Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A friesenheimi kanyar

2013.11.26. 15:00 :: Hamster

Érdekes, hogy az emberek valamiért azt hiszik, hogy Budapestre különleges felépítésű villamosok kellenek, mert itt olyan lehetetlen vonalvezetések vannak, amiket nem bírna el tetszőleges jól megépített jármű. Nos, a pályaállapotokat tekintve tényleg voltak-vannak extremitások, de egyrészt azok se ex-szovjet szinten, másrészt viszont a villamosvonalaink vonalvezetése még Nyugat-Európához képest se számít extrémnek. Például alig vannak meredek szakaszaink, illetve szűk íveink és bonyolult geometriájú pályánk se nagyon van (a Lánchíd budai aluljáróját leszámítva, mert az tényleg elég kacifántos - bár mint azóta kiderült, az egyátalán nem ilyesmire tervezett hannoveri kocsik is át tudnak menni rajta). Marad az, hogy "hű, Pesterzsébeten milyen közel mennek a házakhoz a szűk utcákban a villamosok". Aztán az ember elmegy Ludwigshafenbe, és lát egy ilyet:

06110072.jpg

Ez a helyi villamosbarátok közt elég népszerű tereptárgy a friesenheimi kanyar, 15 méter körüli sugárral. Ez számunkra azért érdekes, mert a budapesti villamosok által bejárható legkisebb ív sugara 18-20 méter körül szokott lenni. Persze itt se világrekordról beszélünk, hiszen Bázelben van (volt?) 12 méteres ív (amiben a Combinójuk is végig tud menni!), az Egyesült Államokban és Kanadában (Boston, Toronto) pedig tíz méter körüliek is előfordulnak. De akkor is, Nyugat-Németországtól nem várna az ember ilyet... aztán mégis ott van.

06110063.jpg

Az igazi szépségét az adja a dolognak, hogy két irányba járnak rajta, de mivel csak egy ívet tudtak beszuszakolni a kereszteződésbe, ezért a két sínpárból egy lesz az ív előtt. És bizony nem csak a hagyományos forgóvázas típusok mennek át rajta, de az alacsonypadlós multicsuklósok is. A hab a tortán pedig az, hogy közel sem lépésben haladnak át, tessék csak megnézni ezt a videót 2:10-től:

Persze mindettől még imádom a budapesti villamost, de nem gondolom, hogy az érdekesnek levéshez lehetetlen műszaki paraméterekre lenne szükség. Sőt, örüljünk, hogy nincs ilyenünk, mert ez egyszerűbbé teszi a beszerzést és üzemeltetést :)

29 komment · 1 trackback

Címkék: youtube közlekedés németország képek tömegközlekedés érdekesség villamos ludwigshafen

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr515641191

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Huszonhét éven át a leghosszabb 2013.12.10. 15:01:01

Már láttunk ludwigshafeni villamosokat itt a blogban: a meglepően szűk friesenheimi kanyarban. Most a környék egy másik érdekességét mutatnám meg: A képen elsőre talán csak egy tipikus DÜWAG villamost látunk, az NSZK - és a német nyelvterület - egyi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cuki kis útvonal, külön tetszik ahogy repeszt a kis villanyos.

Előre is bocsi az offért, de a videó miatt jutott eszembe, és nincs is jobb szakember mint te:

