Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tujázás a Körtéren, új kocsi a régi kisföldalatti pályán, áramszedős HÉV dízelmozdony...

2020.04.14. 07:00 :: Hamster

A "régi képes" bejegyzések sűrűsödése remélhetőleg segít kicsit szebbé tenni az ingerszegény home office-os, távolságtartásos napokat, úgyhogy most megint egy ilyen következik. 1972 márciusában járunk, a képeket a svájci Bernhard Studer készítette.

bernhardstuder_1.jpg

A 6-os, a 44-es, az 59-es és a 61-es villamos ekkor még körbejárta a Moszkva teret, melynek közepén az 56-os és az 58-as fordult, ezen felül áthaladt rajta a 18-as és a 63-as is. Személy szerint nekem azért tetszik ez a fotó, mert szerepel rajta a két legkedvencebb villamostípusom: az "Ezres" 58-asként és 59-esként szólóban, az 56-oson pedig favázas pótkocsival; másik kedvencem, az UV a nagykörúti viszonylatokon képviselteti magát. Bónuszként láthatunk egy tartózkodóként használt troli vagy busz pótkocsit a tér közepén, sőt, a nagyon pengék egy 1500-ast is kiszúrhatnak!

bernhardstuder_2.jpg

Kisgyerekként még láttam ajtó helyett lecsapható ráccsal rendelkező villamosokat a Váci úton, de a lépcsőn lógás intézményét csak azért ismertem, mert egyik osztálytársam elmesélte, hogy az édesapja azért nem volt katona, mert fiatalon leesett a villamos ajtajából, és megsérült a válla. A "tujázás" az elbeszélések szerint a metró megnyitásával összhangban lett száműzve a városból - ez a kép a 2-es - ahogy akkor mondták: "kelet-nyugati" - vonal két szakaszának (1970 áprilisában Fehér út - Deák tér, majd 1972 decemberében Deák tér - Déli pályaudvar) átadása közt készült, talán ezért látunk rajta még így utazó vidám fiatalokat. Amúgy a Móricz Zsigmond körtéren vagyunk, a középbejáratú pótkocsi egy 41-es szerelvényben közlekedik - akkoriban a vonal belső vége itt volt, a külső pedig Budaörsön.

bernhardstuder_3.jpg

Igazi keverék kétpótkocsis szerelvényt láthatunk az Örs vezér tere kőbányai oldalán várakozni, és most egy kis pályaszámtan következik, úgyhogy aki nem szereti az ilyesmit, gyorsan tekerjen tovább a következő képhez :) Az 1907 és 10 közt gyártott 2700-as motorkocsikat '56-tól acélvázasították, de többségük nem maradt meg szóló kocsinak, mert a hatvanas-hetvenes években ikresítették őket. A 2723-as motorkocsit elég későn, '73-ban érte utol a kampány, azután 2068-asként dolgozott, egészen 1981-es selejtezéséig. Mögötte két BVVV eredetű pótot látunk: egy szimpla feljárós favázasat, és egy kettősfeljárós acélvázasat.

bernhardstuder_6.jpg

Nemrég láttuk Noah Caplin egy évvel később készült képein a kisföldalatti felszíni szakaszának bontását, most nézzük meg, milyen volt, amikor még jártak ott az ősöreg szerelvények! Itt éppen az 1896 óta közlekedő 12-es motorkocsit látjuk egy 1959-ben készült vezérlőpótkocsival a Vörösmarty tér felé haladni - ekkoriban ugyanis még balmenet volt a vonalon. Érdekes módon ez a motorkocsi ma is megvan: a Wehmingenben található Hannoveri Villamosmúzeumban áll!

bernhardstuder_11.jpg

Bár a forgalmat még a régi kocsik vitték, már próbajáratoztak a ma használt Ganz csuklósok is, pontosabban az első kettő közülük!

