Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szeged: új villamos, új pályán

2012.01.10. 19:00 :: Hamster

Nem túl gyakran történik meg Magyarországon, hogy az ember új építésű villamosvonalon új gyártású villamost láthat. Konkrétan meg se tudnám mondani, mikor fordulhatott elő ilyesmi legutóbb (mert általában vagy a jármű nem volt új, vagy a vonal). Múlt héten mégis pont ezt a felállást örökíthettem meg Szegeden - nem elsőnek, mert a próbák már zajlanak egy ideje, de számomra mégis újdonságként:

A képen a nemsokára meginduló 2-es villamost látjuk. Füvesített vágány, magasított peron, trolikereszt, ...

... a jármű pedig a lengyel PESA cég 120Nb típusú, "Swing Szeged" fantázianevű, 100%-osan alacsonypadlós járgánya - az ország második alacsonypadlós villamostípusa a budapesti Combino után. A város kilencet rendelt belőlük, a képen látható első példány egy ideje már a nemtudoménhányezer kilométeres hatósági próbafutásokat végzi, illetve járművezető-oktatásra használják.

Persze videóztam is egy sort, és gyorsan előrebocsátom, hogy a nyitó snitten csak a videón tűnik úgy, mintha villogna a jármű kijelzője, a valóságban folyamatosan jól olvasható volt. Ami még esetleg nem látszik a képeken: a vezetőfülkében jóval több monitor található, mint az eddigi magyar villamosokon - tolatáshoz, az ajtók figyelésére, visszapillantásra. Nem csak a Bengálikhoz képest high-tech...

A harmincméteres jármű multicsuklós, azaz korlátozottan elforduló futóműves, és közéjük befüggesztett részekből áll, ehhez képest egész jól fut ívben, egyenesben pedig a város eddigi Tatráira is köröket ver nyugodtságban, pedig az ember azt gondolná, egy majd' egy méter magas, hagyományos forgóvázon több hely van rugózásra és lengéscsillapításra. A klímát nem próbáltuk ki, a fűtése viszont kimondottan jó volt - szükség is volt rá :)

Szegeden az elmúlt években a villamosvonalak nagy részét igen komolyan átépítették/modernizálták. Nem csak a megállóperonokat, mint a Nagykörúton, de új pálya épült majd' mindenhol, új al- és felépítménnyel, az áramellátás új alállomásokat kapott, a váltók pedig távirányításúak lettek, ellentétben a Budapesten a háború előtti idők óta megszokott segédvezetékes megoldással. A teljesen új alacsonypadlós járművek az erősen feljavított infrastruktúrán szépen kiegészítik a szintén újszerű állapotra hozott magaspadlós járműállományt, az elmúlt tíz év fejlődése ezzel teljesen világossá válik.

A végig felújított 1-es vonal képzavaros tortájának tetején számomra a dísz az Indóház tér felújítása volt. Valahogy még véletlenül se hittem azt, hogy Kelenföldre érkeztem,  és az omladozó épületen, a  díszkövön parkoló taxisokon és alkalmi árusokon túl a talponfekvők és foghíjtelkek mellé eldugott 19-es és 49-es villamosok végállomását keresgélem...

Well done, Szeged!

131 komment · 2 trackback

Címkék: videó képek szeged tömegközlekedés villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr683534297

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A PESA és a villamosai 2012.01.10. 21:47:13

Most, hogy Szegedre is befutott az első PESA villamos, érdemes egy rövid áttekintést adni, vajon mely városok azok, ahol hasonló villamosok futnak már? Az első magyar PESAA PESA nem valami ismert név idehaza, bár a cég meglehetősen nagy múltra tek...

Trackback: Kifutott a városba az első szegedi PESA 2012.01.10. 21:46:39

Még alig csomagolták ki az első új alacsonypadlós PESA villamost Szegeden, máris próbakörét futja, nem is akárhol, hanem a kettes villamos újépítésű vonalán. Ha valaki nem tudná, Szeged közösségi közlekedés fejlesztését célzó projektjének egyik legfont...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valószínűleg valami fatális véletlen lehet az oka, hogy Szeged annyira távol fekszik az ún. nyugattól, mert kívülállóként (és a tömegközlekedéshez való hozzáállást tekintve) az országban ők állnak a legközelebb hozzá.
Nem kicsit nem semmi!

