Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (144) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (37) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (953) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (326) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (49) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (45) énblog (541) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (130) hajtóművek-motorok (7) hampage (428) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1053) képregény (94) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (11) konstal (8) körtér (8) közlekedés (428) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (119) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (10) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (491) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (428) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (531) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (611) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (925) villamos (848) vitorlás (10) vízibusz (16) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok a higanygőzös budapesti éjszakában

2013.06.19. 18:00 :: Hamster

A múltkor mutattam egy (gyönyörű) neonfényes képet, most jöjjön pár olyan, amin (amennyire meg tudom ítélni) inkább a higanygőz lámpák fénye dominál.

BKV_3440_Ln52_AEEvD.jpg

Egy 52-es, de nem úgy, ahogy ma ismerjük, hanem akkor, amikor még a belső Üllői úton járt. Elég üres a kép úgy, hogy nincs kivilágítva az Iparművészeti Múzeum: a Kinizsi Mozi neonja a legfeltűnőbb dolog a villamos körül. Egyébként úgy vettem észre, hogy a most bemutatott képek többségének mintha lenne egy kis zöld stichje. Neki is álltam korrigálni, de rájöttem, hogy zöld-piros színtévesztő vagyok, úgyhogy inkább nem erőltettem :) Kicsivel később beugrott, hogy ugyanemiatt az is lehet, hogy nem is zöld az a stich, vagy nincs is - mindenki ítélje meg magának, és korrigálja a színképet saját belátása szerint.

BKV_1067_Ln59_Moszkva_ter_19761017_AvD.jpg

59-es ezressel a Moszkva téri estében. Ezen a helyen ma is három vágány van, de akkoriban sokkal frappánsabban használták őket: mindhármon egy irányba mentek a villamosok, a gyalogosoknak nem kellett két irányba figyelniük, mint ma a 4/6-os kihúzójának kellős közepén áthúzódó részen.

BKV_3298-5819-3299_Ln4_Moszkva_ter_19761017_AvD.jpg

Még mindig Moszkva tér, amikor a 4-es és 6-os a teret körbejárva fordult. Itt is három vágányt látunk, mindhármat aktívan használták is, és mindhármon egy irányba mentek a tuják. Ha megnézzük a mai felállást:

... a három vágány megvan, de más elrendezésben, ráadásul két irányba mennek rajtuk. Szép is az a jelenet, ami naponta sokszor megismétlődik, hogy az egyik irányba tartó villamos azért nem tud tempósan elindulni vagy  beállni a megállóba, mert a másik irányba tartó villamosok utasai előtte-utána járkálnak a sínen! A régi képen levő villamos természetesen nem végzett utascserét a domb felőli vágányon, az tároló- és kerülővágány volt (ma is, csak akkor folyamatosan használták, nem csak alkalmilag). Azt kell mondjam, ezt a teret a negyvenes évek elején sokkal okosabban tervezték meg, mint manapság bármit :-/

BKV_3249-6026-3248_Ln6_Moricz_Zsigmond_korter_19761017_AvD.jpg

Ezt a beállítást Tim Borictól már ismerjük; a jelek szerint ő és Ab együtt járták a budapesti éjszakát '76 októberében, mert több azonos helyszínen, de pár méterrel arrébbról készített fotójuk van. Egyébként a Körtéren vagyunk, a háttérben gyerekkorom kedvenc panoráma-neonreklámjával.

BKV_2604-5657-5671_1740-1741_Ln55_Rakospalota_19761226_AvD.jpg

Nagyot ugrunk, a helyszín immár a rákospalotai Fő utca, pontosabban a Kossuth utcai villamosvégállomás. Acélvázas és favázas kéttengelyes egymás mellett - az egyik két középbejáratú pótkocsit vontat, a másik iker szerelvény. A kép '76 karácsonyának második napján készült, a jelek szerint akkor - legalábbis kicsit - fehér volt az ünnep.

