Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

november 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (13) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (762) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (38) csehszlovák (26) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (307) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (804) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (49) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (98) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (38) prága (14) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (42) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (90) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (198) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (46) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (301) utcakép (165) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (391) városkép (86) városliget (8) vasút (436) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (733) villamos (648) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Púposról Nohabra váltás, majd bajszos Szergejről simára

2019.11.14. 07:00 :: Hamster

Nyáron két hétvégén is nagyon kitett magáért a MÁV, térdig gázoltunk a régi mozdonyokban! Nagyon visszafogottan fogalmazok, ha azt írom, hogy ezért igazán megérte hajnali háromkor kelni :)

Balatoni retró hétvége
Púposról Nohabra váltás, majd bajszos Szergejről simára

2 komment

Címkék: balaton vasút hampage

Trolifelvonuláš

2019.11.11. 07:00 :: Hamster

A történelmi Csehország fővárosa után következzék Morvaországé, vas- helyett pedig gumikerék, de még mindig elektromos hajtással! Amikor ugyanis augusztus utolsó napján Brnóban jártam, nem csak villamosokat és autókat láttam, hanem régi trolikat is a második világháború utáni Csehszlovákiából.

dsc_0793-2.jpg

A 6Tr-ből nem készült nagy sorozat: 1949-ben 15 példány épült Brnónak, 1 pedig Plzeňnek. A képen látható az utóbbié volt, jelenleg a brnói Technikai Múzeum tömegközlekedési gyűjteményéhez tartozik. A plzeňi Škoda Művek a harmincas évek elejétől gyártott trolibuszokat: az első három körben (1Tr, 2Tr, 3Tr) háromtengelyeseket, aztán jött ez, már csak két tengellyel. 4Tr és 5Tr nem volt, azokat a projekteket elsöpörte a világháború.

dsc_0904c.JPG

A következő sorozatot, a 7Tr-t az ötvenes évek első felében építette az akkor éppen Vlagyimir Iljics Lenin Művek (Závody V.I. Lenina) néven működő plzeňi gyár, az előző típus finomításaként. Összesen 173 példány készült belőle, melyekből Csehszlovákián kívül Lengyelországba is került néhány. Ahogy a képen látható, a járműparádé útvonalának kiválasztásakor nem igazán gondoltak a fotósokra, ugyanis a járművek eleje totál árnyékban volt, az oldaluk viszont teljesen be volt világítva - a háttérrel együtt, amit nem lehetett nem túlexponálni, ha látni akartuk a kocsi elejét. Lehet, hogy inkább csak nézelődnöm kellett volna :)

dsc_0963.JPG

A korábban Pozsonyban már látott 9Tr - elsősorban a KGST-nek köszönhetően - világsiker volt, hétezernél is több készült belőle; csak a számunkra is ismerős ZiU-9-ből gyártottak többet a műfajban! Több mint húsz éven át építették, 1960-tól Plzeň helyett Ostrov nad Ohříban. Egyébként 8Tr is létezett, de olyan vagy nem vett részt a felvonuláson, vagy elfelejtettem lefotózni - aki szeretne látni egyet, kattintson ide!

6 komment

Címkék: csehország skoda csehszlovák oldtimer trolibusz brno karosa gépsárkány

Amikor még HÉV járt a villamosok közt, az Andor utcánál pedig tehervonatok keresztezték az útját

2019.11.07. 07:00 :: Hamster

Ezek a képek már megjárták az Index címlapot és az albertfalvai facebook csoportokat is, de én csak nemrég akadtam beléjük, úgyhogy most akkor is ezek következnek, ha nem számítanak újdonságnak. Ha esetleg valaki azt olvasná ki a magyarázószövegekből, hogy fikázom a környéket, annak gyorsan elmondom, hogy helybeli vagyok, ráadásul választottan, nem beleszületetten :)

fortepan_80118.jpg

Amikor kicsi voltam, apu mesélte, hogy a Fehérvári úton régen HÉV-ek jártak. Én ezen eléggé kiakadtam, mert nekem a HÉV-et a hosszú NDK kígyók jelentették, és el nem tudtam képzelni, azok hogyan fértek el ott. Később kiderült, hogy bár hosszúak, de mégis villamos jellegűek voltak az itt közlekedő zöld szerelvények; itt fent rögtön látunk is egyet a Körtér felé menni a Csonka János térnél, ahol a kép készítésekor, 1960-ban még nem állt a Kismotor és Gépgyár modern épülete, ami tönkrevágta a fél körtér jellegű közterület alaprajzát.

