Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (167) balatonföldvár (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (41) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (965) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (336) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (62) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (556) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (159) hajtóművek-motorok (7) hampage (431) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (11) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1074) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (442) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (11) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (26) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (123) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (93) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (12) szavazás (6) szczecin (7) szeged (41) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (244) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (72) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (494) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (441) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (539) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (618) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (952) villamos (854) vitorlás (11) vízibusz (22) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (351) zene (228) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Fekete-fehérben Balt Korthals Altes képein

2022.12.24. 07:00 :: Hamster

Itt a karácsony, tegyünk hát a képzeletbeli fa alá egy sor fekete-fehér fotót Balt Korthals Altestől, különösebb apropó vagy rendezési elv nélkül!

bkv_1524_ln_67_bka_4257.jpg

A Keleti pályaudvar homlokzatán még emlékszem a fekete alapon neon mutatókkal virító órára, de a pótkocsis Ezerötszázasokra valamiért nem, pedig egészen '80-ig jártak a 67-es vonalon - mely azóta szintén eltűnt.

bkv_3249_6032_ln_49_bka.jpg

A Bajcsy-Zsilinszky úti vágányokat koptató 47-es és 49-es viszonylatokon 1980-ban sajnos nem csak típuscsere volt, hanem magukat a síneket szedték fel a Deák tértől északra. Egyik első "elveszett sínes" emlékem, ahogy emelik ki a pályát borító betonlapokat, és azóta se értem, miért volt erre szükség.

bkv_2069_ln_56_bka.jpg

Az 56-os vonalról a tuják rajongóinak általában az Ezresek jutnak az eszébe, pedig jártak ott más típusok is néha. A képen láthatóhoz hasonló ikerkocsikra akkor volt szükség, amikor a vonalat felújították, és a pótkocsis szerelvények hurokvágány hiányában nem tudtak volna megfordulni például a Kelemen László utcánál. Figyelemre méltó a nagyfülkés IFA is, ezeket valamiért nagyon szerettem. 2006-ban még fotóztam egyet, csak remélni tudom, hogy valahol félretettek néhányat megőrzésre!

bkv_4000_4001_ln_18_bka.jpg

Sajnos a képekhez nem kaptam dátumokat, de a 18-asra '80 nyarán érkeztek Tatrák, és körülbelül akkori lehet a fotó is, ugyanis korai kocsikat, pontosabban konkrétan a protó szerelvényt látjuk rajta. Nem sokat segít a pontosításban, de talán érdekes, hogy balra az Ikarusnak még fekete alapon fehér betűs rendszáma van: ezeket '82-ben kezdték a fehér alapon fekete betűs verzióra cserélni.

bkv_3384_3386_ln_11_bka.jpg

A 11-es járat '81 elején szűnt meg, a Margit híd budai hídfőjénél levő hurokvágányát viszont még a kilencvenes évekig használta a 17-es, bár egy idő után már nem mentek körbe rajta a villamosok. A 11-es a Pacsirtamező úton járt, és szerintem nagy marhaság volt megszüntetni - a Budai Fonódó is potensebb lenne, ha lennének még ott sínek. Tudom, az óbudai/békási/szentendrei autósok ezt biztos másképp gondolják :)

bkv_3415_5866_3414_ln_30_bka.jpg

Ezt se láthatjuk már: 30-as villamos érkezik a Gubacsi úthoz a Mester utcától idáig vezető Markusovszky lejtőn, valahol itt. Őrületes mennyiségű vágány volt erre a kilencvenes évek elejéig!

bkv_3256_ln_49_bka.jpg

Ezen a képen nincsenek azóta eltűnt sínek, csak az UV és a hazai pálya miatt teszem ide: 49-es villamos a Kosztolányi Dezső téren, még kockakővel és keskeny megállóperonnal. Utóbbiakat gyerekként nagyon utáltam, pontosabban néha féltem rajtuk: túl közel húztak el az autók az ember mellett. Másrészről viszont nem volt teljes hülyeség, hogy a megállók többnyire a kereszteződés előtt voltak mindkét irányban, hiszen a piros lámpa idején mehetett az utascsere, aztán zöldre váltáskor csenget, csuk, menetet kapcsol. Manapság a komolyabb kereszteződéseknek általában az egyik oldalán van a megálló, ami a tömegközlekedés előnyben részesítésének hiányában azt jelenti, hogy valamelyik irányban a villamosok állnak egy sort a piros lámpánál, átmennek a kereszteződésen, aztán megint állnak egy sort, ezúttal a megállóban.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

13 komment

Címkék: budapest város képek emlékek tömegközlekedés fekete-fehér villamos utcakép kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4318004936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ami még érdekes az utolsó képnél: nincs zebra.
Az autósoknak van jelzőlámpa a kereszteződésnél (az árnyéka látszik a kép jobb alsó sarkában), de hátrébb nincs. Szóval az autók közt lehetett elérni vagy elhagyni a villamosmegállót.
Mi ezt annak idején a másik irányba tettük: a peron végén a Bartók Béla út távolabbi oldalára, mert ott volt a 72-es busz végállomása (a kép készítésének idején még nem, de mire én elkezdtem erre járni, addigra igen).
Ill. nem villamosos, de szintén érdekes: a Bocskai útról jobbra fordulva akkor csak jobbra lehetett a Bartók Béla útra fordulni, balra nem. Manapság már lehet balra is, ha nem tévedek, buszok is járnak így.

