Mostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át egészen a Keletiig járó Thököly úti villamosvonalat, és az arról kiágazó vonalakat értem, melyek középpontjában Zugló kocsiszín feküdt.
1973-ban a zuglói villamosok már nem mentek a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon át Budára, hanem a Baross tér közepén, a Keleti pályaudvar előtt fordultak. Akkoriban onnan indult a Rákospatakhoz (így írták a táblán) a 44-es, a MÁV-telepre a 67-es, illetve az Örs vezér terére a 68-as. Ezen a fotón a szép hármas UV szerelvényen túl érdekesek még a neonok a házak tetején, illetve a kettős megálló táblája a fekete-fehérre csíkozott oszlopra biggyesztve.
Noah valószínűleg gyalog indult Zugló felé, eközben szembejött vele az 1500-as pályaszámú villamosok evolúciója. Ez itt például egy közel eredeti állapotban levő motorkocsi: kettősfeljárós peronjai vannak lecsapható rácsokkal, az oldalablakok fölött pedig még ott vannak a szellőzőkopoltyúk.
Ez az Ezerötös viszont már "kopasz" az oldalablakok fölött: a szellőzőket betömték. Ahogy a képeken látható, ugyanez a nem túl esztétikus átalakítás már megtörtént a pótkocsikon is. Jópofa a járdaszigetet jelző átvilágítható oszlopocska is, kisgyerekként valamiért imádtam ezeket.
Az 1503-as "Rata" - ez volt a típus beceneve a szovjet vadászgépek után* - már megkapta a Füzesi-egyenkasztnit, dupla teleszkópajtóval, szappantartó alakú indításjelzőkkel. További apró részlet, hogy ez a kocsi egyirányúnak épült, azaz a hátsó peronon nem volt vezetőállás, az áramszedő pedig nem középen volt, hanem előrébb.
* Bevallom, nincs előttem a szovjet légierő magyar légierővel összeütközésbe kerülő egységeinek pontos felszereltsége, de láthatott budapesti ember egyátalán valódi Ratát? Vagy csak úgy általában minden szovjet gépet annak hívtak akkoriban itthon?
És lássunk megint egy UV-t! A Cházár András utcánál járunk, az előtérben látható vágány a Récsei garázs területére kanyarodott. Alapvetően a buszokhoz szükséges gázolajat szállították rajta, de láttunk mi már ottani képet valami sokkal izgalmasabbról is :)
Ahogy elnézem, a Thököly úti villamospálya már 1973-ben is pont olyan rosszul festett, mint harminc évvel később, de ez a kép nem erről szól, hanem a még "bejáratós" Ikarus 280-asról. Az első sorozatpéldányok augusztus 16-án érkeztek a BKV-hoz, ez a kép tudtommal szeptemberi, tehát a jármű még szinte új! Egyenes műszerfal, kis nyitható felületek az ablakokon, és "I K A R U S" felirat a később használt régi-új cirádás vagy a még későbbi szögletes márkajelzés helyett - ilyet se láttam már egy ideje! A 7C járat egyébként a Bornemissza és a Bosnyák tér közt kozlekedett.
Egy újabb "szellőzős" Ezerötös készül keresztezni a Népstadion utat - ahogy a Stefániát akkoriban hívták. Az 1531-es érdekessége, hogy ma is megvan: meglehetősen későn, 1976-ban kapott Füzesi-féle kocsiszekrényt, 1984-es selejtezése után pedig Szegedre került, munkakocsinak. Legutoljára emlékeim szerint ideiglenes tartózkodónak használták a tarjáni végállomás átépítésekor, aztán félreállították, 2018-ban pedig megvette a BKV és Budapestre szállította. Talán nem is nagyon sokára nosztalgiakocsi lesz belőle!
A fotós a maradék utat az Örs vezér teréig valószínűleg villamossal tette meg, mert a Hungária körúttól kifelé nem készített képeket. Az itt látható végállomás (melynél izgalmasnak találtam annak idején, hogy a villamosok mindkét oldalon ajtót nyitottak) 2001-ig működött ebben a formában. Ami miatt mégis nagyon más a látvány, mint manapság, az nem is a Kőbánya felé folytatódó dupla vágány meg nem léte, hanem az, hogy a háttérből hiányzik az a hatalmas szalagház, mely meghatározza a tér látképét. Pontosabban nekem nem hiányzik, csak még nem készült el :)
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Noah Caplinnek és Joó Ferencnek. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most