A Budaörsi út vonzáskörzetében (de azért szerencsére nem teljesen mellette) nőttem fel, és szüleim a tanúk arra, hogy gyerekkorom egyik legkedvencebb programja a daruk, markolók, bulldózerek, betonkeverők és légkalapácsok nézegetése volt. Volt belőlük dögivel arrafelé akkoriban!
Már csak a régi emlékek miatt se bírtam kihagyni a helyiek által még mindig Osztyapenkónak hívott (persze mi másnak hívnák: a "Sasadi út" jó név a buszmegállónak, de nem definiálja magát a csomópontot) közlekedés-topológiai képződménynél levő gyalogos felüljáró pár méterrel arrébb mozgatását!
A híd az új csomópont kialakításának volt útban, de mivel annak elkészültéig is át kell kelniük a gyalogosoknak a kétszer négy sávon, nem megszüntették, csak új helyre tették - egyetlen éjszaka folyamán, két igen combosnak kinéző autódaru segítségével.
Elnézést kérek az esetleges pongyola megfogalmazásokért, tévedésekért, de full laikus vagyok!
Március hetedike délutánján már állt a felüljáró két új pillérje, a tetejükre vezető lépcsőkarokkal együtt. A híd teljes áthelyezése lassú lett volna, ezért ezekből újat építettek, és csak a hídtestet emelték át rájuk. Persze spóroltak, ahol tudtak: korlátokból nem gyártottak újat, hanem az este folyamán levágták a meglevőket a régi lépcsőkről, és áttették az újakra. Ahogy az látható, a régi és új közti távolság nem óriási.
Az éjszakai daruzásnézésre egy ismerősömet se bírtam rábeszélni, így először azt gondoltam, inkább kihagyom - aztán fél éjfélkor mégis inkább felültem az éjszakai buszra :)
Érdekes volt a teljesen lezárt térség közepén levő átjáróban állni: a felüljáró előtti zebrára természetesen nem emlékezhetek, de a Budaörsi út szélesítése már rémlik, a plusz egy-egy sáv kialakításával, és a magas, ma is álló lámpaoszlopok állításával. Ami érdekes, hogy egy ideig a híd és a szobor közti részen át lehetett fordulni a másik irányba, és szalagkorlát helyett csak lánc volt itt... Életveszélyesen hangzik, de hát régen még a Dayka Gábor utcából is át lehetett balra nagy ívben, a város fele fordulni - próbálná ezt megtenni valaki ma ugyanott!
Mivel egy állványom volt, egy rögzítőpapuccsal, a felváltva fotózás és videózás igen sok le- és felcsavarozgatással járt, de ez nem volt baj, legalább nem fagytam meg :) A videón az "előtte" állapottól indulunk, átmegyünk a jellegzetesen mozgó (hullámzó) hídon, majd látjuk, ahogy a hídtestet az azt a pillérekhez rögzítő sarukkal együtt leválasztják - vagy kalodát hegesztenek a saruk köré, túl messze volt. Aztán hopp, már repül is az egész! Meglepően rövid ideig tartott a légi utazás, amit pedig nehezített az, hogy az egyik oldalon a darunak nem volt sok helye, ezért kicsit előre-hátra is kellett mozgatni a terhet ahhoz, hogy oldalirányban el tudjon csúszni.
Jóval tovább tartott, amíg pontosan illeszteni tudták a sarukat az új pillérekhez: az első próbálkozás után kicsit visszaemelték, és jól megcsiszolták a környéküket. Úgy tippelem, a teljesen pontos felfekvéshez volt szükség erre, hogy egyenletesen oszoljon el a súly - ha valaki pontosabbat tud, nyugodtan írja meg! A szikraesőt kisvártatva másféle szikraeső követte: amikor már hegesztettek. Azt már nem bírtam kivárni, amíg a daruk teljesen leeresztik a hídtestet, és elpakolják magukat - néha még nekem is kell aludnom :)
Végül egy kép az eredményről: jobbra még látható a kelenföldi ("keleti") oldali eredeti pillér és lépcső - azóta nem jártam arra, de gondolom, elbontották. A híd daruzása egyébként nem volt teljesen példa nélküli: valamikor a kilencvenes években vélhetően már leemelték egyszer a helyéről egy felújítás kapcsán. Akkoriban ritkán jártam erre, csak a kicsit arrébb levő Dayka Gábor utcai, alapvetően azonos szerkezetű felüljáróról rémlik, hogy le van rakva az út mellett, de gondolom ezt is szétszedték. Ami érdekes, hogy amaz egy középső pillért is kapott a felújítás során, ez viszont nem - vajon mi lehetett a különbség, ami ezt indokolta?
Egyébként a Dayka Gábor utca volt volt a "mi" felüljárónk, azon mentünk át mindig a buszokat nézegetve; a most arrébb tett Sasadi útit csak később, gimnáziumba menet használtam minden nap. Sajnos nem változott elég nagyot a környék gyerekkorom óta, gyakorlatilag csak az úthoz legközelebbi házak tűntek el - még most is alig hiszem el, hogy tényleg átépítik, és nem marad örökre ilyen... semmilyen! Mondjuk az éveken át lebegtetett, kör alakú felüljáró elmarad, helyette aluljárók lesznek. De vajon mi lesz ezzel a felüljáróval? Átrakják valahova, ahol szükség van ilyesmire, vagy csak szétvágják?
Ez megy most