BKV_5669-5644-1606_Ln12_Marx_ter_19761017_AvD.jpg

Visegrádi utca, egy, az iménti 55-öshöz hasonló szerelvénnyel (csak itt nem négy, hanem öt oldalablakos  a motorkocsi). A képen látható 12-es és az 55-ös viszonylat is innen indult, és ugyanott, az előző kép helyszínén kötött ki, de útközben másfelé mentek - ez maga lehetett a paradicsom egy villamosfotós számára :) Az érdekesség kedvéért elmondom, hogy Tim Boricnak is van egy hasonló képe, de másik szerelvényről - egy olyanról, amit Ab elölről fotózott. Vajon hányan nézték bolondnak a két idegen nyelven beszélő embert, akik a hideg októberi esőben nem húzódtak zárt helyre, hanem inkább a sötét utcákon fotózgattak? Én nagyon hálás vagyok nekik, hogy megtették, mert így például láthatjuk azt, mennyivel sötétebbek voltak az utcák - bár a főútvonalak neonözöne eltűnt, nagy általánosságban ma jobb a közvilágítás. Igaz, sajnos kevesebb a villamos...

BKV_3835-5836-3834_Ln4R_Ferenc_korut_19761017_AEEvD.jpg

A ferencvárosi Angyal utcában nem járt menetrend szerinti villamos (legalábbis nem a hetvenes években), holland barátaink mégis sorban álló hármas UV-kat örökíthettek meg, ez volt ugyanis a nagykörúti viszonylatok kocsiszíni útvonala. Valami egészen fura hangulata van a képnek, ma már nagyon más ez az utca, és nem csak a sínek eltűnése miatt.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!

34 komment

Címkék: rejtvény villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr475368084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért az Angyal utca és a Tompa utca kivételesen az előnyére változott. Volt egy ismerősöm, aki lakott Bukarestben az ezredforduló idején, és azt mondta, hogy Bukarest esti közvilágítása nosztalgikus érzéseket keltett benne, mert olyan volt, mint Budapest az 1970-es években. Nem tudom azóta javult-e a helyzet, sem akkor, sem azóta nem jártam arra.
Nekem is volt ilyen élményem egyszer, Németországban (Baden-Württembergben, nem Keleten) vonaton ültem, és a vonat nem állt meg csak lelassítva áthajtott egy olyan koszos, büdös, lerohadt állomáson, mint itthon bármelyik, elképesztő volt a kontraszt a muskátlis, mindig frissen festett, zöld füves, milkatehenes svábföldi állomásokhoz képest, olyan erős, elsöprő erejű honvágy tört rám, hogy szinte megijedtem tőle :) Pedig azt mondják, hogy a honvágy ellen az ember gondoljon MÁV-ra. Nekem nem jött be :) Nem is élek Németországban, hanem a csodás bp-en, változatlanul :)
Köszönjük az újabb kuriózum sorozatot!
Tényleg hála a két villamosmániás úriembernek - néha elgondolkodom, hogy én magam miért nem fotóztam akkor. Lustaság? Félszegség?

A Moszkva tér körforgalmi rendszeréhez csak annyit, hogy közben azért létezett a Körvasút közvetlen kétirányú átkötése is a Margit körút felé. A rendszer csomópontja a Szilágyi Erzsébet fasor felőli angolváltó, ami szegény igazán sok strapát vállalt. Valaki meg tudja mondani, hogy van-e most villamosvasúti angolváltó Budpaesten?
Jobban szerettem ezeket a kékes higanygőzlámpákat mint a mostani sárgákat. Akkor még olyan este érzésű volt. Most meg műnappal.
A városok fölött sem volt az a sok tízkilométeres narancsárga fényfelhő. Az éjszakai képek pazarok. Egy kis zöldfelesleget látok némely képnél, de élvezeti értékéből ez mit sem von le.
@EZ1: Én is 2000 nyarán fotóztam először villamost, bánom is, hogy nem próbálkoztam hamarabb.

