Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (166) balatonföldvár (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (41) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (965) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (336) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (62) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (556) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (158) hajtóművek-motorok (7) hampage (430) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1074) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (441) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (11) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (123) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (93) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (12) szavazás (6) szczecin (7) szeged (41) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (244) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (72) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (494) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (440) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (539) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (618) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (952) villamos (854) vitorlás (11) vízibusz (22) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (351) zene (228) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Lágymányos feltöltése a Gellért-hegyről nézve

2024.02.13. 06:00 :: Hamster

Sokszor felmerül érdekességként, hogy egykor hidroplán-repülőtér működött a Szabadság híd lábánál, de ennél nagyobbat is változott az a környék az idők folyamán:

fortepan_82207.jpg

Ezen az 1870-es évek közepén a Gellért-hegy tetejéről készült képen Ferencváros nagy része még nincs beépítve. Jobbra a háttérben épp csak épül az Összekötő vasúti híd első verziója, és a Duna hatalmas területet foglal el a budai oldalból ahhoz képest, ahogy ma ismerjük.

fortepan_82323.jpg

Ez a fotó néhány évvel későbbi, mert már készen van a vasúti híd, de az oda vezető töltés még mindig a vízen át vezet. Szintén készen áll az 1876-ra elkészült "Kopaszi párhuzammű", ami nagyjából a mai budai Duna-part vonalában választotta le a Lágymányosi-tónak elnevezett részt a folyóról. Ennek a gátnak a megépítésére azért volt szükség, mert a Duna hirtelen kiszélesedő részében fekvő két zátony hajlamos volt a zajló jeget feltorlasztani, ami miatt a folyó Ferencváros felé tört utat, árvizet okozva. Érdemes azt is megnézni, hogy milyen széles a Ráckevei-Duna! Ma egyértelműen a Budafok felőli a főág, de akkor ez nem volt nyilvánvaló. Az árvízveszély miatt az 1870-es években kezdték a soroksári-ráckevei ágat feltöltésekkel leszűkíteni, de csak az 1920-as évekre készült el a ma is látható zsiliprendszer. Azóta az az ág szinte állóvíz a főághoz képest...

fortepan_44911.jpg

A Szent Gellért tértől a vasúti hídig tartó mesterséges tavat a századforduló körül kezdték feltölteni, az így nyert területre épült a mai Műegyetem régi tömbje a Bertalan Lajos utca vonaláig. Ez a fotó 1926-ban készült, és már felismerhető rajta a mai városszövet egy része: a Gellért szálló, a bérházak által szegélyezett Bartók Béla - akkor még Fehérvári - út, a távolban pedig a Kvassay-zsilip az immár keskeny soroksári Duna-ággal. Az is látható, hogy az Összekötő vasúti híd más, mint az előző képeken: ezt a "változatot" 1909 és 13 közt építették - szerény véleményem szerint ez volt a legszebb az összes közül. Még mindig megvan viszont a Kopaszi-zátony a Lágymányosi-tó közepén.

fortepan_134160.jpg

A következő nagy változás az 1937-ben átadott  Petőfi - akkor Horthy Miklós - híd építése volt. Ehhez a tó jelentős részét feltöltötték, nagyjából a túlparton fekvő Haller utca vonaláig. A feltöltés anyaga az akkoriban zajló építkezések közben kitermelt föld, illetve a bontások - állítólag például a Tabáné - törmeléke volt. Sínmániásként érdekes még számomra a szálloda bal sarka mögött sejthető hátsó íves vágány: ez a tétényi és törökbálinti HÉV végállomásához tartozott!

fortepan_175117.jpg

A második világháború harci cselekményei 1944-ben érték el véglegesen Budapestet: ezen a képen Ferencváros bombázását látjuk a Gellért-hegy oldalából. A város beépítettsége nem sokban különbözik az eggyel korábban látottól; az nem látszik, hogy az Összekötő vasúti híd esetleges megsemmisülése miatt az Andor utcai iparvágányokat összekötötték a mai nevén Irinyi József utcai villamosvágányokkal. Amennyiben használhatatlanná vált volna a vasúti híd, a tehervonatok ezen a kerülőn mehettek volna át Pestre. Az Összekötőt végül a visszavonuló németek robbantották fel '44 legvégén.

