Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pozor vlak

2017.03.24. 07:00 :: Hamster

A múltkori, csilli-villi bécsi-ausztriai villanymozdonyozáshoz képest most a közép-európai vonatozás átellenes oldala következik: egy mellékvonal jellegű, de fővonalként nyilvántartott, nem villamosított csehországi viszonylat, csupán leheletnyivel az osztrák határ fölött. A bejegyzés címe nyilván mindenkinek ismerős, aki járt északi szomszédainknál - valószínűleg ez volt az első dolog, amit gyerekként "cseszlovákul" megtanultunk (a következő meg a lanovka, a zmrzlina és a bryndzové halušky).

img_0698.JPG

Egészen konkrétan aznap is az imént említett MÁV-os TRAXX-ot akartuk elcsípni Bécsben, de kiderült, hogy nem közlekedik, úgyhogy Szlovákián át végül Csehországban kötöttünk ki. Egy ideig Břeclavban nézelődtünk, aztán rámjött, hogy valami mellékvonali pöfögényt szeretnék látni, Ícé meg ránézett a térképre, és nemsokára már egy sorompós átkelőhely környékén drukkoltunk, hogy jöjjön valami - és lehetőleg ne a Bzmot helyi verziója. És jött is, a fentebb látható motor+mellékkocsi összeállítás.

img_0723.JPG

A körülbelül óránként elrobogó vonatok mellett túl sok fotólehetőségünk nem volt, de végignéztünk pár falut és városkát, míg Novosedly-ben kötöttünk ki. Ez régen elágazó állomás volt, de az Ausztria felé kanyarodó sínpárt még 1930-ban felhagyták. Ha meglenne, tizenpár kilométer után Laa an der Thayában lehetne a vonat, ahová kijár a bécsi S-Bahn.

Březí(BV)-zastávka2014.jpgVon Ben Skála, Benfoto - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Ez a megálló nem győzött meg bennünket (kicsit nyomasztó volt), de más szerencsére fotózott itt. Nálunk is ezer helyen lehetne, nem?

Itt jegyzem meg, és tényleg nem relativizálási vagy önfeldicsérési céllal, hogy aki szerint Csehország és Szlovákia úgy elhúzott mellettünk, hogy ők már tiszta Svájc, mi meg Banglades, az járjon néha máshol is, mint a prágai, Český Krumlov-i vagy pozsonyi belvárosban, és az oda vezető autópályák benzinkútjainál! Itt a vidéken kanyarogva ugyanolyan kopott utcákat láttunk, mint Somogyban vagy Borsodban, az út pedig ugyanolyan patchwork volt, mint itthon sok helyütt. Graffiti, rozsda, omladozó állomások, szórványos farmotoros Skodák és tömeges egyenkék Aviák szegélyezték utunkat, kábel- és tányérostévében pedig szerintem bármelyik átlagos magyar falu előrébb jár, itt ugyanis helyenként olyan régifajta (yagi) antennaerdőket láttunk, mint itthon a nyolcvanas évek óta sehol. Ami talán érdekes: Ausztriába átérve egy ideig még maradtak az omladozó útmenti házak - ez a vidék az ország egy teljesen másik arcát mutatta, mint amit turistaként ismerünk. Mondom, mindezt nem önfelmentésből írom, de jó lenne megértenünk, hogy Közép-Kelet-Európa az Közép-Kelet-Európa, történelmileg azonos kiindulási állapotokkal, azonos sorssal, emiatt sokszor azonos - pénzügyi okokra visszavezethető - infrastrukturális és életszínvonabeli problémákkal. A "szomszéd rétje mindig zöldebb" nyivákolás sehova sem vezet, kár belekezdeni, ott se rózsavíz és pezsgő folyik a csapból! El kellene tanulni, amit ők jobban csinálnak (például normálisabb/tisztábbnak kinéző kocsikat közlekedtetnek, normálisabb menetrendekkel), de azt is észre kell venni, hogy igenis mi is fejlődtünk az elmúlt huszonvalahány évben, legfeljebb nem a dízelüzemű motorvonatok terén (az a három marék Desiro kevés volt a megváltáshoz).

Mikulov na Moravě,železniční stanice.JPGVon Vojtěch Dočkal - Eigenes Werk, CC-BY-SA 4.0, Link

Itt szívesen fotóztunk volna, de háromnegyed óráig nem jött semmi, mi viszont - alig pár óra alvás után - szerettünk volna még aznap hazaérni.