Szép tágasnak tűnnek.
Várhatóan mikor állnak utasforgalomba a kettesen? :)
elég brutál még sokadjára is a pesa dizájnja. meg lehet ezt egyszer majd szokni? :) remélem élőben majd kibékülök vele.
szeged fejlődése közlekedésileg elképesztő. a "mit hogy nem lehet" totális hiánya. példaértékű.
Pont az jutott eszembe, hogy ezzel én sosem fogok utazni. Mivel ha tömközzel megyek Makóra a rokonokhoz, akkor viszek bringát is, ha meg nem viszek bringát, akkor kocsival, vagy busszal megyek.
hát én ezt nem hiszem el.
Szegedet csak imádni lehet.
@Rocko-: Konkrétan mit nem hiszel el?
Nekem tetszik. Bengálik/Tátrák nyugdíjba mennek?
@Tommi: Tulajdonképpen most kell elkezdeni reménykedni abban, hogy lehet valami a Makóra és Hódmezővásárhelyre átmenő tram-trainből. Persze oda talán nem az alacsonypadlósok mennének át... illetve ki tudja, az első karlsruhei tram-trainek közt is volt, ami dízeles vasútvonal _villamos_ításával indult, és alacsonypadlós is jár rajta :)
maxiriszpekt! szeged for főváros! persze ne, így bizonyítottan fejlődőképes.
A legszebb az írás vége: Well done, Szeged! Igazi hunglish nyelven írt iromány. Esetleg hozzá lehetne írni a legyen szép napod című gobálköszöntést is...
Kétségkívül örömteli esemény az, ha új villamosvonalat adnak át és nem gyakori. De tessék elsiratni Szeged, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Pécs, Szombathely elveszett sínjeit, Budapest felszámolt villamos, HÉV vonalait, ne feledjük a Magyarországon épített villamosokat sem... S azt sem, hogy az őrült 4-es földalattira (metro) föld alá és máshová pumpált pénzeiből ma működőképes kötött-pályás közlekedés lenne Budapesten. Talán akkor a szerző sem alélna el a 19-es és 49-es villamos sebtében összetákolt fej-végállomásától, ha megneveznék azokat, akik a Somogyi úti hurok vágányt is azonnal felszámolták, amikor azt hallották: a hurokvágány köti majd össze a Kelenföldig meghosszabbított 1-es villamos vágányait a Bartók Béla úti vágányokkal. Írmagja se maradjon és eltüntették... El ne érjen az 1-es Kelenföldre! Lenne is baj a 4-s földalatti (metro) utaslétszámával...
@cso zsi: A Tatrák még kellenek, hisz "csak" kilenc alacsonypadlóst vesznek, nem mindent új villamosokra költöttek (ritkán írok róluk, de pl. trolivonal is van/lesz új). Majd szépen lesz menetrend, hogy mikor jön az alacsonypadlós, mikor a nem az - nyugaton is tök jól elműködik ez, nem dobnak ki még működőképes jó dolgokat. A Bengálikból gondolom tartaléknak marad valamennyi, mert csak azok kétirányúak, ideiglenes elvágáskor jól jöhetnek. De normál esetben ha itt lesznek a PESA-k, max. nosztalgiaként fogjuk látni őket.
@Hamster: Én erről nem is hallottam. :-) De majd kiderül, mi lesz.
Szépnek szép, de vajon megy-e már a polgármesteri levél az erstének?
Azért ez pár év szopás, csúszás, szétvert város, elterelések eredménye.
@Dave_bloghu: Budapest lassan tíz éve szét van verve (a 2002-es Bartók Béla út felújítás volt az első előrehozott, de már M4-gyel kapcsolatos túrás, ti. mindent olyanra csináltak meg, mintha mindjárt indulna a metró), de eredménye nem nagyon van. Csúszás, szétvert város, elterelés, meg az sz-betűs szó: Móricz, Kálvin, Baross tér. Unokáink is látni fogják.
@pharmacyli: Miután beszedted a mai xanaxodat, nézd már meg, hogy a blog írója miket ír MÉG. Segítek, pl: hampage.hu/kozlekedes/sinek.html
(Nem vagyok az a nyalógép típus, de ennek a témának a legalaposabb, leglelkesebb, leglelkiismeretesebb forrása a neten.)
@pharmacyli: látom most jörsz először Hamsternél. :)
kis túlzással ezek nem alacsony padlósak hanem magas peronosak:-)
mert az új alacsony padlós villamosoknál mindenütt át kell építeni a peront.vagyis elég maga peronnal bármilyen villanyosnál meg lehet szüntetni a lépcsőt.amúgy a leghosszabb váltó a világon a 41-47 es villamosnál volt(van)?.a váltó a forgalmi telepnél volt,de a két vágány csak 300 méter múlva vált el egymástól,addig két pár sin volt egymástól kb 10 centire az egyik az egyik páron a másik járat a. ásikon ment.
@Bohócnok: kicsit ironikusan mondtam, utalva a viccre, amikor a székely megnézi a star warst, aztán kijön a moziból, és azt mondja: én ezt nem hiszem el.
az alapja pedig az volt, amit a poszt is leír: új, alacsonypadlós villamos, új, füvesített pályán, ez annyira ritkaság, hogy már hihetetlen.
Hű, nagyon szép ez az új villamosítás Szegeden, 4 éve nem jártam az Indóház téren, még a bégi bengálikra kapaszkodtam rokonlátogatáskor, nagyon szép lett!! Bármi is nem működött Szegeden, ez a pár kép meggyőzött róla, hogy jobban működik mint itt Budapesten.
A körmeit pattintanám le annak aki a somogyi u-i hurokfordulót megszüntette és a csihes háború alatti körülményekhez hasonlatossá tette Kelenföldön a végállomást. Mondjuk a Kelenföldi pu főépülete is úgy néz ki, mint 44 telén,amikor Horthy elhagyta onnan az országot.
@Gyurma73: fonódóra tetszik gondolni? :)
Pedig állítólag lesz Szeged Vhely villanyos is, valóban. Talán támogatás is lesz, mert Lézernek Oviék kaparni akarnak nagyon.
@Gyurma73: "vagyis elég maga peronnal bármilyen villanyosnál meg lehet szüntetni a lépcsőt"
Persze, ott, ahol szétbombázták a várost, és lettek/eleve voltak elég széles utak, meg is lépték ezt, ennek tanúi a nálunk teljesen gyógyegér módra használt hannoveri villamosok. Viszont én például nem akarnék méter magas peronokat nézegetni a Nagykörúton vagy a Bartókon. Ugyanakkor erre a PESA-ra az úttestről is elmondhatatlanul könnyebb felszállni, mint egy Bengálira. És gyorsabb is, ami szintén számíthat. Teljesen alacsonypadló sose lehet, hacsak nem zsírral felkent teflonfelületen húzunk egy teflonaljú, kerekek nélküli dobozt, de ezzel meg lenne épp elég más probléma :)
Élőben a villamos egyáltalán nem néz ki rosszul, és mi több, a szegedi villamoshálózat is példaértékű.
A kettes villamos építése során sajnos tényleg több hónap csúszás volt, azonban így is belátható időn belül elkészült - legalábbis az én fejemben "nem túl régi" kategóriába esik a villamosmentes, az épülő villamosos és villamososított körút is. :) Szóval megítélésem szerint ennyi belefért, sőt: az, hogy valami épül, az mindenképpen jó! Az SZKT-ről meg szerencsére nem jelennek meg BKV-jellegű híradások, ami indokolt is...
@Comandante en Jefe: Március 3-án indul a kettes hivatalosan.
@Rocko-: Nem, a budai fonódó az csak időben hosszú. Viszont anno a 41-47 elágazásnál tényleg a kocsiszínnél volt a váltóállító bakter, az elágazás viszont ugyanott, ahol ma, a kettő közt a két irány vágányai meg 15-20 centis távolságban haladtak egymástól. Hogy villogjak kicsit, erről is tudok képet mutatni, Heinz Heider készítette 1976-ban:
hampage.hu/trams/heinzheider3/3350-2.V.1976.jpg
Kedvet kaptam elnézni Szegedre. :)
@Bohócnok: Ez igy van. Ha hazakoltoznek oda mennek. Alomvaros. :)
Annak idejen, mikor Jate helyett az ELtere vettek fel, el is sirtam magam, hogy ez nem igazsag.
Szeged szepul:D Helyes.
@Rocko-: Ja, most látom, hogy te is tudtad, mi ez, bocs. A kép azért remélem tetszik :)
@Hamster: nem budai fonódó, hanem simán fonódó villamos.
ilyesmi: hampage.hu/trams/igyislehet4.html#fonodovaganyok
tetszik érteni. :D
@9-143: Jaja... DOMUS-delta, 3-as végállomása a Dugón a Somogyi vonalában, odakint meg a Postás Sporttelep előtt, aszfaltban folytatódó csonkavágány a Tiszán az Aradi felé, a Centrumnál egy vágányon az út szélén szédelegtek a Bengálik, kitérőzéssel a Lófaránál, az a kevés Tatra, ami volt, meg szólóban járt...
@Rocko-: csak címlapos a poszt. Beesett, idevakkantott, elment.

