Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Unokáink sem fogják látni: tűzfalak és foghíjtelkek 2.

2021.07.05. 07:00 :: Hamster

Múltkor morogtam egy sort arról, hogy az egykor szép Kálvin tér hogyan vált tűzfalak sora által szegélyezett puszta átszállóhellyé, de maradt még pár emlékezetes foghíjtelek gyerekkori emlékeim közt, úgyhogy folytatnám a felsorolást.

fortepan_206776.jpg

A Bajcsy-Zsilinszky út/Andrássy (akkor Népköztársaság) út(ja)/József Attila utca kereszteződése is elég szellős volt akkoriban, lásd fentebb. Ez a kép 1975-es, amikorról még nem lehetnek emlékeim, de később is mindenféle reklámok színesíthették a falakat, míg a nyolcvanas évek második felében fel nem épült ide a ma is itt álló, Finta József által tervezetett irodaház. Itt jegyzem meg, hogy számomra a foghíj miatt azóta is itt kezdődik a Bajcsy-Zsilinszky út, ...

1944 budapesti légifelvétel - József nádor tér, Erzsébet tér - crop from fortepan 109128.jpgBy Unknown photographer – Original: Magyar Királyi Honvéd Légierő Scan: Arcanum/Mapire Fortepan - FOTO:Fortepan — ID 109128: Adományozó/Donor: Magyar Királyi Honvéd Légierő., Public Domain, Link

... pedig igazából a Deák tértől indul. Ez történelmileg alakult így: ahogy az a fentebbi, 1944-es légifotó jobb szélén látszik, az Akvárium Klub és környezete helyén eredetileg végig házak álltak. A Deák téren a "Két törökhöz címzett" házzal kezdődött a sor, ...

József Attila utca a Bajcsy-Zsilinszky út felé nézve, jobbra az Erzsébet (Engels) tér. Fortepan 79963.jpgBy FOTO:FORTEPAN / UVATERV, CC BY-SA 3.0, Link

... és a József Attila utcánál a Marokkó-udvarral fejeződött be, mely még ezen az 1959-es képen is áll. Ha valaki esetleg nem tudja, hol járunk, itt van ugyanez a hely ma:

De mindegy, ez nem tartozik a témához, csak gondoltam, hátha valaki nem tudta eddig, hogy nem mindig volt ilyen nagy az Erzsébet tér :)

fortepan_206919.jpg

És térjünk át (pun not intended) egy másik ikonikus térre: a Blaha ma is elég gáz, ahogy kinéz, de még rosszabb volt, amíg az Akácfa utca nyugati oldalán a fentebb látható foghíj díszelgett.

És ez a foghíj egész sokáig megvolt, a helyén álló irodaház ugyanis már a kilencvenes években épült. Mit mondjak, nem sírom vissza a tűzfalakat a helyére!

fortepan_174576-sai8-softness.jpg

Ezen a képen bárki, aki már járt arra, felismerheti az Astoriát, pontosabban az MTA-bérházat. Ez most is ugyanott áll, mint akkor, csak már nem látni át annyira a Rákóczi útra a Kiskörútról, mert a kilencvenes évek elején felépült az itt még üresen tátongó területre az East-West Business Center:

Ennek a foghíjnak elég szomorú története van: eredetileg a Pesti Magyar Színház épülete állt rajta, melyet 1875-ben egy bérházzal egészítettek ki. Ez az épületegyüttes ha megmaradt volna, ma a város egyik büszkesége lenne, 1908-ban azonban életveszélyessé nyilvánították. Az ekkor már Nemzeti Színház néven játszó társulat ekkor költözött a Blaha Lujza térre, a Népszínház épületébe, amit ma "a" régi Nemzetinek neveznek, pedig igazából csak átmeneti megoldásként volt az. Az eredeti épület az Astoriánál ezután még évekig üresen állt, majd 1913-ban lebontották - kivéve az alját, melyet rengeteg régi (villamosos) képen láthatunk gyógyszertárként. Ezt az elég szégyenteljesen kinéző csonkot végül a metróépítés miatt bontották le az ötvenes években. Ezután jó ideig építési területként, bekerítve állt; az én gyerekkoromban valami kopár kis parkocska volt ott, bódékkal. Mondjuk akkoriban mindenhova bódékat raktak, nem véletlenül becézték Bódépestnek a fővárost...

fortepan_3714.jpg

És a bejegyzést az eszembe jutó legkisebb foghíjjal zárnám: a Tanács körút 6-tal. Itt egy alacsony, elég dísztelen házacska állt, melynek alapjait még a XVIII. században emelték, és amit 1969-ben, a fentebbi fotó készítése idején bontottak le.

Gyerekkoromban egy elég igénytelen S-Modell kulipintyó állt a helyén, majd a nyolcvanas évek közepén beépítették - mai kinézetét viszont valamikor a kétezres években kapta. Szerintem jó ez a mostani arculat, minden modernsége ellenére nem lóg ki olyan rettentően a régi házak sorából.

No, hirtelen ennyi jutott eszembe, de messze nem soroltam fel minden foghíjat, ami azóta eltűnt. Kinek vannak még ilyen emlékei, hol állt tűzfal, amit ma (újra?) ház takar?

9 komment

Címkék: budapest város képek emlékek fortepan utcakép tűzfal városkép légifotó foghíjtelek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8816595980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Van, amit be se építettem volna, így az Erzsébet-térnél lévőt. A java full igénytelen lett.
Számomra az EWBC üdítő kivétel a maga homlokzatával. Úgy lett modern, hogy nem full igénytelen és a helyhez ötletesen alkalmazkodik.

Más:
Azért ha a StreetView tudna a régi fotókkal renderelődni, az nagyon jópofa lenne.
@Fikalnyik Eugén: Igen, oda is jó ronda épületeket bírtak felhúzni, főleg a Mammut 1 illik a Kalef kisvárosias térfala mögé, és ezt nem dicséretként írom :-/
@gigabursch: Igen, az East-West elég jó ahhoz képest, hogy a korai legújabb kori kapitalizmusban emelték.
Az az S-modell kulipintyó viszont az én kamaszkoromban a Budapest Fővárosi Tanács VB. kiállítóhelye volt, folyamatosan volt bemutató a város terveiből, koncepcióiból - engem beszippantott.
@EZ1: Úgy tippelem, hogy nem egyszerre voltunk kamaszok :) nekem már csak az S-Modell rémlik. Miket állítottak ki, olyan ötleteket, mint a földalatti múzeumban a metrótérkép volt, tehát terveket, vagy már létező dolgokat, esetleg hol ezt, hol azt?
Na, azért csak sikerült egy IL-14-est is elrejteni az egyik képen, he-he :-)
A 44-es légifotón szépen kivehető, hogy a rakparti villamos aluljáró helyett szintben keresztezte az éppen akkor nem tudom hogy hívott Roosevelt teret, és ezidőtájt talán vissza se ment a rakpartra hanem az Akadémia utcán haladt tovább.
@toto92: Az az érdekes, hogy ekkor már megvolt a villamos alagútja, amit a közútival együtt építettek meg valamikor a '30-as években. Csak itt el van mindkettő árasztva. Akkor nem használták, mert úgyis az Akadémia utcába mentek tovább a villamosok, Rákosiék rakták vissza a Széchenyi rakpartra.
süti beállítások módosítása