Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (156) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pótkocsi-csatolgatás két város határán, avagy egy furcsaság a Ruhr-vidékről

2020.06.29. 07:00 :: Hamster

Nemrég kaptam Ernst Plefkától néhány képet, mely egy olyan üzemállapotot mutat be, amiről már olvastam régebben, de még sose láttam fotón. Talán mások is jópofának találják - de még mielőtt megmutatom a képeket, következzék egy kis földrajzóra!

Ruhr area-map.pngVon Threedots (Daniel Ullrich), CC BY-SA 3.0, Link

A Ruhr-vidékről mi még azt tanultuk az iskolában, hogy szénbányáiról és acéliparáról híres. Ez már akkor is csak részben volt igaz, de mára végképp visszaszorult az egykor a környék gazda(g)ságát megalapozó nehézipar. A nagyjából Fejér-megye nagyságú területen több mint ötmillióan laknak ma is, többségük nagyvárosokban, melyek közt három félmillió körüli is található (Duisburg, Dortmund és Essen). A nagyjából a hetvenes évekig (más szemszögből az ötvenesekig) tartó fénykorszakban ezek a városok olyanok voltak, mintha Miskolcot megszoroztuk volna Ózddal, a sűrűn lakott területek közt megannyi beszteroidozott Ajkával és Várpalotával. A lakosság mozgatására a nagyvasút nem kimondottan volt alkalmas, ezért hamarosan kiépült egy sor villamosüzem is. Ezek nem csak egy-egy várost tártak fel, hanem átmentek a szomszéd településekre is, ahol sokszor kapcsolódtak az eggyel odébbi villamosüzemhez. Ma már talán csak a felső-sziléziai villamoshálózat hasonlít arra, ami a Ruhr-vidéken zajlott egykor, csakhogy itt megmaradtak a külön villamosos cégek, és helyenként az eltérő nyomtávok is, ezért sosem lehetett átszállás nélkül végigutazni a vidék egyik végéből a másikba. Másrészt viszont egy időben több átszállással egészen Bonnig el lehetett villamosozni, ami elég komoly távolság...

Trams at Recklinghausen Hbf in 1979

Csak hogy lássuk, hogy nézett ez ki: ezen a fotón Recklinghausen város főpályaudvara előtt állunk; az egyik DÜWAG villamos a Bogestra nevű cég járatán közlekedik, a másik a Vestische Straßenbahnenén. Az ötvenes években természetesen itt is elkezdődött a villamosok hanyatlása az egyéni közlekedés és a buszok előretörése miatt. A hatvanas évek végétől ezt ellensúlyozandó erősen megalomán tervek születtek nagyteljesítményű, "nehézmetró" jellegű vonalak építésére, mely kezdeményezéshez az egyébként nem a Ruhr-vidéken található Düsseldorf is csatlakozott.

Bogestra TW 321, Linie 310, 7.3.2015

A terveknek csak kis része valósult meg: általában a nagyvárosok központjában dugták föld alá a vonalakat, a külsőbb részeken legtöbbször megmaradt a hagyományos üzem, lásd a fentebbi képet a Bochum és Witten közti szakaszról. Még a nyomtávok sem egységesedtek: a nagy kapacitású, helyenként föld alá helyezett Stadtbahn vonalak normál nyomtávval épültek, a villamosvonalak viszont általában megmaradtak úgy, ahogy voltak, ami Essenben vagy Bochumban méteres nyomtávot jelent.

StadtbahnRR.pngVon Sebastian Sothen - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

A fentebbi térkép a Rajna-Ruhr villamos- és Stadtbahn-hálózatot mutatja; látható, hogy egyes alhálózatok ma is összeérnek: a düsseldorfi Stadtbahn például átjár Duisburgba, a duisburgi villamos átjár Mülheimbe, a mülheimi villamos átjár Oberhausenbe, az esseni Stadtbahn átjár Mülheimbe, az esseni villamos pedig átmegy Gelsenkirchenbe.

