Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (157) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (329) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (944) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kockatátra: kezdődik!

2020.05.19. 18:00 :: Hamster

Valamiért elfeledkeztem februárban arról, hogy gyerekkorom "új villamosa", a csehszlovák ipar remeke, a Tatra T5C5 típus akkor 40 éve állt forgalomba. Most Gerhard Haschke 1980 májusi képei segítségével pótlom ezt.

800510-384_06_s-hu-bp.JPG

T5C5 minden mennyiségben! Természetesen nem arról van szó, hogy akkoriban nyakra-főre előzgették egymást az 59-esek a Moszkváson: a nekünk jobb kéz felé eső szerelvény a Szilágyi Erzsébet fasor felé haladó vágányon Szépilona kocsiszínbe tart, míg a balra levő a hátunk mögött vissza fog fordulni a tér déli oldalára, hogy aztán onnét induljon a farkasréti Kis Ferenc (ma Márton Áron) térre.

800510-384_07_s-hu-bp.JPG

Ilyet csak a típus bevezetése után egy ideig lehetett látni: mivel az 59-esnek mindkét végén volt hurokvágánya, a kocsik szólóban is tudtak közlekedni (a T5C5-ösöknek csak egyik végén van vezetőfülkéje, ezért volt fontos a hurok). Nem is akárhogy jártak ekkoriban: reggel úgy álltak ki, ahogy ma is járnak: a szerelvény mindkét végén volt vezetőfülke. A reggeli csúcs után a kocsikat szétválasztották, és úgy jártak, ahogy itt fent látjuk. A délutáni csúcshoz aztán megint összekapcsolták őket, de úgy, hogy a vezetőállások egy irányba néztek, azaz hátul nem volt vezetőfülke. Este aztán megint szétkapcsolták a kocsikat, és ismét szólóban jártak. Állítólag a személyzet utálta ezt a hercehurcát, hamar fel is hagytak ezzel a gyakorlattal.

800514_384_25_s-hu-bp.JPG

Itt már fent vagyunk Farkasréten. Jópofa, hogy az egyik szerelvény rendesen van csatolva, mögötte viszont egy szóló kocsi jön. Furcsa, hogy erről nincs sokkal több képünk: ma a fél internet a csatolgatást fényképezgetné minden délelőtt és este...

800514_384_24_s-hu-bp.JPG

És végezetül egy szóló kocsi. Amikor így közlekedett, értelmet kapott a hátsó ablakban levő táblatartó, ami talán egészen a kilencvenes évekig ott díszelgett, és mutatta a másik kocsinak, hogy ugyanoda megy, mint amaz :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Gerhard Haschkénak. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszik a bejegyzés, ajánld ismerőseidnek!

23 komment

Címkék: budapest 1980 város képek évforduló tömegközlekedés érdekesség tatra villamos t5c5 kulfoldi szemmel Gerhard Haschke

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3715617674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Inkább az a durva, hogy importra szorulunk ilyen képekből…

Úgy tudom, nem 30×30-as tábla volt hátul. Mekkora volt? Meg ki hozta erre a menetre?
@Albu: Amúgy a Tátra végében tuti nem lehetett Arial betűtípusú tábla, mert az 1982-ben született, alacsonyfelbontású monitorokra.
Hams!
Nem gondoltál még arra hogy csinálj egy Patreon-os account-ot?
Szerintem sok embernek megérne havi minimim 1 $-t, hogy támogasson téged mint "napilap"!

Grafit is csak nagy unszolásra kezdte el és milyen jól tette!!

www.patreon.com/grafitember
Asszem Te is írad, micsooda űrtechnika lehetett ez az akkori hazai viszonyokhoz, az akkor leváltott kocsiparkhoz képest.

Számomra valahogy kiütközik az egészben, hogy ez egy nagy és hagyományokkal rendelkező villamosgyár evolúciós uton született terméke. Sallangmentes, robosztus, de nem otromba részmegoldások, jó utastéri rezgés- és zajkomfort, jó fűtés (!), relatíve finom futás. Jó motorizáltság, jól szabályzott hajtás és fék. (fékezés végén egy kicsit zavaró a fokozatonkénti lasuslás egy álló utasnak)

Biztonságtudatos megoldás a magasba helyezett, jól látható hatalmas oldalindex (bár lehet hogy átvett. Nem tudom, K2M-től felfelé miért kellett kicsire cserélni). Még féklámpa is van.
Ötletes az ergonomikus kontroller is.

Ami sutácska kicsit, azok a kiszélesített fellépők.

