Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A régimódi piros tuják városa

2020.04.02. 07:00 :: Hamster

Hogy ne mindig csak magyar városi vasutakat lássunk, most egy kicsit átugrunk "a Bécsi út másik végére", ahogy gyerekkorunkban mondtuk. A virtuális villamosozást Karl Holzinger képei teszik lehetővé.

Bécs és Budapest villamosvasút-üzemtörténetileg hasonló utat járt be: míg például Prága az ötvenes évek elejétől üzembe helyezett Tatráknak köszönhetően 1974-ben kivonta az utolsó kéttengelyes villamost, az osztrák és magyar fővárosban tovább megmaradtak a régimódi "tuják". Bár mindkét helyen megjelentek forgóvázas, sőt, csuklós típusok, a háború előtti villamosok a hetvenes évek végéig uralták a bécsi utcaképet, az újabb gyártású modellek pedig még tovább.

1967_04_17_wvb_f_729_l3_132_floridsdf_s_ho7236_at.jpg

A floridsdorfi vasútállomásnál ma is járnak villamosok, de ilyenek maximum nosztalgiaparádé idején! Balszélen például egy G4-est látunk: ezt a típust a második világháború alatti kapacitáshiány enyhítése végett századeleji kocsik alapjaira építették új, de továbbra is favázas kocsiszekrényekkel. Ez a megoldás természetesen csak átmeneti lehetett, így a járműveket 1967-ig selejtezték. Mivel a fotó ezen év áprilisában készült, ennek a kocsinak ekkor már csak hónapjai voltak hátra! Középen egy K kocsit látunk, ami egy igazi régivágású favázas 1913-ból. Az 1910-es, 20-as évekre a jelek szerint megfejtették a megbízható konstrukciók építésének titkát, ugyanis ez a konkrét jármű egészen '71-ig üzemben maradt, átélve az első világháborút, a Monarchia szétesését, az Anschlusst, a második világáborút, Bécs szektorokra osztását, majd Ausztria szuverénné válását és felemelkedését. Legvégül pedig a jobb oldali jármű egy olyan csoda, amilyen itthon nem volt: az F típust a hatvanas évek első felében építették; az elülső kocsirész kéttengelyes, amihez csuklóval egy forgóvázas utánfutót csatoltak. Ezek a nem éppen korszerű szerzetek egészen 1996-ig közlekedtek!

1967_04_17_wvb_k_2452_c3_315_floridsdf_s_ho7237_at.jpg

Ezen a fotón egy újabb K kocsi közeledik felénk, melynek érdekessége, hogy egy olyan c3-as pótkocsit vontat, mint amilyen később  - használtan - Miskolcon is közlekedett. A bécsi villamosok típusjelzésében egyébként a nagybetű motor-, a kisbetű pedig pótkocsit jelent.

1967_04_17_wvb_z_4228_217_floridsdf_s_ho7243_at.jpg

Balról egy újabb K kocsi jön (érdemes megfigyelni, hogy másutt van a viszonylatjelző tetőtáblája, mint az előzőnek), jobbról viszont egy igazi érdekesség, ami ugyan nem kéttengelyes, de megérdemli, hogy írjak róla. A Z típust a New York-i Third Avenue Railway System építette a saját főműhelyében az 1930-as évek végén; Bécsbe 1949-ben kerültek a Marshall-terv keretében. Ezek a kocsik kicsit se illettek az itteni hálózatra: túl szélesek volt, nem volt sínfékjük, és a rúdáramszedő helyett felrakott pantográf áramszedők gyakran "kisiklottak" a felsővezeték alól. 1969-ben ki is vonták a típust a forgalomból.

1975_04_19_wvb_m_4014_5401_5236_45_ottakr_str_ho18134_at.jpg

Már 1975-ben járunk, és egy igazi bécsi klasszikus közeledik felénk: egy M + m3 + m3 szerelvény az Ottakringer Strasséban. Az M típusú motorkocsik hatása szerintem a budapesti villamosokon is tetten érhető, a csehek pedig konkrétan lemásolták ezt a jól sikerült formát. Egyébként édesapám mesélte régebben, hogy amikor először járt Bécsben, meglepődött, mennyi "keleti" autót látott helyi rendszámmal - itt is láthatunk hátul egy Skoda 100-ast.

1975_04_19_wvb_m_4129_5341_5367_45_ef_wenhardtstr_ho18133_at.jpg

Itt egy másik fotó egy hasonló szerelvényről. Gyönyörű, nem? Persze a körülötte látható autók se csúnyák! Ahogy az előbb a K típusnál láttuk, a tetőn levő számtábla ennél a kocsinál is más megoldású, mint az eggyel korábbi képen levőn. Kicsit olyan ez, mint hogy Budapesten se nagyon volt két egyforma kivitelű 1500-as motorkocsi :)

1967_09_00_wvb_m1_4151_1136_5_mariah_gtl_ho8250_at.jpg

Ezen a képen ránézésre egy ugyanolyan motorkocsit látunk, mint az előző két fotón, de igazából mégsem: ez itt a két M1-es egyike, melyek acélvázzal épültek (a sima M-ek favázasok voltak). A pótkocsi itt is forgóvázas: egy c3-as. Érdekes, hogy a két kocsi fényezését meg se próbálták összhangba hozni - valószínűleg ugyanúgy voltak vele, mint a pestiek: mindegy, hogy néz ki, csak jöjjön valami, ami elviszi az utasokat...