fortepan_51896.jpg

A bejegyzés utolsó Gellért-hegyi képe az ötvenes években készült: újra áll a Petőfi híd, és állnak a Műegyetem új, R, T és H jelzésű épületei (sőt, talán az ST is) az előző képeken még üresen álló területen. A háttérben jobbra nem igazán kivehető, de a néhány éve lecserélt "új" vasúti híd mellett szerintem még áll az ideiglenes K-szerkezet egy része. Az egykori tó Petőfi híd és vasúti összekötő közti részét ekkor a metró építésének szolgálatába állították: egyrészt az alagút fúrásakor kitermelt földet hozták ide a villamosvonalakon át, másrészt a beépítendő anyagokat tárolták itt. A metróépítés leállítása után a Ganz hídépítői költöztek a terület egy részére, másutt sportpályákat nyitottak. Végleges felhasználási célnak a Lágymányosi Vásárváros létrehozását tűzték ki. El is kezdték építeni, de az északi rész parkosítása után valamiért félbehagyták. Pikáns részlet, hogy a nyolcvanas évek második felében ismét felmerült a vásárváros ideépítése: ekkor az 1995-ös (később 1996-ra áttett) világkiállítást képzelték ide, illetve a túlpartra, az akkori Duna-parti teherpályaudvar területére.

fortepan_174885.jpg

A Lágymányosi-tó utolsó emléke egy vékony pocsolya volt körülbelül ott, ahová a kilencvenes években a Rákóczi-híd lehajtója épült. Megmaradt viszont a vasúti hídtól délre eső rész, amit a Kopaszi-gát választ el a Dunától. Amikor ott sétálunk mellette, képzeljük el, milyen lehetett, amikor ez a vízfelület még a Gellért térnél kezdődött :)

UI: Miután kigyűjtöttem, átméreteztem és feltöltöttem ide ezeket a képeket, és elkezdtem megírni a szöveget, vettem csak észre, hogy a Lágymányosi-öböl című wikipedia-bejegyzésben szerepel egy hasonló képsorozat. De ha már elkezdtem, akkor be is akartam fejezni ezt a blogbejegyzést - remélhetőleg sikerült valami pluszt hozzátennem a témához :)

12 komment

Címkék: budapest város képek fortepan városkép xi.ker

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6918324215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon jó posztot sikerült összehoznod. Gratulálok!

Míg nézegettem a legrégebbi felvételeket, az jutott eszembe, hogy mennyivel másabb rendezése történne manapság a területnek, hogy megoldja az árvízvédelmi problémákat, merthogy ez tette szükségessé az egész beavatkozást. Egészen más technológiák állnak most rendelkezésre. Az a hatalmas vízfelület manapság pihenőtó lehetne, 1,5 méteres vízmélységgel. Keskeny befolyású átöblítő csatornával egy szabadvizi fürdőzésre alkalmas stranddal, úszó szállodaépülettel. És innen továbbgondolva a mai fejlesztések vajon milyen kényszerpályákat jelölnek ki, ha nem csináljuk elég körültekintően?
@Pályamágus, a sínész: Biztos lehetne nagy víztükör kis mélységgel? Át lehetne mozgatni azt a nagy belsőíves területet a kanyarból kirohanó sodrás egy részének bekanyarításával? Egy időben volt itt egy "Konstantinápoly Budapesten" című attrakció, de annyi volt a szúnyog, hogy az emberek kerülték, és csődbe ment: hu.wikipedia.org/wiki/Konstantin%C3%A1poly_Budapesten#/media/F%C3%A1jl:L%C3%A1gym%C3%A1nyosi_t%C3%B3.jpg
@Hamster: Igazából csak a fantáziámat engedtem el, nem vagyok vízügyi szakember, de szakmámból adódóan van egy kis ismeretem a sodró és szivárgó vizekkel kapcsolatos lehetőségekről. A szakterületemen inkább csendesíteni szoktuk, de gondolom a hidrodinamika attól még működik fordítva is.

