Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Plehács - ex-ČD 242 Kelenföldön

2015.11.18. 18:00 :: Hamster

Épp a világ megváltásáról (de lehet, hogy csak a P. Boxról) beszélgettünk Almár Ákos barátommal a "spotterdombon" - azaz a kelenföldi 14. és 15. vágány közti peronon -, amikor egy fura színű, öreg formájú, de modernül hideg (LED) fényekkel világító mozdony vontatta szerelvény jelent meg a szomszédos sínpár távolabbi végén. Először nem is láttuk, mi van az elején, csak azt, hogy nem a "szokásos" dolgok közül való lesz. Ákos Laminátkára tippelt...

... de ahogy közelebb jött, láttuk, hogy a "Plehács" becenevű csehszlovák jószágról van szó, mely kinézetével mindig a MÁV nem túl boldog emlékű V55-ös sorozatát juttatja eszembe:

img_9533.jpg

Az a nagy helyzet, hogy Ákosnak félig-meddig igaza volt: a 242-es ugyan nem Laminátka, de rokona annak! A Laminátka (S 489.0 - később 230-as - és S 499.0 - később: 240-es - sorozat) a hatvanas évek második felében újszerű műanyag kocsiszekrényével tűnt ki a sorból, aztán a hetvenes évek közepén valami változhatott, mert az 1975 és 81 közt gyártott S 499.02-es sorozat doboza már fémből épült - a "Plecháč" becenév a pléhre utal. A dizájnnal se foglalkoztak sokat, egyszerűen hozzápasszították a hatvanas évek eleje óta gyártott egyenáramú mozdonyokét:

Baureihe 122Praskac2“ von Vít Javůrek - http://www.mujweb.cz/www/mhd_jama/vlaky3/Krasa10/praskac2.jpg. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

... melyek formája még az ötvenes években gyártott sorozatokén alapult. Az egyenáramot azért említettem, mert Csehszlovákiában két áramnemmel villamosították a vasutak többségét: 3000V egyennel és a nálunk is ismert 25 kV váltóval. Az egyenáramú gépeknek itthon nem sok hasznát venni, viszont ahogy sejthető, a 242-es sorozat, a Plehács váltóáramú. Egyébként ez a mozdonyforma előfordult még Bulgáriában és a Szovjetunióban is, de igazán őrjítő kavalkádjukkal a szülőföldjükön lehet(ett) találkozni, ahol közel tucatnyi sorozat nézett ki többé-kevésbé így: a 121-esek, 122-esek, 123-asok, 124-esek, 130-asok, az egyenes ági "ős" 140-esek, 141-esek, a hattengelyes 180-asok, 181-esek, és 182-esek - no meg persze a bejegyzés tárgya, a 242-es. Őszintén szólva a közelmúltig elég unalmas lehetett esztétikai szempontból cseh vagy szlovák vasátfotósnak lenni... ;)

13 komment · 1 trackback

Címkék: videó vasút mozdonyok jármű becenév plehács

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr38053936

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A csehszlovák formatervezés gyöngyszemei: a Laminátka 2017.06.22. 18:06:03

A Búvárral ellentétben eme mozdony esetében nem emlékszem, mikor találkoztam vele először. Ennek valószínűleg a Csehszlovákiában használt vasútvillamosítási rendszer volt az oka: északi szomszédainknál ugyanis a vonalak egy része 3 kV egyenfeszültségge...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az ötvenek évekbeli hajóablak szerintem tiszta menő, kár, hogy leszoktak róla.
@retek: Nemtom, szerintem nem feltétlenül kell viccesen kinéznie egy mozdonynak :)
@retek: A körablakok valamiért elég sok járműnek királyul álnak. Mondjuk lehet, hogy csak azért tűnik annyira funkynak, mert a legtöbb ablak földhözragadt módon téglalap alakú.
@SomiTomi: Ebben is van valami. Az embernek mindig az kell ami nem átlagos. Ha mindegyik kerek volna, biztos kívánnám a téglalapot :-)
@retek: A menő szó nem menő, csaxólok :)
Kiegészítés:
Egy mozdonyokról szóló csehországi kiadványban azt olvastam, hogy azért váltottak acélszekrényre laminátról, mert a laminát nagyon drága volt és a tisztítása sem volt könnyű.
@Karel7: Köszi a kiegészítést! Az az érdekes, hogy az elvileg nem rozsdásodása miatt szebben öregedő Laminátka sokkal retkesebben néznek ki, mint a hagyományos kasztnijú gépek. Konkrétan én sokáig nem hittem el, hogy tényleg műanyagból vannak, mert pont úgy rohadt róluk lefelé a festék, mintha rozsdásodna:
www.prototypy.cz/WEB/rady/230/obr/230019a.jpg
Az anyaguk mitt nem lehet csak úgy akármikor akármilyen festéket feldobni rájuk, vagy miért?
Nem volt unalmas vasútfotósnak lenni a közelmúltig! A 70-es évektől kezdve a villanymozdonyok második generációjának megjelenésével új mozdonyformák jelentek meg. Konkrétan három.
1. 110 és 210-es sorozat. A magyar szöcskéhez hasonló tolatómozdonyok.
2. 350 és 150-es sorozat. A kétáramnemű Gorilla és egyenáramú testvére.
3. 363, 263, 163, 131 és 372-es sorozat. Elsőként a 131-es csuklós, tehervonatokra szánt mozdonyok készültek ezzel a dizájnnal.
Két fekete bárány készült a 70-es években (felépítésüket tekintve a második generációhoz tatroztak, de a mozdonyszekrény még régi stílusú volt) a 130-as és a széles nyomtávú 125.8-as (a kassai vasgyárnak szállítja a szenet és a vasércet még ma is).
@retek: Pedig pont a cseheknél pont visszatérőben van a hajóablak-design :)

cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_805.9
@Hamster: Nem tudom, a kiadv8nyban nem voltak részletek róla.
@Traktoros: Csakhogy az se nem ČD, se nem Cargo. Ez egy dél-csehországi magánvasút a JHMD, és keskeny nyomközű.
süti beállítások módosítása