Két félangol van az Éles sarkon, most hirtelen nem jut eszembe rendes, de ez persze nem jelent semmit.
@tehtube: A nátriumlámpák tényleg nagyon zavaróak, teljesen monokróm minden, csak csalni lehet vele. Azt nem tudom, hogy közvilágításban jönnek-e a LED-ek, és hogy azoknak milyen fénye lesz ilyen szempontból.
@Trónkövetelő: "Azért az Angyal utca és a Tompa utca kivételesen az előnyére változott. "
Én is így gondolom, de ezen az esti képen érdekes az az elhanyagolt kisvárosi hangulat.

"Németországban (Baden-Württembergben, nem Keleten) vonaton ültem, és a vonat nem állt meg csak lelassítva áthajtott egy olyan koszos, büdös, lerohadt állomáson, mint itthon bármelyik"
A legvizeletszagúbb vasúti megálló (állomás?) ahol jártam, az Krefeld-Eurdingen volt. Pedig volt forgalom, hisz mi is vonattal jöttünk haverokkal. De így legalább volt motiváció, hogy hamar kiérjünk az állomás elé, a villamoshoz :)
@EZ1: A Bosnyák téren van egy angolváltó, a 3-62-es Mexikói út felé menő vágánya, Zugló kocsiszín és a Thököly úti sínmaradványok között. Kocsiszínbe való kiálláskor használják (félig ráfordul a Thökölyre, majd be a kocsiszínbe).
@Hamster: Csak azzal vigasztalom magam, hogy ha fényképeztem volna, akkor elég vacak géppel, fekete-fehérben készített gyengécske képeink lennének mos - míg a holland urak képei pedig minden szempontból remekek, még az éjjeliek is, még az esősek is, még az éjjeli esősek is.

Baktatnak az őszi pesti éjszakában, egyiküknél kisfilmes gép, mondjuk Leica, a másiknál 6x6-os, mondjuk egy Hasselblad. És fejből tudják a pesti vonalakat meg a típusszámokat. :)
ah, köszönöm, köszönöm, köszönöm!

szép képek, a Móriczos a kedvencem, nagyon jó!
@octans8: Köszönöm, majd megnézem.
@octans8: Jé, tényleg. Tudtam, hogy tudnom kellett volna :)
@EZ1: Valamelyik kirándulásán Tim is fotózott 6x6-os fekete-fehérre, a hangulat miatt. Jók is lettek :)
Jól látom, hogy az utolsó képen a háttérben egy FVV (bengáli) bújik meg? :D
@Hamster: Hát itt Szegeden a Csilla-Téren volt tesztelve 3 hónapig kb fényük olyan mint a régi fehér lámpáknak, nem zavaró csak annyi fényt ad ami szükséges, de takarékos :D Hódmezővásárhelyen elvileg már a teljes lámpa készlet LED.
@Tatra903: Az egy ugyanolyan UV, mint a kép fő témája. A Bengáli az ablakban tartotta a menetjelző táblát.
Gyönyörű képek, mint mindig :-)
Egy kissé off: valaki meg tudja mondani, mit keres egy BSZKRT homlokzatú épület (trafóház?) a liliom utcában, majdnem a boráros térnél? Múltkor arra jártamban rácsodálkoztam, gondoltam majd az elveszett síneknél találok valami utalást, hogy arrafelé is volt valami villanyüzemű járat, de semmi...
@cso zsi: "A Bengáli az ablakban tartotta a menetjelző táblát."
Ez azért ebben az általánosított formában nem teljesen igaz :) ez pont a hetvenes években terjedt el Pesten, addig a szélvédő fölötti kis vacak ablakocska mögötti táblák dívtak:
m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/roymakewell/197106xx19366.jpg
m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/geoffreytribe/19690629-a0418.jpg
Persze a hetvenes évek második felében már valóban a szélvédő mögé tábláztak.
@umidmerchant: Az a Vaskapu áramátalakító lehet, asszem nem szimplán csak gépterem, hanem valami vezérlőközpont is.