bernhardstuder_7.jpg

A kisföldalatti kocsiszínje a Dózsa György úton nagyrészt ma is felismerhető, csak garázsként funkcionál. A vonal és a remiz közti utat a kocsik az Állatkerti úton vezető vágányon tették meg. Igen ám, de itt az utcán nem lehetett olyan alacsony felsővezetéket építeni, amit a földalatti kocsik áramszedői elértek volna, így az áramellátásról egy Muki gondoskodott. Érdekes módon az itt szolgáló 7045-ös mozdony a 2000-es években még megvolt és dolgozott.

bernhardstuder_14.jpg

A legutóbbi HÉV-es összeállítás kapcsán kérdezték, hogy a ráckevei vonalról tudok-e valamit mutatni. Most tudok :) Ez a vonal már akkor is a HÉV-es "ranglétra" legalján volt: a legújabb kocsik Szentendrére kerültek, a közepesen újak Gödöllőre, a legrégebbiek pedig ide. Ennek megfelelően itt az ötvenes években megállt az idő, és a háború előttről származó járművek se voltak ritkák (igaz, az akkor még nem volt olyan távoli). Jobbra egy olyan szerelvény áll, mint amilyet legutóbb a gödöllői vonalon láttunk, de mi az ott balra?

bernhardstuder_5.jpg

Az eme szerelvény elején és végén látható, "Tigris" becenevű mozdonyok eleve nem semmik: 1943-ban középutas megoldásként lettek kifejlesztve: a BHÉV eredetileg mozdonyt szeretett volna, de a háborús szükség miatt végül nagyobb, utastérrel ellátott járművek lettek belőle. A köztük látható P.XIII-as személykocsik azonban még régebbiek: 1929-ben épültek. Ha valakinek nem világos, hol járunk: a Soroksári út város felőli oldalán, a mai Budapest Park bejárata előtt; a HÉV végállomás '73-ban került át mai helyére, az út túloldalára.

bernhardstuder_13.jpg

És ez is HÉV: a Tököl és Ráckeve közti szakaszt csak 1976-ban villamosították, az oda járó közvetlen vonatokat addig dízelmozdonyok vontatták. A képen szereplő típus, a "Bobó" ma sem számít ritka darabnak, hiszen a MÁV-nál, az iparvasutaknál, és a HÉV-nél is maradt belőlük, az áramszedő viszont szokatlan látvány rajta. Bár logikusnak tűnne, de nem arról van szó, hogy a dízel-villamos hajtásrendszerű gépek felsővezeték alatt közvetlenül arról mentek: csak a személykocsik felfűtésére használták.

bernhardstuder_4.jpg

És ha már Dél-Pesten járunk, kanyarodjunk be a Határ úton a mai Gubacsi úti villamosvégállomásig: 1959 és 1978 közt innen is indult HÉV Csepelre! Sőt, tulajdonképpen ennek elődje volt az "igazi" csepeli HÉV, mert a ma ezen a néven ismert, de eredetileg csepeli gyorsvasútnak nevezett járatot csak 1951-ben helyezték üzembe. Az új, szinte nyílegyenes gyorsvasút megindulása után a Pacsirtatelep - Csepel és a Közvágóhídról Pesterzsébeten át Csepelre menő járat is megszűnt, de mivel kiderült, hogy mégiscsak szükség lenne valami kötöttpályára itt, néhány évvel később elindították a Határ út - Csepel viszonylatot. Ahogy látható, ez a járat is a "beszteroidozott villamos" kategóriába tartozott, ez a két kocsi konkrétan az ezres villamosok acélvázas kocsiszekrényét viseli. De eredetileg is rokonai voltak az Ezreseknek: a felénk eső motorkocsi a Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamosvasút Társaság "E" típusaként kezdte a pályafutását, ugyanott gyártva, hasonló favázas kasztnival, később a BHÉV-nél M.V jelzéssel állományba véve. A pótkocsi eredetileg szintén a budafoki HÉV-en szolgált, "U" (később BHÉV M.IV) típusként, de nemsokára hajtás nélküli pótkocsivá deklasszálták P.X típusjelzéssel. A képen látható mindkét járművet az ötvenes évek végén acélvázasították; a motorkocsit '60-ban az 1000-es pályaszemmezőbe is számozták, hogy még tökéletesebb legyen az "Ezresség" illúziója ;) Egyébként két ilyen motor+pót egység létezett, ezek csúcsidőben összekapcsolva jártak. Irtó izgalmas lehetett akkoriban HÉV-mániásnak lenni!