Érdekes, hogy ma mennyivel zöldebb a környék! Részben persze azért, mert a Google StreetView képe nem télen vagy kora tavasszal készült, mint (sejtésem szerint) a régi. "No meg nem fekete-fehér filmre" © sako :)

fortepan_80119.jpg

A Barázda utca (jobbra) magasságában vagyunk - a vele szemközti Major utca (balra) akkor még becsatlakozott a Fehérvárira. Egy dél felé tartó villamost is láthatunk: ezek 1963-ig együtt közlekedtek a HÉV-ekkel. Érdekes egy időszak lehetett, mert a felsővezetékben 550 volt volt, a HÉV-eknek azonban 1000 kellett volna. Ennek köszönhetően a zöld szerelvények lassan, úgymond "félgőzzel" tudtak közlekedni, a teljesítményüket csak a budafoki kocsiszíntől kifelé tudták kihasználni, ott ugyanis nem kellett a villamossal közösködni, mehetett az 1000 (később 1100) volt a madzagba...

Bár a régi kép bal oldalára ráült egy lakótelep, jobbra még meglepően sok megvan az előbb látott épületekből. A jókora fák azért jól állnak a látképnek!

fortepan_80121.jpg

Az Andor utcában én is sokszor láttam a Fehérvári utat keresztező tehervonatot, de a kép bal alsó sarkában a kábelgyárba kanyarodó vágány már rég nem volt meg akkor, pedig még zajlott némi teherszállítás a villamosvonalon a Budalakkba és a BHG-ba. A jobb szélen egy Ikarus 60-ast láthatunk, mögötte pedig egy 4-es villamost, az ugyanis akkoriban a budafoki kocsiszínhez járt.

Hát... ez a hely azért nem lett szép később se. Próbálom kitalálni, mit írjak ide, de nem jut eszembe semmi azon kívül, hogy a valóságban azért nem olyan élhetetlen, mint ahogy ez a széleslátószöggel torzító panoráma sugallja.

21 komment

Címkék: énblog budapest város képek fortepan utcakép xi.ker albertfalva

A prágai 23-as villamos

2019.11.04. 07:00 :: Hamster

Egy pozsonyi nosztalgiavillamosozás kapcsán már meséltem a Csehszlovákiában a hatvanas évektől gyártott Tatra T3-as villamosokról, melyek majdnem annyira hozzátartoztak a keleti blokk nagyvárosainak utcaképéhez, mint a kopott zakóban cigiző rosszkedvű emberek. Ez volt _a_ villamos a "béketábor" nagy részében - e téren Magyarország volt a kivétel, ami erősítette a szabályt -, úgyhogy a fél világon össze lehetett futni a lentihez hasonló (sokszor ugyanígy piros-krém festésű) tujákkal:

2001-ben T3.RP típussá átalakított 1966-os T3-as, háttérben a prágai várral

A T3 prototípusát 1960-ban mutatta be az akkor éppen a Československé vagonky Tatra, sdružení národních podniků egyesülés irányítása alatt működő egykori Ringhoffer Művek. Az előd T2-esnél könnyebb szerkezetű, de ugyanúgy PCC gyorsítóműves, és ugyanúgy két és fél méter széles járműveket egészen a kilencvenes évekig gyártotta az 1963-ban a ČKD konszernbe átszervezett smíchovi üzem, melynek akkor a néven kívül (már) semmi köze nem volt a Tatra autókat tervező kopřivnicei céghez.

dsc_1967-1.JPG1987-es gyártású T3SUCS Pohořelec megállónál

Ezek a villamosok máig a prágai utcakép részét képzik, de mielőtt elkezdjük a vasútbarátok körében különösen népszerű "régen minden jobb volt/ezekben még volt anyag/a mai villamosok bezzeg nem fognak hatvan évig közlekedni" morgolódást, szögezzük le, hogy a látszat ellenére a prágai T3-asok nagy része újabb, mint a Ganz csuklósok, sőt, sokuk fiatalabb a budapesti Tatráknál vagy a hannoveri villamosoknál is! És nem csak arról van szó, hogy az évek során egyre korszerűbb villamosberendezéseket raktak ugyanazokba a kasztnikba, hanem arról, hogy az utódnak szánt csuklós KT8D5 típus gyártásának csúszása miatt a nyolcvanas években újra elkezdtek gyorsítóműves T3-asokat építeni, gyakorlatilag ugyanolyanokat, mint a hatvanas években (később persze korszerűsítették egy részüket).

