A Törülközőnapot Douglas Adams halálának évfordulója alkalmából rendezik meg - az évforduló után két héttel, hogy Douglas Adams szelleme is időben odaérjen...
És ez nem rosszindulat: ő maga is így nyilatkozott az idővel kialakított kapcsolatáról: "Imádom a határidőket! Tetszik az a hang, ahogy elhussanak mellettem." Persze ezen túl másféle kapcsolata is volt az idővel: rajongója volt egy bizonyos Időlordnak, aki egy kék rendőrségi fakabátnak álcázott űrhajóval járja az Univerzumot. Amikor éppen munkanélküli volt, két forgatókönyv-ötlettel is megkínálta a BBC-t. Az egyiknek Doctor Who and the Krikkitmen volt a címe, a másiknak The Pirate Planet. Utóbbit megvették, előbbit viszont nem, úgyhogy később (alaposan) átírta: Az Élet, a Világmindenség meg Minden címen a közben világsikerré vált Galaxis útikalauz stopposoknak sorozat harmadik részeként ismerhetjük. Közben 1979-ben a Doctor Who "script editorja" is volt - amit legegyszerűbben dramaturgként fordíthatunk le.
Érdekes, hogy a világ legabszurdabb írójának (ti. ő maga is abszurd jelenség volt, meg a művei is) "uralkodása" a DW történelmében nem kimondottan dicskorszakként maradt meg, nem kis részben azért, mert az amúgy se kimondottan pedáns szervező hírében álló Adams idejét túlságosan lekötötte a pontosan ebben az időben világsikerré váló, újrafeldolgozások és folytatások iránt kiáltó Galaxis útikalauz. Néhány gyöngyszem azért becsúszott, ezek egyike a rendkívül hülye című City of Death*, egy négyrészes opusz. Ezt tulajdonképpen nem is ő írta, de az eredeti író (David Fisher) személyes problémái miatt nem tudta elvégezni a kért változtatásokat, ezért a producer bezárta Adamset a dolgozószobájába némi whiskey és sok kávé társaságában, és egészen addig nem engedte ki, amíg el nem készült a forgatókönyv. Legalábbis ő maga ezt mesélte később - kérdés, hogy eme leghitelesebb forrásnak mennyire lehet hinni :) A BBC bürokratív szabályai miatt az adásban "David Agnew" volt írónak feltüntetve, de a párbeszéd és a fordulatok mind olyanok voltak, ahogy azt Adams saját műveiben megszokhattuk:
A főgonosz szerepét a Birodalom visszavág Veers tábornoka, a Szigorúan bizalmas James Bond-ellenfél Kristatosa, az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag Szent Grál után áhitozó Walter Donovanje, azaz Julian Glover játszotta (akinek amúgy nem ez volt az első DW-szereplése), de Adams a történetbe jóbarátját, a Monty Pythonos John Cleese-t is beleírta egy félperces szerepre:
Szinten dagleszedemszes fordulat, hogy a negyedik epizód a valaha volt legnézettebb Doctor Who rész - mert a konkurens ITV csatornánál éppen sztrájkoltak aznap, ezért mindenki a BBC-t nézte :)
*A BBC illetékesei valamiért ragaszkodtak ahhoz, hogy a lehető leghatásvadászabb címeket adják a Doctor Who részeknek. A City of Death-en kívül szép példa erre a Deadly Assassin, azaz a "Halálos orgyilkos" is, mert hisz vannak nem halálos orgyilkosok is. Nem véletlen, hogy a Doctor Who mai showrunnerjének, Steven Moffetnek az első majdnem hivatalos Doctor Who története (egy 1999-ben jótékonysági célra készített paródia) a The Curse of The Fatal Death, azaz a "Végzetes Halál Átka" címet kapta :)
Lett volna még egy olyan rész, amit teljesen és hivatalosan is ő írt volt, ennek egy része viszont nem készült el, mivel akkor meg éppen a BBC-nél volt sztrájk. A leforgatott részleteket ilyen-olyan kiadások és amatőr animációk segítségével összefűzték, sőt: flash-animáció formátumban, a negyedik Doktor helyett a nyolcadikkal hivatalosan is "újrajátszották", de valahogy mégse lett az igazi. Ezt valószínűleg Adams is érezte, úgyhogy a forgatókönyvet később alaposan átírta, hozzátéve a City of Death néhány elemét, és immár Doktor nélkül, Dirk Gently holisztikus nyomozóirodája néven adta ki. Hiába, Adams nagy környezetvédő volt, őszintén hitt az újrahasznosításban :) Most viszont egy kicsit az eredeti Shada-ba nézünk bele - ami persze nem eredeti, mert a hiányzó részletek narrálással vannak pótolva:
Hogy maga Douglas se hiányozzon ebből a bejegyzésből, itt egy interjú vele, amiben azt meséli el, hogy a City of Death párizsi jeleneteinek forgatására nem jutott el, azaz mégis - csak minek:
Adams minden jel szerint már nem volt szomjas az interjú készítése közben, ráadásul intergalaktikus útra készült - ott van a törölköző a vállán! Aki esetleg bővebben is kíváncsi a XX. század legbolondabb írójának és a XX. század legbolondabb tévésorozatának kapcsolatára, ezt hallgassa meg. A többiek pedig vegyék elő valamelyik Douglas Adams-könyvet, és olvassák el újra, közben szerettel gondolva a világ egyik legszórakoztatóbb írójára. Törülközővel vagy anélkül, nem számít :)
Ez megy most