"gondoltam majd az elveszett síneknél találok valami utalást, hogy arrafelé is volt valami villanyüzemű járat"
A környék tele van villamossal, de még HÉV is van, ki mondta, hogy rögtön mellé kell tenni az ilyen létesítményeket? :) Már csak azért is, mert gondolom drága mulatság lett volna főútvonalakon építkezni azért.
Nem tetszik ez a "steril", hideg fényű (gyenge) közvilágítás, jobb a mostani. De a képek kétségtelenül hozzák a korhangulatot, remek kordokumentumok, köszi (a szerzőknek is, utólag is).

Ha már Rákospalota: emlékeztek azokra az átfeszített függesztékekre, amik olyan korong alakú, alul nyitott opál-burás, talán izzószálas lámpák voltak? Gyerekkorom kedves emléke, bár talán a Fő utca szélesebb annál, hogy itt ilyen lett volna valaha is. Megpróbálok képet keresni.
Valóban zöldes egy kicsit némelyik kép, de szerintem ettől is csak hangulatosabbak lettek.
Az első három, és az utolsó kép tényleg zöld.
@Paraphone:
Nincs ebben semmi meglepő!
Ha diára fotóztak az urak akkor bizonyos típusok (pláne akkor) jóval érzékenyebbek voltak a mesterséges fényre mint a természetesre.
-Ha jó emlékszem, még mai is lehet kapni kimondottan "műfényre" hangolt színhőmérsékletű filmet (negatív+dia), hogy a műtermi képek színhelyesek legyenek.
Az általános célú filmek mind napfényre (5500°K) vannak beállítva.
Az bizony tény, hogy a Széll Kálmán/Moszkva teret a BSZKRT igencsak praktikusan tervezte és építette meg. Ráadásul eredeti formájában, úgy nagyjából a metróépítéssel kapcsolatos átalakításokig még jól is nézett ki. EZ1-nek igaza van. Az eredeti Moszkva tér kritikus pontja a visszafordító ív és az a bizonyos angol váltó volt. A metróátadásig átment rajta a fél körút forgalma (6-os) az Üllői út egy része (63-as) a Villányi út, Farkasrét (61,59-es), a Rákóczi út jó része (44-es). 1972 karácsonya után ezen a kritikus részen már "csak" a teljes körúti forgalom ment át + Farkasrét és a Krisztinaváros. Ezért átalakították. Így jött létre az a szörny, ami ma van.
@Gabesz9: Az a baj, hogy az ívek mgé így is gázosak, a 4/6-os bejáratát is gyakran kell cserélni-javítani, az alagút alól/alá kanyarodón meg több siklás volt a közelmúltban. Vasutat nem lehet folyamatos karbantartás nélkül üzemeltetni...
@Gabesz9: És ha nem csak az angolváltót nézzük, hanem az 5 méterre mellette lévő kereszteződést, ahol az 56-58 érkezett be a hurokba, akkor az a csomópont még sűrűbb. Tényleg félpercenként ment valamerre valami. (És szerintem jelző sem volt, csak előnyszabály, de erre nem vennék mérget.)

