Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Gliwice, immár villamosok nélkül

2013.03.20. 19:15 :: Hamster

Valamikor négy és fél éve (medveanyám, milyen régen megy már ez a blog is!) írtam arról, hogy a felső-sziléziai villamoshálózat által érintett legkellemesebb város szerintem Gliwice, és ezt pár képpel alá is próbáltam támasztani.

gliwice_img_8048.jpg

Nos, az idők változnak: 2009 szeptembere óta a fentebbi, még 2008 szeptemberében készült képen látható kanyar nem vezet sehová. Akkor ugyanis a városba kelet felől bejáró 1-es és 4-es villamosokat leállították, és busszal pótolták.

gliw6064.jpg

Ide kanyarodtak az előbbi kép vágányai: a síneknek a helye se látszik, ledíszkövezték az utat. Persze azt, hogy ez valóban gáz-e a város működőképességének szempontjából, csak a helyiek tudnák megmondani, de nekem fájt egy kicsit a helyenként még meglevő vágányzatot látni tavaly ősszel:

gliw6065.jpg

Napfény szempontjából nem túl szerencsés időpontban haladtunk át a városon, de párat azért mindenképpen kellett kattintanunk. Megjegyzés: a házak homlokzatát elnézve errefelé is nagy sikernek örvend a "tányéros tévé" :) Aki látni szeretné a villamostalanítás előtti állapotot, gyorsan nézze meg a Google Maps-et, a Gliwicéről készült felvételeken jelen pillanatban még ott kanyarognak a Konstal villamosok :)

gliw6140.jpg

Őszintén szólva nem fűzök túl nagy reményeket a helyi villamosbarátok álmaihoz, miszerint itt egyszer újra tuják fognak robogni... Örülök, hogy négy és fél éve ki tudtuk még élesben próbálni ezt a szakaszt, a hálózat egykori legnyugatabbi végéig!

gliw6159.jpg

Ahogy látható, a leromlott állapotokra hivatkozásnak volt némi alapja - persze ez a sín itt még nem számít rettentő rossznak. Egyébként itt már majdnem a szomszédos nagyvárosnál (a "szomszédos" relatív, mert gyakorlatilag összeérnek), Zabrzénál vagyunk. Az ívelt kitartókaros felsővezetéktartók ki tudja, mikoriak, és az is lehet, hogy egy darabig még itt fognak állni...

gliw6162.jpg

Meglehetősen tipikus felső-sziléziai külterületi csendélet, az előző kép készítésének helyétől csak kicsit arrébb, másik irányba nézve: leépült, de talán azért még használt gyárépületek, ránézésre elég ritkán használt iparvágányokkal. Utóbbi kapcsán meg kell jegyeznem, hogy döbbenetes mennyiségű sín húzódott a területen: a villamos mellett értelemszerűen ott van a normál nyomtávú nagyvasút, rengeteg, a fentihez hasonló állapoban levő iparvágány, plusz egy 785 mm-es hálózat, melynek maradványán még ma is ott pöfögnek a budapesti Gyermekvasútról is ismerős román dízelmozdonyok testvérei.

gliw6163.jpg

És perpillanat ez a villamoshálózat legnyugatibb része: a Gliwice határán levő remiz, ahol ma az elvágott viszonylatok fordulnak. A végére pedig egy videó 2008-ból: 2:40-től Gliwice belvárosában járunk (kicsit korábban, 1:46 környékén is a város területén vagyunk, csak az nem annyira látványos annak, aki nem tudja, hogy éppen vasúti vágányok fölött haladunk át egy egyvágányos hídon). Egyvágányozva megkerüljük az óvárost, kihaladunk a bejegyzés elején látható kanyaron, be a főutcába, utána egy régi hídon áthaladunk a nagyvasút fölött, és nagyjából ott végzünk, ahol a bejegyzés negyedik képe készült:

