A múltkori, csilli-villi bécsi-ausztriai villanymozdonyozáshoz képest most a közép-európai vonatozás átellenes oldala következik: egy mellékvonal jellegű, de fővonalként nyilvántartott, nem villamosított csehországi viszonylat, csupán leheletnyivel az osztrák határ fölött. A bejegyzés címe nyilván mindenkinek ismerős, aki járt északi szomszédainknál - valószínűleg ez volt az első dolog, amit gyerekként "cseszlovákul" megtanultunk (a következő meg a lanovka, a zmrzlina és a bryndzové halušky).
Egészen konkrétan aznap is az imént említett MÁV-os TRAXX-ot akartuk elcsípni Bécsben, de kiderült, hogy nem közlekedik, úgyhogy Szlovákián át végül Csehországban kötöttünk ki. Egy ideig Břeclavban nézelődtünk, aztán rámjött, hogy valami mellékvonali pöfögényt szeretnék látni, Ícé meg ránézett a térképre, és nemsokára már egy sorompós átkelőhely környékén drukkoltunk, hogy jöjjön valami - és lehetőleg ne a Bzmot helyi verziója. És jött is, a fentebb látható motor+mellékkocsi összeállítás.
A körülbelül óránként elrobogó vonatok mellett túl sok fotólehetőségünk nem volt, de végignéztünk pár falut és városkát, míg Novosedly-ben kötöttünk ki. Ez régen elágazó állomás volt, de az Ausztria felé kanyarodó sínpárt még 1930-ban felhagyták. Ha meglenne, tizenpár kilométer után Laa an der Thayában lehetne a vonat, ahová kijár a bécsi S-Bahn.
Von Ben Skála, Benfoto - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link
Ez a megálló nem győzött meg bennünket (kicsit nyomasztó volt), de más szerencsére fotózott itt. Nálunk is ezer helyen lehetne, nem?
Itt jegyzem meg, és tényleg nem relativizálási vagy önfeldicsérési céllal, hogy aki szerint Csehország és Szlovákia úgy elhúzott mellettünk, hogy ők már tiszta Svájc, mi meg Banglades, az járjon néha máshol is, mint a prágai, Český Krumlov-i vagy pozsonyi belvárosban, és az oda vezető autópályák benzinkútjainál! Itt a vidéken kanyarogva ugyanolyan kopott utcákat láttunk, mint Somogyban vagy Borsodban, az út pedig ugyanolyan patchwork volt, mint itthon sok helyütt. Graffiti, rozsda, omladozó állomások, szórványos farmotoros Skodák és tömeges egyenkék Aviák szegélyezték utunkat, kábel- és tányérostévében pedig szerintem bármelyik átlagos magyar falu előrébb jár, itt ugyanis helyenként olyan régifajta (yagi) antennaerdőket láttunk, mint itthon a nyolcvanas évek óta sehol. Ami talán érdekes: Ausztriába átérve egy ideig még maradtak az omladozó útmenti házak - ez a vidék az ország egy teljesen másik arcát mutatta, mint amit turistaként ismerünk. Mondom, mindezt nem önfelmentésből írom, de jó lenne megértenünk, hogy Közép-Kelet-Európa az Közép-Kelet-Európa, történelmileg azonos kiindulási állapotokkal, azonos sorssal, emiatt sokszor azonos - pénzügyi okokra visszavezethető - infrastrukturális és életszínvonabeli problémákkal. A "szomszéd rétje mindig zöldebb" nyivákolás sehova sem vezet, kár belekezdeni, ott se rózsavíz és pezsgő folyik a csapból! El kellene tanulni, amit ők jobban csinálnak (például normálisabb/tisztábbnak kinéző kocsikat közlekedtetnek, normálisabb menetrendekkel), de azt is észre kell venni, hogy igenis mi is fejlődtünk az elmúlt huszonvalahány évben, legfeljebb nem a dízelüzemű motorvonatok terén (az a három marék Desiro kevés volt a megváltáshoz).
Von Vojtěch Dočkal - Eigenes Werk, CC-BY-SA 4.0, Link
Itt szívesen fotóztunk volna, de háromnegyed óráig nem jött semmi, mi viszont - alig pár óra alvás után - szerettünk volna még aznap hazaérni.
Nem tudnám megmondani, miért, talán a "kopottan, de büszkén üzemel" hozzáállás miatt tetszett ez a vonal, na meg a járművezetők is vidáman tülköltek-villogtak ránk, nem lehetett rosszul érezni magunkat! A látott vonatok egyébként a nyolcvanas évek végén tervezett négytengelyes motorokból, és eredetileg régebbi sorozatokhoz - például ehhez és ehhez - készült mellék- vagy vezérlőkocsikből álltak. Egyébként békés, nyugodt vidéknek tűnt ez a környék, ahol messziről lehetett hallani a vonat érkezését, és nem csak a sorompók leereszkedését kísérő csilingelés miatt. Sose gondoltam volna, hogy ezen a vidéken fogok autózgatni, de örülök, hogy így történt! Az már más kérdés, hogy hazafele jókorát kellett kerülnünk, mert a kinézett határátkelőhely az osztrák oldalon - valami demonstráció miatt - zárva volt. Ha tudtuk volna, hogy ez lesz, valószínűleg vártunk volna legalább még egy vonatot errefelé...
Ez megy most