elvesztettem a fonalat: honnan jött ez, hogy a firkálók és a leendő művészek ugyanaz a csoport? Vélhetően nagyon kicsi az átfedés."
és az honnan jött hogy a firkálók azok mind 16 évesek? :) ugyanezen feltételezésből.
lehet hogy művészeti iskolába jár és azért kell neki bizonyos rajzeszköz. de lehet nem.
attól hogy 16 éves, még nem lesz törvényszerűen graffitis és attól hogy graffitis nem jelenti azt, hogy 16 éves.
emiatt értelmetlen, hogy a gyerek ne vehessenek filcet.
"de a maradék az csak divatmajom vagy frusztrált tinédzser."
mennyire reprezentatív a mintád hogy ezt kijelented? :)
"A tagelők/karcolók/maratósok meg - akik ellen a kocsikat és az ablakokat védeni kell - egyszerű hülyegyerekek, akik vagizni akarnak, és otthagyni a nyomukat mindenütt"
ez így van, ezt meg kell szüntetni. na de nem életkorszűréssel!!!
tehát valamit eleve rondára gyártanak, csakhogy más ne rondítsa el. Remek ötlet :)
Ja, szivembol utalom a firkalokat a firkalmanyaikkal egyutt, de van egyetlenegy a varosban amit elismerek.
Valamelyik csira a keszenleti rendorseg falara tagelt... Na, az tokos gyerek.
Persze lehet azota egy okolnyivel tagabb lukon tud fingani...
@Chaoyang:
A fenyegetettség önmagában semmit nem ér.

Előbb el is kellene kapni az elkövetőket, mégpedig bizonyíthatóan, hogy ők az elkövetők.

Ha ez megvan, akkor kisebb büntetés is hatékony lenne, ha nincs, akkor meg hiába a fenyegetőzés 10 évvel.

Az lenne, hogy 500-ból egyet elkapnának elítélnék, és az összes emberjogvédő tiltakozna, hogy még csak gyerek és csak firkált. Ezért 10 évet? Lásd a tolvaj csajok esete, pedig nem 10 évet kaptak csak pár na előzetest.

Természetesen komoly büntetés kell, de felderítés nélkül önmagában kevés.
@Tapogatott Kukorica: Jól tetted! :D :D

Óbudán vannak helyek, ahova lehet graffitizni. Néha csinálnak tényleg jókat. Pár hónapja a Filatorigátnál volt egy aranyos megemlékezés (???) RIP Anita felirattal. Azt is összeteggelte (jé, ez a szó így helyes leírva a helyesírás-ellenőrző szerint) valamelyik szarházi.
Mikor látjuk Budapesten a szerelvényeket?
Szigorúbb fellépés, és törvények kellenek, és pik-pak eltűnnének a graffitik.
Állítólag az is igen hatásos, ha van egy graffiti forródrót, ahová be lehet jelenteni az új graffitiket. Egy csapat azonnal kimegy és letakarítja. Ha látja a kis paraszt, hogy a "műve" szinte azonnal a semmivé válik, akkor értelmetlenné válik az egész.

Egyébként meg tényleg nem börtön kell ide, csak kényszermunka, vagy egy pénzbírság, amit ha nem akar, vagy nem tud a szülő kifizetni, akkor szépen eltárolják egy adatbázisban és évi 5%-kal az infláció fölött, kamatos kamattal növelik. Amikor a gyerek nagykorú lesz, átadják egy követeléskezelő cégnek, vagy esetleg az APEH-nak (jogutódjának), ezután, mint az állam felé fennálló tartozásként tovább görgetve. Előbb-utóbb csak akar majd valamit az államtól (adókedvezmény, cégbejegyzés, kórházi kezelés, stb.), na hát akkor majd lófasz a seggébe, ha nem törleszt.
@Akitlosz: menjélmár... ez megoldás akkor ha megvan az elkövető, de ha nincs kihez hasonlítani a 'mozgásmintát'? Minden állampolgárról van felvételük hogy legyen mihez hozzávetni a kamera képét?
egy főköcsögöt kéne pár hónapra bevarrni a böribe és 5-10 millás büntit rásózni, máris nem lenne firkálás. SemmiDolgomOtthon
@Arcturus: Az a fontos, hogy a gyerekek megtanulják, hogy még ha nem is lesznek kegyetlenül megbüntetve, a tettüknek egyszerű, prózai, de folyamatos következményei vannak.