Hamster, most nagyon irigykedek Szegedre, a 61-es is lehetne ilyen klassz zöldvágány+alacsonypadlós villi. Meg még pár sínt vissza kéne építeni, az se baj, ha nem fonódik.
Miért kell többezer km-t próbaképp futniuk a villamosoknak? Pénzkidobás.
@Kicsi Kacsa: látom, látom.
a 61-es kis szakaszon füvesített volt. ameddig nem hagyták ksizáradni és elsorvadni a növényzetet...
@Hamster: Itt meg még egy kis nosztalgia, a régi rókusi hurokkal, sok egyvágányú Bengával, Kónya Matyitól:
hampage.hu/kozlekedes/km-szeged/
Most jut eszembe, Sako-nak is vannak itt régi képei, csak nem találom hozzájuk a szöveget.
@Rocko-: A rossz nyelvek, melyek hitelességét természetesen nem tudjuk elismerni, azt mesélték, hogy a kísérleti füves szakaszt legyomirtózták a pálya többi, zúzottköves részével egyszerre. Egy darab vonal gyomirtózás rendel, egy darab vonal gyomirtózás megvolt, újratelepítés nyista. Volt még egy szakaszocska, a Széchenyi rakparton, az se tartott sokáig. Most van a Mester utcában egy hosszabb, műfűvel, az lehet, hogy tovább tart. Csak néha porszívózni kell.
@Rocko-: hol volt ott fű? Moszkva - János közt? Az a zöld? Az gaz volt, sosem volt ott fű.
@pharmacyli: Te sem tudod miről, és kiről beszélsz.
Ha még visszanézel, keress rá az "elveszett sínek2 kifejezésre, és csodát látsz.

@Hamster: Évenként járogatok Szegedre, de a Tátra kimaradt.
Bengálin meg felnőttem, ott, "a Lehel út, és Váci út között".
@Hamster: gyomírtózást látványosan a Nagyhíd környékén követték el, konkrétan sárga volt minden fél méteres magasságban a sinek mellett. Nagyhíd és Vadaskerti utca közt, jobb oldalon kerítés sövénnyel. Na azt lelocsolták és kiégett.
@Kicsi Kacsa: Ha kérhetném a "részben alacsonypadlós" verziót.
Kell az AP, de a hely rovására megy. Lábtér, utasáramlás.
Nagy forgalmú vonalakon nem igazán működik úgy, ahogy kell.
Combinon is, és az AP Ikaruson is kisebb gruppen kell ahhoz, hogy az ember behúzódjon a kocsiba, hogy ne legyen útban, majd a kiszálláskor ugyanez.
@Kicsi Kacsa: MórZsi és Tass között, ÁVF előtt.
@jet set: Úgy gondolod, ha megveszel egy személyautót, az úgy megy, hogy legyártják, és kiviszik a boltba?
Futáspróbák, menetdinamika, fékezhetőség.
Tele homokzsákkal a villamos, hogy meglegyen az "utas". A típust meg kell tanulni vezetni, nem egyformák.
Bp-n külön képzés van Tatrára, TW6000-re, ez utóbbi helyről 1-2 év után lehet kérni átképzést Combinora.
@Rocko-: hát, lehet. Ritkán járok arra. Bár életem első 20 évét ott töltöttem a közelben. A maradék 30 már messzebb :)
@Kicsi Kacsa: rég volt, tán igaz se volt. :)
@Hamster: ha már így agymenünk, akkor lehetne olyan pályát is építeni, hogy nem a villamosnak van kerek, hanem a pálya egy futószalag vagy végig görgősor. :D
@cso zsi: Jól van, a kedvedért legyen csak részben alacsonypadlós. Bécsben is vannak vegyes villamos viszonylatok. Ott sem szégyen a magas, régi villamos a belvárosban, noch da zu a Ringen!
@jet set: mert az országban teljesen új típusról van szó. hatósági előírás, bármilyen más új járműnek is teljesítenie kellene.

egyébként pedig egyáltalán nem pénzkidobás. nagyszerű alkalom, hogy a járművezetők és a szerelők megismerkedjenek vele, az egyedi nyűgjeit, sajátosságait, esetleges hibáit még azelőtt megszokják és / vagy javítsák, hogy valódi forgalomban venne részt.

egyébként 10.000 km-t kell lefutnia, tudtommal most olyan 8.000 körül jár.
@cso zsi: A Bengálikat már nyugdíjba küldték, a Tátrákat még jó ideig nem fogják, hiszen kellenek a város villamosvonalainak kiszolgálásához. (9 Swing ehhez igencsak kevés volna.) De nincs is rá szükség, szvsz, elég jó állapotban vannak.
Tényleg jó lett, több füvesített szakasz is van mostmár, jó ötlet. Csak közben olyan apróságok történnek, hogy a pályaudvar teljes környékét ledíszburkolatozták, konkrétan ha befut 1 vonat, a környék teljesen megbénul, ugyanis szimplán nem lehet parkolni. Igen. Ez szerintem is egy jó közlekedéstervező munkájának nyomait takarja. Sétálóteret tervezni a pályaudvar elé, a város szélére, biztos TÖMEGEK járnak oda sétálgatni. Ellenben tömegek vennék fel a rokonaikat autóval. És mielőtt vki okoskodni kezdene, a környező utcák túl kicsik ahhoz, hogy ott állj meg. Televan Szeged ilyen csodálatos megoldásokkal, plö a baromi szűk belvárosi hídra, ahol addig is épphogy elfért a busz a sávjában, tettek még oda 1 bicikliutat. Hát, nem kockáztatják tömegek az életüket azon a bicikliúton, az biztos. Arról meg egészen csöndesen szólok csak, hogy ahol a cikkben említett villamos jár, azon az útszakaszon kb 20 féle busz és troli közlekedik, ANNYIRA hiányzott oda a villamos, mint 1 falat kenyér, de tényleg. És a sínpálya még be is megy egy idő után az út közepére, csak hogy még bonyolítsa a forgalmat, és kisebbek legyenek a sávok. És még kismillió ilyen "nyugati" megoldást tudnék sorolni, de nem baj, a magyarnak jó ez, tátogatni, meg 3 kép alapján megy a bólogatás, hogy ez igen, ez már a nyugat. Hát, azért mert kivételesen nem 30 éves villamosokat látsz, attól még nem lett nyugat.
Szép-szép, de azért a cseh Tatra-kat nagyon kedveltem. Ez az új lengyel gyártmányú villamos tágasabbnak tűnik, bár így ránézésre az utasbefogadó képessége egy 2 - talán 3 kocsiból álló Tatra szerelvénynyel egyenértékű. Az ülőhelyek száma meg mintha ebben kevesebb lenne, de persze ezt pár kép alapján nem lehet pontosan megállapítani.
Minden negatív hozzászólás ellenére azért ha legközelebb lemegyek Szegedre ki fogom próbálni ezt a villamost. Így egész pofás, és modern.

