Nem túl gyakran történik meg Magyarországon, hogy az ember új építésű villamosvonalon új gyártású villamost láthat. Konkrétan meg se tudnám mondani, mikor fordulhatott elő ilyesmi legutóbb (mert általában vagy a jármű nem volt új, vagy a vonal). Múlt héten mégis pont ezt a felállást örökíthettem meg Szegeden - nem elsőnek, mert a próbák már zajlanak egy ideje, de számomra mégis újdonságként:
A képen a nemsokára meginduló 2-es villamost látjuk. Füvesített vágány, magasított peron, trolikereszt, ...
... a jármű pedig a lengyel PESA cég 120Nb típusú, "Swing Szeged" fantázianevű, 100%-osan alacsonypadlós járgánya - az ország második alacsonypadlós villamostípusa a budapesti Combino után. A város kilencet rendelt belőlük, a képen látható első példány egy ideje már a nemtudoménhányezer kilométeres hatósági próbafutásokat végzi, illetve járművezető-oktatásra használják.
Persze videóztam is egy sort, és gyorsan előrebocsátom, hogy a nyitó snitten csak a videón tűnik úgy, mintha villogna a jármű kijelzője, a valóságban folyamatosan jól olvasható volt. Ami még esetleg nem látszik a képeken: a vezetőfülkében jóval több monitor található, mint az eddigi magyar villamosokon - tolatáshoz, az ajtók figyelésére, visszapillantásra. Nem csak a Bengálikhoz képest high-tech...
A harmincméteres jármű multicsuklós, azaz korlátozottan elforduló futóműves, és közéjük befüggesztett részekből áll, ehhez képest egész jól fut ívben, egyenesben pedig a város eddigi Tatráira is köröket ver nyugodtságban, pedig az ember azt gondolná, egy majd' egy méter magas, hagyományos forgóvázon több hely van rugózásra és lengéscsillapításra. A klímát nem próbáltuk ki, a fűtése viszont kimondottan jó volt - szükség is volt rá :)
Szegeden az elmúlt években a villamosvonalak nagy részét igen komolyan átépítették/modernizálták. Nem csak a megállóperonokat, mint a Nagykörúton, de új pálya épült majd' mindenhol, új al- és felépítménnyel, az áramellátás új alállomásokat kapott, a váltók pedig távirányításúak lettek, ellentétben a Budapesten a háború előtti idők óta megszokott segédvezetékes megoldással. A teljesen új alacsonypadlós járművek az erősen feljavított infrastruktúrán szépen kiegészítik a szintén újszerű állapotra hozott magaspadlós járműállományt, az elmúlt tíz év fejlődése ezzel teljesen világossá válik.
A végig felújított 1-es vonal képzavaros tortájának tetején számomra a dísz az Indóház tér felújítása volt. Valahogy még véletlenül se hittem azt, hogy Kelenföldre érkeztem, és az omladozó épületen, a díszkövön parkoló taxisokon és alkalmi árusokon túl a talponfekvők és foghíjtelkek mellé eldugott 19-es és 49-es villamosok végállomását keresgélem...
Well done, Szeged!
Az utolsó 100 komment: