Itt a karácsony, tegyünk hát a képzeletbeli fa alá egy sor fekete-fehér fotót Balt Korthals Altestől, különösebb apropó vagy rendezési elv nélkül!
A Keleti pályaudvar homlokzatán még emlékszem a fekete alapon neon mutatókkal virító órára, de a pótkocsis Ezerötszázasokra valamiért nem, pedig egészen '80-ig jártak a 67-es vonalon - mely azóta szintén eltűnt.
A Bajcsy-Zsilinszky úti vágányokat koptató 47-es és 49-es viszonylatokon 1980-ban sajnos nem csak típuscsere volt, hanem magukat a síneket szedték fel a Deák tértől északra. Egyik első "elveszett sínes" emlékem, ahogy emelik ki a pályát borító betonlapokat, és azóta se értem, miért volt erre szükség.
Az 56-os vonalról a tuják rajongóinak általában az Ezresek jutnak az eszébe, pedig jártak ott más típusok is néha. A képen láthatóhoz hasonló ikerkocsikra akkor volt szükség, amikor a vonalat felújították, és a pótkocsis szerelvények hurokvágány hiányában nem tudtak volna megfordulni például a Kelemen László utcánál. Figyelemre méltó a nagyfülkés IFA is, ezeket valamiért nagyon szerettem. 2006-ban még fotóztam egyet, csak remélni tudom, hogy valahol félretettek néhányat megőrzésre!
Sajnos a képekhez nem kaptam dátumokat, de a 18-asra '80 nyarán érkeztek Tatrák, és körülbelül akkori lehet a fotó is, ugyanis korai kocsikat, pontosabban konkrétan a protó szerelvényt látjuk rajta. Nem sokat segít a pontosításban, de talán érdekes, hogy balra az Ikarusnak még fekete alapon fehér betűs rendszáma van: ezeket '82-ben kezdték a fehér alapon fekete betűs verzióra cserélni.
A 11-es járat '81 elején szűnt meg, a Margit híd budai hídfőjénél levő hurokvágányát viszont még a kilencvenes évekig használta a 17-es, bár egy idő után már nem mentek körbe rajta a villamosok. A 11-es a Pacsirtamező úton járt, és szerintem nagy marhaság volt megszüntetni - a Budai Fonódó is potensebb lenne, ha lennének még ott sínek. Tudom, az óbudai/békási/szentendrei autósok ezt biztos másképp gondolják :)
Ezt se láthatjuk már: 30-as villamos érkezik a Gubacsi úthoz a Mester utcától idáig vezető Markusovszky lejtőn, valahol itt. Őrületes mennyiségű vágány volt erre a kilencvenes évek elejéig!
Ezen a képen nincsenek azóta eltűnt sínek, csak az UV és a hazai pálya miatt teszem ide: 49-es villamos a Kosztolányi Dezső téren, még kockakővel és keskeny megállóperonnal. Utóbbiakat gyerekként nagyon utáltam, pontosabban néha féltem rajtuk: túl közel húztak el az autók az ember mellett. Másrészről viszont nem volt teljes hülyeség, hogy a megállók többnyire a kereszteződés előtt voltak mindkét irányban, hiszen a piros lámpa idején mehetett az utascsere, aztán zöldre váltáskor csenget, csuk, menetet kapcsol. Manapság a komolyabb kereszteződéseknek általában az egyik oldalán van a megálló, ami a tömegközlekedés előnyben részesítésének hiányában azt jelenti, hogy valamelyik irányban a villamosok állnak egy sort a piros lámpánál, átmennek a kereszteződésen, aztán megint állnak egy sort, ezúttal a megállóban.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ez megy most