Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nem EN57: EN71!

2022.09.12. 07:00 :: Hamster

Egy igen értelmes és információdús bejegyzéssel szeretnék csatlakozni a múltkorihoz :) Kedvenc gülüszemű lengyel motorvonataim, az EN57-esek ugye vezérlőpót + motorkocsi + vezérlőpót összeállításban járnak. De van olyan összeállítás is, aminek a közepén két motorkocsi van; ezt valamiért külön típusként ismerik, EN71-esként. Tessék megnézni, oda van írva alulra:

img_0511.jpg

Ez eredetileg újonnan gyártott sorozat volt, meredekebb vonalakra, ahol több kraftra volt szükség, de később sima EN57-esek átalakításával is képeztek ilyen szerelvényeket - például a fentebbi képen láthatót is.

SŽ 311 315 Gomulka.jpg
Avtor: Lan GladLastno delo; licenca: CC BY 4.0; URL: Povezava

A jugoszláv vasutaknak is adtak el 57-eseket és 71-eseket - ezeket a vonatokat a helyiek "Gomulka" néven ismerték. Egy részüket visszavásárolták lengyel vasutak, de a Hármasvárosban nem ilyenek közlekednek. Videón mindenesetre elkaptam néhányat az eredetileg is lengyel példányokból; látható, hogy sima EN57-esekkel együtt is közlekednek:

Ahogy írni szoktam: "részletesebb információk a feliratozásban". Túl sokat nem tudok mondani erről az altípusról, csak gondoltam, írok róla egy külön bejegyzést, mielőtt még valaki dörgedelmes kommentben hívja fel a figyelmet arra, hogy elfeledkeztem róla :)

10 komment

Címkék: videó tömegközlekedés vasút lengyelország gdansk gdynia EN57

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9217925649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akkor én írok egy kommentet mielőtt valaki dörgedelmes posztban hívja fel a figyelmünket hogy elfeledkeztünk róla :)

