Bár összességében Németország infrastrukturális fejlesztései meglehetősen lenyűgözőek tudnak lenni, a határidőkkel (és költségekkel) gyakran megcsúsznak. Leglátványosabb példája ennek az új berlini repülőtér, amit eredetileg 2007-ben akartak átadni, aztán végül csak 2006-ban kezdték el építeni - de még ekkor is úgy gondolták, hogy 2011-ben átadhatják. Aztán, hogy 2012-ben. Aztán nem sokkal a megnyitó előtt újabb késést jelentettek be. Aztán 2013-ban se tudták átadni. Aztán 2015 előttre nem is várták már a nagy napot - jelenleg pedig már csak a 2017-et merik megcélozni. Vagy inkább a 2018-at.
A főpályaudvar építése ennél azért kicsit olajozottabban zajlott: voltak ugyan csúszások, de 2006-ban át tudták adni - bár a felső szint lefedésének egy részét költségkímélésképp elhagyták, és az alsó szint mennyezetét is egyszerűbbre építették a tervezettnél. Eredetileg ugyanekkorra szerették volna a villamost is idevezetni az innen alig egy kilométerre fekvő Chausseestrassétól, de át kellett szervezni az építkezést, mert egyszerűen túl sok lett volna a környéknek a túrás-fúrás.
A kitűzött cél 2011 lett, és végül 2014 végén ide is ért az első sárga síndöcögény - bár ez (a fentebbi térképen a sárga vonal) még csak egy része volt a tervezett hálózatnak, ugyanis a Chausseestrassén túlra, a Nordbahnhofhoz is elkezdték kiépíteni a kapcsolatot (piros vonal), azt a szakaszt pedig összekötötték az addig csonkán végződő M10-es járattal (zöld vonal). A bejegyzés első képén ez a bizonyos fura nevű utca (ti. chaussée = út, strasse = út) látható: 2014 júniusában még csak a kanyarodó vágányok voltak használatban, az alul látható egyenesek (a Nordbahnhof irányába menők/onnan jövők) még nem.
Nagy örömmel ültem fel az Alexanderplatzon a villamosra, hogy végre tujával is eljuthassak kedvenc főpályaudvaromra, de bevallom, nem voltam felkészülve arra, ami utóbbinál fogadott: a látványos betontetővel rendelkező megállót ugyanis máris szanálni kellett! Hogy a villamost ne kelljen leállítani, a perontetők közé egy szimpla vágányt fektettek le, kicsit arrébb pedig ideiglenes megállót építettek - ügyesen megoldották, de azért ez elég ciki... Az új szakaszon közlekedő vonalaknak egyébként nem itt van a végállomása, hanem kicsit arrébb, egy félreesőbb helyen, ahol elfértek a félreállóvágányok; a fel- és leszállások 99%-a viszont akkor is itt történik.
Ahogy a videón látható, a nem túl hosszú új szakasz részben az út közepén halad, füvesített vágányon, részben pedig az úttesten. Az Invalidenplatznál érdekes, hogy az egyik irány megállója az út közepén, szigetperonon van, a másiké viszont az út szélén, a járdánál - itt a közúti forgalom egy része a két vágány közt halad. A Chausseestrasse/Invalidenstrasse kereszteződésében pedig három vágány van, hogy a kanyarodó és az egyenes irány ne tartsa fel egymást, és az ívsugarak is kijöjjenek.
„Berliner Mauer 1987 00010020“ von Jochims - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons
Talán érdemes megemlíteni, hogy az új szakasz a volt Nyugat-Berlin területére átjövő kevés villamosvonal egyike: a videó elején látható, látványosan domborodó híd volt régen a szektorhatár Kelet és Nyugat közt. Az utcában régen is járt villamos, de a kettévágás után lassan leépítették: 1953 januárjában megszűnt a határon átmenő forgalom, '58-ban pedig a "vastag piros vonaltól" egészen a Chaussestrasséig villamostalanították az Invalidenstrassét. Nyugati oldalról ugyan még egy ideig eljött a határátkelőig a villamos, de néhány hónappal a Fal felhúzása előtt ez is megszűnt. A zsákutca jelleg miatt viszont egy darabka egészen az új vonal építéséig a helyén maradt a keleti oldalon:
"Mitte Invalidenstraße 01" by Christian Liebscher (Platte) - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
A felvételek készítése óta egyébként átadták a második vágánykapcsolatot, illetve üzembe helyezték a frissen felújított megállótetőt is. A peronok aluljárón át közvetlenül is elérhetők a pályaudvarról - az alájuk épített hatalmas földalatti térre azért van szükség, mert a jövőben itt lehet majd lemenni a jelenleg építés alatt álló új S-Bahn-állomásra is, ahonnét a Ringbahn északi része lesz elérhető. Ennek 2017-re kell készen lennie, a dél felé - a Potsdamer Platzra - vezető második szakasz elkészültét pedig 2021/22-re tervezik. Az eddigiek alapján nem biztos, hogy tartani fogják a határidőket, de az igen, hogy itt mindig építenek valamit!
UI: Elnézést, ha a sok utcanév miatt nehezen értelmezhető lenne a szöveg - könnyítésként rajzoltam térképet, tessék értékelni a fáradozást ;)
Ez megy most