Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

EVOlúció

2020.09.08. 07:00 :: Hamster

Jómúltkorjában mutattam, hogy Wrocławban hogyan élnek tovább a szocialista idők egyenvillamosai modern járművekben, most valami hasonlót szeretnék mutatni a csehországi Olomoucból.

dsc_7747.JPG

A volt béketábor nagy részén - és Csehszlovákiában legfőképp - a villamos "mértékegysége" a T3 volt - már hogy a Tatra T3. Bár voltak csuklós Tatrák és "kocka" Tatrák is, a nyolcvanas évek végéig épített T3-asok máig nem tudtak kikopni a cseh utcaképből. Persze eredeti villamosberendezésűből már viszonylag kevés van, és a korszerűsített, de még eredeti kocsiszekrényűek - mint amilyen a fentebbi képen látható - is egyre fogynak; ezt a példányt is az óváros tövében fekvő kocsiszínben állva láttuk, nem forgalomban.

dsc_7804.JPG

A T3-asokat üzemeltetők közt 2004-től kezdve komoly piacot talált magának a Pragoimex a.s., a VKV Praha és a KOS Krnov által alapított "Alliance TW Team" a VarioLF termékcsaláddal. Ezek a járművek papíron Tatrák felújításának minősülnek, a valóságban viszont legtöbbjüknél nem sokat használtak fel a régi kocsikból. Fő vonzerejük, hogy az újonnan épített kocsiszekrény forgóvázak közti része egy méterrel hosszabb az eredetinél, hogy be tudjon fogadni egy rövid alacsonypadlós részt.

dsc_7712.JPG

Olomouc közlekedési vállalata, a DPMO 2006-tól kezdve szerzett be különböző verziójú Variókat (VarioLF.E, VarioLFR.E, VarioLFR.S), melyek egyirányúak voltak. A 2010-es évek elején aztán azzal szembesültek, hogy építkezések miatt hurokvágány nélkül kellett végállomásoznia egyes járatoknak. Erre megoldásként szerezték be a VarioLF plus/o típust, melynek a bal oldalán is van két (!) ajtó. Két ilyen kocsit fenékkel egymásnak fordítva már kész is a kétirányú és kétoldali ajtós szerelvény, melynek nem kell hurokvágány a visszaforduláshoz!

dsc_7776.JPG

A már említett Alliance TW Team 2012-ben már nem a T3 alapjain, hanem teljesen újonnan fejlesztette ki a csuklós EVO2 típust Liberec számára. Ők végülis csak egy ilyen kocsit vettek, Brno, Most és Plzeň azonban vásárolt belőle összesen huszonegynéhány darabot. A nagyszámú T3-ast üzemeltető Prágát viszont négytengelyes, "csuklótlan" kocsik érdekelték volna, ezért együtt létrehozták az EVO1 típust. Némileg vicces módon a főváros aztán mégsem rendelt ebből, így a prototípus Mostba került, az egyetlen új megrendelő pedig Olomouc lett. A kocsik formatervezését nem vitték túlzásba, az pedig, hogy középen két ajtó van egy helyett, a lengyel 105N-t vagy a volt Szovjetunió utódállamainak villamosüzemeiben felbukkanó modern típusokat idézi.

dsc_7770.JPG

A járműszerkezet elég sokat fejlődött a sima VarioLF-hez képest, ugyanis a teljes utastérben alacsonypadlót találunk, nem csak középen. Természetesen a forgóvázakat - melyek már nem a Tatráéra alapulnak - nem lehet nemlétezővé tenni (hiszen a villamosnak gurulnia kell valamin), így azok fölött dobogókat találunk, ...

dsc_7768.JPG

... rámpák segítségével átjárható huplival a tengelyek fölött. Az Ostravában látott Stadler kocsi is hasonló megoldású, tehát a jelek szerint ma ez a "low-cost" alacsonypadlós villamosok velejárója. Az EVO1 típus belépőmagassága 350 mm,  a padlómagasság a tengelyek fölött 500 mm-re megy fel (a dobogók pedig értelemszerűen ennél is magasabbak).

dsc_7698.JPG

Mivel időközben egy már eleve hurokvágány nélküli végállomás is épült Olomoucban, az EVO1-ből is rendeltek  kétoldali ajtós változatot, EVO1/o típusjelzéssel. Érdekes módon ennek is eggyel kevesebb ajtaja van a "szokatlanabbik" oldalon.

dsc_7692.JPG

És így néz ki, ha két ilyet fenékkel egymás felé fordítva kétirányú szerelvényként közlekedtetnek; a helyszín az a bizonyos hurok nélküli végállomás. Nekünk talán furcsának tűnhet, hogy nem egyterű (csuklós) járműveket rendelnek, de valószínűleg nem akarnak elszakadni a sok évtizedes üzemeltetési szokásoktól: körülbelül ilyen méretű szóló kocsikra van kialakítva az infrastruktúra (főleg a remiz), kevésbé frekventált időkben lehet a kocsikat szólóban közlekedtetni, sűrűbb forgalom mellett pedig csatolva. Vagy csak rossz tapasztalatokat szereztek a 03T és Trio típusokkal?