22 komment

Címkék: utazás város képek villamos lengyelország gliwice felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr745156903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

van egy jó kis szilézia térképem itthon, amin a vasutak többsége (mindegyike?) rajta van.
@mestska: Minden, ami valaha volt, vagy csak egy időpont aktuális állapota?
ahh, inkább nem írom.
@Rocko-: Mit, hogy gólya-gólya, gliwice, vagy valami hasonló? :)
@Hamster: nem, hanme azt hogy a párhuzamosok nem csak végtelenben találkoznak.
hanem itt, látok hasonlóságot Budapesttel, szisztémailag.
@Hamster: Hát igen, Gliwice... Amikor még Gleiwitznek hívták, itt került sor a híres gleiwitzi incidensre, itt kezdődött a II. világháború (bár van, aki szerint a Marco Polo-hídnál kezdődött 1937-ben). Az adótornyot láttad? :)
Csatlakozom Rockohoz, inkább nem írok.
@Trónkövetelő: ... és ez mind szépen le van írva a második link mögött, utálom ismételni magam, pedig így is állandóan azt csinálom :) És igen, most az adótornyot néztük meg most (ha már a villamost nem lehetett), fel is van töltve, csak még nem mertem publikusra tenni, mert közepesen erős félelmeim vannak, hogy milyen trollok kerülhetnének elő a téma kapcsán.
@Rocko-: Hamburgban teljesen megszüntették a villamost, Wuppertalban és Kielben is, mégse látok párhuzamosságot. Szomorú, meg nehéz is erről nyilatkozni pont nekem, de Gliwicében minimális lehetett már a végén a villamos szerepe, a belvárosban meg konkrétan a legócskább dolog volt, szóval nem nehéz beleélni magát a városvezetők helyébe, akik azt mondják, hogy buszok úgyis kellenek, a villamost újra kellene lassan építeni, akkor jöjjön a busz. Ráadásul rozsdaboglya Konstal 105Na-k állnak szemben a legújabb alacsonypadlós Solarisokkal, tehát nem Ikarus 280-ast vettek inkább (persze van az is, konkrétan Gliwicében is, de a villamos megszüntetésével párhuzamosan asszem konkrétan Solarisokat vettek). Noch dazu Gliwice hálózati szerepe nem volt jelentős, mert a hálózat legvégén volt. Sokkal kellemetlenebb lenne, ha a középen levő Chorzówban zárnának be valamit (jó, zártak be ott is, amióta ott jártam, de azon a vonalon már akkor se volt élet, annyira félreesett). Szóval nehéz ügy, mert én minden villamosos elfogultságom ellenére nem teljesen értem, miért jó, hogy Pacsirtatelepen villamosok szolgálnak ki maximum midibusznyi utast, vagy ugyanez a 12-es külső végén (ami pedig a legérdekesebb villamosos téma még így, romjaiban is). Mindkettő csak történelmi ok, közben meg bazi nagy lakótelepek buszoznak kötöttpálya nélkül (például az újpest, kvázi párhuzamosan a 12-essel, mert ugye a 10-est marhára meg kellett szüntetni). Az más kérdés, hogy a megszüntetés és az új építés általában sehol sincs összhangban, Budapesten meg végképp.
@Hamster: csak a negatív spirálra céloztam.
@Rocko-: Szerintem ebből a szempontból Bp. annyira nem áll rosszul, utoljára 16 éve, 1997-ben szűnt meg villamosvonal, azóta kifejezetten tartózkodott a városvezetés ettől. Sőt, inkább bővítésről lehet hallani, ezúttal nem ábránd szintjén, hanem konkrét tervekkel, illetve meglévő, rendelkezésre álló forrásokkal. Pl. egyenesen új pálya fog épülni a Margit-híd és a Batthyány tér között, ez már önmagában megvan vagy 200 méter :). Akárhogy is, úgy tűnik, hogy ezúttal a budai fonódó villamos végre-valahára megépül, ez pedig jó. Még ennél is biztosabbra vehető az 1-es villamos felújítása és áthozatala a hídon. (Amúgy tudja valaki, hol a pokolba lesz így a végállomása?, mert ha csak megáll a semmi közepén Lágymányoson, nem sokat ért az egész). Félreértés ne essék, én magam is úgy gondolom, hogy minden züllik és rothad a fővárosban, de éppen a villamosközlekedés terén komoly, pozitív (!) változások várhatók a következő években. Tehát ezúttal a párhuzam Gliwicével nem helytálló, még úgy sem, hogy nekünk 16 éve van Gliwicénk a Thököly úton (és belátható ideig még marad is, sajnos).
@Hamster: a 105na vs solaris méltatlan hozzád. ha a villamosba öntik a pénzt, akkor meg tango/swing/akármi áll szemben a rozsdaboglya ik280-nal. ettől még be lehet zárni gliwicét meg a 12-est is, csak legalább ésszel, hálózatban gondolkodjunk, ne az egyszeri mariska bácsi/ béla néni színvonalán.
@Trónkövetelő: "Amúgy tudja valaki, hol a pokolba lesz így a végállomása?, mert ha csak megáll a semmi közepén Lágymányoson, nem sokat ért az egész"
ha tudod, miért kérdezed?
@milliliteratura: Tényleg ott lesz? Nem tudtam... Azt hittem, egy kicsit csak tovább viszik, neadjisten olyan helyre, ahol át lehet szállni valamire. Persze, javíthatatlanul naiv vagyok, pedig én is itt nőttem fel, igazán tudhattam volna... Megvan, már látom is: kiránduló vonal lesz, TÍZEZREK fognak tódulni hétvégenként a Lágymányosi-öbölhöz! :)
@milliliteratura: Nem méltatlan, ha arról beszélünk, hogy valahol negyedóránként* szóló villamos jár, ami maagspadlós, akkor az utasok örülni fognak, ha alacsonypadlós busz jön helyette. Ez az, amit ők látnak. A város meg azt látta, hogy nem akarta finanszírozni a pályaépítést, amire szükség lett volna, ő csak az üzemeltetés végösszegét nézte. Egyébként határozottan az a gyanúm, hogy Gliwicében nem a villamos útvonala volt a fő utasáramlási irány, inkább akkor lehetett jó, ha valaki pont a villamos menténről ment volna a pályaudvarhoz. Történemileg nézve persze ez az egyetlen vonal (csak erről van szó) egy nagyobb hálózat utolsó maradéka volt csak:
img593.imageshack.us/img593/3092/gliwice.gif

