Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

július 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (21) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (788) budapesti pillanatok (43) buék (9) busz (84) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (264) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (400) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (27) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (18) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (10) gitár (35) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (32) gyermekvasút (27) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (324) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (34) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (847) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (353) kritika (71) kulfoldi szemmel (92) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (48) les paul (7) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (314) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (45) nosztalgia (221) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (104) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (43) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (24) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (24) taurus (7) technika (54) technikatörténet (54) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (369) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (181) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (411) városkép (87) városliget (8) vasút (472) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (761) villamos (689) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (281) zene (193) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képein

2020.06.01. 07:00 :: Hamster

Mostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át egészen a Keletiig járó Thököly úti villamosvonalat, és az arról kiágazó vonalakat értem, melyek középpontjában Zugló kocsiszín feküdt.

197309688.jpg

1973-ban a zuglói villamosok már nem mentek a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon át Budára, hanem a Baross tér közepén, a Keleti pályaudvar előtt fordultak. Akkoriban onnan indult a Rákospatakhoz (így írták a táblán) a 44-es, a MÁV-telepre a 67-es, illetve az Örs vezér terére a 68-as. Ezen a fotón a szép hármas UV szerelvényen túl érdekesek még a neonok a házak tetején, illetve a kettős megálló táblája a fekete-fehérre csíkozott oszlopra biggyesztve.

197309690.jpg

Noah valószínűleg gyalog indult Zugló felé, eközben szembejött vele az 1500-as pályaszámú villamosok evolúciója. Ez itt például egy közel eredeti állapotban levő motorkocsi: kettősfeljárós peronjai vannak lecsapható rácsokkal, az oldalablakok fölött pedig még ott vannak a szellőzőkopoltyúk.

197309691.jpg

Ez az Ezerötös viszont már "kopasz" az oldalablakok fölött: a szellőzőket betömték. Ahogy a képeken látható, ugyanez a nem túl esztétikus átalakítás már megtörtént a pótkocsikon is. Jópofa a járdaszigetet jelző átvilágítható oszlopocska is, kisgyerekként valamiért imádtam ezeket.

197309695.jpg

Az 1503-as "Rata" - ez volt a típus beceneve a szovjet vadászgépek után* - már megkapta a Füzesi-egyenkasztnit, dupla teleszkópajtóval, szappantartó alakú indításjelzőkkel. További apró részlet, hogy ez a kocsi egyirányúnak épült, azaz a hátsó peronon nem volt vezetőállás, az áramszedő pedig nem középen volt, hanem előrébb.

* Bevallom, nincs előttem a szovjet légierő magyar légierővel összeütközésbe kerülő egységeinek pontos felszereltsége, de láthatott budapesti ember egyátalán valódi Ratát? Vagy csak úgy általában minden szovjet gépet annak hívtak akkoriban itthon?

197309697.jpg

És lássunk megint egy UV-t! A Cházár András utcánál járunk, az előtérben látható vágány a Récsei garázs területére kanyarodott. Alapvetően a buszokhoz szükséges gázolajat szállították rajta, de láttunk mi már ottani képet valami sokkal izgalmasabbról is :)

197309698.jpg

Ahogy elnézem, a Thököly úti villamospálya már 1973-ben is pont olyan rosszul festett, mint harminc évvel később,  de ez a kép nem erről szól, hanem a még "bejáratós" Ikarus 280-asról. Az első sorozatpéldányok augusztus 16-án érkeztek a BKV-hoz, ez a kép tudtommal szeptemberi, tehát a jármű még szinte új! Egyenes műszerfal, kis nyitható felületek az ablakokon, és "I  K  A  R  U  S" felirat a később használt régi-új cirádás vagy a még későbbi szögletes márkajelzés helyett - ilyet se láttam már egy ideje! A 7C járat egyébként a Bornemissza és a Bosnyák tér közt kozlekedett.

197309700.jpg

Egy újabb "szellőzős" Ezerötös készül keresztezni a Népstadion utat - ahogy a Stefániát akkoriban hívták. Az 1531-es érdekessége, hogy ma is megvan: meglehetősen későn, 1976-ban kapott Füzesi-féle kocsiszekrényt, 1984-es selejtezése után pedig Szegedre került, munkakocsinak. Legutoljára emlékeim szerint ideiglenes tartózkodónak használták a tarjáni végállomás átépítésekor, aztán félreállították, 2018-ban pedig megvette a BKV és Budapestre szállította. Talán nem is nagyon sokára nosztalgiakocsi lesz belőle!