9 komment

Címkék: prága videó csehország képek tatra csehszlovák villamos technikatörténet pcc nosztalgiavillamos

Na, már megint vajon mi?

2019.11.03. 07:00 :: Hamster

Ha valaki azt hiszi, hogy a múltkori után nem tudok még két percnyi pozsonyi főpályaudvari forgalmat berakni ide, akkor az nem ismer engem:

De hogy legyen valami változatosság (szeptemberre szinte már fejből tudtam, mikor milyen vonat jön melyik vágányra, annyit jártam ott), itt van három percnyi tehervonat, kezdve egy szép magánvasúti Laminátkával, folytatva dupla Pleháccsal, majd egy Traxx-szal:

Egyszerűen nem tudtam rávenni magam, hogy csináljak valami rendes bejegyzést a hosszú hétvégére. Másnál is ilyen hamar jelentkezett a tavaszi fáradtság? :)

9 komment

Címkék: videó szlovákia vasút pozsony szünetjelzés helyett laminátka plehács

Ferihegyi pillanatok 2018-ból

2019.10.31. 07:00 :: Hamster

2018 igen jó év volt repülőgépekre kattintgatási szempontból: fényképeztem Tegelen, jártam Budaörsön és Schwechaton, fotóztam-videóztam privátgépeket Ferihegyen. Sőt, ezen felül is készültek képek, amiket még nem mutattam meg - ezeket szeretném most megosztani azokkal, akiket érdekel az ilyesmi, a villamosos website-om életképes oldalainak stílusában, tehát nem túlkomolykodva a dolgot:

Ferihegyi vegyesfelvágott

8 komment

Címkék: budapest repülés ferihegy oldtimer repülőgépek hampage lkk tu-154

Derült égből gőzmozdonyozás!

2019.10.28. 07:00 :: Hamster

Mint már említettem, október elején kimondottan vonatozni és villamosozni mentem Prágába. Jó előre kinéztem magamnak egy öreg dízelmozdony által vontatott kirándulóvonatot, amivel Rakovník állomásáig lehetett utazni. Kicsit ugyan kiakasztott, hogy a menet csak odáig tart, hiszen én a cseh állami vasúttársaság, a ČD múzeumába szerettem volna eljutni, az onnan alig tizenhárom perc (!) vonatozásra levő Lužná u Rakovníkába, de belenyugodtam, hogy egy órával később megy egy áramvonalasított almásláda oda, majd megvárjuk azt. Némi internetezés után kiderült, hogy két héttel korábban volt valami vasutasnap-szerűség Prága környékén, amikor a képek alapján szétkülönvonatozták magukat a cseh vasútbarátok, úgyhogy nem is nézegettem tovább, hogy nincs-e valami gőzös aznap, hiszen azt gondoltam, azokról lemaradtunk. Aztán egyszer csak felbukkant egy régi ismerős: egy "Nemesasszony"!

dsc_1559.JPG

Egészen pontosan az történt, hogy a dízeles kirándulóvonat elindult a prágai főpályaudvarról, és ahogy befutottunk első megállóhelyünkre, Smíchovba, a szomszéd peronnál ott állt egy jó hosszú nosztalgiavonat, élén a képen látható gőzmozdonnyal. Nagyon belelkesültem, mert abból, hogy ugyanarra állt az orra, mint amerre mi mentünk, azt a következtetést vontam le, hogy ugyanarra is fog menni. A kocsinkban utazó magyar vasútbarátok (mert mindig mindenütt vannak magyarok) egyike megnyugtatott, hogy jól tippelek, ő részben azért a vonatért jött, nem csak úgy proli módra dízelezni, mint mi (na jó, ezt csak én tettem hozzá:). Hohó, mégis fogok gőzöst látni!

