Valamikor négy és fél éve (medveanyám, milyen régen megy már ez a blog is!) írtam arról, hogy a felső-sziléziai villamoshálózat által érintett legkellemesebb város szerintem Gliwice, és ezt pár képpel alá is próbáltam támasztani.
Nos, az idők változnak: 2009 szeptembere óta a fentebbi, még 2008 szeptemberében készült képen látható kanyar nem vezet sehová. Akkor ugyanis a városba kelet felől bejáró 1-es és 4-es villamosokat leállították, és busszal pótolták.
Ide kanyarodtak az előbbi kép vágányai: a síneknek a helye se látszik, ledíszkövezték az utat. Persze azt, hogy ez valóban gáz-e a város működőképességének szempontjából, csak a helyiek tudnák megmondani, de nekem fájt egy kicsit a helyenként még meglevő vágányzatot látni tavaly ősszel:
Napfény szempontjából nem túl szerencsés időpontban haladtunk át a városon, de párat azért mindenképpen kellett kattintanunk. Megjegyzés: a házak homlokzatát elnézve errefelé is nagy sikernek örvend a "tányéros tévé" :) Aki látni szeretné a villamostalanítás előtti állapotot, gyorsan nézze meg a Google Maps-et, a Gliwicéről készült felvételeken jelen pillanatban még ott kanyarognak a Konstal villamosok :)
Őszintén szólva nem fűzök túl nagy reményeket a helyi villamosbarátok álmaihoz, miszerint itt egyszer újra tuják fognak robogni... Örülök, hogy négy és fél éve ki tudtuk még élesben próbálni ezt a szakaszt, a hálózat egykori legnyugatabbi végéig!
Ahogy látható, a leromlott állapotokra hivatkozásnak volt némi alapja - persze ez a sín itt még nem számít rettentő rossznak. Egyébként itt már majdnem a szomszédos nagyvárosnál (a "szomszédos" relatív, mert gyakorlatilag összeérnek), Zabrzénál vagyunk. Az ívelt kitartókaros felsővezetéktartók ki tudja, mikoriak, és az is lehet, hogy egy darabig még itt fognak állni...
Meglehetősen tipikus felső-sziléziai külterületi csendélet, az előző kép készítésének helyétől csak kicsit arrébb, másik irányba nézve: leépült, de talán azért még használt gyárépületek, ránézésre elég ritkán használt iparvágányokkal. Utóbbi kapcsán meg kell jegyeznem, hogy döbbenetes mennyiségű sín húzódott a területen: a villamos mellett értelemszerűen ott van a normál nyomtávú nagyvasút, rengeteg, a fentihez hasonló állapoban levő iparvágány, plusz egy 785 mm-es hálózat, melynek maradványán még ma is ott pöfögnek a budapesti Gyermekvasútról is ismerős román dízelmozdonyok testvérei.
És perpillanat ez a villamoshálózat legnyugatibb része: a Gliwice határán levő remiz, ahol ma az elvágott viszonylatok fordulnak. A végére pedig egy videó 2008-ból: 2:40-től Gliwice belvárosában járunk (kicsit korábban, 1:46 környékén is a város területén vagyunk, csak az nem annyira látványos annak, aki nem tudja, hogy éppen vasúti vágányok fölött haladunk át egy egyvágányos hídon). Egyvágányozva megkerüljük az óvárost, kihaladunk a bejegyzés elején látható kanyaron, be a főutcába, utána egy régi hídon áthaladunk a nagyvasút fölött, és nagyjából ott végzünk, ahol a bejegyzés negyedik képe készült:
Ez megy most