@Cs@tLós: Talán azért tervezték oda az új villamost, mert túl sok buszt kellett indítani, és esetleg ha ténylegesen beindul a járat, a buszokat kivonják onnan, hogy ne füstöljék teli a környéket.
@teddybear01: eredetileg én is erre gondoltam, de ismerős villamosvezető (már vezette is a próbajáratok során az új villamosokat), és ő mondta, hogy csak 1-2 járatot vonnak ki. De ez az, hogy gyakorlatilag párhuzamosan a villamosvonallal jár a troli, az meg nem füstöl (maradnak is, nem vonnak ki egyet sem)...és a trolipark is jóval fiatalabb mint a pesti gárda, és rendben is vannak tartva, szóval számomra érthetetlen ez a vonal. Viszont azt alá kell írnom, hogy ha már belekezdtek, legalább jó lett, nem úgy mint a pályaudvarra vezető szakasz, amit 2 héttel azután hogy elkészült, fel is bontottak újra, mert elcsesztek vmit...szóval sok mókás dolog van, amit leginkább a helyiek tudnak.
Ettől függetlenül én is ki fogom próbálni, másik vonalon már láttam őket, nagyon "high-tech" látványt nyújtanak, számomra van 1 erős transformers, illetve húsvét-szigeteki szobor beütésük, sztem nagyon vagányak.
Nagyon szép, nekem sokkal jobban tetszik a combinénál!:)
Azért a füvesített pályára még nézzünk majd rá Augusztus közepén is...
off

Felhívom a figyelmet arra a tényre, hogy Szegednek (hálisten) NEM Fideszes polgármestere van!!

on
Hülye gyerek, hogy akarod a kelenföldi pályaudvart a szegedihez hasonlítani? Ég és föld a kettő között a különbség a szegedi javára!
Milyen új villamosvonalról beszélsz amikor már régen volt Szegeden 2-es villamos? Az útvonalat miért nem írtad le?
@Hamster: másik rossznyelvek pedig azt mesélik, hogy locsolták a füvet rendesen, csak nem szóltak nekik, hogy gépolajjal kell.
@cso zsi: "kisebb gruppen kell ahhoz, hogy az ember behúzódjon a kocsiba"
annyira nem vészes szerintem, csak ezt a halott ötletet kell kinevelni, hogy mindenki az ajtóban éli le életét, egy tapodtat se mozdulna.
@judy7: Ez polgármester-független. Debrecennek pl. fideszes a polgija, ott is lesz villamos. A Fideszből egy Kalmár Ferenc nevű tanácsnok ellenezte igazán a villamost, a többieknek mindegy volt. Elektroszmogról, elgázolt kutyusokról, tönkretett zöldfelületről dumált, még "spontán" tüntetést is rendezett. Persze nem ment a dolog, a villamosok megépültek, Kalmár azóta bosszúból kinevezte magát a közösségi közlekedés szakértőjének és a járatszámok farigcsálásával és a belvárosi parkolók egy részének ingyenessé tételével akar revánsot venni. Na, az autóbuzi Kalmár kivételével ott örömködött az egész fideszes frakció a felújított 1-es vonal átadásán.
Pestiként irigylem a Szegedieket, annál is inkább mert szerintem a villamos még jobban is néz ki mint a Combino. A füvesített villamospálya pedig nagyon praktikus, zajcsökkentő és még esztétikus is! Csak ne hagyják majd elgyomosodni!
Bp.-en 1hamar nem fog új vonal épülni, az 1-es vonal felújítására szánt úniós pénzre is keresztet vethetünk az már biztos!
@milliliteratura:
azért kezdik már a "mit hogy nem lehetet", mert amikor beindul a 2-es villamoson az utasok szállítása, rögtön le is akarják rövidíteni a 2-es és a 83-as busz vonalát a Mars térig (aki nem szegedi, térképen rápillanthat). Ez Kalmár bosszúja. Pedig amit én nagyon szerettem a helyi tömegközlekedésben, hogy nem csak a belvárosba lehet eljutni, hanem van kapcsolat a külvárosok között. A megszüntetést a villamosra fogják, pedig a villamossinek nem mennek át a hídon, így az újszegedieknek nem lesz elég a dugó reggel a hídon, még utána át is kell szállniuk. Már most sem szeretem, hogy 10 buszból 8 a Mars térre megy, most majd 10-ből 10 fog odamenni, miközben nem hiszem, hogy a 2-es villamos elfogja majd bírni azt a forgalmat, aki ismeri, tudja, mennyire dugig szokott lenni az a két busz reggelenként.
De kis csinos járgány. Szeged a napfény városa, nem véletlen, kedves emberekkel, szívemhez közeliekkel:) Megérdemlik:)
@Tell Vilmos: "zajcsökkentő és még esztétikus is!"
És ha ehhez még hozzáteszem, hogy a régi síneket is kibontották az elmúlt években és mindegyiknek új alapozást készítettek, olyant, amitől kisebb a zaj- és rezgésterheléssel száguldoznak a villamosok? Az én ablakom alatt is van egy vonal, és elvétve hallom, amikor megy rajta valami, főleg mióta a bengáliakat végleg kivonták a forgalomból.
Laktam Bp-en is, soha nem káromkodtam annyit életemben, mint a BKV miatt. Az SZKT egészen elkényeztet, még jegyet is lehet kapni, itt még soha nem fordult velem elő az, hogy nem volt más választásom, mint bliccelni, ami Bp-en többször megtörtént, szerencsére mindig meg is úsztam.
@Lencsés lstván: ez valami robot által generált faszság? Mi köze ennek az egésznek Orbánhoz, te gyökér?
@Cs@tLós:
A troli nem párhuzamosan jár a villamossal, mert a villamos a Kossuthon megy, a trolik meg mind a Csongrádin. És ha valakinek nem Tesco a célállomása, akkor elég kínos lehet a különbség. Ha én trolival vinném reggel a gyereket bölcsödébe, minden reggel több kilométert kellene gyalogolnom.
És szerintem nem azokat a járatokat kellene megszüntetni, amit terveznek, hanem azokat, amelyek ugyanabból a városrészből indulnak de csak a Mars térig járnak. A 2-es busz ugyanis nem a 2-es villamos vonalán jár, a 83-as meg szintén nem. A külvárosoknak meg nem lenne baj, ha a belvárosba menő buszokkal esetleg még egy másik külvárosba is el lehetne jutni, hátha nem kellene a Mars téren leszállniuk.
@milliliteratura: nem vagyunk egyformák....:)) Nekem tetszik, legalábbis elfogadható, én viszont a Combino orrát viselem nehezen...:))
@Hamster: a makó az totál új infrastruktúrát igényel kiszombor és szeged közt, ennek okán ez erősen scifi. vásárhely már életképesebb, de gondolom van az országban cirka négyezer szabály, hogy miért nem mehet fel az 1-es vili rókus pu-nál a máv-sínre és onnan uccu vásárhelyig. egy kicsit helyrebillenteni a síneket, és 100-120-szal el lehetne döcögni belvárostól belvárosig.
@Gyurma73: képzeld, ehhez az autó nevű csodához le kellett aszfaltozni a fél világot. a mobiltelefon nevű csodához tele kell szórni a világot átjátszóállomással, amelynek tövébe ha odaviszel egy marék kukoricát, az menten pattogatott kukoricává válik az erős sugárzástól. amin háborogsz, azt úgy hívják, technikai fejlődés.
A kárpitozott ülésektől rosszul vagyok. Nagyon undorító.Rövid használat után koszos, bűzös. Ritkán vagy egyáltalán nem tisztítják. Nem is lehet igazából tisztítani, mert min. egy nap kellene a száradáshoz.
@cso zsi: érdekes, a hetesen magaspadlós ikaruson is tömegjelenet van. ezek szerint a magaspadlós technika se jó. akkor milyet építsünk?