A brutálisan magas padlószinttől eltekintve igen jó villamosnak tartom. (utas és alap műszaki szemmel)
Felmerül bennem a kérdés, hogy a Márton Áron téren vajon az egykori tilitolizás miatt épült a hurokvágány belsejébe a rövid egyenes szakasz? Azért gondolom, mert tudomásom szerint ez a szakasz 1979-ben épült ki ebben a formában, amikor már számíthattak erre a metódusra.
@haromegesztizennegy: Nem tudom, jelen esetben azzal házaljak pénzért, hogy másoktól elkért képeket mutogatok?
@fzoli415: Űrtechnika talán nem volt, hiszen itthon már aszinkronmotoros hajtással is kísérleteztek, és a Tatrának is voltak szaggatói, de mindenképpen kiforrott, megbízható technika volt. Le a kalappal a csehek előtt, hogy ki tudtak fejleszteni egy olyan vezérlést, ami nem létezett náluk előtte, és mindezzel együtt is olcsón jöttek ki.
@HJWOSYLUS: Elképzelhető, mert a '77-es vágányrajzom nem jelzi csonka meglétét, de a korábbiak meg igen. Mindenképpen bölcs dolog valami félreállási lehetőséget hagyni. Bár tulajdonképpen nemrég is álltak még úgy félre, hogy egy villamos a hurokban pihent, a visszainduló meg a vissazfogón ment ki, a hurok érintése nélkül.
Furcsa, hogy 80 májusában egy nyugati turista még fekete-fehér filmre dolgozott...
@NAR: Azért megvan a maga hangulata a FF képeknek, pláne nem kimondottan jó időben. Plusz lehet, hogy sokkal többet lehetett lőni egységnyi pénzből.
Dereng egy emlék,hogy gyerekként mennyire örültünk,ha "új villamos" jött a 10-es vonalán.
Aztán pár év múlva már csak az jött...aztán az se...
@Udo von Schmetterling: Így utólag fura, hogy egy kihalásra ítélt vonalon közlekedtek. Pedig marha jól néztek ki a külső Vácin, meg a Megyerinél a végállomáson.
Először is köszönöm, eddig nem tudtam, hogy miért volt ott táblatartó a Tátrákon - gyerekként sosem értettem, mivel szólóban sosem láttam őket.

A 80-as évek közepén a "kétlámpás" villamos, meg a berregő helyett a modern leszállásjelző, a surrogva csukódó ajtók és a sötétített plexis, teljesen zárt vezetőállás meg a féklámpa tényleg az űrkorszakot jelentették.