Tényleg csak laikusként gondolom, lehet, hogy marhaság, meg mostmár amúgy sem megvalósítható, csupán elméletileg:
Talán ki lehetne számítani, egy olyan beeresztő zsilip méretét, ami elegendő vizet enged be egy viszonylag széles kismélységű kanyargó mederbe, ami ezáltal tó hatását kelti. Nagyon gyenge a sodrása, ezért nincs örvénylése, nem veszélyes, de a szúgyogok már nem találják komfortosnak.

Szeretem a vízi világot. Valahogy van benne valami vonzó. Sajnálom az ilyen feltöltéseket, mert szerintem veszítünk vele. A körülvevő víz egészen különleges élményt nyújt.
Én arra lennék kíváncsi hogy amikor kiásták az infopark és az egyetemek alapjait találtak-e valami érdekeset a korábban feltöltött tó területén-ha már a pl.a Tabán törmelékét is oda hordták.
Valaki megrajzolta hogyan építették át a csepeli szigetcsúcsot,soroksári-ráckevei ágat.
www.imagebam.com/view/MES08BR
@Pályamágus, a sínész: Életem egész komoly részét töltöttem a feltöltött részenés közelében, úgyhogy elfogult vagyok, de szerintem jobb így. Akinek (kvázi) állóvíz kell, menjen a Kopaszi-gáthoz, vagy ha az nem elég, akkor a Balatonra :)
@lutria: Ott nem áskálódtam, de kicsit arrébb, a Bogdánfy utca környékén velünk ásatták ki a távugrógödröt a suliban. Ott is feltölthették valamikor a talajt, mert mindenféle törött téglákat találtunk a földben. Gondolom, a tó helye is valami ilyesmi lehet.
@lutria: "Valaki megrajzolta hogyan építették át a csepeli szigetcsúcsot,soroksári-ráckevei ágat.
http://www.imagebam.com/view/MES08BR"

Ez nagyon jó! Életemben egyszer jártam az RSD-ágban, kenuval, és akkor egy keskeny állóvíznek tűnt. Pedig még a zsilip felépítése után is elég komolyan hajózhatták, mert a Nagyvásártelepnek is volt kikötője, illetve azon az oldalon van egy másik használaton kívül kikötő, a Francia-öböl.
A feltöltés tetemes része jött a MÁV gödöllői átvágásából.

Úgy a lágymányosi öböl, ahogy RSD vízrajza és történelme kapcsán meg ajánlom minden érdeklődőnek a dunaiszigetek.blogspot.com oldalt.
Van ott még bőven megismerni való.
@gigabursch: Kiváló oldalt ajánlottál. Kénytelen voltam kitenni a kedvencekbe, mert egyszerre nem lehet elolvasni. Nagyon jó!
@Pályamágus, a sínész:
Igazán nincs mit!
Évtizede vagyok az olvasója, S volt pár apróság, ahol tudtam pontosítani, ami mégiscsak öröm.
@Hamster Nagyon érdekes cikk volt. @gigabursch A kiegészítés is kiváló! :-)

A jelenlegi térképpel összehasonlítva jól látszik, hogy a túlparton a Csepel-szigethez és Ferencvároshoz is sikerült pár plusz négyzetmétert betoldani.

maps.arcanum.com/hu/map/budapest-1852/?layers=here-aerial%2C86&bbox=2105773.3251903085%2C6012977.267301013%2C2142138.2413969813%2C6026258.200965562

maps.hungaricana.hu/hu/HTITerkeptar/34786/view/?bbox=704%2C-8863%2C6810%2C-6189
@Oscar: Persze, írtam is, hogy régen milyen széles volt a ráckevei ág, és mennyire leszűkítették, hogy szinte nem is folyóágként gondolunk rá, inkább egy csatornaként. Persze Szigetszentmiklóstól megint elkezd folyónak kinézni, néha nem is értem, honnan jön hirtelen az a sok víz :)
süti beállítások módosítása