Untig elég lenne egy viszonylag drága, de piaci árát venni a tisztításnak (minden egyébbel együtt: készenléti díj, kiszállási díj, stb.) és ha nem törleszt, akkor is megmarad az adósság.
@Akitlosz: pontosan. nem kéne 10 év, csak 3 hónap a kozma uccában éás egy naplós meg egy fókuszos riport amikor kijön.
Elkapni meg el lehetne mindet, ha akarnák, elvégre a saját ujjlenyomatát hagyja ott a semmirekellő.
egy grafitilógus kéne a rendőrségre és egy adatbázis.
Az egész grafittizés hibás pedagógiai koncepció miatt van.
Ovis koruk óta azt nyomatják a gyerekeknek hogy kreatívak, tehetségesek, meg bíztatják hogy valósítsák meg az elképzeléseiket. Ha egy gyerek húz egy egyenes vonalat az ovónéni elájul milyen ügyes, a szülő meg bekeretezi otthon és felrakja a falra.
Jóhogy összefirkál aztán mindent nagyobb korában is.
Az emberek 99,99%-a tehetségtelen lúzer, egyáltalán nem kéne ceruzát, tollat, festéket adni a kezükbe.
Egybehangzóan nagy gyűlöletet lehet tapasztalni itt a blogtérben a graffitizők és mindenféle közterületi cuccot firkálgatókkal szemben. Ez nagyjából helyes lehetne, bár az önbíráskodás különböző elvadult formáinak gyakorlása nem tudom hova vezetne? Mi van akkor, ha egy csapat firkáló visszavág? Megy a nagy szájkarate; fejbe rúgni, ujját törni, lefújni a saját cuccával, stb. Ha ennyire erős az ellenérzés, akkor mikor sikerül mégis telefirkálnia (ezek szerint halált megvető bátorsággal) az összes járművet, megállót, aluljárót ezeknek a "meg nem értett művészeknek"? Hol vannak egy-egy "műalkotás" készültekor a minden terrorra kész ellenzők??? Ennyire ügyesek lennének, hogy mindig elkerülik az itt keménykedőket?

Félreértés ne essék,jogosnak tartom a felháborodást, és dühöngjétek csak ki magatokat a graffitizőkkel szemben itt a kommentekben, de azért józanul, ésszel kell(ene) őket megfogni. A takarítás szerintem is jó móka lehetne.
De hát most jut eszembe! Meg lett oldva ez (is) mostanában! Hiszen a népakarat többségével választott lelkes, szerető és szeretett kormányunk (na jó, parlamentünk) megszavazta, hogy akár egyéves szabadságvesztéssel is büntethető egy elcsípett graffitiző. Várom az első ilyen ítéletet. Csak egy baj van, ki fogja elkapni ezeket??? A közterület felügyelők a BKV ellenőrök munkáját "segítik", a rendőrök pedig piti bolti szarkák után kreálnak bírósági ügyeket. Mindent nem lehet egyszerre.De kár!
@Akitlosz: Pont az olyan esetekben szoktak irrealisan magas buntetessel fenyegetni az embereket amiket nehez felderiteni. 15 eve autoztam San Franciscobol eszak fele amikor furcsa tablakat lattam az autopalya szelen... Kesobb kiderult, hogy mazlista voltam, mert ha egyedul ulve az autoban a belso gyorsabb savban elkaptak volna 2000! USD-t kellett volna fizetnem!

Kanadaban a buszmegalloban dohanyzast 500 dollarra buntetik! A magyar buntetes merteke koszonoviszonyban sincs ezekkel az osszegekkel.

En ha elkapnam a sracot miutan meghoztam a torvenyt a tizevrol szepen csendben elengednem egy huzos de tulelheto birsag utan, sem a szulei sem o nem tudna terjeszteni hangosabban, hogy nem kapott semmit mint az irrealis torveny maga krealta visszhangjabol fakado "reklam".
@Giraffa: Nem kellene elkapni oket, onmagaban a torveny visszhangja visszavetni a toketlen kis csibeszek nagymenozesenek faktorat. Fogalmuk sem lenne arrol, hogy valojaban hany embert kapnak el vagy hanyat nem. Felnenek. Ez mar onmagaban eleg lenne.

Te talan felsz egy szemetelesert kiszabott buntetestol? Ugye nem. Nem is tiz ev.

Jajaj, a tolvajok, bankarok, VIP listak szemetek, korrupt politikusok eletfogytiglan, mindjart ok is bekomorodnanak :)

De ezeket a torvenyeket eleve bunozo politikusok es rendorok hozzak. Mit varhatnank toluk.
@Chaoyang: a valószínűtlen de nagy büntetés a közlekedési bírságoknál pl. oda vezet hogy a delinkvensek nem bűnösnek érzik magukat, hanem pechesnek. Persze ha ritkán tudnak elkapni akkor muszáj magasra rakni a büntit h ne érje meg de jobb lenne fordítva.
@Chaoyang: amugy igen, az a carpool lane :)
@spag: Rogton megtanultam a kifejezest amikor elmagyaraztak, hogy miert hibaztam :) A birsag osszege egyebkent rajta volt a tablan. Utana soha tobbet nem hasznaltam.
A korrupciot is termeszetenel fogva (nincs szemelyi karosult) nagyon nehez felderiteni. Nem kell mondjam, hogy Kinaban, hogyan buntetik. Peking egyik korabbi polgarmestere meg mindig bortonben ul (es fog egy darabig) amiert egy varosi megbizast egy a felesegehez kozeli ismerosnek adott le a legkedvezobb ajanlatt helyett. Magyarorszagon ezert meg soha politikus nem ult bortonben! Graffitis sem. Lassan senki. :DDD Kiralysag ez a liberalizmus :)
@Chaoyang: Van a Curb Your Enthusiasm sorozatban egy rész, amiben a főszereplő felszed egy utcalányt csak azért, hogy mehessen a carpool lane-ben. De mégis lefotózzák, gyorshajtásért. Aztán magyarázhatja a feleségének..
@Chaoyang: "Nem kellene elkapni oket, onmagaban a torveny visszhangja visszavetni a toketlen kis csibeszek nagymenozesenek faktorat. Fogalmuk sem lenne arrol, hogy valojaban hany embert kapnak el vagy hanyat nem. Felnenek. Ez mar onmagaban eleg lenne."

