Újabban eléggé ráálltam a cseh, szlovák és lengyel témákra, úgyhogy most teszünk egy kis kitérőt Innsbruckba, csak hogy valami mást is lássunk :)
2006 januárjában egy egyhetes svájci túráról hazafele jövet álltunk meg Tirol fővárosában, mert az jó dolog (meg mert rég jártunk a kedvenc éttermünkben az aranytetős ház szomszédságában:). Itt éppen a főpályaudvar előtti Südtiroler Platzon látunk egy indulásra váró 3-as villamost.
A város villamoshálózata a 2000-es évek első felétől kezdve nagy változásokon ment át: vonalakat hosszabbítottak meg, síneket raktak le itt és szedtek fel ott, ráadásul a képeken látható szép régi tuják is eltűntek. Konkrétan például a fent látható helyen ma már nem járnak villamosok! Mindezen felül ekkor már nem jártak trolibuszok se Innsbruckban.
Az időjárás nem volt kegyes hozzánk. Már úgy értem, hogy nem havazott, pedig annak örültem volna, ehelyett valami lucskos izé hullott, ami befolyt az ember cipőjébe, és megtapadt a fényképezőgép lencséjén. A kép a Marktgrabenen készült, és a világ talán legszebb villamosvonalának, a Stubaitalbahnnak egy kocsiját láthatjuk rajta. Érdemes megnézni a falaknak támasztott piros-fehér léceket is: mivel a tetőről lehulló jég és hó által okozott balesetekért a ház tulaja felelősségre lenne vonható, ezekkel a lécekkel veszik el az emberek kedvét attól, hogy túl közel menjenek a házhoz. Nem vicc!
Télen Innsbruckban ébredni a világ egyik legszebb dolga: a nap fénye elég későn éri el a meredek falú völgy alján fekvő várost, viszont amikor elkezdődik a folyamat, a hóval fedett hegycsúcsok arany színben tündökölnek! Aztán ahogy a fény egyre lejjebb kúszik, vakítóan fehér hegyoldalak ragyognak fel ott, ahol Budapesten már csak a felhők vannak. A háttérben fent itt is ilyen hegyek lennének láthatók, de épp elment a nap, az emiatti hosszabb exponálástól viszont kiégtek...
Talán a laikusok is észrevették, hogy a képeken egymásra hasonlító, de azért nem teljesen egyforma villamosokat láthatunk. Ezek 2006-ban három kategóriába tartoztak: a dupla fényszórós kocsik eredeti DÜWAG gyártmányok voltak, melyeket használtan vásároltak Bielefeldből (volt belőlük szimpla- és duplacsuklós is).
A szimpla kerek fényszórós járgányok ezzel ellentétben a DÜWAG licensze alapján az osztrák Lohnernél készültek. Ezek azon ritka járművek közé tartoztak, melyek eredetileg is Innsbruck számára épültek, ugyanis itt a bielefeldi DÜWAG-ok előtt is előszeretettel használtak "second hand" villamosokat Baseltől, Zürichtől, és más külföldi üzemektől átvéve. Egyébként ha az előbb "elveszés" előtt álló sínekkel találkoztunk, akkor itt az ellenkezőjére láthatunk példát: ebben az utcában ma már két vágány fut!
A harmadik villamosfajta megint eredeti DÜWAG volt, de nem akárhogy: az elejük és végük a németországi Hagenből vásárolt villamosokból jött, a középső rész viszont eredetileg bielefeldi kocsikhoz tartozott - a hattengelyesből így nyolctengelyest csináltak. Erre azért volt szükség, mert a bielefeldi nyolctengelyesek - a középrészek donorjai - egyirányúak voltak, a Stubaitalbahnon viszont kétirányú kocsikra volt szükség.
Ma már csak alacsonypadlósok járnak Innsbruckban, beleértve a Stubaitalbahnt is, úgyhogy ez a fotó egy már elmúlt időszakot örökített meg Azért egyszer majd vissza kellene ide jönnöm, mert ez a vonal még modern villamossal is nagy élmény lehet :)
Ez megy most