@Úttalan utakon: kész katasztrófa. leszállsz a postánál, átballagsz az erstéhez (25 méter?) két zebrán, és felülsz az első bármire, ami jön. ha jól értem, szegedi vagy, sejted mire gondolok. a vili pedig tuti sűrűbben fog járni a busznál, szóval időben se jössz ki rosszabbul.
logikus "átterelni" a forgalmat a villamosra, ha már van. reménykedjünk, egyszer visszamegy még a villamos a tiszán túlra is.
@lapítotttop: ez sajnos így van. Budapesten is csak a hannoveri villamosok műanyag ülését lehet rendesen tisztítani, illetve ott látszik, hogy valóban mire ülsz rá. tény: nem túl elegáns és kényelmes a müanyagpados megoldás, de roppant praktikus.
@milliliteratura: Gyerekkoromban a szegedi villamos kijárt Kiskundorozsmára, az sem lenne rossz, ha újra elvinnék oda.
@lapítotttop: Ha rendesen tisztítják nem rossz az.
@Cs@tLós: "a pályaudvar teljes környékét ledíszburkolatozták, konkrétan ha befut 1 vonat, a környék teljesen megbénul, ugyanis szimplán nem lehet parkolni."

Most 60 parkoló van a téren és az előtte lévő utcában. Előtte volt 65-70. Ez tény. Vagyis akkor vagy most is lehet parkolni, vagy már a felújítás előtt sem lehetett...

"a baromi szűk belvárosi hídra, ahol addig is épphogy elfért a busz a sávjában, tettek még oda 1 bicikliutat. Hát, nem kockáztatják tömegek az életüket azon a bicikliúton, az biztos."

Nem bizony. Kb. 7 éve megvan, rengetegen használják, de nem tudni balesetekről, pedig vannak rendőrségi kimutatásaink is.

"És a sínpálya még be is megy egy idő után az út közepére, csak hogy még bonyolítsa a forgalmat, és kisebbek legyenek a sávok."

Nem kisebbek, hiszen azért lett jópár méterrel megszélesítve a körút.

"ismerős villamosvezető (már vezette is a próbajáratok során az új villamosokat), és ő mondta, hogy csak 1-2 járatot vonnak ki"

Két _buszvonalat_ szüntetnek meg ezen a szakaszon, melyek együtt 5 percenként jártak (a villamos a nagyobb befogadóképesség miatt 7-8 percenként fog) és ugyan a város túlvégéig vezettek, a belvárosban az utasok nagy része lecserélődött, tehát a többség számára a villamos gyorsabb/kényelmesebb eljutást fog biztosítani.
@Úttalan utakon: "azért kezdik már a "mit hogy nem lehetet", mert amikor beindul a 2-es villamoson az utasok szállítása, rögtön le is akarják rövidíteni a 2-es és a 83-as busz vonalát a Mars térig (aki nem szegedi, térképen rápillanthat). Ez Kalmár bosszúja."

Ez nettó hülyeség, a 2-83 ezen szakaszának megszüntetése a projekt kezdetétől ismert volt.

"Pedig amit én nagyon szerettem a helyi tömegközlekedésben, hogy nem csak a belvárosba lehet eljutni, hanem van kapcsolat a külvárosok között. A megszüntetést a villamosra fogják, pedig a villamossinek nem mennek át a hídon, így az újszegedieknek nem lesz elég a dugó reggel a hídon, még utána át is kell szállniuk."

Nyilván van ebben igazság, de ugye egyrészt a projekt része volt a tömegközlekedés előnyben részesítése a hídon, tehát a buszoknak már nincs dugó, másrészt mint írtam korábban, azért a buszok utasainak nagyobb része nem utazik át a belvároson.

Azt se felejtsd el, hogy a Rókusi körútra átteszik az 5-ös trolit, ami átmegy Újszegedre, enyhítve ezzel a 2-es hiányát.

"nem hiszem, hogy a 2-es villamos elfogja majd bírni azt a forgalmat, aki ismeri, tudja, mennyire dugig szokott lenni az a két busz reggelenként."

A villamos másfélszer nagyobb, pont ez a lényeg...
Sajnos en ezen nem fogok ulni, mert az azt jelentene, hogy nem biciklivel megyek. Ami elkepzelhetetlen... :)
@Cs@tLós: szerintem elég érthető. próbafutásokat végez a villamos, amikor pedig teljesen menetkész minden szempontból, akkor lecseréli vagy bizonyos helyen kiváltja a többi járatot.
@teddybear01: De Dorozsma éppen most akar elszakadni...

Radu (törölt) 2012.01.11. 10:06:59

@- duplagondol:

Emelkedett, ez így van. Viszont meg kell nézni a fejlesztések és az emelkedés arányát. Ráadásul volt olyan év, amikor Szeged nyerte a legtöbb EU-s támogatást, országos szinten. A beruházások túlnyomó része ebből valósult meg, nem hitelből.

Az alábbi cikkekben érdekes infókat lehet találni az egyes magyarországi városok adósságállományáról (szándékosan nem mondok példákat)

www.delmagyar.hu/gazdasag/onkormanyzati_adossag_-_szeged_rendben_torleszt/2234739/

www.origo.hu/itthon/20111230-asz-megsokszoroztak-adossagukat-a-frankhiteleket-nyogo-nagyvarosok.html

"A szocialista vezetésű Szegeden 10 milliárddal nőtt az adósság ugyanebben az időszakban, most 24,1 milliárdon áll. A város eközben 57,2 milliárd forint értékű fejlesztést fejezett be - állapította meg az ÁSZ, de hozzáteszi, hogy itt is jelentős adóssága van az önkormányzat tulajdonában álló cégeknek."

Mindennek két oldala van. Meg kell nézni más várost, hogy mennyivel emelkedett az adósságállomány és milyen fejlesztések zajlottak le.

tgr.hu/home/hirek/96-kilencvenkilenc-b%C5%B1n%C3%B6s-telep%C3%BCl%C3%A9s-%C3%B6n-az-ad%C3%B3ss%C3%A1ghegyen-lakik

És ha ez nem elég, akkor ajánlom a www.ujpalyan.hu/content/71/projekt-informaciok oldalt. Itt kiderül, hogy az egész szegedi nagyprojekt ~30 milliárdba került, amelynek 86%-a EU-s támogatás. Ha már hasonlítunk, akkor a debreceni villamosvonal (igaz, több villamossal) önmagában kerül 17 milliárdba. Érdemes végigolvasni a listát, hogy ugyan mi fért bele a 31 milliárdba. Talán sokan meglepődnek.

Szegediként büszke vagyok az újdonságokra, és hogy a nem szegedi ismerőseim (is) elismerően nyilatkoznak a változásokról. Természetesen minden projektben lehet találni kivetnivalót (én is szoktam), de aki egy kicsit is kinyitja a szemét az látja, hogy 10 év alatt Szegeden olyan volumenben történt közlekedésfejlesztés, amely magyar városokhoz képest minimum ritka.