Anekdota: egyszer - mondjuk 1975 tájt - az angolváltón kisiklott egy 6-os - persze Buda villamosközlekedése gyakorlatilag megállt. Nagy közönség szeme láttára visszaemelték az UV-t, és a villamosvezetőnő - pici, törékeny asszony - örömében vidáman ugrálni kezdett a sínen, mire a bámészkodók közül egy nagy medve rászólt, hogy "Csak ne tessék ugrálni rajta, mert el tetszik törni..."
Sokan írtátok, gyér volt a közvilágítás. Ezek a képek nem adják át valósághűen a fényerősséget, már csak azért sem, mert, ha megnézitek, az összes régi kép esőben, v közvetlen utána készült, a nedves talaj elnyeli a fényt., lehet a fényképezés technikája miatt, de a mai digitális technika egész másképp adja át a fényt. A higanygőzlámpáknak jó erős fénye volt, nagy fogyasztásuk miatt lettek lecserélve, azonkívül bizonyos üzemóra után sokat vesztettek a fényerejükből, "bezöldült" a fényük és elhalványultak, ez tény, de újonnan igen erős fényt adtak...
@Zádori Ferenc: A talaj elnyeli, de a képeken a burkolat túlnyomó része beton és kockakő, amin a vízréteg gyönyörűen visszaveri a fényt.
@Hamster: Na itt a probléma. A karbantartás. Anno az utolsó átalakítás előtt a Várfok utcai híd alá beforduló ív sugara sokkal nagyobb volt, és karban is tartották. Így az 59-es ezresei és korábban a 63-as ezerötszázasai nem siklottak ki, pedig azok igencsak nagy tengelytávú kocsik voltak. Az 56-os hurka is nagyságrendileg kisebb ívsugarú lett. És azok sem siklottak ki, pedig 1000-esek jártak ott. Ma a forgózsámolyos Tátrák rendszeresen kilépnek a Várfok utcai ív alatt. No comment
@Zádori Ferenc: ÚGy bizony,a HGLi gyakorlatilag kihuny, elgyengül, szinte teljesen elmegy a fénye, de nyilván közben ugyanannyi áramot zabál! Talán sokan emlékeztek a Rákóczi úti !4x400W-os! HgLi lámpákból álló "fényfüzérre?! Gondoljatok bele, 1-1 lámpahely 1600W-os teljesítménnyel rendelkezett, tehát -nem számítva az előtétek saját fogyasztását- 1.6kWh áramot zabált 1 óra üzemidő alatt. A Baross tértől a Klotild Palotáig volt összesen kb.300 db ezekből a lámpákból. Gyors fejszámolás; 480kWh-t fogyasztottak el a lámpák 1 óra üzemidő alatt, azaz télen, amikor 16h-tól reggel 7:30-ig működik a közvilágítás, akkor ez ugye kerekítve 15 óra üzemidőt számolva 7200 kWh csak ezen az egy -igaz akkoriban Budapest legfontosabb útja - főúton. Ma ugyanitt 1x400W-os TCL (nátrium) lámpák világítanak, s amennyiben mindegyik lámpa működik, akkor -köszönhetően a nátrium jobb fényhasznosításának- hatásosabb megvilágítást érzékelünk, mint a régi HgLi áramzabálókkal. Ami viszont a 3x40W-os fénycső lámpák gyors negligálását illeti; egyértelműen hiba volt azokat a '80-as évek elején 2x80W-os HgLi lámpákra cserélni, legalábbis a mellék utcákban, hiszen a fénycsövek sokkal nagyobb színárnyalat választékban álltak akkoriban rendelkezésre, tehát amennyiben 2900-4000 K közötti színárnyalatú fcsöveket használtak volna és azokat rendszeresen cserélik, valamint a plexi burákat tisztogatják, akkor nem lett volna olyan elhasználódás, mint ami bekövetkezett. Példa erre az ex NSZK, valamint Ausztria (egy hangyapöcsnyit gazdagabbak nálunk), ahol mind a mai napig sok-sok város, falu mellékutcáiban vannak 2x40W-os fénycsöves lámpák. Egy biztos; az "átkosban" még nem számított az energiatakarékosság, a gyárak, egyéb