Bár a Tátrai Villamosvasútról nem tudok egetverő újdonságokat írni, úgy teljes a szeptemberi lanovkás kirándulás leírása, ha ő is szerepel.
A csorbatói végállomás "Nicht einsteigen"-be menő ;) villamossal
A mai Tatranská elektrická železnica 1908-ban Tátrafüredi Helyiérdekű Villamos Vasutakként lett megnyitva, Magyarország első troliüzemének, a Poprád és Ótátrafüred közöttinek az utódjaként. A mai szemnek szokatlan megoldású szedővel közlekedő troli 1904 és 1906 közt közlekedett; a vasút nála komolyabb hálózatot tervezett létrehozni, továbbmenve a Csorba-tóhoz, illetve a másik irányba Tátralomnicra.
Az új (jelenlegi) végállomás este
A tátralomnici szárnyvonal 1911-re, a csorbatói pedig 1912-re készült el, ezzel a vasút elérte maximális kiterjedését, bár voltak tervek hosszabbításokra (Podbanszkóra és Liptóújvárra). A Csorba-tónál a vonal eredetileg a vízparton végződött, ez az üzem hatvanas évek végi nagy ráncfelvarrásakor módosult a ma látható állapotra, ahol is a méteres nyomtávú villamos közös végállomást kapott a Csorbáról érkező, szintén méteres nyomtávú fogaskerekűvel. Ugyanekkor jelentek meg a ČKD Tatra által gyártott csuklós szerelvények, melyeket 2000-től váltottak le a képeken látható, Stadler tervezésű, de a ruttkai járműjavítóban (ŽOS Vrútky) összeszerelt járművek.
Érdekes hír volt tavaly ősszel, hogy a Stadler megnyerte az említett csorbai fogaskerekű járműállományának cseréjére kiírt pályázatot, nem is akármivel! A leendő fogasok ugyanis egyrészt felépítésükben rokonai a jelenlegi tátrai villamosoknak, másrészt pedig fogasléc nélküli pályán is képesek közlekedni, azaz össze lesz kötve a fogas és a villamos.
Poprádra tartó vonat indul tovább Újtátrafüred megállóhelyről
1991-ben még egy utolsó változtatásra került sor: az addig a poprádi nagyvasúti állomás előtt működő helyett ekkor nyílt meg a nagyvasúti sínek fölötti jelenlegi végállomás. Ez egyben a Felkán átvezető "falujáró" szakasz megszűntét is jelentette, amiről még vannak nagyon halvány emlékeim.
És végül a szokásos videó. Mivel a rendelkezésre álló idő és a nem túl sűrű menetrend csak mérsékelten volt kompatibilis egymással, mindössze néhány helyen kaptam el a vasutat kívülről. Ráadásul itt történt az is, hogy véletlenül kikapcsoltam a képstabilizátort a kamerában :)
Ez megy most