Persze azon is lehet vitatkozni, hogy mely fejlesztés mennyire egyszerűsít-bonyolít, valóban van olyan része amelyet másként is kialakíthattak volna. De! A szegedi károgóknak (nem duplagondolra értem) sosem a részletekkel van bajuk, hanem a komplett beruházással:
- nem kell villamos
- nem kell troli
- nem kell bicikliút
- nem kell körforgalom
- nem kell útszélesítés
- nem kell semmi, maradjon minden úgy ahogy eddig volt.

Ha pedig elkészül valami, akkor ugyanez a fenti lista azzal a különbséggel, hogy a "nem kell" helyett "nem lett jó" van.

A szegeddel foglalkozó fórumokon jobban szeretem azokat a hozzászólásokat olvasni, amelyek építő jellegű kritikával adnak gondolkodnivalót. Károgással ugyanis nem lehet fejleszteni, értelmes kritikával viszont szerintem inkább...

Kalmár Ferenc nevű képviselőnk egyébként nem csak a 2-es villamost akarta megtorpedózni, hanem sikeresen elkaszálta a 6-os trolit, amely a Franciahögy nevű lakóparkot kapcsolta volna be közvetlenebbül a tömegközlekedésbe. Másfél évvel sikeres aláírásgyűjtése után már az önkormányzattól próbált pénzt koldulni egy menetrendszerűen járó minibusz éves fenntartásához...

A legnagyobb fail mostanság azonban a fideszes SZKT vezér vétója a 10-es trolivonal új trolibuszainak beszerzése kapcsán - konkrétan cirka másfél éves csúszást sikerült létrehoznia, mint kiderült teljesen alaptalanul. Az már csak hab a tortán, hogy a pályázatot megnyerő Ganz-Skoda konzorcium is fideszes érdekeltségi körbe tartozik/tartozott.

Említett képviselőnk és a többi pajtása pedig - taktikai váltás után - már nem a fejlesztéseket szidják, hanem újabban a városvezetés által elindított és koordinált fejlesztéseket adják át stikában, "nemhivatalosan".

A fentiekkel nem a politikai erők osztályozása a célom, aki érti a mondanivalómat az ezt a következtetést úgyis magától levonja (bízom benne).
Persze, már hallom sokak károgását, hogy azért Szegeden mennyi gáz van a közösségi közlekedéssel, meg különbenis... Egyet azonban érdemes megjegyezni, egyrészt, hogy Szeged és Csongrád megye nem tartozik a top 3-ba a honi GDP előállítási táblázatban és ennek ellenére -vagy tán épp ezért?!- az utóbbi években látványos fejlődést ért el a város közösségi közlekedésének fejlesztésében, mely -többek közt- elengedhetetlenűl fontos a magas hozzáadott-értéket képviselő vállalatok odacsábításához. Hisz egy multi,de akár honi KKV, netán LC helyválasztásának egyik igen fontos szempontja, hogy a székhelye, telephelye könnyen, gyorsan megközelíthető legyen azon munkatársak számára is, akik nem rendelkeznek gépkocsival, ill akik nem képesek napi szinten autókázni, mely a jelenlegi extrém üzemanyagárak közepette igencsak fontos tényező. Ami budapestet illeti, nos az a hozzá(nem)állás, mely a BKV helyzetének, egyáltalán a közösségi közlekedés fejlesztésének megnyugtató rendezését illeti, hát az biza nem sok jót igér. Elég, ha csak az 1-es, 3-as villamosok körüli, évek óta tartó bohózatra gondolunk. Hiába, ebből is látszik, hogy budapest egy nagy tehetetlenségű vízfej, mely a lassú (gyorsuló)pusztulásra van kárhoztatva, ahol a 24 kiskirályság konstans háborút visel egymással és a "főkirályjal" is.
Igaz, hogy 1,5 éve kellett volna elkészülnie. De sebaj.
@Cs@tLós: A kamionok kitiltása óta érezhetően ritkult a forgalom a Rókusin (is). Ergo a Rókusi meg fog birkózni az autósforgalommal még így, némileg leszűkítve is, szvsz.
A 2-es vonalat érdemes lett volna végigvinni a Csillag térig, de ez erősen pénzkérdés.
@tea fan: Elég lett volna a 3/4-es vonalig vinni. És lehetne egy körjárat.. Jajjdeszép is lenne...
Hogy engedtek rá fellszállni?
Amúgy én igazából nem értem a 2-es lényegét, tekintve, hogy a körúton jár egy nagy csomó busz meg troli teljesen práhuzamosan a 2essel, meg maga a vonal se túl hosszú, már ahhoz képest, hogy a 3as meg 4es gyakorlatilag a város egyik végétől a másikig tart.
Meg azért nem minden olyan idilli, mint elképzeli azt a pesti, az 1-es felújítása kb. fél évet csúszott, a 2es építése is. De azt el kell ismerni, hogy a felújítások hasznosak voltak, és mivel szinte az egész júniós pénzből ment, jó hogy megcsinálták. Böki is a kormányzat csőrét a sok sikeres fejlesztés...
@Magyarnaba: Attól még a többség Szegeden dolgozik, és valahogy közlekedni kell...
Szegednek nagy gratula! Tényleg nagyon komoly fejlődés van, amit sok más város megirigyelhet!

Ja, és tegnapi hír, most találtam: Miskolcon az új vilikre még várni kell, de helyette forgalomba áll az új pályaszakasz 16.-án! Hétfőtől Felső-Majláthig jár a villamos! Juhí! :-)
www.zoldnyil.hu/hirek/286-felso-majlathig-kozlekednek-az-1-es-villamosok.html

Lehet oda is "zarándokolni" az érdeklődőknek...
@ifj. Nagy Gábor: a csúcsban 7-8 percezik majd a 2-es??? az nagy mellélövés lenne. vagy félreértelek?

@vuk_: amíg szegedi voltam, volt olyan, hogy szakadt az eső, egy-kétszer még bokáig érő hó is volt. majd akkor lehet szvingelni :)

@tea fan: a csillagról a szillérire, onnan a nagykörúton végig az állomásra. lenne egy gigantikus 8-as alakú vonal :)

@nemjogasz: igazából végig kéne utaznod a kettesen, meg szétnézni a környéken, aztán majd megérted a lényegét.
@nemjogasz: "Amúgy én igazából nem értem a 2-es lényegét, tekintve, hogy a körúton jár egy nagy csomó busz meg troli teljesen práhuzamosan a 2essel, meg maga a vonal se túl hosszú, már ahhoz képest, hogy a 3as meg 4es gyakorlatilag a város egyik végétől a másikig tart."

A lényege a következő: a Rókusi körút egy olyan része a városnak, ahol ritkábbak a sugárutak (a Kossuth Lajos sgt. és a Csongrádi sgt. között). így ezen a részen vannak olyan járatok, amelyek végigmennek a Rókusi körúton és a sugárútra fordulva visznek be a belvárosba, ahová a fő utasáramlási irány vezet. Ilyen ugyebár a 8-as és a 2-83 páros. A körirányú kapcsolatot a 90-es adja, de az most mellékes.