bernhardstuder_15a.jpg

És hogy kompenzáljam az előző bekezdés unalmasságát :) itt van még egy Ezres, ezúttal egy valódi: annak épült 1912-ben, akként acélvázasították 1958-ban, és akként selejtezték 1980-ban.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Bernhard Studernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszik a bejegyzés, ajánld ismerőseidnek!

24 komment

Címkék: budapest város képek tömegközlekedés hév villamos utcakép 1972 kisföldalatti kulfoldi szemmel Bernhard Studer

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3515592640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hol keresztezte a Ráckevei HÉV a Soroksári utat, amíg a keleti oldalon volt a végállomás? Kissé furcsa, hogy ha már vették a fáradtságot és áttették a végállomást, arra már nem jutott, hogy a Csepeli HÉV-vel összekössék...
A kisföldalattis képek fantasztikusak!
-De miért pont kék volt a városligeti szakaszon az oszlopok színe? Nem jellelmző se a fővárosra se a villamos üzemre...
Vagy talán a kék szín az "áramot" jelentette?
(mint az egyik Nohab za oldalán a kék csíkkal, hogy gőzfűtés heylett villanyfűtés van benne?)
És a 13-as villamos mögött vegyük észre a FAÜ csuklósokat is! :-)
@NAR: A Koppány utca alatt ment át a túloldalra.
@haromegesztizennegy: Nem tudom, de egy időben kifejezetten szerették a kék színt, a Margit híd is az volt eredetileg - vagy egy időben - állítólag. Azt viszont nemrég mesélte valaki, hogy ezek az oszlopok így képről fémnek tűnnek, de igazából betonból voltak.
A Tájgereken az a zárófény a bal felső sarokban... gyerekkoromban nagy kedvenc volt, bár mifelénk elég hamar leváltották őket az MIX-ek.
@nyelv-ész: "Tájger"? Tíger! De tényleg érdekes az a lámpa, mintha árpa nőtt volna a szemhéjára :)
Érdekesek a kisföldalatti felszíni szakaszán a rácsos felsővezeték tartó oszlopok, amiket gondolom utólag építettek be a klasszikusok közé. Ez vajon mennyire lehetett újkeletű?
@HJWOSYLUS: Kádár alatt nagyon gyakori volt a hasonló barbár, szépérzéket teljesen nélkülöző gányolás.
"A múltat végképp eltörölni.."
-Nem volt szempont!
Írtam már, hogy szinte az összes régi képen látható abból a békebeli hangulatból amit szépen lassan felszámoltak azóta szinte mindenhol...
@haromegesztizennegy: én inkább úgy gondolom, hogy valami kényszermegoldás lehet, mert "egy sima egy fordított" elv alapján követik egymást az oszlopok. Vagy úgy is lehettek vele, attól függően, hogy mikor keletkezett ez az állapot, hogy már úgyse lesz rá sokáig szükség, mert hamarosan megszűnik a felszíni szakasz. Egyébként hasonló jelleggel rácsos tartó oszlopokkal sűrítették be a régi alagút szakaszt is, bár ott ez egyáltalán nem feltűnő.
@haromegesztizennegy: "abból a békebeli hangulatból"
Ez nagyon relatív, mert mondjuk a nyitott peron, vagy a Tigris padlómagassága tényleg békebeli, csak kérdés, hogy örülünk-e. Szintén véleményes a körtéri íves ház szürkesége, az Örs kietlensége, vagy a Moszkvás közepére a fű helyére kipakolt pótkocsi. Az, hogy még íves oldalú pótkocsik, meg 1896-os gyártású kisföldalattik jártak, az nem békebeliség volt, hanem nyomorúság, hogy nem tudtak helyettük korszerűt járatni.
@HJWOSYLUS: Nyilván valami utólagos toldás lehetett, lehet, hogy a régi oszlopok gyengültek meg, lehet, hogy a mazdag lett nehezebb valami átalakítás miatt, ki tudja...
@Hamster: "vagy a Tigris padlómagassága tényleg békebeli..."

