Az orosz vasút 2016 decembere óta hetente kétszer egy elég különleges vonatot közlekedtet Moszkva és Berlin közt. Legutóbbi berlini tartózkodásom alatt elvileg két indulását is el lehetett volna csípni, de az elsőről lemaradtunk, mert a vonat az Ostbahnhof helyett valamiért Lichtenbergből indult, és ezt nem jelezték kijelzőn/hangosbemondással, csak kiragasztott hirdetményeken. Mire megtaláltam a kiírást, már nem értünk volna oda - még jó, hogy nem akartunk utazni vele :)
A második nekifutás két nappal később már sikeres volt: a vonat és mi egyszerre tartózkodtunk ugyanott. Ezen a képen persze csak a mozdonyt lehet látni, egy lengyel Taurust. A másik végéről nézve már látványosabb a dolog, ...
... a "Стриж" márkajelzésű vonat ugyanis egy húszegységes Talgo garnitúra. A spanyol gyártó szerelvényei hosszabb, forgóvázas kocsik helyett rövidebb járműrészekből állnak, melyek tengely nélküli kerékpárokra támaszkodnak. Mindez elvileg jobb futáshoz vezet ívekben, a könnyebb szerkezetű kocsikkal pedig vontatási energiát lehet megspórolni.
A Berlinbe közlekedő Talgók ráadásul nyomtávváltósak, azaz az erre a célra kiépített szakaszon való lassú áthaladás közben át tudnak állni 1435 mm-esről 1520 mm-es nyomtávra - a fentebbi fotón a "Talgo" feliratú csapágytoktól (?) jobbra és balra eső szögletes valamiken csúszik a futómű váltás közben.
Normál vasúti kocsikétól eltérő szerkezetük miatt a Talgo szerelvények jellegzetesen alacsony építésűek, kivéve a két végükön az energiaellátásról gondoskodó generátorkocsikat (illetve motorvonatoknál a vonófejeket). Ami még látványos volt a berlini vonatnál: minden ajtó előtt ott állt az adott kocsi kísérője egyenruhában. Gyerekkoromban a Keletiben a kocsikisérő egyszer felengedett egy szovjet kocsira, amin a legmegdöbbentőbb felszerelés egy jókora szamovár volt. Vajon ezen a vonaton is van ilyesmi?
Egyébként őshazájukon kívül másutt is közlekednek Talgók, hozzánk legközelebb Bosznia-Hercegovinában. Ezen túl a Deutsche Bahnnak is voltak hasonló szerelvényei, de azokat tizenpár év után kivonták a forgalomból; évekig a Warschauer Strassénál porosodtak, vevőre várva. Nem is tudom hirtelen, mi lett velük.
Ez megy most