Gyerekként és még fiatal legényként is a vezetőállással ellentétes végén a "kapcsolószekrényre" ültem úgy, hogy bebújtam a korlát mögé. Ez azért volt remek hely, mert sosem kellett átadni senkinek, így lehetett bambulni, olvasni vagy zenét hallgatni.
@NAR: Az AGFA talán még az ezredfordulón is gyártott fekete- fehér filmet. Kell-e mondani, szebb képeket lehetett vele készíteni, mint egy keletnémet (ORWO) filmre.
@poteka: Bár a korai időkben járt szólóban is a Tátra, a hátsó táblatartó, a szocializmus keretei között, akkor is ott lehetett volna, ha sosem használjuk. A KGST körülményei között a megrendelő igényeihez való alkalmazkodás, mint olyan, ismeretlen fogalom volt, kivéve a legszükségesebb mértéket. A csehek már azon is meglepődtek, hogy a jármű mindkét oldalára kell ajtó, de mivel a budapesti hálózat jellege miatt muszáj volt, ezt még elfogadták valahogy. De azon már ment egy kis hiszti, hogy mi a francért kell a kocsikat mindenáron sárgára fényezni. Korábban, bárhová exportáltak vilingert, mindenhol jó volt a piros. Az, hogy hajlandóak voltak a saját hagyományaiktól eltérő, nem mellesleg akkoriban már finoman szólva elavult vezérlést kifejleszteni a kedvünkért, a világ nyolcadik csodája volt. Az oroszok például semmit nem voltak hajlandóak a trolibuszaikon. A megrendelőhöz való alkalmazkodás annyiban merült ki, hogy megkérdezték, milyen színűre fényezzék a járműveket. Bármilyen egyéb változtatás szóba sem jöhetett. Az importált ZIUk, amelyek állítólag a szállítási költségekkel együtt is olcsóbbak voltak egy esetleges hazai gyártásnál, több ponton sem feleltek meg a magyar szabványoknak, így a járműveket még az előtt át kellett alakítani, hogy utas nélkül kimehettek volna próbajáratra! A Tátrákon sem azért volt az a táblatartó, mert mi szólóban is használni akartuk a járműveket, hanem azért, mert azt a csehek egyébként is beszerelték minden kocsiba, függetlenül attól, hogy melyik város volt a megrendelő.
@Hamster: Dehogy! Az csak hab a tortán! Bőven sok egyéb anyagot is gyártasz... ;)
@buszrajongó: "A KGST körülményei között a megrendelő igényeihez való alkalmazkodás, mint olyan, ismeretlen fogalom volt"
... ezután pedig leírod, hogy egyedi kasztnit csináltak nekünk egyedi vezérléssel. De a szovjeteknek meg kétajtós T3-asokat csináltak, az NDK kedvéért kifejlesztették a KT4-est, szóval a Tatra pont próbált alkalmazkodni a vevő igényeihez. Sőt, egy időben gothai kocsikat gyártottak a keletnémeteknek, amikor azok már nem gyártottak maguknak, de a T4-es még nem volt kész és bevezethető az NDK piacra:
cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T2D
A fenti KGST polémiára kérdezem, miért lettek 2500 mm szélesek, ez volt az igény? Vagy csak? A TEVÉk is csak 2400, az ICS-k 2300, UV szintén. Az UV-ket a MUV-on kívül miért nem lehetett modernizálni, esetleg Tátra belsővel vezérlés egyéb? Azt meg sem merem kérdezni, hogy ezek után mennyi időre terveznek a Tátrákkal? Az UV éppen csak megérték az 50 évet, sőt már a 90-es években alig 30 évesen bontották őket sajnos!!!
@mester utca: Mert a prágaiak ezt a szélességet találták ki a saját villamosaiknak. A másik vásárolható szélesség az NDK-sok kedvéért kifejlesztett 2,2 méter volt, az meg túl keskeny lett volna. Igazából egy jó kompromisszum volt a szélesebb vásárlása, a Tatrák érezhetően tágasabbak a többi típusnál. Szóló kocsikkal el is lehet lavírozni, csuklós típusoknál azért mentek vissza a 2400 mm-hez, mert azok másképp viselkednek ívekben.
@Hamster: Szövegértelmezés, Hamster!

Idézed a mondókám egy részét, a végét lehagyod. Én nem azt írtam, hogy a megrendelő igényeihez való alkalmazkodás ismeretlen volt, hanem azt, hogy ismeretlen volt, KIVÉVE A LEGSZÜKSÉGESEBB MÉRTÉKET.

Ezért gyártottak nekünk is olyan kocsiszekrényt, aminek mindkét oldalán volt ajtó, mert egy kezemen megszámolom, hány olyan viszonylatunk volt, ahol a csak jobb oldali ajtós kocsik közlekedhettek.

"De a szovjeteknek meg kétajtós T3-asokat csináltak..."

Rossz példa. Komolyan gondolod, hogy a szovjetek igényeit elutasíthatták volna? Eközben minket nem csak a piros színre próbáltak rádumálni, de arra is, hogy soroljuk a kocsikat a 8000-es pályaszámcsoportba, hogy a prágai városi futópróbák után, de még a szállítás előtt, ne kelljen még azokat is átfesteni.
Ehhez képest mi kinyaltuk a seggüket, mert az Ikarusokat az ő kérésükre akkor is negyedes ablakokkal szállítottuk, amikor Magyarországon belülre már több mint tíz éve csak feles ablakokkal gyártott buszt az Ikarus. Az ablakokkal ellentétben az ajtókat csak fél évtizede cserélte a gyár bolygóajtókra, de a csehekhez még ráncajtós kocsik mentek, mert ők így kérték. És ez így is van rendjén. Aki fizet, annak joga van eldönteni, mire költi a pénzét. Te komolyan gondolod, hogy ott hagyunk akkori értéken majdnem egymilliárd forintot, és még nekünk kellene egy több mint fél évszázados hagyományt felrúgni, csak mert a szállító lusta sárga festéket rendelni?

"Az NDK kedvéért kifejlesztették a KT4-est..."
Persze, hogy kifejlesztették, mert muszáj volt. A keletnémetekhez űrszelvényproblémák miatt kellett keskenyebb villamost szállítani. Mivel a KGST rájuk testálta a villamosgyártást, muszáj volt nekik. Az NDK sem magától rendelt a kétségtelenül jó minőségű, a keletnémet villamosokhoz képest korszerű, de épp ezért drága Tátrákból, hanem Moszkvából jött az ukáz, hogy a Gothawagenek gyártását meg kell szüntetni, és a csehektől kell villamost venni.

