És a hetet mindenki nagy meglepetésére megint vasúttal kezdjük :) Előzmények: Tátralomnicról a Kőpataki-tóhoz, a Kőpataki-tótól a Lomnici-csúcsra, a Kőpataki-tótól a Lomnici-nyeregre.
Amikor lanovkát mondunk, általában kabinos kötélvasútra gondolunk, a csehek és szlovákok azonban a siklóra (pozemná lanovka) is ezt a szót használják (kicsit szabatosabban pozemná lanová dráhának nevezik), lévén a szó töve egyszerűen kötelet jelent.
By Felix O - Narrow gauge Funicular to Hrebeniok from Tatranska Lomnica Slovakia, March 1993, CC BY-SA 2.0, Link
Kiskoromban a budavári sikló csak egy használaton kívüli, lefalazott, romos csík volt az Alagút mellett, úgyhogy a műfajhoz kötődő első élményem az Ótátrafüred - Tarajka (Starý Smokovec – Hrebienok) vasúthoz kötődik. Izgalmasnak tűnt, hogy a vonatot saját hajtás helyett egy kábel vontatja fel a felső végállomásra, egyetlen vágányon, mely csak középen ágazott ketté pár tíz méter erejéig, hogy a kocsik ki tudják kerülni egymást.

A vasutat 1908-ban helyezték üzembe, majd 1951-ben korszerűsítették, 1968 és 70 közt pedig az északisí-világbajnokság alkalmából teljesen átépítették, a bejegyzés első képén látható kocsikkal. A következő átépítés 2007-ben történt, ekkor jutottunk el a jelenlegi állapothoz.

Az új kocsik látványosak, tágasak, és a vontató berendezések modernizálásának köszönhetően 7 helyett 4 perc alatt teszik meg a 254 méteres szintkülönbséget áthidaló, körülbelül két kilométeres utat (a budai siklónál ezek az értékek: 50, illetve 95 méter). A vonal egyik érdekessége gyerekként az volt számomra, hogy nem nyílegyenesen haladt, hanem lágy ívekkel kanyargott a fák közt. A pálya ma is ugyanott fut, de az erdőt rendesen megritkította a 2004-es nagy vihar - a kitérő például régen fenyők sűrűjében feküdt, míg ma inkább ligetes sztyepp hangulata van a környékének:
Ez megy most