Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "konnektoros intercity"

2020.11.10. 07:00 :: Hamster

Az akkumulátorról működő motorkocsik a vasút legújabb reménységei. Már leszámítva azt a tényt, hogy egy olyan régi ötletről van szó, hogy már az ilyen járművek legutóbbi sikeres generációját is évtizedekkel ezelőtt (konkrétan 1995-ben) selejtezték. Fontos, hogy ez a bejegyzés semmit sem akar mondani arról, hogy jó vagy rossz ötlet az akkumulátoros energiaellátás, csak már régóta akartam ezekről a szappantartó alakú járművekről írni, és most végre meg is teszem :)

Eisenebahnmuseum Bochum Dahlhausen (8).JPG515-ös sorozatú motorkocsi immár múzeumban. Készítette: Anirban Chakraborty - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, Hivatkozás

Az elektromos járművek nagyon mennek manapság, és sokan azt hiszik, hogy újdonságról van szó, holott csak csak egy újabb - sokadik - nekifutást láthatunk. Elektromos volt például az első gépi hajtású budapesti busz, de az 1920-as években a posta is használt elektromos kisteherautókat. És ezek csak a hazai példák, mert külföldön néhány helyen például a villamosokat is akkumulátorokkal hajtották eleinte, hogy ne kelljen felsővezetéket építeni a városi utcák fölé. Utóbbi próbálkozások általában nem jártak sikerrel, mert az akkori akkumulátorok meglehetősen kellemetlen szagúak voltak.

WP Preußischer AT3 Wittfeld-Akkumulatortriebwagen.jpgVon Unbekannter, nicht zu ermittelnder Fotograf - Die Lokomotive, April 1909, PD-alt-100, Link

Természetesen a vasutakat is érdekelte a "tiszta" energiával hajtás, de míg másutt általában csak kísérleteztek velük, Németországban tartósan és nagy darabszámban üzemeltettek ilyeneket. A fentebb látható Wittfeld-féle akkumulátoros motorkocsik például 1907-től egészen a hatvanas évekig közlekedtek! Természetesen nem döntöttek sebességi rekordokat, sem távolságiakat: maximum 60 km/h-val tettek meg egyszerre 100-160 kilométert - igaz, ezek a paraméterek a XX. század legelején tulajdonképpen nem számítottak rossznak!

517 008 in Wiesbaden Hbf, 1983ETA 176. Von Benedikt Dohmen (Benedictus) - Selbst fotografiert, CC BY-SA 3.0, Link

A második világháború után ismét felmerült villamos hajtású motorkocsik beszerzése a nem villamosított vonalakra, az eltelt időnek megfelelően immár korszerűbb berendezésekkel. A nyugatnémet ipar színe-java 1952-54-ben teszt jelleggel nyolc ETA 176 jelzésű (később 517-es sorozatú) motorkocsit szállított a Deutsche Bundesbahnnak. A beszerzési ár ugyan magasabb volt, mint egy dízel járműnél, az üzemeltetés viszont gazdaságosabb, és a jó gyorsulásnak köszönhetően a menetidő is csökkent.

1991-12-02 07-35-00 ist-p5 D12-91Nr20 Dueren 60-Aussteiger Nt8434-v-Juelich-an 515-567-8 FWH600dpi.jpgVon KlausMiniwolf - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

A következő lépés az ETA 150 (később 515-ös) sorozat beszerzése volt: 1954 és 65 közt összesen 232 ilyen motorkocsit szereztek be, plusz 216 vezérlőpótot (bár a motorkocsi normál vasúti kocsikat is tudott vontatni). A maximális sebesség 100 km/h volt; a kocsi sík vidéken, megfelelő körülmények közt átlagban 400 kilométert is meg tudott tenni két töltés közt (maga a töltés pedig 3 órán át tartott). Az utastér alá függesztett savas akkumulátorokat a VARTA gyártotta és tartotta karban; a 4 éves üzemidő lejárta után mindig egyre nagyobb teljesítményű tárolókat építettek be, emiatt a járművek hatótávja egyre nőtt.

Érdekes, hogy a sorozat elöregedésével nem jelent meg villamos üzemű utódtípus: az ETA-kat (melyek nevében az "A" az akkumulátorra utalt) VT-k, azaz belsőégésű motorral üzemelő motorkocsik váltották le. A fentebbi videón a típus utolsó útjait láthatjuk; nekem különösen tetszik a marokcsapágyas motorokra jellemző hajtáshang!

UI: A cím nem azt jelzi, hogy a típust intercity vonatként használták volna, csak ez volt az egyik beceneve. A német vasútbarátok nagyon szeretnek vicces és/vagy jól hangzó neveket adni a járműveiknek, általában nem is egyet: az ETA 150-es sorozatot hívták akkumulátoros villámnak, zseblámpa-expressznek, savasvödörnek és Maja méhecskének is.

Forrás: német Wikipedia, www.schiebebuehne.at, www.schrankenposten.de

9 komment

Címkék: németország technika vasút ev

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7416270374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehet, hogy perverz vagyok, de szerintem ezek nem néznek ki rosszul. Egyszerűek, letisztultak, tök rendben vannak.
Az a piros guruló uborka kicsit modernebb kivitelben, alacsonypadlós résszel még ma is jól mutatna a síneken.
@Sam. Joe: Miért néztek volna ki rosszul? Nyugatnémet technológia, csak ők ugye akkoriban nem figyeltek annyira oda a dizájra, mint a franciák :)
@Sam. Joe: Á, a németek szinte mindennek gúnyos becenevet adnak, gondolkozom is már egy ideje arról, hogy megérne egy bejegyzést a téma. Pl. az a mozdony, ami másutt Krokodil, az náluk Vasdisznó. De ha valamivel egyszer gondok vannak, az örökre rajtuk marad, így lett a 101-es "Schönwetterlok", azaz (csak) jó időjárásra való mozdony, a Tatra "Dubcek bosszúja", valamelyik S-Bahn Tamagocsi, s.í.t.
Hiánypótló mű!
Sosem hallottam ezekről!
@Hamster: Ahogy Obelix mondaná: "Hülyék ezek a rómaiak!" Krokodilt véletlenül teljesen pontosan tudom mi - és szerintem állati vagány -, de elképzelni nem tudom, hogy mitől látott ebbe valaki egy vasdisznót.
Sohasem hallottam még róluk, pláne hogy ilyen hosszú iddeig és nagy sorozatban futottak. Érdekes hogy mégsem fejlődött tovább az akkus technika.
süti beállítások módosítása