Nem tudnám megmondani, miért, talán a "kopottan, de büszkén üzemel" hozzáállás miatt tetszett ez a vonal, na meg a járművezetők is vidáman tülköltek-villogtak ránk, nem lehetett rosszul érezni magunkat! A látott vonatok egyébként a nyolcvanas évek végén tervezett négytengelyes motorokból, és eredetileg régebbi sorozatokhoz - például ehhez és ehhez  - készült mellék- vagy vezérlőkocsikből álltak. Egyébként békés, nyugodt vidéknek tűnt ez a környék, ahol messziről lehetett hallani a vonat érkezését, és nem csak a sorompók leereszkedését kísérő csilingelés miatt. Sose gondoltam volna, hogy ezen a vidéken fogok autózgatni, de örülök, hogy így történt! Az már más kérdés, hogy hazafele jókorát kellett kerülnünk, mert a kinézett határátkelőhely az osztrák oldalon - valami demonstráció miatt - zárva volt. Ha tudtuk volna, hogy ez lesz, valószínűleg vártunk volna legalább még egy vonatot errefelé...

16 komment · 2 trackback

Címkék: énblog utazás videó csehország képek vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5612357115

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bécsbe indultunk, Csehország lett belőle, avagy hogyan tanultam meg szeretni a cseh/szlovák vonatokat 2017.12.08. 09:35:51

A kötöttpályás közlekedési eszközök rajongójaként az ember elsősorban vagy villamosmániás, vagy "vonatb*zi". Persze ritka az olyan, hogy valakit totálisan csak az egyik érdekel, de kevés embert ismerek, aki egyforma komolyan érdeklődik mindkét "ágazat"...

Trackback: Nádraží Břeclav - ahol mindig jön valami 2017.05.18. 11:37:37

Néhány évvel ezelőttig nem nagyon figyeltem a vasúti forgalmat magam körül. Ifjabb koromból ugyan megmaradt az emlékeimben pár ikonikus jármű, például a nyugatnémetek Tojásmozdonya, Donald kacsája, a DB "pikkelyesre" csiszolt oldalú vagonjai, vagy a ke...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vagy a párok s kechupom/horčicú, ízlés szerint...?
A lanovka meg magyarul van :) . Mondjuk erősen kopik kifelé sajnos, olyan jó kis késői szláv jövevényszó.
@Comandante en Jefe: Aaaaaaz nemtommi, és a lanovkát is ekkor hallottam először. Pozemní lanovka, kabinková lanovka, visutá lanovka, sedačková lanovka, volt ott mindenféle. Nálunk a Libegő nevére pályázatot kellett kiírni, annyira nem volt szavunk rá, hisz nem volt ilyen a határaink közt.
@Hamster: Háttazavirsli. De csak 1 db, mert a kettő már párky. KecsÖppel vagy mustárral.

A Libegő, az libegő, A sikló az sikló, a lanovka meg a kabinoslift. Mármint magyarul. :) . És már van nekünk is, Sátoraljaújhelyen.
Csehszlovákul a lanovka egyszerűen kötélpályát jelent (hivatalosabban lanová dráha. lano - kötél, lanovka - valami köteles izé)
@Hamster:
"ma is tanultam valamit" rovat következik.

A "visutá" az nekem új, és ha jól értem, a szó azt jelenti, hogy függesztett, függő.
A cseh wiki szerint minden olyan kötélpálya idetartozik, ahol a kötél teherhordóként is funkcionál, tehát lehet ülős, kabinos, de sikló nem.
cs.wikipedia.org/wiki/Visut%C3%A1_lanov%C3%A1_dr%C3%A1ha

Továbbá megértettem az alapvető különbséget a "kabinková" (sok kis kabin) és a "kabinová" (két nagy kabin) elnevezések között :)
@Comandante en Jefe: A "Libegő" konkrétan a zugligeti madzagvasút, ez a név azóta létezik, hogy valaki kitalálta a kerületi tervbizottságban építés közben. A sikló tényleg sikló, abban jók voltunk, kabinosnál meg naná, hogy átvettük a szláv nevet, mert az sokkal jobban hangzik, mint az, hogy Kabinenseilbahn, de attól ez még csak annyira magyar szó, mint a sparherd vagy a delizsánsz :) Virslit meg nem ettünk, csak klobászát, az is szép eredeti szó :D
@Comandante en Jefe: Ezeket a különbségeket mi a jegyeket nézegetve próbáltuk dekódolni anno. Igazából a Magas-Tátrában, meg az egész Felvidéken legtöbb helyen megértették akkoriban a magyart, csak eljátszották, hogy nem, erőlködjünk csak, hogy proszim vasz stri bilutku, dve gyétyi... A vicces az, hogy ezzel a pidgin szláv valamivel azóta is elvoltam Brnóban, Prágában.
@Hamster:
"A Libegő konkrétan a zugligeti madzagvasút"