középületek energiaigénye brutális méreteket öltött. De a lakosság sem türtőztette magát, hiszen hány lakásban, házban voltak 8-10 (sőt még akár több is) karú csillárok, á 60-100W-os izzó, stb. Olcsó volt az áram (is) és még akkor sem volt rebellió, ha -gyerekkoromban heti szinten előfordult- akár órákra sötétségbe borult 1-1 település, ill városrész, főként télen. Érdekes, hogy a villamosokban nem terjedt akkoriban el a fénycsöves belső világítás, talán a Bengálikban, illetve 1-2 ICS-ben voltak gyárilag szerelt armatúrák. Aztán a '90-es évektől kezdve már mind az UV-k, mind az ICS-k olyan fénycső armatúrákat kaptak, amilyenek a '84-től kezdődően az Ikarusokba kerültek. A HÉV ebből a szempontból előnyben volt, hiszen az NDK-ban -a szerelvények ugye NDK-s relációból jöttek- sokkal előrébb járt a "fénycső kultusz" mint nálunk, ezért már a "gömbölyű" kocsikban is fénycső volt. A '73-tól beüzemelt kis földalatti Ganz szerelvényei is fénycsövet kaptak, mint ahogy a '70-es évek végén érkezett metró szerelvények is az "elegáns" megjelenésű opálburás hajólámpák helyett. Remélem, pontos voltam, ha esetleg valamiben tévedtem volna, Hamster barátunk egészen biztosan kijavít, csak úgy, mint a jóságos tanító bácsi, aki mindig kedvesen, nyájasan kijavította a felelő kisdiákot, ha valami pontatlanság csúszott a feleletbe.
@KissGecihuszár: Az első pesti szovjet metrókocsikban is fénycső volt, aztán mégis ciclámpával jött a sorozat. Nem bírok szabadulni a teljesen megalapozatlan gondolattól, hogy az akkori fénycsövek nem szerették a megszakítást, tehát elalszik-meggyullad, ezért nem erőltették itthon, ugye a Bengák is ezért lettek Ikarus-lámpákkal ismertek. Vagy csak egyszerűen többet fogyasztottak, meg nem lehetett cska úgy sorbakötni őket a főáramkörrel? Valaki, aki ért a delejhez, magyarázza el.. :)
@Hamster: Igen, a vontatási szakasz elhatárolásokat valóban nem bírnák a fcsövek, de sem a korai 2x20W-os,sem a '78-tól megjelent 2x40W-os fénycsővel szerelt kocsikon sem okozott ez gondot, mert úgy alakították ki a villamossági rendszert, hogy azoknál a világítás nem az egyes kocsik érintkező talpától, hanem mindegyik kocsi világítása mindegyik érintkező talp által kapta a kakaót, így ezen kocsik nem sötétülnek el,amikor a szerelvény beérkezik az állomásra. Egyébként más-más rendszerű fénycső armatúrák voltak a bengálikban, illetve az 1-2 db ICS-ben, illetve a '90-es években felújított és "Ikarusos", azaz Videoton MBKE fénycső armatúrákkal szerelt villingerekben. Egyébként többek közt azért is cserélték a felújításkor az UV-k, valamint az ICS-k lámpáit 1x18W-os fcsőre, mert pont ezzel lehetett 1-1 szerelvény esetében óriási megtakarítást elérni, hisz gondoljunk csak bele, hogy hány db 42V-os és 25-től 60W-ig bezárólag terjedő teljesítményű "villamos" izzó volt egy ICS-ben, majd ezek helyett lett összesen 16 db 1x18W-os fénycső armatúra, melyek fényárt idéztek elő, mindezt sokkal kisebb terheléssel, tehát 1-1 ICS esetén jelentős megtakarítással, pláne, hogy az ICS-k a felújítást követően elektromos fűtést is kaptak, ami viszont növelte a teljesítmény igényt, ill a fogyasztást, ezáltal terhelve a munkavezetéket (ezen halad a kocsi áramszedője), illetve az egyes tápponti szekrényekben lévő szerelvényeket.
süti beállítások módosítása