"Sőt, egy időben gothai kocsikat gyártottak a keletnémeteknek, amikor azok már nem gyártottak maguknak..."

Mert nem gyártHATtak, ahogy fentebb leírtam.

"...de a T4-es még nem volt kész..."

Pontosan ez a magyarázat. Ők kötelesek voltak szállítani, de még nem volt mit, a németeknek viszont kellett a villamos, de a moszkvai utasítás miatt nem gyárthattak. A csehek sem szívesen vállalták ezt a melót, hiszen egy régen elavult, már az ő T1-esük prototípusának elkészültekor is korszerűtlen típussal kellett szarakodniuk. Ha lett volna választásuk, ezt a munkát el se vállalják.

Végül a már "mester utca" komenttárs kérdésére írt válaszoddal saját magadnak mondtál ellent. Ezek szerint azért kaptunk 2500 mm széles kocsikat, "mert a prágaiak ezt a szélességet találták ki a saját villamosaiknak."

Hát éppen ez az. A SAJÁT villamosaiknak... Csakhogy most nem saját maguknak szállítottak. Mi meg választhattunk a 2200 és a 2500 mm között. Egyik se jó, mert a keskenynek túl kicsi a férőhelyszáma, a széles meg nem fér el az űrszelvényben, de sebaj, majd átépítjük a fél várost. Esszük, nem esszük, nem kapunk mást. A keletnémetekkel ezt nem lehetett eljátszani, mert ott több mint tíz várost kellett volna átépíteni, ezért nekik fejlesztettek 2200 mm-est, nekünk nem csináltak 2300-ast, mert csak Budapestről volt szó. Azt meg kibírjuk.

Félreértés ne legyen, nekem semmi bajom a Tatrákkal, kimondottan szeretem őket, bár nem a T5C5 az igazi kedvencem, hanem a KT8D5. Végül is örülök, hogy megvettük ezeket a gépeket. A 90-es években vezettem is, néha még most is hiányzik. Csak ne add már elő nekem, hogy csehek mennyire odafigyeltek a megrendelői igényekre. A ZIU-hoz képest kétségtelenül. Ahogy a vakok közt a félszemű is király.
@haromegesztizennegy: "Az csak hab a tortán! Bőven sok egyéb anyagot is gyártasz... ;) "
Hát mostanában nem. Elfáradtam attól, hogy 1-2 naponta csináltam valamit: külföldi képek, saját bejegyzés, weboldal, valami apróság vasárnapra, külföldi képek, saját bejegyzés, weboldal, valami apróság vasárnapra, s.í.t. Azt hiszem, tartanom kellene pár hét szünetet, de ha már itt vannak ezek a szép képek, amiket elkértem a bloghoz, akkor nincs szívem nem feltenni őket.
Kedvenc villamostípusom! :)

Eléggé kortalan, kevéssé látszik meg rajta a 40 év szerintem, nagyon eltalát ipar formaterv! Főleg az eredeti szögletes, kocka részletei végett, pl. a belső világítás búrái, a régi szögletes indexek miatt. Látszik, hogy hasonló korban tervezték a Skoda Favoritot, mert az is hasonló és korához képest egész modern desing. Szóval az UV-hoz képest a Tatra szinte űrtechnika volt! Dupla első lámpák, féklámpa, lényegesen finomabb gurulás, fűtés, stb.

Én a Batók Béla út Tétényi út sarkán lévő 10 emeletesben nőttem fel, s emiatt imádtam a villamosokat! Nagyon sajnáltam, hogy a 19-49-es vonalán nem jártak Tatrák, maximum ha valami felújítás, terelés, havária volt. Rohantam is az ablakba, ha hallottam, hogy egy Tatra jön! Ill. ami még fura volt, hogy a kelenföldi kocsiszín csak szimpla középső ajtós UV-kat tartott, Budafokon meg a kényelmesebb, kicsit korszerűbb duplaajtósokat. Tényleg, valaki tudja az okát, ill. annak is, hogy a kelenföldi remíz miért nem kapott a Tatra-kból? :)

Szóval sok gyerekkori élmény fűz hozzá. Igen, a hátsó viszonylatjelző táblatartó is megvan, ill. a korlát alatti átbújás és ott utazás. Na meg nyaranként a különvillamos, ami a Móriczról indult és szedte össze a tanulókat, hogy elvigye őket - az általam eléggé utált - kamaraerdei napközis táborba, du. meg vissza.

De amúgy mostani Skodák előtt is le a kalappal! A 15T veszettül jól néz ki!

Üdv: Klown
süti beállítások módosítása