*nem is emlékszem már, hogy hogy járt, de ahol egyvágányú szakasz van, ott a menetrend nem tetszés szerint alakítható. itt érdekes módon pont a főutcától a város széle felé volt egy egyvágányos szakasz, gyakorlatilag az óváros falai mentén... ez kicsit fura volt.
@Trónkövetelő: Ne beszéljünk már zöldségekeet, nem csak úgy véget fog érni, az Demszky alatt volt legutóbb felvetve, most a fehérváriig fog elmenni az Egérút vonalán (híd-levezető-Szerémi-Hengermalom). A folytatás most tervbe van véve, ami nem sok, de többb, mint ami az előző időszakban volt, amikor a kerület kijelentette, hogy az Etele úton nem fér el villamos, úgyhogy ott maximum akkor fog az 1-es járni, ha föld alá viszik. Mostanában valami pénzt el is költöttek annak a szakasznak az előtervezésére vagy tervezésére. Nekem persze már a Fehérvárin végződve is király lenne, teljesen elfelejthetném végre a belvároson átjárkálást :)
@Rocko-: Az egyetlen süllyedő spirál, amit itt látok, az az, hogy a firkás bejegyzésnek 22 lájkja van, Bachnak 17, ennek meg egy se ;)
@Hamster: Egyébként a fene vigye el, most akadtam bele guglizás közben egy 2005-ös képbe, amin a keskeny nyomtávú villamos kitérője látható valami gliwicei utcán, h atudom, hogy ez van, megkeressük. Egyébként ez a vágány azért döbbenet, mert valamikor a huszas években lehetett utoljára használatban... Kérdés, hogy még mindig megvan-e, mert ha a normál nyomtávú villamos vágányait felülkövezték, akkor egy ilyen maradék is könnyen elveszhet.
@Hamster: Olyat olvastam, hogy kb. 20 éve volt egy olyan terv, hogy a Hamzsabégi úton végigmenve érné el a Bartók Béla utat. Végülis nem olyan hosszú, és hely is van elég. Annak a pályának még hangulata is lett volna, egyik oldalon a vasúttal :)
@Trónkövetelő: @Hamster: a karban nem tartás, és a nem terjeszkedés (ésszerű keretek közt) nekem negatív spirál.
A gliwicei Piaszt-vár (Zamek Piastowski) itt található:

Pod Murami 2
Gliwice
Lengyelország

en.wikipedia.org/wiki/Gliwice_Castle
süti beállítások módosítása