Pont itt van a baj. Csak a rendszerváltás óta eltelt 30 év de odáig nem jutott el az ország, hogy a vasútnál, villamosnál, HÉV-nél padlómagasságban legyen a peron az állomásokon... :-((((
Olcsóbb lett volna mint az alacsopadlós akármi ami különösen vonatoknál sokkal rosszabb menetkényelmet, bonyolultabb konstrukciót, drágább karbantartást eredményez.

A békebeli alatt inkább a műemlékek, műszaki értékek védelmét értettem. Az átkosban puszítottak, és hagytak pusztítani mindent ami jó értelemben vett polgári volt...
Pl. a Fiumei út felsővezetéktartó oszlopai is sokkal szebbek mint bármilyen egyéb ami a Kádár korban készült. Nem is beszélve a borzalom, aluból készült ostorlámpákról...
@haromegesztizennegy: " az alacsopadlós akármi ami különösen vonatoknál sokkal rosszabb menetkényelmet"
Már elnézést, de ez nem igaz, a Flirtbe kényelmes belépni, annál sokkal alacsonyabb padlójú vonat nem nagyon lesz, és nagyon jól fut. Ég és föld a műbőrös Bhv-khez képest.
@haromegesztizennegy: tessék egy kicsit utánaolvasni azoknak a "békebeli" időknek, nem biztos, hogy olyan jó volt! Az alacsonypadlós dolgokról írottak meg egyszerűen butaságok. Ugye bele sem tetszik gondolni hány egytagú "közlekedésbarát" szerveződés és weboldal őrjöngene a magas peronok miatt?
@cbc: Azért mondtam, hogy a villamos az határeset, ott kényelmesebb az alacsony padló.
Angliában nincs olyan vasútállomás ahol ne magasperon lenne, és nem szintben kell beszállni a vonatba. Mo. 100 év alatt nem jutott el idáig...
@Hamster: Belépni igen! DE utazni!? :)
A Flirt rugózási komffortja nagyon messze van a régi, húgyszagú BHV vagonokétól...
@haromegesztizennegy: Bocs, de ezt nem tudom komolyan venni, a Flirt svájci színvonalon fut. Messzire nem érdemes vele utazni, mert az üléseit rövidebb, elővárosi utakhoz rendelték, de teljesen jó a rugózása.
@haromegesztizennegy: mintha most nem az lenne a divat...
Tujázás = tudtommal az ütközőn utazást jelentette, nem azt, mikor olyan tömeg volt, hogy kilógtak az emberek a kocsiból. Utoljára úgy tíz éve láttam ilyet a 14-es Tátrán, két tíz-tizenkét év körüli hülyegyerek részéről. :(
@kéki béla: Eredetileg az volt (állítólag abból jött, hogy "a villamos hátujja"), de az én ismeretségi körömben a lépcsőn lógást is annak hívták.
@Hamster: A lépcsőn lógásról annyit, hogy nem szűnt meg a metró beindulásával.
Én '74 és '77 között a Népszínház utcában végeztem tanulmányaimat, reggelenként a Majakovszkij utcától az Emkéig minden áldott nap lógtam az ajtóban, akkora tömeg volt a körúton. Ezt eskü alatt hajlandó vagyok bármikor kijelenteni... :)
A 41-es is jó hosszú vonal volt.
Most hirtelen nem is emlékszem, hogy melyik, de vagy a 41-es vagy 43-as vonal utolsó pár megállója Kamaraerdő tájékán, a világvége előtt két sarokkal, már egyvágányos volt, valami kitérőben várták be egymást a villamosok.
@Perler Zuárd: én 10-12 éve a 14-es villamos ütközőjén "tujázó" tiniket fotóztam le... :D