A 2-es és a 83-as utasainak nagy része is a belvárosig megy, ez az egyik fődolog, amit a magyarázathoz meg kell érteni.

A másik pedig a következő: az 1-es villamos, amely szintén a belvárosba visz, a rókusi végállomásnál lévő utolsó két megállóban eléggé üres, ott már kevés az utas. A további szakasz meg a Mars térig megegyezik a 2-essel és a 83-assal, aztán később a belvárosban is több helyen találkoznak (Széchenyi tér, Aradi vértanúk tere, Nagyállomás).

Számszerűsítve, ha mindezekből következően azt mondjuk, hogy az 1-es villamosok nagyobb része a Rókusi körút felé menjen, akkor egy jelentős megtakarítás érhető el az üzemeltetésben, ha a buszok a Mars térig megszűnnek és helyettük villamos jár. Itt levezettem közelítőleg a 7-es hozzászólásban:

www.delmagyar.hu/blog/al-ex/a_600_millios_problema/153/2524/

A villamos ugye egyéb forgalomtól független pályán haladva megbízhatóbb és gyorsabb bejutást nyújt majd a belvárosi célpontokhoz, jobban sűríthető, illetve nagyobb járművek közlekedtethetők, mint a buszok. (Ja és nem sokkal rövidebb, mint a 3-as vagy a 4-es.)

Emellé jön még az, hogy a lakosság által jobban fájlalt 2-es busz részbeni újszegedi helyettesítésére, illetve a Mars tér-Bartók tér viszonylatában a 83-aséra is, az 5-ös végállomása a Körtöltés utcába kerül a 8-as helyett.
@milliliteratura: "a csúcsban 7-8 percezik majd a 2-es??? az nagy mellélövés lenne. vagy félreértelek?"

Sajnos nem értesz félre, most ez a terv: eservices.szeged.eu/eku/eloterjesztes.php?eloterjesztesID=1436

De városházi forrásból azt hallottam, hogy később az SZKT azért lehet, hogy sűríti majd. Hétvégén sem ártana, a mostani 10 perces buszos követés helyetti 15 nem túl szép. Jól tükrözi a hozzáállást: másfélszer akkora járgány, másfélszer annyi követési idő. Úgy tűnik, mintha most csakazérti be akarná a menetrenddel bizonyítani, hogy márpedig a villamos rosszabb (lesz), mint a busz volt...

"a csillagról a szillérire, onnan a nagykörúton végig az állomásra. lenne egy gigantikus 8-as alakú vonal :)"

Jobbat mondok, a nagykörútról forduljon rá a 3-4-re, és kössék össze a kiskörúton a Dugonics-Aradi között, akkor már a 10-es troli sem fog kelleni.
@ifj. Nagy Gábor: de ez borzasztó nagy baromság!! maximum ötpercezni kéne, az lenne vonzó. most lenne csúcsban óránként 4 V1 és 8 V2? csúcsban "ötpercezik" a tengely? ejjejj. akkor már legalább valami 4-4-8-as indítás lenne a kettesen, a "lukban" az egyessel.

a "nyolcas" villamos csak vicc volt :)
@lapítotttop: takarítani kell, ilyen egyszerű.
@pástétom: @Rocko-: @milliliteratura:
Az alacsony padlós járműveknél a hajtómű, és a kerekek elhelyezése is elvesz a térből, mert valahová el kell rejteni.
Az emberek a Combinon, és metrón is képesek megállni beszállás után az ajtó előtti térben. (Mint gyerekek a fogócskában "ház"-ba értek, és megállnak, mert ők már bent vannak. az, hogy még 5-6 ember van mögöttük, lényegtelen.)

A metrón, és a magaspadlós járműveken két ember között egy harmadik még át tud furakodni, míg az alacsonypadlóson egy ember mellett kell átszivárogni a továbbjutáshoz.
Egyes járműveken ez tetézve van a mindkét oldalon dupla üléssorral is.
@milliliteratura: "a "nyolcas" villamos csak vicc volt :)"

Én viszont komolyan írtam. Egy, a nagyprojekt tervezésében is részt vett közlekedésmérnök mondta nekem, hogy a 2-es lehetséges meghosszabbításai közül igazán ennek lenne értelme.
@ifj. Nagy Gábor: igen, én a 8-ast pusztán az alapján említettem, hogy milyen jól mutatna a térképen. a szilléri és a nagykörút több szakasza ettől még potenciálisan beépíthető villamossal. csak sajnos az sem két fillér, részletekben pedig nem egykönnyen építhető meg az átszállás-kényszerek miatt.
@Úttalan utakon:

Mindig tetszett Szeged, a legnapfényesebb város! Egyébként a vidéki városok sokkal nyugodtabbak mint a főváros. Vidéken talán nincs annyira átpolitizálva a közélet mint a fővárosban és lokálpatriótábbak is az emberek. Szerintem kevesebb a vandál is.
A villamost mindig jobban kedveltem, nem csak azért mert nem szennyezi a levegőt. Valahogy jobban beleillik a városképbe...
@Tell Vilmos:
A villamost mindig jobban kedveltem, nem csak azért mert nem szennyezi a levegőt. Valahogy jobban beleillik a városképbe...

- A villamosba való áramot is megtermelik valahol.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igen megtermelik, főleg hőerőműben, de a villamos nem okád füstöt az orrod alá...
@Tell Vilmos: Nem okád. Mert az áramtereléskor a füstöt kiokádja a vértesi erőmű, a mátrai erőmű......

Én is szeretem a villamost, mindössze azt kérem, ne feledkezzünk meg róla, hogy egy hegyekkel tűzdelt városban (Bp) a villamosok (BKV) még nem termelik maguknak az áramot törpe vizierőművekből, még egy részét sem, hanem hőerőműben termelt áramot használnak.

Szeged ebből a helyzetből rosszab helyzetben van, mert nem tudna vizirőművet építeni.

A német vasút sok helyen maga termeli az áramot 8jellemzően vizierőművekben) a vontatáshoz, van ahol a vonatmentes időszakban a felesleget el is adja.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: képzeld, egy modern, visszatáplálásra képes eszköz termeli a villanyáramot. nyilván nem önellátó a hálózat, de hol láttál te olyan robbanómotort, amely egy fékezés után kiköp egy deci megtermelt üzemanyagot?
a bkv-nak meg ennél ezerszer nagyobb hibái is vannak.
a villanyáram egy ilyen stop-and-go rendszerben ezerszer jobb, ha sok eszköz fut egyszerre.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Biztos én nem figyeltem eléggé, amikor gyerekkoromban szanaszéjjel kirándultuk a Budai-hegységet, de nem emlékszem olyan vízre, amivel komolyabb mennyiségű áramot lehetne termelni.