197309760.jpg

A fotós a maradék utat az Örs vezér teréig valószínűleg villamossal tette meg, mert a Hungária körúttól kifelé nem készített képeket. Az itt látható végállomás (melynél izgalmasnak találtam annak idején, hogy a villamosok mindkét oldalon ajtót nyitottak) 2001-ig működött ebben a formában. Ami miatt mégis nagyon más a látvány, mint manapság, az nem is a Kőbánya felé folytatódó dupla vágány meg nem léte, hanem az, hogy a háttérből hiányzik az a hatalmas szalagház, mely meghatározza a tér látképét. Pontosabban nekem nem hiányzik, csak még nem készült el :)

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Noah Caplinnek és Joó Ferencnek. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

47 komment

Címkék: budapest busz város villamos utcakép uv zugló 1973 thököly út kulfoldi szemmel ezerötszázas Noah Caplin

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr10015714136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csibilámpa! Hogy eltűnt ez is, pedig jó sokáig a városkép része volt. Pedig igény az vóna rá.
A Raták Budapest felett nem harcoltak, addigra már kivonták a szolgálatból. Viszont Magyarország akkori területe látott I-16-os támadás: 1941. április 6-án egy gyorsvonatot pár kilométerre a határtól meggéppuskáztak a Raták.
Az itt látható végállomás (melynél izgalmasnak találtam annak idején, hogy a villamosok mindkét oldalon ajtót nyitottak).

Izgalmas is volt, főleg visszainduláskor. Indításjelzés, jobb oldali ajtók be, ugyanez a másik oldalon, majd "egy pillanatnyi" ellenőrzés megint a jobb tükörben, nehogy elhúzzak valakit, de látok megint néhány felszállni szándékozót, ajtót kinyitom, becsukom, bal oldali tükör ellenőrzése, ott is újabb utasjelöltek, ajtót újra kinyitom, becsukom, ezalatt újabb utasjelöltek a jobb oldalon...

Nem ragozom tovább. Remek volt. Az első indításjelzéstől számítva három perc után sikerült is elindulni.

És ez még csak a viszontagságok kezdete volt a 62-esen.
Sőt, ezen legelső szériás I K A R U S -okban még sárga ködlámpa volt és az oldalsó viszonylattábla tartó is zárt és lámpákkal ellátott volt, csakúgy, mint a szélvédőnél lévő. A 2. képen látható 180-as Ik, mely piros 107-es volt, épp beadta a derekát, ahogy a hátsó, élére állított viszonylati táblából látható...
Ismét egy nagyon jó összeállítást láthatunk. Köszönjük. :)

Annyi észrevétel, hogy 2001.október.3.-án adták át az Örsön az új pályát, maga a régi végállomás meg, ha jól emlékeszem 2001 nyaráig üzemelt a képen látható formában. Talán Júliusig. Nem tudom pontosan, de 2002-ben már nem létezett.

Kérdés: Esetleg lehetne hasonló kompozíciót csinálni az Újpesti 10-esről? Mármint Tátrákkal és persze csak ha vannak képek. Kíváncsi lennék, hogy nézett ki a felüljáró Tátrákkal.
Az Örs Vezér téri fotó legalább 1975-ös, vagy későbbi, mivel mér áll az Ikea mögötti panel épület, ami 1975-re lett kész.
Köszi, első kép mentve. 15 évig laktam a 44 felirat felett.
Számomra a (azért mégiscsak) kapitalista FIAT neonreklámja is meglepő.
@Izo: Tényleg, a Merkúrnál Fiatra is be lehetett fizetni?
Mikortól járt ki az Örsre a piros metró?
@/\ngel:
Nem a Merkurnál, hanem a FIAT - nak volt saját képviselete, és bemutatóterme a Liszt Ferenc téren. Olyannyira, hogy egy időben merőben szokatlan módon részletre adták az autókat úgy, hogy nem kellett hozzá semmilyen kereseti, vagy vállalati igazolás, csak a személyi, a nagyobb értékű autóknál esetleg egy kezest kértek. Én is vettem akkor egy 1,3 - as dízel UNO - t.
nyelv-ész,

A Csibilámpa az egyel korábbi, kerekebb verzió. Nemrég olvastam, hogy helyesebben Csibylámpa, Csiby László tervezte.

Izo,

A Mögürt hozott be akkoriban pár típust, 850, 127, stb-
Szakmai kérdés,

Pontosan mi a különbség ezeken a villamosokon látható fényvető, és a '76-ban rendszeresített fényszóró között? Vetítési kép? Izzó teljesítménye?
@Commandante Jayasuriya: Ha meg nem sértelek : Szép emlékeket ápolsz arról a kocsiról ? (Mert szerény ismereteim szerint az európai motorépítés legalját képviselte.)
@ZON: Az 1,3D nem európai motor, hanem a brazil Fiat fejlesztette, onnan jött át Európába. Típushibája volt a belső fogazású olajszivattyú, elkopott.
@Yaesu:

Stimm. 127-es Fiatom volt ezzel az egyhármas motorral. És be is döglött az adagoló.
@Yaesu: Amúgy az UNO, a rozsdásodási hajlamát kivéve, jó kis gép volt. Csak benzinessel kellett venni.
Nem sámli, hogy a "Vetőmagbolt" máig megvan a Baross téren...