A Libegő igen, de a libegő nem :) .
bringarena.com/libegozes/
libegopark.hu/
www.programturizmus.hu/ajanlat-libego-satoraljaujhely.html
kirandulo.reblog.hu/cimke/libeg%C5%91
Jól eltalálták annak idején a nevet, no...

"attól ez még csak annyira magyar szó, mint a sparherd vagy a delizsánsz :)"
Igen, pontosan annyira. Vagy mint a stucni, a krumpli, a plafon, esetleg a sors, a nadrág, a gyöngy... Vagyis teljesen. Legfeljebb nem hivatalos vagy nem irodalmi. Köznyelvinek viszont szerintem simán nevezhető.

"A vicces az, hogy ezzel a pidgin szláv valamivel azóta is elvoltam Brnóban, Prágában"
jaja, + Žabljak, Belgrád, Bar, Lemberg, Odessza (nyilván alacsonyabb, de 0-nál magasabb hatényonyság. A hleb, csáj meg a káva elég univerzális)
Azóta mondjuk jelentősen fejlődött a csehszlovákom, de az már más téma...
Hogy a poszthoz is hozzászóljak, ezek a gömbölyűfejű motorvonatok/vezérlőkocsik járnak Prága mellett is az Eskón. (S3 és néha még S5 is.) Elég lepukkant a belterük (is), viszont műszakilag szerintem elég jól muzsikálnak, és baromi kényelmesek, szépen futnak.

A lepukkkantság: igaz, hogy nagyságrendi különbség nincs. Azért szerintem a negatív szélsőségek kevésbé durvák, legalábbis Csehországban. Prágában is vannak lepukkant környékek, de Magdolna utca meg Dzsumbuj nincs, és hasonlóan szerintem Borsodivánka és társai nem jellemzőek, illetve sokkal kisebb a súlyuk. Plusz Prága-Bp viszonylatban elmondható, hogy ha a jellemzőt nézzük, az _kicsit_ tisztább, _kicsit_ rendezettebb Prágában. Egy főre jutó GDP-t illetve fizetéseket tekintve kb. 1/3-1/4 a különbség a javukra, és kb. ennyi különbség látszik is.
@Comandante en Jefe: Senki se mondta, hogy Prága _kicsit_ nem normálisabb állapotú. Szerintem én is láttam az elejét, amikor ,ár '87-ben majdnem minden fel volt állványozva, ami viszont nem, az nagyon lepra volt... aztán az INXS klipei már egy rejtélyes mesevárost mutattak, elkészültek a felújítások, a rendszerváltás után egy pót-Bécs szerepet kapott a turisztikában. Eközben Budapesten ha valamit épp nem tudtak eladni, akkor az omlott összefele, koncepció semmi nem volt, csak matyóterítőárus meg piti lehúzás. Soha nem fogom megérteni, hogy miért nem lehet szarrábüntetni a MÁV-ot azért, amilyen állapotban pöffeszkedik a városban, vagy hogy legalább kívülről, legalább a fő útvonalak menti házakat miért nem lehet kifesteni, vagy hogy miért nem tűnt még el teljesen az "új bolt a földszintet kifesti valami tök más színre, mint az omladozó régi vakolat" mentalitás. Sokkal többet ki lehetne hozni ebből a városból, de mindenki csak a saját szemétdombján akar túrni. Ezzel együtt ég és föld mondjuk Erzsébetváros mondjuk 25 évvel ezelőtthöz, tehát változik valami, de mindig csak lokálisan, a helyi kiskirálytól függően.

