Rég írtam már Szegedről, és még régebben szerepeltek régi szegedi képek a blogban, hát most pontosan ez fog következni. Természetesen nem Indiáról lesz szó, hanem a gömbölyű orrú csuklós villamosokról, melyek valószínűsíthetően benga méreteik (ne a mai csuklósokra gondoljunk összehasonlításképpen, hanem a régi kéttengelyesekre!) miatt kapták a "Benga", majd az ebből kialakult "Bengáli" becenevet. Tudom, a típus rajongói szerint a bengáli tigris adta az ihletet, de aki ezt elhiszi, az még sose látta a nevezett nagymacskát ;)
3-as villamos a Dugonics téren, amit az IQ-fighter körökben népszerű tévhittel ellentétben nem Dugonics Tituszról neveztek el, mert ilyen nevű embert nem ismerünk, ellentétben Dugonics Andrással. A képen látható 653-as pályaszámú kocsi fura szerzet volt: mindkét végén volt vezetőfülkéje, de csak az egyik oldalán voltak ajtók. 2000-ben aztán összetörte egy kamion, ami pályafutása végét jelentette. Egyébként a 3-as ekkor még nem itt végződött, hanem a Somogyi utcában elment egészen az 1-es villamos vonaláig.
Ez a Bengáli viszont még mindig megvan, sőt: ő a Szegedi Közlekedési Társaság legújabb nosztalgia villamosa! A képeket nézegetve tűnt fel, hogy a villamosok nem voltak akkoriban túlságosan feltáblázva, itt még a viszonylatjelzést se nagyon látom...
A Kiskundorozsmára járó 7-es villamos 1977-ben megszűnt, de a 3-as egy ideig még elment az Előregyártó telepig (micsoda név!), csak '84-ben rövidítették vissza a Postás Sporttelepig (ami régen a szintén ütős "Rabtemető kitérő" névre hallgatott). Azóta persze még visszább vágták - ez egy ilyen vonal.
Tarján városrész, még szinte új lakótelepi házakkal. A 805-ös végre jól ki van táblázva, hogy a potenciális utasok lássák, ez a kocsi nem megy végig a teljes 4-es vonalon, hanem visszafordul a Centrum Áruháznál.
Az ebben a formájában '80-ban átadott tarjáni végállomás is szinte vadonatújnak tűnik: a szegélykövek egyenesen állnak, az aszfalt nem púpos, nem töredezett, hátul a töltés tetejére vivő lépcső pedig még nincs is kész. Én már csak kicsit kopottabban - bár több fával - láttam ezt a helyet, amit azóta eléggé átépítettek.
Anna-kút, csüngőhasú Bengálival és duplaszemű Ladával. A viszonylatjelzés itt is a legújabb NATO-szabványnak megfelelő "low visibility", bár a helyiek biztos ránézésre tudták, hogy hova megy ez a sárga-fehér kifli - ha nincs rajta a feltűnő "4A" tábla, akkor csak 4-es lehet :)
Némelyik képnél az az érzésem, hogy Ab vagy sebtiben fotózott, vagy egyenesen rejtekből, mert normál esetben nem csinált volna ilyet, hogy egy tábla így benne maradjon a kép előterében - de persze mi így is örülünk a fotónak. Ez természetesen még mindig a Dugonics tér, a 811-es a "Lófara kitérőből" jön, keresztben pedig a 3-as vágányát látjuk.
Ez pedig százegynéhány méterrel arrébb a Tisza Lajos körút/Petőfi Sándor sugárút elágazás. Balra és középen a "Domus delta" vágányai látszanak, a villamos mellett pedig a szegedi városi kerékpáros közlekedés magányos előfutára várakozik arra, hogy a nagy sárga vasaló végre elcsörömpöljön. A képen az is látható, hogy mennyire külön mozogtak a csuklós egyes részei.
K.u.K. városi utcarészlet: Kelemen László utca. A képen egy egyirányú Bengálit látunk: csak egy oldalon van ajtaja, és csak az egyik végén van vezetőfülke. Ezt a kivitelt Szegeden akkoriban csak az 1-es vonalon tudták használni, aminek mindkét végén hurokvégállomás volt.
Itt az egyik hurokvégállomást látjuk (a nagyállomásit), bár pont kétirányú kocsival. Amúgy meglehetősen elhanyagoltnak tűnik a hely, nem? Az előtérben egy kihúzóvágány nyoma is látszik a kockakőben.
Itt látható maga a pályaudvar is - a tér gyakorlatilag egészen a közepesen közelmúltig így nézett ki. És itt még istenes volt, mert kevés az autó, de később, főleg hétvégi, esti vonatok érkezésekor szép volt, amikor az autók és a gyalogosok közös munkával tartották fel egymást, illetve a villamost és a buszokat :) Manapság sokkal jobban néz ki a hely, szerintem.
És a végén még egy egyirányú Bengáli az 1-esen. Az előtérben fent látható trolivezetékekből sejthető, hogy a kép '79 áprilisa után készült, akkor indult meg ugyanis a csáposbusz-közlekedés a napfény városában.
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most