Valamiért szeretjük magunkat rosszabbnak látni a valóságosnál. Például azt hisszük, hogy a budapesti négyes metró lassan épült meg, holott a hét és fél kilométeres vonal 2006 és 2014 közt, azaz nyolc év alatt megépült, úgy, hogy közben néha egy kicsit abba is hagyták. Ehhez képest Berlinben 2020. december 4-én egy olyan metróhosszabbítást adtak át, ami alig több mint két kilométeres, mégis 10 éven át építették. Igaz, ez csak mérsékelten meglepő abban a városban, melynek új repterét 9 év késéssel adták át. Persze mondhatjuk azt, hogy a négyes metrót már a hetvenes években meg akarták építeni, de a berlini hosszabbításról már az ötvenes évek közepe óta tudták, hogy szükség lenne rá. De most nem összehasonlítgatni meg bezzegezni akarok, hanem bemutatni a legújabb berlini metrószakaszt!
Von S. Gollin - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link
Már meséltem arról, hogy Berlinben vannak keskeny és széles profilú metróvonalak is. A kettéosztottság idejében utóbbiak közül csak a mai U5-ös (akkor még "E" vonalnak hívták) működött a keleti oldalon. Ugyan a mai U6 és U8 is átment Kelet-Berlin alatt, de nem állt meg, az állomások nem üzemeltek. A rendszerváltás után világos volt, hogy az U5-öt meg kell hosszabbítani az egykori Nyugat-Berlin felé a belváros alatt, pláne azután, hogy kiválasztották a leendő főpályaudvar helyét.
Az U55-ös végállomása a főpályaudvar alatt: csak az egyik vágányt használták, a másik el volt kerítve
Érdekes módon nem azt a megoldást választották, hogy az addigi végállomástól, az Alexanderplatzról elindulnak nyugat felé, hanem inkább nyugatról indultak el keletre. Pontosabban csak nekikezdtek, mert végül mindössze három megállót építettek meg, tulajdonképpen egy köz- és vasúti alagút melléktermékeként: a főpályaudvarit, az S-Bahnhoz csatlakozó Brandenburger Tort, és a kettő közt még egyet a Reichstag mellett (de Bundestag néven, valószínűleg részben a rossz érzéseket elkerülendő). Ez az 1800 méter hosszú, U55 névre keresztelt szakasz 1995 és 2009 közt épült meg, de a munkálatokat végig viták kísérték, hogy ki fizesse az építést és a majdani üzemeltetést - egyszer le is állították a projektet a város rossz anyagi helyzete miatt. Ha ezt is beleszámoljuk, az U5-ös vonal főpályaudvarig hosszabbításához tulajdonképpen 25 év kellett. Bár Berlin elég nagy város (nagyobbnak érződik, mint amennyien laknak benne), ez légvonalban nincs 3 kilométer se!
Az U55-ös - vagy ahogy a berliniek hívták: a "kancellár metrója" - eléggé fapados lett: mivel a rövid vonalacska nem igazán ért el utasvonzó helyeket a főpályaudvarról, egyetlen szerelvény ingázott rajta egyetlen vágányon, jellemzően két kocsival, nagyobb forgalom esetén néggyel. Mivel az egyetlen szerelvénynek elég volt egyetlen sínpár, a másik vágányt nem használták, korláttal el volt zárva a peronoktól.
By Sansculotte - German Wikipedia, CC BY-SA 1.0, Link
A fentebbi térkép már a 2020. december 4. óta működő U5-öst mutatja, a szaggatott vonal pedig a metró régóta tervezett hosszabbítása. Ennek pikantériája, hogy a vonalat ki akarták vezetni a kötöttpályás tömegközlekedési kapcsolattal nem rendelkező tegeli reptérre, csakhogy azt időközben bezárták. Mondjuk ettől még elvihetnék Jungfernheidéig, ahol az U7-es metróvonal 1980-ban átadott állomását eleve úgy építették, hogy megvan a helye ennek a vonalnak is (!). A valóságban persze nem reménykedem a Turmstraßéig vezetésnél többen.