Bécsben teljesen eltűnt a bemondó bácsi? Mert most már néni van. A bácsit jobban szerettem, Bécshez hozzátartozott. Visszavonult, netalán elhunyt?
@retekblog: nyugdíjba ment. Én is őt szerettem :)
@cyan: Nyugdíjba ment, bár körülbelül mindenki vissza szeretné kapni :)
Nem is olyan régen azért Pesten is voltak, -ha nem is kétvágányú- de elég éles kanyarok kis utcákban. Pl: 6-os hurka a Váli utában, vagy egy kicsit régebben a Visegrádi-Kádár utcai hurok. Itt, főleg az utolsó időszakban azért elég rendesen tekeregtek a tuják a kis utcákban. Ráadásul a 3-as,33-as 55.ös vonalon általában a legnagyobb tengelytávú (1000-es, 1500-as, 1600-as) motorkocsik jártak. Érdekes módon be tudtak fordulni. Ezeknek a vonalvezetéseknek szerintem két rákfenéje van: 1./ rendesen meg kell építeni, 2./ karban kell tartani. Na most ez az ami mostanában nálunk nem igen megy.
@Gabesz9: Ilyen szűk kanyar nálunk nem volt, a nagyon régi kis kéttengelyesek óta olyan járgány se nagyon, ami be tudott volna kanyarodni itt, és most nem csak arra gondolok, hogy ez méteres :)
Érdemes a videót az elejétől végignézni, 00:38-tól a sárga citroen vezetője kedves kézjeleket ad le a felvétel készítőjének :)
@Hamster: Mondjuk az érdekes, hogy a kanyar bevételekor meg sem nyikkant a sín, nálunk meg az elvileg legjobban forduló Tatrák alatt mindig sikít.
Palotán lehetett még szép történet a Kossuth utcai hurok, az útmutatásod alapján bejártam párszor de addigra már elveszett volt. mai szemmel elég szürreális főleg a Kismező utca.

félig off, de Kelenvölgyben van egy olyan kanyar, hogy a busz visszapillantója szinte hozzáér az első emeleti ablakhoz.
na ilyen nálunk biztos nem lesz sose.Ha esetleg mégis akkor is lépésben fognak forgolódni a villamosok,ugyanis pár éve egy illetékes valami olvasmányban rátalált a tervezési sebesség nevű dologra.Azóta villamos nálunk gyakorlatilag csak egyenesben mehet 50-el.Az összes mostanában felújított pályán ki van rakva lassújel,ha van rajta ív.Pl.:Déli pu.Széll Kálmán tér között.Frissen felújítva,de a 35 és a 25 maradt.De ott van a Gellért tér,Gellért rakparton is a Rudas fürdőnél.Nyugatnémeteknél nincs ilyen hogy tervezési sebesség?
@Hamster: Sajnos elapadt az ellenállás... De egy-két buszon, villamoson még elfelejtették lecserélni a memóriakártyát 8)
marha jó! a közelben többször jártam, most már tudom mit nézek meg legközelebb...
Bostonban tényleg van 10m sugarú ív? Lehet tudni, hogy hol?
@Comandante en Jefe: Próbálom keresni az alátámasztást a Wikipedia oldal 10 méterére, lehet, hogy másutt is azért mondták ezt, mert itt ez van írva?
en.wikipedia.org/wiki/Green_Line_%28MBTA%29
Egyelőre 42'-es ívről találtam említést, ez viszont még mindig "csak" kicsivel kevesebb, mint 13 méter. Lehet, hogy a kocsiszínben van valami szűk ív, emiatt a kocsiktól elvárják? Még sajnos nem jártam ott, úgyhogy nem tudom megítélni, csak a neten található számokat látom.
@tujasofőr: Speciel ilyen szűk ív nem kell, de az építési dolgokat én se értem. Azt tudom, hogy másutt azért okosabbak, például ismerik a nálunk mintha feledésbe merült túlemelést (bár mintha a 18-as Savoyába levezető része ilyen lenne, és a debreceni kettesen is lesz). Azt nem tudom megítélni, hogy anélkül mi a helyzet, de az tuti, hogy 25/35 kocsiszíni vágányokra is kevés jobb helyeken. Nem lehet, hogy az említett helyen csak kinnmaradtak régi táblák? Vagy mivel számolnak, nagyvasúti kocsi ha nem tudja százzal bevenni, akkor gyökkettőre le kell szabályozni?
Nem szeretnék a kanyar melletti házban lakni, kicsit zajos lehet...