Sajnos csak nagyon keveseket tántorít el a nagyon durva büntetés. Vagy te azért nem ölsz embert, mert - ha elkapnak és nincs jó ügyvéded, stb. - életfogytiglanra ítélnének érte?

Remélem nem. :)
@Giraffa: Akkor sem olnek ha buntetlenseggel jarna :) Allatot sem tudok kinyirni. Akkor sem grafitiznek vagy taggelnek ha kotelezo lenne! Nem latom ertelmet ugyanis. Ha azt vesszuk, hogy ezek a tagelo sracok kisse kulturalatlanok es nem igazan ertelmesek akkor szerintem az o oldalukrol kell megkozeliteni a kerdest. Mitol felnek jobban, a falat moso politikusoktol vagy attol, hogy nekik kell letisztitani a falakat vagy 10 ev bortonben rohadastol??
@Hamster: Már nincsenek inverz festésű 481-esek és kólásdoboz festésű 485-ös is csak félreállítva látható azt hiszem Rummelsburgnál.
Én eddig csak az s-bahnon egy notórius ragasztgatót osztottam ki. Felszállt és elkezdte kiragasztgatni a matricáit, majd a balfácán mellém ült le. Megkérdeztem tőle, hogy szépnek találja azt amit csinált?
Azt mondta igen, ekkor elővettem a táskámból egy szép nagy matricát (előtte pár napja kaptam egy gyorsétteremben) és teátrálisan beleragasztottam a könyvbe amit olvasott. Megtapsoltak az utastársak. :)
"Ezeket a kocsikat amúgy egy ideje már nem nagyon lehet látni forgalomban, egy részüket selejtezték, egy részükről tavaly hallottam utoljára, hogy nem volt érvényes vizsgájuk. Berlini kommentereink vagy a nagyvasút világa iránt nálam jobban érdeklődő kollegák leírhatnák, mi van velük!"

Erre válaszolt már valaki? Ha nem, akkor majd most! :)
Az NDK-s kocsik, közlekednek, csak már átpingálták őket a hagyományos s-bahn színekre és általában az S9-en lehet velük találkozni. Sőt, a leállított és még szét nem szedett kocsikat is üzembe állítják, az ismert okok miatt.
@berlin_mount: Én is azt vártam, hogy a Bombardier vackai miatt látok majd ilyeneket, de nem. Előtte meg azt olvastam, amit írt valaki, hogy menet közben jöttek rá, hogy azoknak a kocsiknak évek óta nem volt érvényes vizsgájuk. Talán kerékcsere kellett volna rajtuk ahhoz, hogy meglehessen... azt megcsinálták, míg a Bombardierek hasonló okok miatt állnak?

PS: Az újabb berlines témát láttad? hamster.blog.hu/2011/01/19/another_graffiti_on_the_wall
@kispestipeti:

Amikor a graffitizők "dolgoznak" hajnali háromkor, akkor viszonylag kevés a keménykedő járókelő, és még azok is időben észrevehetőek, a többi meg alszik.

Graffitit már mindenki látott, graffiti "alkotását" élőben a helyszínen meg szerintem kevesen. Én legalábbis még soha.
@Chaoyang:

Videokamerás megfigyelő rendszer kellene, automatizált emberfelismeréssel és büntetési csekk kiküldéssel.

Budapesten alig akad gyalogos, aki a zöldnél megy át a kijelölt gyalogos átkelőhelyen. A buszmegállókban a szemetelők lebuktatása sem lenne nehéz.

Ugyanígy a graffitiveszélyes helyeken.

Pár év és radikálisan megváltozna közterületen a szabálykövetéshez való hozzáállás, s az addig befolyt összegekből az államadósságot is jelentős mértékben lehetne csökkenteni. :-)

Fenyegetés nem sokat ér, amelyik kutya ugat, az nem harap.

Az a lényeg, hogy minél biztosabban meg is kapják azt a büntetést. Ahhoz el kell kapni őket, és bizonyítani.

Ha ez megvan, akkor a büntetés mértéke már másodlagos, bár fontos természetesen.

De nem hiszem, hogy bármiféle fenyegetőzés 10 évvel, ujjtöréssel, akármivel érdemben megoldhatná a problémát, ha jórészt csak üres beszéd marad.
süti beállítások módosítása