Így aztán Berounban, ahol a vonatunknak irányt kellett váltania, a mozdony körbejárása (=a vonat egyik végéről a másikra átállás) közben kamerával a kézben vártam a gőzöst. Szépen elpöfögött mellettünk, aztán visszaszálltam a dízeles vonatra, és felpöfögtünk Rakovníkba.

dsc_1493.JPG

Ott leszállva lett csak világos... pontosabban sötét, mert eléggé beborult. De világos is lett, mégpedig az, hogy a gőzösös vonat hamarabb felér a múzeumhoz, mintha megvárnánk a menetrend szerint vonatot, ráadásul fel is lehet rá szállni, nem csak végállomástól végállomásig lehet vele utazni. Hejj, ha ezt már Berounban tudtam volna! Mondjuk nem kérdeztem meg...

dsc_1457.JPG

Mivel innen csak egy újabb irányváltással tudott a vonat továbbmenni, a gőzmozdony itt is körüljárt. A folyamatot levideóztam, majd felpattantam az egyik öreg személykocsiba. Igazi fapados jószág volt, és nem csak névileg, mint a Ryanair Boeingja, ami Prágáig hozott :)

11 komment

Címkék: énblog utazás videó csehország képek vasút gőzmozdony különvonat rakovník luzná u rakovníka

Werbung!

2019.10.25. 07:00 :: Hamster

Azon gondolkoztam a minap, hogy miért van az, hogy gyerekkorom Sky Channeles reklámjai máig kellemes emlékek, a német műholdas tévék hasonló klipjei kapcsán viszont semmi nosztalgiát nem érzek. Pedig annak idején hatalmas dolog volt a Knight Rider az RTL Plus-on ("Er kommt! Knight Rider! Ein Auto... ein Computer... ein Mann!"), illetve állandó nézői voltunk a Glücksradnak a Sat.1-on, mégsincs az az "akkor még a rossz is jobb volt" érzésem velük kapcsolatban.

Pedig a jelmondatok ugyanúgy bevésődtek az agyamba, például a fentebbi darabban elhangzó "Alles, was ein Bier braucht", ...

... vagy az, hogy "Knorr, essen mit Lust und Liebe". Ráadásul ezeket a szövegeket értettük is, ellentétben a korai Sky Channeles időkkel, amikor fogalmunk sem volt, mit jelent az, hogy "Cleaner it can't be" (jutalompontért megfejthetitek kommentben, hogy minek volt ez a mottója). A "Knorr-család" egyébként éveken át ment a német csatornákon, a youtube-on rákeresve gyakorlatilag addig csinálták ezeket a filmecskéket, amíg fel nem nőttek a bennük látható gyerekek.

Ami nagyon megragadt bennem, az az, hogy a német reklámokban valamiért állandóan énekeltek! És asszem ezzel meg is fejtettem, mi a bajom velük: hogy túlságosan olyanok, mint a rendszerváltás utáni magyar rekámok. Pontosabban teljesen ugyanolyanok, csak másképp ejtik ki bennük az "r" betűket :) Persze azért náluk is voltak aranyos próbálkozások:

12 komment

Címkék: énblog tv reklám youtube popkultúra

Öreg mozdonyok a régi pozsonyi indóház mögött

2019.10.22. 07:00 :: Hamster

Ha elhagyjuk a mai pozsonyi főpályaudvar épületét, és a városba vezető út mentén lesétálunk úgy 300 métert, egy viszonylag dísztelen, ám gyanús kinézetű épület elé jutunk:

A gyanú tárgya, hogy ez itt valami vasúti dolog, és bizony jogosan gondolunk erre: 1848-tól ez volt a Bécs - Marchegg - Pozsony vonal végállomása! Nem sokáig használták, mert 1851-től már átmenő forgalom zajlott a mai pályaudvar területén át, miután megnyílt a vaspálya Pest felé, Párkányon és Vácon át. A fejállomás épületei viszont megmaradtak, és 1999-ben itt, pontosabban az egykori raktárakban nyílt meg a Szlovák Műszaki Múzeum, a ZSSK és civilek együttműködésével a Pozsonyi Közlekedési Múzeum. Hogy bejussunk, meg kell kerülnünk az indóházat, felkapaszkodni a töltés másik oldalára, és már meg is érkeztünk!