A 17-es megszüntetett hurokvágánya is kis sugarú ív volt, de a Vidra utcából a Frankel Leó útra is elég szigorú íven kanyarodik a tuja.
@laci_52: esetleg ha meghallgatnád a videot abban a posztban, amihez hozzászólsz...
@Hamster: A túlemelés éppenséggel mostanság kezdik újra felfedezni, bár a kérdéses helyen nem tudom, hogy alkalmazzák-e.
Hülyeség. Ahol elfér a villamos, ott elfér a sínpár is. Logika emberek, logika!
@Trónkövetelő: te írtad a modorosra valaha azt a kötöttpályás olvasói beküldőst?
Budapesten is volt ilyen. A 70-es évek közepéig állott fenn a 14-es istvánteleki óriáshurka, benne a Rózsa u. # Ősz utca kereszteződés.
Istvántelek felé a villamos a Leibstück Mária u. - Ősz u. - Rózsa u. vonalon haladt, visszafelé az Ősz utcán egyenesen (L.Mária u. - Béke út...). A vágányok az úttest menetirány szerinti jobb oldalán voltak fektetve.
Az izgalmas rész a jobbkanyar volt az Ősz utcából a Rózsa utcába. Helyszűke miatt az ívet nem lehetett csak úgy a jobbszélen vezetve megépíteni, av ívsugár úgy túl kicsire adódott volna (nyilván Freisheimben is ez a helyzet). Ezért a kereszteződés előtt a vágány átment a bal oldalra, hogy egy jobbos ív után a Rózsa utca bal oldalán találja magát, majd onnan rögtön át az út jobb oldalára.
A szembejövő iránnyal nem volt váltós kapcsolata, csak vágányfonódás. Az ívsugár pedig valszeg legalább 20 méter volt,
életének utolsó évtizedében bengálik jártak erre.
Grazban nagyon hasonló van, de szerintem Lisszabon mindent visz - ott még meredek emelkedő is van.
@Oxy: Hasonló volt, de nem tizenöt méteres ívsugárral. Mondjuk az "sínileg" kicsit érdekesebb is volt, mert nem váltóval oldották meg, hanem átlapolással. Igaz, ott nem is mindkét vágány kanyarodott, csak az egyik:
hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/istvantelek.html
Ajánlom figyelmetekbe a következő videót. Kb 100 km re a cikkben szereplőtől.Volt szerencsém utazni is rajta.

www.youtube.com/watch?v=Jjcddks7IyM
@Hamster: felújítás elött oszlopon voltak a lassújelek,utána rakták fel keresztsodronyra.A tervezési sebességet kocsiszini diszpécser mondta.Ha már sebesség:azt tudod miért nem mehetnek a villamosok 15-nél gyorsabban a bútorváltón(Bartókon,Gellért térnél)?Nos,ha állsz akkor ülj le,mert padlót fox.Oktatáson,oktató szájából hallottam:

pályaszakszolgálat azért nem engedélyezi a nagyobb sebességet beépített vágányon váltón mert nem akar precedenst teremteni.

Merthogy egyébként technikailag,jogszabályilag,műszakilag minden feltétel adott.Nos ezzel az érveléssel azóta sem tudok mit kezdeni...
meg úgy egyébként is pont most olvastam indexen a metrós levelet( index.hu/belfold/budapest/2013/11/27/idozitett_bomba_a_3-as_metro/ ) furcsa sebességkorlátozások a villamosnál is vannak...
@Wind Callman tér:
Sosem írtam a modorosra vendégposztot. Ráadásul, amire te gondolsz, nem is vendégposzt. És Modor Tibi sem én vagyok :)
@lechiffre: Igen, ez úgy 95 ezrelékes. Asszem nemrég kétvágányosították csak, vagy keverem valamivel?
@Lille havfrue: te jó ég, miről maradtam le? beutaztam az egész hálózatot az elmúlt hetekben grazban, de ilyen nem maradt meg. vannak szűk ívek, de emlékeim szerint ahol ív előtt két vágány volt, ott az ívben is annyi van.
süti beállítások módosítása