Kár hogy a mi héveink sosem tudtak úgy igazán túllépni a beszteroidozott villamos léten.
@toto92: "Kár hogy a mi héveink sosem tudtak úgy igazán túllépni a beszteroidozott villamos léten. "
Én igazából azt nem értem, miért álltak meg félúton. Az M.IX, M.X gyorsvasút felé ment, de nem építettek magas peronokat, hogy igazán az legyen, gyors utascserével. Egyet tudok elképzelni, hogy mert a tehervonatok nem fértek volna el a magasabb peron mellett. Így viszont maradt vicinális az egész, csak nem kis skatulyákkal, hanem hosszabb cipősdobozokkal. Mondjuk egyesek szerint ezek a zöld kígyók alacsony padlószíntűek, és azért sz*r a forgóvázuk, mert nem volt hely rendes rugózásnak. Nos, szerintem se nem alacsonyak, se nem jók, egy rossz kompromisszum az egész. A lengyelek nem szórakoztak, az EN57/71 rendes magaspadlós lett, rendes forgóvázzal, rendes rugózással. Mondjuk a magasperon ott természetesebb, nem tudom, hogy a német és/vagy orosz behatás miatt. És még így is vicces magasperonra leszállni róluk: az előző videón látszik, hogy mekkora lyuk van a kocsi és peron közt.
@Hamster: A budapesti HÉV-ek, ellentétben az SKM-mel, tényleg inkább csak felturbózott villamosok voltak (ezt persze te is tudod, nem azért írom). Mind a mai napig vna jópár olyan megálló ill. állomás, ahol a magasperon kiépítéséhez nem csak pár köbméter beton kellene, hanem kompletten át kellene építeni az egészet. A leglátványosabb példa Cinkota, de van még pár problémás hely.
Az SKM Trójmiasto eleve nagyvasútként épült ki, magasperonnal (ld. berlini S-Bahn-kocsik!), nem olyan mélyen bent a városszövetben, mint a HÉV Csepelen vagy Soroksáron.
@Fradista Utazó: kár hogy (ahogy Hamster is írta) az M.IX, M.X vonatok beszerzésekor nem álltak neki egy szinttel feljebb húzni az egész infrát. Persze megértem, akkor se volt olyan gond hogy ne tudná az állam elkölteni a pénzét.
@Fradista Utazó: Szerintem meg már túlléptek a villamoson, a szentendrei és a csepeli vonalon biztosan. Előbbin föld alatti indulás, relatív kevés szintbeli kereszteződés, Békásig majdnem metró jellegű. Utána maradt vidéki vasútvonalnak madzaggal, az tény. A kevei és pláne a gödöllői vonal persze a khm... hagyományokról szól, nem a modernitásról és sebességről. Cinkotát mindenképp totál szét kellene szedni, mert az nem megy, hogy semmi se változhat, és a váltók ott vannak, ahová 120 éve letették az őket. Azok a keskeny peronok már harminc éve is életveszélyesek lettek volna, a ki- és beállásokhoz tartozó tili-tolival. Persze valószínűleg nem menne csak a mostani terület felhasználásával, de akkor ne úgy menjen. A balmenet is kicsit gáz, azt a magyarázatot meg nem veszem be, hogy azért kellene így maradnia, hogy az Ilonatelepen megfutamodó vonat ne menjen neki a Csömörre menővel Cinkotán, mint ahogy már elmegyarázták nekem egyszer :) Persze értem, hogy nem most lesz pénz erre, hiszen az egész HÉV üzem majd egyszerre fog szétesni a beruházások elmaradása nélkül, de nem értem, hogy a hetvenes évek elején, amikor tucatjával jöttek az NDK csatalovak, vonalkorrekciókat és állomásáthelyezéseket csináltak, akkor miért nem voltak kicsit előrelátóbbak. Az M.I-esekhez képest persze hatalmas haladás volt, de igazából nem lényegi változtatás, hiszen maradt a földszintről felszállás. Az meg végképp rejtély, hogy miért a sínfék miért nem fért valahogy el - ez a csepeli gyökketővel menetel konrét szánalom kategória :(
@toto92: "akkor se volt olyan gond hogy ne tudná az állam elkölteni a pénzét"
Soha nem fejlesztették ennyira a város közlekedését néhány év alatt, mint a hetvenes évek elején, és sajnos soha többé nem is fogják. Elkészült a kettes metró, tervezték a hármast, hosszabbították a millfavot, teljesen állománycserével, elkezdték beszerezni az M.X-eseket, tokkal-vonóval felújították a Fogast... és kezdtek jönni a 200-as Ikarusok, az ICS-k, elkezdték szélesíteni az utakat, felüljárókat építettek, bár azokat szvsz pont nem jó helyen és irányban. Persze 1880 és 1910 közt is hatalmas fejlődés volt, de az alapjában véve nyereségorientált volt, nem fért volna bele olyan luxusberuházás, mint mondjuk a Fogas. Szóval az állam mintha tényleg számolás nélkül dobálta volna a pénzt Budapestre a századik szülinap alkalmából és utána. Az más kérdés, hogy gazdaságilag ez a hozzáállás azért kb. 15 év alatt felszámolta a rendszert.
@Hamster: persze, de azért így is volt ami kimaradt, például Újpalotára sem egyenesen épült meg a villamos hanem kerülővel, teszkógazdaságosan. Így értettem a "nem volt pénz" dolgot, hogy azt se állíthatjuk hogy _mindenre is_ jutott csak pont a hévekre nem.
@toto92: Tényleg érthetetlen, hogy miért nem bírták egyenesen hozni, a szélesebb felüljáró lehet, hogy kijött volna a kerülő árából :) Nem is azt írtam, hogy akkor milyen okosan költötték el a pénzt, csak hogy két marékkal dobálták a témára. Például tulajdonképpen a Fogas is khm, érdekesen lett megcsinálva: lett egy minden mástól különböző feszültséget használó vasút a városban. Voltaképp a járművekkel igazából szerencsénk volt, hiszen - asszem - egyke volt a mi sorozatunk, lehetett volna sokkal kiforratlanabb is.
A Gomulkára rápillantva, első blikkre nekem egy Mityiscsiből származó metrószerelvény ugrott be. Nagyon hajaz rá! Mi az oka?
@Siposdoktor: Szerintem annyira nem. Vélhetően a homlokátjárók helye miatt maradt meg ez a hármas osztás a homlokfalakon. Azt nem tudom, hogy a lengyelek miért nem akartak homlokátjárót, de az elődtípusokon se volt. A bordázott oldalfal meg lehet, hogy a svédektől jött, mert a típus közvetlen előképét az ASEA gyártotta nekik: pl.wikipedia.org/wiki/EW54#/media/Plik:EW54.jpg
A svédek pedig a közelmúltig imádták a bordázást:
commons.wikimedia.org/wiki/Category:Railway_coaches_of_Sweden#/media/File:SJ_X7_Malm%C3%B6.jpg
commons.wikimedia.org/wiki/Category:Passenger_trains_in_Sweden#/media/File:SJ_Rc6_1413_+_train,_Stockholm_C,_2019_(01).jpg
Aztán persze lehet, hogy a lengyelek eleve bordázott oldalfallal kérték. A mitiscsi metróknak meg szintén volt előképe: www.hampage.hu/trams/berlin-muzeum/#C2
süti beállítások módosítása