De ugyaneközben a prágai jegypénztáros is csak csehül tudott, kártyát meg nem fogadott el az automata Pankrácnál, úgyhogy mehettem plázába pénzt váltani, és rosszul megválasztott óvárosi vendéglőben ugyanúgy hideg és rágós kaját hoztak ki záróra előtt, mint ahogy a Váci utcában is átcsesznék a turista fejét. A villamosaik is ugráltak a rossz sínen, menetrendszerűség nem mindig volt, fennakadás a délutáni csúcsban meg ugyanúgy, mint nálunk, csak épp pótlóbusz se jött. Összességében nem _annyival_ nagyobb szám, mint mindenki áradozik róla, csak kicsit jobb, és főleg más. És ez egyébként továbbra se nagy dicséret Budapestnek :(
@Hamster: A lokális dologkhoz még: nemrég sétáltam édesanyámmal, és milyen kellemes lett mondjuk a Bakáts tér vagy a Rózsák tere. Teljesen kellemes, polgári térségek, csak ezeknek semmi köze a turizmushoz. Viszont ezeket is meg kell csinálni, nem csak a Várat, mert azért alapvetően az itt élőkért van a város, nem a turistákért.

Prágának annyival jobb, hogy a turistarészek egymás közelében, gyaloglási távolságban vannak. Nálunk van a Vár, aztán szünet, Gellért-hegy, aztán szünet (jobb esetben séta a Duna fölött), szünet, aztán Kossuth tér, Dunakorzó, szünet, Hősök tere. Mondjuk ha az Andrássy teljesen rendbe lenne hozva, pláne esetleg kevesebb autóval, az is lehetne sétálós útvonal, mint Barcelónában némelyik, de nem ugyanaz az érzés, mint a Vencel tértől átkavircolni az Óvárosira, ki a Károly-hídra, onnan át a Kisoldalra, fel a Hradzsinba. Közben megszomjazni-megéhezni, beülni valahova. Nálunk ezért is van ott mindenütt az a sok busz, ami egymás útját állja el, és még balkánibb az összkép. Illetve vannak azok a helyek, amik nem igazán keltek még életre, mint a Szabadság tér, ami a legszebb nagyvárosi terek egyike a világon, az Alkotmány utca, ami szörnyű állapotban van. Illetve ilyen elcsavargós az Egyetem tér környéke, a Szerb utca némelyik házával, a Károlyi-kert, ami a legintimebb parkocska a városban (gyerekkoromban Párizst képzeltem ilyennek), vagy épp a túloldal, a Palotanegyed, ami tele van ragyogó dolgokkal... meg sok lerobbantsággal. És tele vannak az utcák érdekességekkel, de összességében legtöbbe nem zavarnék be turistákat.
@Comandante en Jefe: Egyébként most esik le, hogy félrevitted a témát, mert pont nem Prága volt a téma, hanem hogy a kisbetűs félreeső vidék ott és itt is kb. ugyanúgy néz ki, csak a turisták nem azt látják, és azt gondolják, ott minden más. Pl. pár évre Nyitra felől csorogtunk le Esztergom felé, na, kb. a Sajó völgy volt olyan a 90-es évek elején. De Katowice felé autózva se mondtuk volna me pár éve, hogy egy eurót használó országban vagyunk. Márpedig az oszág túlnyomó része másutt se a fővárosból áll.
@Hamster: Nem akartam félrevinni semmit, meg sokminden másról is írtam azért...:)
Prága inkább példa volt, mert azt mindenki ismeri, de mondjuk abból sem a Ládvít meg a Žižkovot. De hidd el, valamelyes sejtésem azért a cseh vidékről is van, mondjuk Morvaországról hiányosabban, az igaz. De ha már: Prága előnyéből Budapest rengeteget hozott az utóbbi években, viszont a magyar vidék _egy része_ olyan szinten szakad le, hogy arra szavak nincsenek, és szerintem Csehországban ez nem annyira jellemző, ott lassult vagy meg is állt az olló nyílása.