1977_11_01_wvb_l_557_1801_1808_29_am_tabor_ho40101_at.jpg

És itt már 1977-ben járunk. Nem éppen olyan a látvány, mint amilyet általában Bécshez társítunk: omladozó régi ház jobbra, panelok szemben... A villamos pedig egy kéttengelyesekből álló motor+pót+pót szerelvény. Az L4 típusú motorkocsit 1961-ben gyártották, a bécsi "acélvázasítási program" utóéleteként újonnan építve. 1975-ben aztán alkalmassá tették kalauz nélküli pótkocsik vontatására, a típusjelzése ekkor L-re módosult (ne kérdezzétek, miért nem L5-re). A mögötte látható két pótkocsin kék matricák hirdetik a kalauznélküliséget; '61-ben épültek l3-asként, és '75-ben lettek átalakítva kalauz nélküli l típusként. Namármost az eleve érdekes, hogy egy városban, ahol '54 óta jártak modern, forgóvázas villamosok, '59-től pedig a világ legjobb villamosai, a DÜWAG csuklósok (licenszben gyártva), szóval hogy ott '61-ben még kéttengelyeseket építettek újonnan, de az még furcsább, hogy ezek a háromkocsis szerelvények egészen 1988-ig közlekedtek! (A kétpótos szerelvények Budapestről a nyolcvanas évek elején tűntek el, az utolsó kéttengelyes motorkocsik pedig '84 nyarán. Ezután már csak az UV motorkocsik közt ugráló pótkocsik maradtak, igaz, ők egészen 2007-ig.)

Ehhez a témakörhöz videót is találtam a neten, 1987-ből. A régimódiság érzetét tovább erősíti, hogy a pótkocsik ugyan kalauz nélküliek, de a motorkocsiban ülőkalauz dolgozik. Bizony, Bécsben egészen 1996-ig megmaradt a kalauz intézménye! Aki pedig még akar ilyen villamosokat látni, a '87-es "Living Daylights" című James Bond-filmben láthatunk párat: Bécs ott Pozsonyt "játszotta".

1968_05_01_wvb_n_2732_n1_n1_60_a_kiregerr_g_ho9250_at.jpg

És a bejegyzés utolsó képével visszaugrunk 1968-ba, egy érdekes üzemtörténeti fejezet végidejébe. A mai 60-as villamos elődje gőztramway volt, mely jócskán túlment a város határán. A villamosítás után a belső részén a 60-as viszonylat közlekedett, a külsőn pedig a 360-as. Erre a belső 60-asra a harmincas évektől kezdve a villamosított Stadbahnról származó, de leegyszerűsített berendezésű N kocsik - a korábban látott M kocsik elődei -  kerültek, melyek az N(60) típusjelzést kapták (a pótok pedig az n(60)-at). Ez az érdekes állapot 1968-ig tartott, amikor a szerelvényeket kivonták a forgalomból, a helyüket "sima" villamosok vették át. Pedig milyen jól néztek ki - ráadásul tessék csak megnézni a tetőtáblán a hirdetést! A 60-as egyébként ma is érdekes vonal: egy szakasza gyorsvillamos jelleggel van kiépítve, a végállomási hurokvágány pedig a városhatáron kívülre esik.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

9 komment

Címkék: youtube ausztria bécs város képek tömegközlekedés villamos utcakép Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8615554120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A kalauznélküliség egy időben nem matricázva, hanem táblázva volt: egyik oldala kék, különféle feliratokkal — a háta járműpiros, ha nem kellett a felirat.
Ha az az amerikai tuja túlméretes volt, akkor hol és hogyan járatták? Átépítettek egy vonalat, hogy elférjen?
@nyelv-ész: Az eredetileg gőztramwaynak épült vonalakon általában elfért, meg az egyvágányosokon. Meg gondolom ívekben találkozási tilalmak voltak.
Nagyon jó! A videó is óriási! A marokcsapágyas motorok zúgása... Ha becsukom a szemem, csak hang alapján akár a Bengálikról is szólhatna a film...
A negyedik és az utolsó kép hangulata egészen elképesztő.
a paneles / omladozó ház kép az Am Tabort mutatja a Taborstrasse felől kifelé nézve. épp egy 2es jön a Schwedenplatz felé, keresztben pedig az 5ös járathoz tartozó vezetékeket látni.
időközben a panelek színesekké váltak, az itt omladozó házat is felújították.
Mi oka volt a rúdáramszedő pantográfra cserélésének? Oké, gondolom nem volt kompatibilis a New York-i meg a bécsi villamosüzem, de nem lett volna valamilyen jobb megoldás a rúdáramszedő megtartásával a jelek szerint eléggé sok gondot okozó pantográf szedő helyett?
@toto92: A rúdáramszedő nem tud csak úgy elközlekedni egy nem arra kialakított felsővezeték-rendszeren, annak váltók kellenek, hogy a jó irányba menjen egy elágazásnál, megfelelő távolságban kell lennie ahhoz, hogy az utánfutó/bevásárlókocsi-kerék effekt működjön, stb.
@nyelv-ész: A 11-esen pl. Amerikaner járt egy időben.