"A német vasút ... jellemzően vizierőművekben"

A Wikipedián ezt találtam:

"Kraftwerkstyp Installierte Leistung Erzeugte Energie
Dampfkraftwerke 42,2 % 66,0 %
Wasserkraftwerke 11,0 % 10,0 %
Umformer 34,3 % 14,6 %
Umrichter 11,9 % 9,4 %
Gesamt 3,2 Gigawatt 11 Terawattstunden/Jahr"
de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom#Existierende_Thermische_Kraftwerke

Fura is lett volna, ha nem így van, Németország azért nem Svájc és nem Ausztria domborzatilag.

Egyébként amíg nincs olyan dízel/benzinmotor, ami lassításkor-fékezéskor üzemanyagot köp vissza a tartályba, addig a villamos hajtásban több fantáziát látok, mint a lokális kipufogásban (hatásfokokról most amúgy se tudnék nyilatkozni).
@Hamster: az umformer meg az umrichter a "kinti" áram? a többi meg saját? elég durva lenne.
Javítom magam. Az öBB állítja elő szinte 100%-ban saját maga az áramját.

Ein Bahnkraftwerk ist ein Kraftwerk, welches Bahnstrom erzeugt. Während die Österreichischen Bundesbahnen fast reine Bahnkraftwerke betreiben, sind solche in anderen Ländern, wie beispielsweise in Deutschland, eher selten. Weitaus verbreiteter sind Kraftwerke, in denen sich sowohl Industriestromgeneratoren, als auch Bahnstromgeneratoren befinden. Bahnkraftwerke sind als Wasserkraftwerke, konventionelle Wärmekraftwerke und Kernkraftwerke ausgeführt. Wind- und Solarkraftwerke wurden für die alleinige Erzeugung von Bahnstrom noch nicht realisiert.
de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom#.C3.96sterreich

Osztrák erőművek. a Bahneigene az ÖBB erőművei.

Svájc, van saját, vegyes tulajdonú, és idegen erőmű, ami vasúti áramot termel.
@milliliteratura: Jaja. Ne felejtsd el, hogy ott nem az 50 Hz-ce mentek rá, úgyhogy ez egy örökség. Ott, ahol van elég természeti forrás saját erőműre, ott elmegy, másutt szerintem kicsit kontraproduktív. De például a németeknél valamelyik atomerőmű is dolgozik a vasúti hálózatra, szerintem Franciaországban meg az lehet a többség, kell a delej a TGV-knek :)
Nagyon klassz lett ez a fejlesztés. Meg kéne majd néznem nekem is valamikor.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: na, ezért imádom ezt a nyelvet: "Bahnstrom" :) mintha bármi különbség lenne közte meg a "snassz" villany közt :)

@Hamster: jó, hát paksról is megy delej a mávhoz, valamivel kell mennie szerencsétlen vonatnak. az 50-et úgy érted, hogy azt messzebbről lehet hozni? logikus lenne.
@milliliteratura: "Mintha bármi különbség lenne közte meg a "snassz" villany közt"

Azért van is: 16 2/3 hz-es, ellentétben az egyéb fogyasztói hálózat 50 Hz-ével.
Hamster, egy térkép dejó lenne a nem szegedieknek...

Radu (törölt) 2012.01.13. 23:34:56

@UV pót: Nem tudom, hogy ilyenre gondolsz-e de tessék:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Tramway_and_trolleybus_map_of_Szeged.png

A 2-es villamos a piros pontozott vonal, "im Bau" felirattal.

Plusz bénáztam Google Maps-ben is: g.co/maps/kyffd
@Radu: Kösz.

---

Nem lett volna értelme elvinni a másik villamosig Tarjánig?

Radu (törölt) 2012.01.14. 00:08:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Sokan teszik fel ezt a kérdést, én is többféle magyarázatot találtam már arra hogy miért lett volna jó-nem jó. Úgy gondolom, hogy a Csongrádi sgt. - József Attila sgt. között nem lenne akkora utassűrűség, ami indokolná a "villamosítást".

Engem is érdekel, ha valaki tud jobb magyarázatot.
@Radu:

Nem vagyok szegedi, most láttam előszőr térképen, hogy is van ez. Mindenesetre hálózati szempontból szerintem össze kellett volna kötni.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szegedről villamos, Salgótarjánba?!
hát nóóórmális?
Nagyon klassz lehet ez a lengyel PESA villamos!
Ráadásul "keleti" gyártmány! [;-<))
Jó lenne egyszer Budapesten is ilyen villamosokon utazni...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: És az mennyivel lett volna drágább? Mellé ki kellett volna nyírni ott a teljes troliforgalmat, plusz felállt volna egy olyan helyzet, hogy egy csomó helyről az a troli szűnt volna meg, ami gyorsabb úton bevitt volna a városba (a Csongrádin), mint a kerülőúton menő villamos. Egyébként ha nem lett volna troli, akkor végig a Csillag térig, meg a mai 9-es troli (asszem) vonalán a belvárosba, minden lakótelep kapjon villamost ezen az oldalon :) De azt tekintve, hogy mennyi tervezés, egyezkedés, egyeztetés, újratervezés, engedélyeztetés, újratervezés van egy kilométernyi új villamospályába, az is csoda, hogy ennyi új megépült. Majd ha lesz pénz, esetleg alakulgatnak a közlekedési irányok, lehet hosszabbítani így is.
@Radu: szerintem három oka van annak, hogy nem vitték el tarjánba.

@Rocko-: jaja, a végén még győzike is gyakrabban lenne szegeden, pedig az pláne nem hiányozna a városnak.
@tildy:): no te szegény, én JATE-n végeztem, és most azt kell mondjam megint megöltek valamit Szegedből. Az, hogy felújítanak persze okés, bár hozzáteszem, Szegeden egyik vonal, villamos sem volt annyira elavulva mint Pesten, ahol aztán bőven lenne mit csinálni. Igazából olyan ütemben fejlődik a város, hogy nemrégiben amikor visszamentem, - a szinte egész várost behálózó vakondtúrások mellett - már rá sem ismertem pár régi helyre, s ezzel a nosztalgiafaktor is jelentősen megcsappant. Ide én már nem hazatérni járok, maximum vendég lehetek. Hát igen, jó volt itt az az öt év.
Már augusztusban (ami a már többször módosított határidő után volt) azt hittem, hogy elindul a kettes. Az volt a bántó az egészben, hogy ezt hamarabb kezdték el, mit a 3-4-es vonal felújítását (sokkal), és az már rég használatban van.
Persze más technológia, ez talpfa nélküli, az meg talpfás. Ezt csak azért mondom, mert azt a szentesi vasútépítő csinálta, akik ahhoz értenek. Mondjuk talpfa nélkülit nem tudnának csinálni, de ebből annyit fektetnek, amennyit mondasz: ha 2 km, akkor 2 km, ha 180 km, akkor annyi. És gyorsan.
A kettest egy cseh konzorcium építette, de a cseh főmérnök telefonált haza, hogy a teljes gárdát le kell cserélni, mert nem épült 1 év alatt semmi. Szó szerint. Bosszantó volt látni, amikor az egész szakaszon volt 2 db melós - összesen!
süti beállítások módosítása