A múltkor mutattam egy (gyönyörű) neonfényes képet, most jöjjön pár olyan, amin (amennyire meg tudom ítélni) inkább a higanygőz lámpák fénye dominál.
Egy 52-es, de nem úgy, ahogy ma ismerjük, hanem akkor, amikor még a belső Üllői úton járt. Elég üres a kép úgy, hogy nincs kivilágítva az Iparművészeti Múzeum: a Kinizsi Mozi neonja a legfeltűnőbb dolog a villamos körül. Egyébként úgy vettem észre, hogy a most bemutatott képek többségének mintha lenne egy kis zöld stichje. Neki is álltam korrigálni, de rájöttem, hogy zöld-piros színtévesztő vagyok, úgyhogy inkább nem erőltettem :) Kicsivel később beugrott, hogy ugyanemiatt az is lehet, hogy nem is zöld az a stich, vagy nincs is - mindenki ítélje meg magának, és korrigálja a színképet saját belátása szerint.
59-es ezressel a Moszkva téri estében. Ezen a helyen ma is három vágány van, de akkoriban sokkal frappánsabban használták őket: mindhármon egy irányba mentek a villamosok, a gyalogosoknak nem kellett két irányba figyelniük, mint ma a 4/6-os kihúzójának kellős közepén áthúzódó részen.
Még mindig Moszkva tér, amikor a 4-es és 6-os a teret körbejárva fordult. Itt is három vágányt látunk, mindhármat aktívan használták is, és mindhármon egy irányba mentek a tuják. Ha megnézzük a mai felállást:
... a három vágány megvan, de más elrendezésben, ráadásul két irányba mennek rajtuk. Szép is az a jelenet, ami naponta sokszor megismétlődik, hogy az egyik irányba tartó villamos azért nem tud tempósan elindulni vagy beállni a megállóba, mert a másik irányba tartó villamosok utasai előtte-utána járkálnak a sínen! A régi képen levő villamos természetesen nem végzett utascserét a domb felőli vágányon, az tároló- és kerülővágány volt (ma is, csak akkor folyamatosan használták, nem csak alkalmilag). Azt kell mondjam, ezt a teret a negyvenes évek elején sokkal okosabban tervezték meg, mint manapság bármit :-/
Ezt a beállítást Tim Borictól már ismerjük; a jelek szerint ő és Ab együtt járták a budapesti éjszakát '76 októberében, mert több azonos helyszínen, de pár méterrel arrébbról készített fotójuk van. Egyébként a Körtéren vagyunk, a háttérben gyerekkorom kedvenc panoráma-neonreklámjával.
Nagyot ugrunk, a helyszín immár a rákospalotai Fő utca, pontosabban a Kossuth utcai villamosvégállomás. Acélvázas és favázas kéttengelyes egymás mellett - az egyik két középbejáratú pótkocsit vontat, a másik iker szerelvény. A kép '76 karácsonyának második napján készült, a jelek szerint akkor - legalábbis kicsit - fehér volt az ünnep.
Visegrádi utca, egy, az iménti 55-öshöz hasonló szerelvénnyel (csak itt nem négy, hanem öt oldalablakos a motorkocsi). A képen látható 12-es és az 55-ös viszonylat is innen indult, és ugyanott, az előző kép helyszínén kötött ki, de útközben másfelé mentek - ez maga lehetett a paradicsom egy villamosfotós számára :) Az érdekesség kedvéért elmondom, hogy Tim Boricnak is van egy hasonló képe, de másik szerelvényről - egy olyanról, amit Ab elölről fotózott. Vajon hányan nézték bolondnak a két idegen nyelven beszélő embert, akik a hideg októberi esőben nem húzódtak zárt helyre, hanem inkább a sötét utcákon fotózgattak? Én nagyon hálás vagyok nekik, hogy megtették, mert így például láthatjuk azt, mennyivel sötétebbek voltak az utcák - bár a főútvonalak neonözöne eltűnt, nagy általánosságban ma jobb a közvilágítás. Igaz, sajnos kevesebb a villamos...
A ferencvárosi Angyal utcában nem járt menetrend szerinti villamos (legalábbis nem a hetvenes években), holland barátaink mégis sorban álló hármas UV-kat örökíthettek meg, ez volt ugyanis a nagykörúti viszonylatok kocsiszíni útvonala. Valami egészen fura hangulata van a képnek, ma már nagyon más ez az utca, és nem csak a sínek eltűnése miatt.
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most