DUEWAG MGT6D NF6D der Bogestra

A Bochum és Gelsenkirchen városok, valamint a Siemens&Halske által alapított Bogestra ma is jókora kötöttpályás hálózatot üzemeltet a régi idők egyik utolsó tanújaként. Szolgáltatási területe nem korlátozódik a nevében szereplő két városra: egyes vonalai átjárnak Hernébe, Wittenbe, Hattingenbe és Essenbe.

essen_204-2556_17_halbe_hohe_7705023_foto_plefka_neg_034010v.jpg

Essen és Gelsenkirchen közt ma is létezik a 107-es viszonylat, melyet a Bogestra és az esseni-mülheimi Ruhrbahn közösen szolgál ki. 1977-ben, Ernst képeinek készítésekor utóbbi helyett még a csak esseni EVAG volt az társüzemeltető, a járat pedig 17-es, illetve 7/17-es jelzéssel közlekedett. A fentebbi fotó Essenben készült; a Bogestra rajta látható csuklós motorkocsijának érdekessége, hogy két négytengelyes motorkocsiból alakították ki! Ahogy nemrég írtam, a DÜWAG villamosok már akkor moduláris elven épültek, amikor még nem is használták ezt a kifejezést :)

essen_2560-203_7_stoppenberg_bhf_770523_foto_plefka_neg_034002v.jpg

Itt van egy ugyanilyen szerelvény hátulról. Feltűnik valami? A motorkocsinak csak az egyik oldalán vannak ajtajai, a pótkocsinak viszont mindkettőn!

essen_2552-1634_17_trabrennbahn_770523_foto_plefka_neg_034422v.jpg

Erre azért volt szükség, mert a vonal esseni felén a kapacitás miatt szükség volt pótkocsira, Gelsenkirchenben viszont még 1970-ben felszámolták a pótkocsis üzemet, és más pótkocsiját se nagyon akarták beengedni (más forrás szerint forgalmi igény nem volt rá). A megoldás az volt, hogy fogtak néhány kétoldali ajtós esseni pótkocsit, azzal járták be az esseni részt, majd a két város határának közelében levő Trabrennbahn megállóban...

essen_2552_1654_17_trabrennbahn_770523_foto_plefka_neg_034425v.jpg

... egyszerűen leakasztották és otthagyták azt. Ehhez segédszemélyzet is volt a helyszínen: a kép bal szélén látható, hogy már elindult a sínek felé, hiszen közeledik szemből (Gelsenkirchen felől) egy másik csuklós motorkocsi, ...

essen_1654-2552_17_trabrennbahn_770523_foto_plefka_neg_034426v.jpg

... mely ezután rátolatott az otthagyott pótkocsira, és a felcsatolása után továbbindult vele Essen felé. A lecsatolgatós-felcsatolgatós képeken egyébként esseni motorkocsikat látunk, ezekből volt több a közösen üzemeltetett vonalon. Kinézetileg is jobban passzoltak a pótkocsikhoz, de persze nem ez volt a lényeg :)

Tudom, nem nagy truváj ez a pótkocsi-otthagyás-majd-elhozás, de nekem nagyon tetszik, hogy egy olyan gazdag helyen, mint Nyugat-Németország, nem problémáztak ezzel az üzemi korlátozással, hanem az elképzelhető legegyszerűbb módon megoldották a problémát...

4 komment

Címkék: németország képek tömegközlekedés érdekesség villamos Ernst Plefka ruhr-vidék

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1415972324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ilyen pótkocsi-csatolgatás Hűvösvölgyben is volt a 70-es évek elején, a hurok felújítása alatt. A különbség csak annyi volt, hogy itt nem a pót, hanem az 1000-es motorkocsi ácsorgott.
@Gabesz9: Végállomási körbecsatolgatás másutt is volt a városban, legutóbb talán a Sörgyárnál a 13-asnak az 50-es/60-as évek fordulóján. Más viszont egy vonal közepén eljátszani ezt.
A negyedik képen a gázlámpák is figyelemre méltóak.
@¿Qué tapas hay?: Essenben már nincsenek olyanok, de más német nagyvárosokban még igen. Engem mindig Berlin lep meg, de a jelek szerint Düsseldorf sincs lemaradva... vagy nagyon le van :) http://www.düsseldorf-gaslicht.de/
süti beállítások módosítása