A közelmúltban bemutattam a prágai főpályaudvarra északról bevezető szakasz történetét, láttunk nosztalgiavonatokat és dízelmozdonyokat érkezni és indulni, majd egy "Kredenccel" távoztunk dél felé - most pedig megnézzük a normális vonatforgalmat. Mivel magát a pályaudvart korábban már bemutattam elég alaposan, most tényleg csak a síneken csikorgó-dübörögő vonatokkal szeretnék foglalkozni.
Na jó, egy kicsit mégis foglalkoznék az épülettel: nagyon tetszik, hogy a csarnok acélszerkezete a 2014-től 2017-ig tartó felújítás során nem sötét festést kapott, hanem világosszürkét. Lehet, hogy a rozsda és a kosz hamarabb meg fog látszani rajta (ilyen volt a felújítás előtt), de sokkal barátságosabb! A képen látható vontatójármű egy 162-es, ami az 1984 és 92 közt gyártott 163-as sorozat gyorsabbra áttételezett változata. Prága a cseh vasútvillamosítás során az egyenáramú hálózat része lett, tehát míg a váltóáramú területen fekvő Brnóban elsősorban a váltakozó feszültségre utaló 2-es számjeggyel kezdődő sorozatszámú mozdonyokat láthatunk (pl. 242-eseket), itt inkább 1-eseket, ami az egyenfeszültséget jelzi. (Itt egy térkép ahhoz, hogy hol mi van a felsővezetékben!)
Érdekes ívet (nem direkt szóvicc) írtak le a csehszlovák mozdonyok formatervei: az ötvenes években minden gömbölyű volt, aztán az íveket csúcsra járatták a Laminátkával (ami egyébként váltóáramú mozdony, tehát nem fogunk vele Prágában találkozni), és elkezdtek szögletesedni. Az első "élre vasalt" sorozatmozdony a kétáramnemű (egyen és váltó) 350-es sorozat, a "Gorilla" volt, amit a hetvenes évek közepén gyártottak. Ez is szögletes volt, de valahogy nem erőszakosan - inkább csak puritán hatást keltett. A hetvenes évek második felében a Gorilla alapján építettek egy csak egyenáramú sorozatot, ez lett a 150-es; a beceneve "Banán" lett, állítólag a színe miatt. A kilencvenes évek második felében aztán 13 példányt modernizáltak közülük, és gyorsabbá (140 helyett 160 km/h) tettek, ez lett a 151-es sorozat.
De ez még nem a sor vége volt: a Gorilla és Banán (tápláléklánc két szóban?) után jött a hetvenes évek második felében kifejlesztett, majd 1980-ban bemutatott 363-as, mely sorozatszámának elején a 3-as - akárcsak a Gorillánál - a kétáramneműséget jelölte, és mely még erőteljesebben szögletes volt. A 363-asok egy részét később átépítették kicsit gyorsabbra, ez lett a 362-es.
De a prágai főpályaudvarra nem csak az államvasút jár, felbukkan ott az Arriva, a Leo Express, az ÖBB, a ZSSK és további társaságok is; a legfeltűnőbb közülük a sárgában tündöklő RegioJet. Mivel a képen látható vonatuk végig egyenáramú területen közlekedik, az élén egy 162-es látható; a brnói, pozsonyi, bécsi járataikhoz viszont többáramnemű Traxxokat és Vectronokat használnak. Ha megvalósul az ezekben a hetekben ismét emlegetni kezdett Budapest-Bécs járatuk, azon is utóbbiak fognak szolgálni.
És még mielőtt belefásulunk a sok "kockamozdonyba", jöjjön valami, ami gömbölyű is, és nem is áramszedőről működik: egy Bardotka! A KŽC Doprava menetrend szerinti nosztalgia/élményjáratait már mutattam korábban, de mivel szombat és vasárnap reggel is kimentem megnézni ezek indulását, több képet és videót készítettem róluk, mint amennyi ott szerepelt. Egyik nap egyik Bardotka volt elöl, és a másik hátul, másnap fordítva. Ráadásul ennek a kék szépségnek nem volt hangtompítója, úgyhogy minden beleremegett, amikor elindult!
És a bejegyzés végén öt és fél percnyi mozgókép, a "CC" ikonnal bekapcsolható feliratokkal. A képeken látottak mellett felbukkan még Búvár, Kocúr, CityElefantok, Vectron, 628-as, szóval a kora reggeli/késő délutáni (egyik nap még visszamentem akkor is) szürkeség ellenére egész színes a felhozatal :)
Ez megy most