A tölcsér alakú telefonfülkéket is teljesen elfelejtettem.
@Yaesu: A "csibilámpa" mint fogalom a járdasziget szélét jelző ojjektum, függetlenül attól, hogy a 60-as években a többségüket lecserélték a képeken is látható műanyag változatra. A tervezőjét tudtommal Csiby Ernőnek hívták, és az eredeti fém változat arra is szolgált, hogy megfogja a járdaszigetre felhajtó autókat.
@Yaesu: Fényvetőnek leginkább a nem koncentrált fényt adó lámpatesteket hívják. A járművek fényszórói valamilyen koncentrált világításképet adnak, többnyire tükör és/vagy lencse segítségével. Ahogy nőtt a villamosok sebessége, és meghaladta a mágikus 35 km/h-s sebességet, a fényvető már alkalmatlan volt arra, hogy sötétben a vezér belássa a pálya akkora szakaszát, amelyen eséllyel meg tud állni akadály esetén.
@Commandante Jayasuriya: Szerintem 73-ban még nem volt Fiat autószalon, hanem állami cégek hoztak be Fiat, VW típusokat, mivel a keleti blokk gyárai képtelenek voltak a keresletnek megfelelő darabszámokat szállítani. VW bogárból és Fiat 500-asból szép számmal került autó kiutalásra váró körzeti orvosokhoz, akik elsőbbséget élveztek. Ezt úgy értsd, hogy 4-5 év várakozás helyett akár 1 éven belül kocsihoz juthattak...
@/\ngel: 1970 őszéig. Valamikor októberben vagy novemberben zárták le a nyugati autók forintos vásárlási lehetőségét. Erre azért emlékszem ilyen (viszonylag) pontosan, mert apám akkor akart autót venni, hezitált, hogy R4-est vagy Fiat 850-est vegyen. Elment újra a szalonba, hogy megnézze mégegyszer a kocsikat, ott mondták neki, hogy most már ne sokat gatyázzon, mert a hónap végén lezárják a nyugati rendeléseket. Gyorsan megrendelte a 850-est, júniusra meg is jött a gép.
@Commandante Jayasuriya: Igen, emlékszem a bemutatóteremre - de emlékeim szerint ez a lehetőség nem '73-ban volt, hanem bő 10 évvel később. (Az Uno csak 1982-ben került gyártásba).
Koszonom a fotokat es szovegeket! A negyedik kepet elmentettem, mert a 67es “tuja” mogott van a Petrik, oda jartam 1966-1970.. A Chazar Andras utcanal volt egy mozi - mar nem emlekszem a nevere- oda jartunk ma sulival megnezni a kotelezo ruszki filmeket, amik utan neha botranyok voltak, mert a vetitesek alatt a sotetben rengeteg jo beszolas es hangos rohoges volt....Utana is hasznaltam a 44est, mivel a suli utan a Reanalnal dolgoztam a Telepes utcaban. Hoskorszak volt, a Delinel laktam es sokszor ugy elaludtam a 44en, hogy a Moszkvan ebredtem fel vagy mar visszafele menet... Minden reggel ugyanazok szalltak fel, mindenki ismerte egymast latasbol. Akkor meg szerettem villamosozni!
@buszrajongó: "És ez még csak a viszontagságok kezdete volt a 62-esen"
Ráadásul a végállomás egy kicsit még lejtett is a Bosnyák tér felé, figyelni kellett, hogy a rögzitőfék fogjon rendesen.
@ledo76: Nekem Uno Turbo-m volt, a második szériás 1,4-es motorral. Sajnos eladtam, nagyon bánom, most már egy vagyon érne, alig van belőlük.
@nyelv-ész: Tehát akkor úgy szórta a fényt, mint kb. az izzólámpa a plafonon? Mert a képeken jól látszik, hogy nincs foncsor a fényvetőben.
@seadxdx:
Én csak néhai nagyapámra tudok hagyatkozni, aki 1944-ben, még az uráli kényszerkirándulása előtt medikusként élte meg, hogy egy - szerinte - Rata becsapódott a Klinikákon.
A kis ablakos Ikarus buszokban szörnyű meleg volt nyáron.