Amúgy igen, ma már a Hlavní Nagydrazsén ((c) Hams) tudnak angolul, de a Masaríkovón mondjuk már nem, Prágától 20km-re meg a vendéglátós sem tud sehogyan sem. Jut eszembe, ez egy terület, amiben Magyarország porig alázza Csehországot: amit ott vendéglátás címén művelnek, az úgy nagy vonalakban gyalázat, mi szerintem egész jók vagyunk.
Hehe, írtam, hogy szépen futnak - most megnéztem a videódat, amin a kék motor megy, mögötte pedig a piros kocsi pattog, mint a gumilabda, de tényleg. Vannak akkor kivételek :D
Na-na, azért csak óvatosan azzal, hogy 1 nívóra hozzuk magunkat Cseh, Lengyel, Szlovákországgal, mert ebből az összehasonlításból számunkra nagygyon nem jól jövünk ki! Hamster, jó lenne, ha nem a vízfejből indulnánk ki, mely mára az EU fejlettségi szintjének kb. a 90%-ra ért el, miközben a Hazánk alsó hangon 70%-a, azaz a komplett É-K, K, D Magyarország meg rohad, pusztul, brutális az elvándorlás azon megyékből, melyek ezen régiókhoz tartoznak! Ha az én "blablám nem egzakt, akkor íme egy mai friss&ropogós:
www.napi.hu/magyar_gazdasag/durvan_ketteszakadt_az_orszag_terkepen_a_meghokkento_eredmenyek.632061.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
Lehet, hogy a Csehek, Szlovákok "real" vidékjei, az ott lévő vasútvonalak, állomások, vonatok is igen lepukkantak, de ott legább még működnek, kalkulálhatóan járnak, nem úgy, mint szeretett Hazánkban, ahol a 1/2 real vidéken számos szárnyvonal 5-10-15-20 éve quasi bezárt, azaz a terminus technicus szerint "szünetel" rajta a forgalom, de a helyette lévő ex golán -momentán valamelyik "KK"- által üzemeltetett menetrend szerinti busz is inkább jobb lenne, ha nem lenne, mert mondjuk napi 3x indul, abból 2 indulás reggel 5 és 7h közt, a 3. pedig 14.30-kor, oszt csáság. Azt mindenképp érdemes belátni, hogy sem Lengyel, sem Cseh, sem Szlovákország nem vízfejű, tehát az ottani GDP sokkal porlasztottabban oszlik el a főváros és a további 5-6 nagyváros közt, de még a kisebb városok is beleszólnak a gazdasági folyamatokba. S végül; Hazánk rendelkezik Közép-Európa legjobb minőségű földjeivel, itt lehet a legkevesebb hegy elhordásával autópályát, gyorsforgalmi utat, vasutakat építeni, oszt mégis képtelenek voltunk/vagyunk 20 év alatt megépíteni egy M8, M9, M65 (a majdani M8-ból kb. Enyingnél Déli irányba indulva, Tolna megyét É-D irányban átszelve, keresztezve a majdani M9-et, kb. Pécstől D-K-re keresztezve az M60-at, majd tovább haladva érné el a Horvát határt), illetve az M3 autópályát az M43-al összekötő, Dél-Hevest, Jászkun-Szolnokot, Békést, Csongrádot É-D irányban átszelő pályát és akkor most nem beszéltem egyéb főutak bővítéséről, korszerűsítéséről (a 21-es 2x2 sávossá tétele kb. 15-17 éve kezdődött, s talán idén végre-valahára elkészül S.tarjánig, az elmúlt 27 "demokratikus" évben megerőszakolt, lesajnált megyeszékhelyig). Ami a vasútvonalainkat illeti; még a legilletékesebbeknek sincs egy puszta pukkantása sem, hogy mikor, merre lehet egyáltalán belekezdeni az Északi parton futó vonal korszerűsítésébe (a villamosítás pedig már a sci-fi kategóriában leledz), mert olyan mértékben megdrágult a buli, hogy az egymaga teljes egészében felemésztené a Balatoni fejlesztésekre nagy kegyesen odadobott 370 MRD közlekedési fejezetében szereplő 120MRD-s összeget! Szóval, nekem egyrészt -mint a Hazáját mindenekelőtt és mindenekfelett szerető embernek- igenis fáj, sőt nagyon fáj, amit otthon leművelnek infrastruktúra (vissza)fejlesztés néven, másrészt mint közgáz végzettségű, pontosan érzem, vágom, megvan, hogy a fentebb leírt fejlesztések hiányában már eddig mit vesztettek ezen régiók, s mit fognak veszteni az elkövetkező években, ameddig ezen fejlesztések el nem kezdődnek! Hazánk sokkal jobban állt gazdaságilag a rendszer (sorry, módszer) váltáskor, mint Lengyelország, illetve Szlovákia, de a Csehektől is csupán egy hajszállal voltunk lemaradva. Mára gyakorlatilag odáig jutottunk, hogy már Románia is mellettünk halad (pl. nemzetközi repterek tekintetében úgy lehagytak, hogy mi még a kanyarban sem vagyunk hozzájuk képest, nemhogy a fasorban!), szóval már csak Bulgária áll mögöttünk a nagyjából "velünk egy ívású" ex KGST csapattársak közül.
Kecskeméttől-Szegedig 1 sínpár van, fejlesztésről szó sincs a tervekben.
süti beállítások módosítása