dsc_0137.JPG

Egy csendes, bensőséges hangulatú múzeumról van szó, ahol a magamfajta vasútbolond persze hamar az udvar felé veszi az irányt, ...

dsc_0109.JPG

... hiszen ott állnak bármely közlekedési múzeum legfőbb látványosságai, a mozdonyok :) Hogy épp mit láthatunk, az a neten található képek alapján időről-időre változik: hol jön valami, hol elvisznek valamit. A fentebbi képen a Škoda első saját fejlesztésű gőzmozdonyának, a ČSD 534.0 sorozatának egy példányát láthatjuk. Ez a konkrét mozdony 1947-ben épült, de a típust még a húszas évek elején tervezték.

dsc_0115.JPG

Valamivel hátrébb egy jóval kisebb gőzöst is láthatunk az osztrák cs. kir. Államvasutak 97-es sorozatából, 1902-ből, természetesen már csehszlovák színekben.  Az ott mögötte pedig egy Laminátka.

dsc_0130.JPG

Aranyos kis masina, épp múltkor mutattam egy másik ilyet a pozsonyi vasúttörténeti múzeumból. Ahogy látható, a fényviszonyok nem voltak az igaziak, de ezzel együtt kellett élnem.

dsc_0138.JPG

A régi felvételi épület hátsó fertálya: az említett 2-3 év alatt innen indultak a vonatok Bécsbe. Kicsit furcsa, hogy megmaradt az indóház, de hozzá kell tenni, hogy nem ez a legrégebbi még meglevő pályaudvari épület Pozsonyban, az ugyanis az egykori szentgyörgyi (később nagyszombati) lóvasúté: bár funkcióját rég elvesztette, még ma is áll!

12 komment

Címkék: szlovákia képek múzeum vasút pozsony laminátka bardotka

Prága, furcsaságok

2019.10.20. 07:00 :: Hamster

Elég fura dolog történt: Prágában töltöttem egy hétvégét, és ahogy hazaértem, már mennék is vissza. Ez azért furcsa, mert messze nem ez volt az első ottani látogatásom, és soha nem éreztem így. És nem a villamosok miatt mennék vissza, mert sose azok miatt mentem oda, hanem várost látni, romantikázni, illetve egy alkalommal repülőmúzeumozni. 1987 óta mindig ugyanúgy reagáltam a száztornyú városra: szép, klassz utcákkal, tele történelemmel, de furcsán beszélnek az emberek, turisztikailag túl van hype-olva, a villamosaik meg csúnyák :) Most meg bár kivételesen kimondottan vonatozni és villamosozni mentem, valahogy elkapott a város hangulata, az emberekkel, a boltokkal, sörözőkkel - és még a metróállomások dizájnja se tűnt annyira barátságtalannak. Akár azt is el tudnám képzelni, hogy ott éljek egy ideig, pedig nagyon kevés olyan hely van a Földön, amire ezt jó szívvel rá tudom mondani. Persze nem mondom, hogy kimondottan akarnék ott élni, csak nem zárnám ki, ha ott kellene :) Fura. A másik fura dolog meg ez, a Károly hídon:

Először azt hittem, esik, automatikusan fel is húztam a kapucnit, aztán konstaltáltam, hogy a kezemen nem érzek csapadékot, és az úttest is száraz. Közelebb húzódtam a korláthoz és a mögötte kavargó valamihez, ami ekkorra már inkább havazásnak tűnt. Elég ufó látvány volt! Jobb híján nem tudok mást elképzelni, mint hogy valami rovarok repültek rá a hidat megvilágító reflektorok fényére, de mifélék? A sima szúnyog/muslinca/molylepke nem így néz ki, nem húz "csíkot". Valami szitakötőszerűség lenne, esetleg kérész, ami a hosszú potroha miatt tűnik úgy, mintha csóvája lenne? Nem a kamera alacsony frame rate-je miatt tűnnek csíknak, élőben is így nézett ki...

6 komment

Címkék: énblog prága utazás videó csehország kérdés csak egy videó