A zuglói villamostípusok közül kimaradt a Bukfenc. A 62-es egy ideig szóló 1500-as volt. Különlegesség volt a 64-es: a Vezér utcában egyvágányú volt.
@laci_52: A 64-es. Bengálik jártak a vonalon a Bosnyák tértől.
Tudja valaki, hogy mi volt a Bengáli eredete?
@csiri bá:
Ott láttam először a Macskafogót.
@streetlover: A sínekkel kapcsolatos szubkultúrában 2 megfejthetetlen rejtély van a mi napig és te most rátapintottál.
Az egyik az, hogy miért "bengáli" a bengáli villamos, a másik pedig az, hogy
-miért "Burma" vasút a kis / nagy burma... :-)

hu.wikipedia.org/wiki/Burma-vas%C3%BAt
@haromegesztizennegy: Ha bejelentkezik Hamster, talán neki birtokában van valami infó.
Sajnos amikor a 70-es években vezettem, eszembe nem jutott rákérdezni ezekre. Taknyos kölyökként kerültem a vállalathoz, sok más dolog érdekelt.
@streetlover: Nincs tuti a név ügyében, de hajlok NZA barátom véleményét elfogadni, miszerint az addigiaknál nagyobb darab villamosra a "benga" jelzőt aggatták rá, és abból (de)generálódott a Bengáli. Pontosabban a szó visszatért származási helyére:
sunyiverzum.wordpress.com/2019/09/21/bengal-benga-banga-es-a-benga-bengali/
Az itt látható: villamosok.hu/nza/1500.html, átépített 1500-as nekem nagyon tetszik. Bár sokat utaztam volt villamossal Zuglóban, sajnos mégsem dereng, hogy láttam volna. Mi lett a sorsa?
@Hamster: Kösz azinfót, megint sikerült valamit tanulnom.
Az utolsóelötti képhez: A 1531-es kocsit jó volt vezetni, könnyen járt a konrollere, már-már UV-szerű volt. Szinte sose *pofázott vissza* még olyan 'sportos' vezetésnél se ahogy én használtam.
@streetlover: A többiek nehézkesek voltak, gyakran levágtak? A 1522-ről* hallottam még, hogy az volt a "Csodakocsi", hogy csak úgy húzni lehetett a kurblit, a villamos meg szépen gyorsult.

*senkinek nem tűnt fel, hogy az is itt van az egyik képen, a másik leendő 1500-as nosztalgiakocsiként :)
@Hamster: Igen, volt pár 1500-ös amivel *bírkózni* kellett, aztán néha durrogott, levágott.
A közvetlen, erősáramú kontrollerek megkívántak egy bizonyos rutint, érzéket. Még tanuló vezetőként főként légfékes kocsikon gyakoroltunk. Akkor tanultuk meg igazán tisztelni az erősáramú kapcsolókat.Ha sikerült fokozat közé kapcsolni, volt hogy kifújt, annak volt csak jó szaga. Csak a tanfolyam vége felé vezethettünk UV-t, aztán Kelenföldön kezdhettem a 49-es vonalán. Aztán időközben bejártam szinte az összes kocsiszínt, mindenféle gépeket vezetve. (akkor még voltak 60 éves kocsik is)
Később jött a trolivezetés (500-as sorozat, a 800-as, 900-as sorozat, a 100-as csuklósok, nameg a legendás 600-as), majd a menetirányitói beosztás. Legendás ifjúságom volt. :)
@streetlover: Egyszer láttam bütyköstárcsás kapcsolót bedurranni úgy másfél méter távolságból, hát nem mondom, hogy nem ijedtem meg, körülbelül olyan volt, mintha robbant volna, kinézett belőle a szikra. Az, amikor két fokozat közé kapcsolnak, és durran egyet, az semmi volt ahhoz képest. Kellett is a szerviz utána.

A járművezetők melyiket szerették jobban, a légfékeseket vagy az 1500-asokat? Megbízható volt a csak villanyfékes?
@streetlover: "Később jött a trolivezetés"
Hétfőn trolis képek jönnek, csak mondom :) Viszont menetirányítókat sajnos nem fotóztak a külföldiek :)
@Hamster: A légfékest nem szerettem annyira, a régi Váci úton ősszel a lehulló faleveleken jókat lehetett csúszkálni.
Az 1500-ös fékkel nekem szinte sose volt gondom, de ha nem gerjedt fel a motor akkor azért tudott meglepetést okozni. Ekkor jöhetett a kézifék tekerése ezerrel.
Várom a hétfői trolis képeket, különösen az 500-as szériáról. Van róla sok emlékem.
@Hamster: Meg aztán a hangja... A HÉV Tigrisei sem a sárga-fekete csíkjaikról kapták a nevüket :-)
@nyelv-ész: Szerintem semmi különleges nincs a hangjában, pont úgy morog, mint az összes marokcsapágyas motorú régi villamos, csak kicsit többet csúszik meg. Ezeket a dolgokat a rajongók találták ki utólag, amikor próbálták valami fenséges széphez kapcsolni ezt a borzasztó járművet :)