A 11-eshez: ezt írod, a 90-es évekig fordult ott a 17-es. Azt átépítették valamikor a 90-es években? Én simán rámondtam volna, hogy egészen a fonódó kiépítéséig változatlan volt az a végállomás.
@Fradista Utazó: A busz- és villamosmegálló és a járda közt teljes hosszban át lehet kelni a legrövidebb úton talán ma is, ha nincs zebra. Nem tudom, ma csinálnak-e ilyet, de elvileg az autósoknak meg kellene állniuk, a sziget végén vannak is valami táblák.

A hurkot mintha átépítették volna, legalábbis valaki azt mesélte, hogy átépítették, aztán kiderült, hogy túl szűk az ICS-nek, de őszintén szóval meg se próbáltam utánanézni, inkább átugrottam a témát. Más azt mondta, hogy az áramszedő volt túl közel a járdához, azért találták ki, hogy ne menjen körbe.
@toto92: és '96-ban számolták fel a hurkot, a villamosok.hu szerint "Mivel a hosszú szárú visszapillantótükörrel felszerelt Ganzok nem fértek el a Margit hídi hurokvágányon (a hídfőhöz túl közel ért a tükör), ezért a néhány évvel korábban felújított hurokvágány felszámolásáról döntöttek."
@Hamster: Ha van járdsziget, akkor nem kell az autósoknak megállniuk. Csak akkor kell, ha nincs járdasziget, és az autósok az úttestre szállnak le.

Nem tudom, Budapesten van-e még ilyen megálló. Talán a 12-es vonalán rémlik, hogy mintha a Pozsony utcában az egyik megálló ilyen lenne.
@nyelv-ész: Szóval a gyalogos átmehet, de az autóknak nem kell elsőbbséget adniuk nekik?

Igen, a 12-esen van ilyen megálló, több is, csak valami betonelemekkel "árnyékolják" őket, hogy ne tudjon autó egyenesen átvágtatni rajtuk. Még a Gubacsi úton is van pár, de ott nem nagyon fér el autó a villamos és a járda széle közt. Persze pizzafutár és fekete BMW azért biztos elférne ettől még :)
@toto92: Igen, ezt én is olvastam, de nekem fura, látva, hogy a lánchídi aluljáróban is működött a tükör becsukása az UV-ról ICS-re váltáskor.
Amúgy egy dolog megfigyelésre érdemes még, a két proto Tatra fényezése kissé eltérő.

Az meg lehet csak nekem érdekes hogy a Baross téri vágányrengetwg lényegében 72 szilveszterétől 97-ig változatlan maradt, pedig némileg redukálodott a villamosforgalom a Rákóczi úti szakasz megszüntetése után. Vagy ennek ellenére ki volt használva az a vágányrengeteg?
@toto92: Igen, az egyik kocsi minimál festés, (nagyjából) amit ismerhetünk, a másikon kicsit játszott az iparművész. Nekem a szélvédő két oldalán levő pálcák fehérre festése tetszett. Bár kicsit régiesíti a kocsit, de valamiért mindig tetszett, és szomorú voltam, amikor eltűnt.

A Baross tér tényleg vicces volt, a város felé visszaforduló vágányon néha leraktak szerelvényt, de amúgy tényleg rendesen túl volt méretezve, legalábbis azokban az időkben, amikre emlékszem.
@Hamster: A KRESZ elég furán fogalmaz, de szerintem ez van:

A gyalogos a járdasziget teljes hosszán leléphet az úttestre, és átmehet a járdára, de elsőbbsége itt nincs. Gondolom, emiatt van manapság, hogy sok helyen a járdaszigeten korlát van, hogy a népek menjenek el a járdasziget végén a zebráig.
@nyelv-ész: Jó, de régen benne volt, hogy ha nincs zebra - mint itt. A leléphet az azt jelenti, hogy úgy viselkedik az egész sáv, mint egy normál gyalogosátkelőhely? Tehát ha már lelépett valaki a járdaszigetről, akkor meg kell állnia.
Az 56-os ikrek közül a hátsó vagy tizenakárhány centivel alacsonyabb az elsőnél. Lehet, hogy ő esetleg nem 2000-es lehetett? Vagy csak a rúgók fáradtak el?
A szemem könnybe lábad, amikor ilyen fényképeket látok. Szeretnék még sokáig könnybe lábadni :o))
@fzr: Egyrészt a rugók is másképp fáradthattak, vagy akár törhettek el, másrészt épp váltón megy át. Szerintem a kitérő rész relatív vízszintes volt, azon van az első kocsi, előtte meg ahogy épp megsüllyedt a vágány, úgy dől a második kocsi. Amúgy az ikerkocsiknál jellegzetes, hogy az első-hátsó tengelyüknél lógnak, mert ott vannak a motorok, a középső kettő meg a magasba néz, mert ott nincsenek motorok.
süti beállítások módosítása