Az U5-ös Alexanderplatz megállója. Von Angel Perea Martinez (angelpeream@yahoo.com) - Eigenes Werk, Gemeinfrei, Link
És most nézzük meg az U55 és az U5 közti "hézag" betömését! Induljunk mondjuk az Alexanderplatztól, ami az egyik legösszetettebb aluljárórendszerből érhető el, amiben valaha is jártam. Simán el tudok tévedni benne, ha kicsit nem figyelek oda :)
Az Alexanderplatz alagútjai. Forrás: Zuzien1 - Own work, CC BY-SA 3.0, Link
Ennek oka, hogy itt rögtön három metróvonal is találkozik egymással néhány méteres távolságokon belül, három szinten. Az U5-ös állomása pedig egészen hihetetlen: négy vágánya van, de ebből csak a két középsőt használták rendszeresen, kettő egy meg nem épült újabb metróvonal kezdete lett volna északkelet felé (ezek a sínpárok ma csonkán végződnek). Az állomástól nyugatra egy négyvágányos tárolóteret találunk, melyet eredetileg kétszintesre terveztek, csak az alsót feltöltötték, és sose használták. A használt részből ezen felül kiágazik dél felé a Waisentunnel nevű összekötőalagút. Ezt erdetileg a mai U8-asnak építették, csak az első világháború miatt félbehagyták. Amikor aztán a húszas években újra nekikezdtek, a vonal új nyomvonalat kapott, ez az alagút meg itt maradt. Hogy ne vesszen kárba, átépítették összeköttetésnek az U5 és az U8 közé, és kapott egy szárnyalagutat (Klostertunnel) az U2-eshez is. Utóbbi alagút érdekessége, hogy széles profilú vonalat köt össze keskennyel, a használata tehát elég nyakatekert. Mindenesetre őrület az egész, Berlinben egész más dimenziót jelent a metróépítés, mint nálunk! Az U5 hosszabbítása mindenesetre azzal kezdődött, hogy belebontottak a négyvágányos kihúzó végébe, hiszen a következő állomás gyakorlatilag ott kezdődik, ahol az eredeti alagút véget ért.
A Rotes Rathaus megálló. Forrás: A1bi - Own work, CC0, Link
Ez az első új megálló a Vörös Városháza, azaz Rotes Rathaus nevet viseli. A vörös itt nem politikai hovatartozást jelent, hanem azt, hogy az épületet vörös tégla borítja :) Az állomás érdekes módon szélső peronokat kapott, holott a vonalon a szigetperonok jellemzők.
A Rotes Rathaus megálló alatti tárolóvágányok. Von Julius Tens - Eigenes Werk, CC0, Link
És akkor kicsit még visszatérünk oda, hogy itt más dimenziókban építkeznek: az Alexanderplatz felől a középső vágányok mennek tovább a Rotes Rathaus megállóba, a két szélső pedig szépen lemegy egy szinttel lejjebb, ahol a fenti képen látható négyvágányos tároló található. Ezt elsősorban persze nem tárolás végett építették, hanem a még csak körülbelül megálmodott U3-as vagy U10-es metróvonal esetleges állomásának. Hogy ez az álom-metró valaha is megépül-e, azt senki se tudja, de ha mégis, itt már nem kell újabb gödröt ásni, sem az U5-ös állomását lezárni!
A Museumsinsel állomás építése a felszínről. Forrás: Kresspahl - Own work, CC BY-SA 4.0, Link
A következő megálló a Múzeum-sziget, azaz Museumsinsel nevet viseli. Az állomás a Spree-csatorna alatt fekszik, annak mindkét oldalára lesz kijárata. És azért beszélek róla jövő időben, mert még nem adták át, a szerelvények megállás nélkül hajtanak át rajta (tehát tulajdonképpen még mindig nincs teljesen kész a hosszabbítás). A vonal ezután az egykori korzó, a jelenleg már jó ideje építési területként funkcionáló Unter den Linden alá kanyarodik.
Az U5 Unter den Linden megállója. Forrás: Geoprofi Lars - Own work, CC BY-SA 4.0, Link
A következő megálló az Unter den Linden nevet viseli. A vonal itt keresztezi az U6-ost, mely új állomást kapott ebből az alkalomból - cserébe viszont bezárták az onnan körülbelül 150-200 méterre levő Französische Straße megállót. És innen már csak ötszáz méter a következő megálló, ...
... a Brandenburger Tor, az U55-ös egykori déli végállomása. A fenti kép még a "kancellármetró" fénykorában készült, és a nem használt vágányt mutatja - most már értelemszerűen az egykori U55 teljes hosszán mindkét sínpáron közlekednek.
Mivel a vírushelyzet miatt nem voltam ott a megnyitón, csak ezen a youtube-on talált videón tudom megnézni és megmutatni, milyen az új vonalrész. Mivel az U5 a város keleti részének elég fontos ütőere, az eddig nem nagyon használt U55 szakasza is felértékelődött, valószínűleg lesznek rajta utasok rendesen. Alig várom már, hogy kipróbálhassam!
Források: német Wikipedia, gleisplanweb.eu, berliner-verkehrsseiten.de
Ez megy most