Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab van Donselaartól :)
A budafoki Városház téri végállomás ma sem néz ki jelentősen másként, mint ahogy kinézett akkor, amikor még járt a 43-as villamos. Persze másképp használták az akkori vágányzatot: északról a 9-es és 47-es, délről pedig a már említett 43-as fordult itt. Ami érdekes a fotón, az a balra látható kocsi: az 1600-as sorozat nem volt jellemző erre a környékre, egyfajta selejtezés helyetti hattyúdal volt számukra a dél-budai szereplés, amikor az 1900-as ikerkocsik selejtezése után nem volt elég 1000-es a forgalom fenntartásához. Magának a konkrét járműnek elég hosszúra nyúlt a pályafutása: eredetileg 1897-ben építették a Budapesti Vaspálya Társaság 228-as pályaszámú villamosaként (akkor valahogy így nézett ki). Később kéttengelyesre építették át (ilyesmi kinézettel), egy ideig a HÉV használta (valahogy így), majd acélvázasították (lásd a fentebbi képet). Végül 1982-ben selejtezték.
Az előzővel ellentétben az Üllői út/Ecseri út sarkon csak ideiglenesen állt fenn a fentebb látható állapot, amikor a metróépítés miatt kettévágták a 13-as villamost. A '79-es fotón látható szerelvény egy 2900-as iker.
Szintén ideiglenesen, és szintén a hármas metró építése miatt végállomásoztak '81-82-ben az Árpád hídnál a Váci úti villamosok. Mivel itt - a vonalak másik végével ellentétben - nem volt hurokvágány, kétirányú járműveket csoportosítottak ide: ikerkocsikat és Bengálikat.
A 65-ös végállomása a MÁV telep sarkán igazi klasszikus "elveszett sínes" helynek számít a villamosmániások körében. Igazából itt se sok dolog változott a sínek eltűnésével...
Ugyancsak a múlté az óbudai kocsiszín. Itt egyes járatok úgy fordultak, hogy az utasok lepakolása után behajtottak a remiz hátsó kapuján, és kijöttek az elsőn. Ezen a '76-os fotón egy két középbejáratú pótkocsival közlekedő 33-as villamos halad be a kocsiszín udvarára.
Manapság - az ezen sorok írásakor javában zajló metrópótlást leszámítva - a 12-es villamos egy félreeső csonk a nagy kapacitású 14-es vonal külső szakasza mentén. Régen, a metró és a káposztásmegyeri lakótelep felépítése előtt pont fordítva volt: a 12-es volt a "fő" viszonylat, aminek a 14-es egyfajta betétjárata volt, az istvántelki MÁV műhelynél fordulva. Amikor az istvántelki vonal '75-ben megszűnt, az - amúgy újpesti területen fekvő - Angyalföld kocsiszín előtti placcon építettek végállomást neki. Itt fentebb ezt láthatjuk egy szép UV szerelvénnyel.
Ez a felállás '81-ben változott, amikor a 14-est behozták a néhány hónappal korábban megszűnt 8-as villamos vágányain az újpesti piac mellé. Egészen '86-ig indultak innen a villamosok, amikor a 14-es a Szilas-patakig hosszabbodott.
A 42-es villamos 2006-ig egy hangulatos, háztömböt körüljáró hurokban fordult a külső végállomásán. Azóta ezek a vágányok eltűntek, sőt, néhány hónapja a képbe balról belógó egykori tartózkodót is elbontották.
A Pozsonyi úti 15-ös villamos az 58-as mellett a másik olyan járat, amit sajnálok, hogy sosem láttam. Ezen az 1976-os képen egy a 15A betétjáraton közlekedő Stukát láthatunk indulás előtt a Jászai Mari tér szélén. Látványosak a távolban a lombok alkotta "alagútban" futó sínek!
Ab ugyanazon év decemberében örökítette meg a 15-ös külső végállomását, az Újpesti vasúti híd pesti hídfőjénél ma is meglevő "Vadászkastély" (igazából a lóvasút eredeti indóháza) körüli hurokvágányt. Kevesebb mint egy év múlva, 1977 novemberében a járatot megszüntették...
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges. Külön köszönet Nagy Zsolt Leventének a történeti pontosításokért.
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most