6 komment

Címkék: csehország képek tatra villamos olomouc tdt2020

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5016184648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Úgy tudom azért van eggyel kevesebb ajtó a "rossz" oldalon mert a vezetőállás ugyanúgy balra eltolva van mint az egyirányú villamosokon. Azaz a VarioLF plus esetében, most megnézve az újabb típuson az egyik középső ajtó hiányzik. Ez tényleg fura, gondolom a kerekesszékes hely lehet az oka.
"Bezzeg a csehszlovákok" :-)
Konstans fejlődésnek látszik az a mit a csehek művelnek.
Tehát lehetne mit csinálni itthon is cska akarat kéne meg ész. NEm is mindig pénz.

***
Kicsit off:
Már rég óta meg akarom tőled kérdezni Hams., afféle ördög ügyvédjeként:
-Mely fővárosi vonalat, vonalakat szüntenéd meg? Bármit ami sínen gurul!

Ha nem válaszolnál, egy betű is elég az alábbi opciókból:

a.) "Sokat. De nem írom le mert túl nagy gyűlölet cunamit kapnék a nyakamba a többiektől"

b.) "Alapvetően semelyiket, ésszerűen fejleszteném őket."

c.) "zárnék be és építenék is"

Kösz! :)
@haromegesztizennegy: "Tehát lehetne mit csinálni itthon is cska akarat kéne meg ész. NEm is mindig pénz."
Nem hiszem, hogy itt bármi bezzegeznivaló lenne. De komolyan, mit lehetne párhuzamba állítani itthoni dolgokkal? Pláne nem pénzes dolgot. Az az öreg T3-as például 1987-es gyártású, azaz újabb, mint a Csufit, a Cobombinót és a CAF-okat leszámítva bármi Pesten. Attól meg lábrázást kaptam volna, ha a 2010-es években Tatrákat gyártottak volna újonnan a Combinók és a CAF-ok beszerzése helyett. Már a volumenek se stimmelnek: Pesten 1930 után ötkocsis Távosok jártak, ami kb. 55 méter, 1961-től Benga, utána ICS, egyszerűen őrület lett volna, ha utána mindent csak mondjuk az UV méretéhez viszonyítottak volna. Vidéken? Szeged bepróbálkozott a szóló Tatrákkal, magukkal a kocsikkal nem is lett volna gond, csak a forgalom nőtte túl őket, meg kevesen voltak. De 2000 után ügyesen szereztek KT4-eseket és motorkocsisítottak pótokat, aztán alacsonypadlós is lett. Miskolcon meg mindig durva forgalom volt, nem dísznek kellett oda a KT8, mit kezdtek volna szóló kocsikkal? Debrecen se azért tartotta meg a Bengákat, mert inkább ücsörögni akart a töméntelen felesleges pénzen...

Szerintem az, amit ők csinálnak, számunkra inkább érdekes, mint tanulságos. Ettől még lehet, hogy vannak részek, amikben jobbak, nem tudom, mondjuk tarifarendszerben, de lehet, hogy váltóvezérlésben, vagy más általam nem látható dologban, de biztosan nem a járműállományban.
@toto92: Én a vezető mögötti kapcsolószekrényre tippeltem, hogy azt nem lehet csak úgy arrébbtenni. Évtizedekkel korábban a DÜWAG-ok egy részén nem lehetett oda ajtót tenni, mert az ottani ülések alatt volt a menetkapcsoló-rendszer egy része :)
@Hamster: nem inkább csak arról van szó, hogy ott megmaradtak olyan vonalak ahova elég egy szóló T3 méretű villamos, így van ilyesmire kereslet? Nem ismerem az ottani üzemeket, de nálunk az ilyen vonalak (meg tkp bármi) helyett ott voltak a 200-as Ikarusok, a maradék túlélőre meg felesleges volt külön járművet konstruálni.
Sajnos nekem itt az a leginkább szembetűnő (és hát ugye fotókon mi más lenne leginkább szembetűnő...), hogy az eredeti T3 kifejezetten szép volt, a több meg hát...
De hát sajnos villamosok tekintetében manapság világjelenség, hogy "minél rondább legyen"... (azzal együtt, hogy tudom, hogy ennek egy részét a mai biztonsági előírások hozták)
süti beállítások módosítása