Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

  • Flankerr: Rendszeres 51 és 24 használóként erősen remélem hogy a modernizálásuk nem elhalt projekt lesz.. És tőlem akár kehidak... (2021.09.25. 17:17) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @KissGecihuszár: Szerintem fenéklemeze hajóknak van, nem a hidaknak :) De a kereszttartókig visszabontották legutóbb, ... (2021.09.25. 00:48) Tujakiállítás a Károly körúton
  • KissGecihuszár: @NAR: az a "nemrég" tudtommal qrva rég volt, mert én nem emlékszem arra, hogy az elmúlt 20 évben felújították volna, m... (2021.09.24. 18:45) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @laci_52: A vágányépítés. Például ívekben szűkebb a nyomvályú, mint régen, a nagy tengelytávú járgányok kerekei megszo... (2021.09.24. 01:21) Tujakiállítás a Károly körúton
  • laci_52: @NAR: Állítólag jönnek Németországból a keskenyebb használt villamosok, amelyek a Szabadság-hídon és a 2-es vonalon i... (2021.09.23. 23:50) Tujakiállítás a Károly körúton
  • laci_52: @Hamster: Mi az, hogy kérdéses a közlekedtetésük? Ezt nem értem! Legalább 50 vagy 60 évig közlekedtek! Mi változott az... (2021.09.23. 23:42) Tujakiállítás a Károly körúton
  • NAR: @KissGecihuszár: A Szabadság hidat "nemrég" újították fel, kissé túlzás lenne megint szétverni (főleg, hogy előbb még ... (2021.09.23. 22:17) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @nyelv-ész: "és alacsonypadlósat venni helyette" Miből? Abból a pénzből, amiből új HÉV-eket nem vettek, vagy amiből új... (2021.09.23. 19:19) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @KissGecihuszár: Csufiból se lett sorozat, a műanyagüléses ICS-t és buszt is elfelejtették... És persze, hogy számolna... (2021.09.23. 19:17) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @laci_52: Persze, megvannak, csak mivel kérdéses a közlekedtetésük, kivitték őket a szentendrei múzeumba. Ami nem is b... (2021.09.23. 19:14) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (7) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (14) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (24) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (827) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (279) csehország (64) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (417) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (356) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (895) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (374) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (80) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (23) popkultúra (127) pozitívum (12) pozsony (46) prága (25) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (134) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (402) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (334) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (454) városkép (92) városliget (8) vasút (513) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (751) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (316) zene (211) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "Dómtömés"

2015.02.10. 17:00 :: Hamster

Nemrég írtam a kölni dómról, és a hozzá fűződő viszonyomról, a blog rendszeres olvasói tehát már innen is tudhatják, hogy a székesegyház meglehetősen sokáig épült, és hogy még ma is javítgatják-pótolják a megsérült/elveszett részeket. Van viszont egy olyan helyreállítás, amit tavaly láttam először, és ami engem is meglepett:

img_1207.jpg

Igen: a bal alsó sarok környékéről van szó! Ez a javítás két szempontból furcsa: egyrészt nehéz elképzelni, hogy elvileg az egész homlokzat ilyen színű lenne (ugyanonnan származó kőből csinálták), másrészt pedig mert jól emlékszem arra, hogy mi volt ott régebben:

09220103a.JPG

Igen, jól látjuk: tégla. Amikor gyerekként először felfigyeltem rá, csalódottságot éreztem, mert azt hittem, hogy igazából az egész épület téglából van, amit vékony rétegben kővel borítottak. Azt gondoltam, egyfajta "önleleplezésként" hagytak ki egy darabot - aztán kiderült, hogy nem erről volt szó:

http://web.archive.org/web/20050908051311/http://www.8ung.at/610056/koeln/Domplombe_1943.JPGKöln rengeteg - több mint 250 - légitámadást kapott a második világháború alatt - tonnában számolva csak Berlinre és Essenre hullott több robbanószer Németországban (ezek persze nem tudományos értékek, mivel ez nem egy hadtörténeti oldal - de ha valaki pontosabbat tud, írja le kommentben!). Az első "ezerbombázós" támadás még tartalék célpontként érte 1942-ben, de később voltak nagyobb kampányok is - bárki, aki átutazik a városon, láthatja az eredményét: a helyreállított régi épületek többsége templom, a lakóházak esetén inkább modern pótlás mellett döntöttek, mert másra se pénz, se idő nem lett volna.

Ilyen bombahullásban természetesen a Dóm is többször találatot kapott - ahogy korábban már írtam, úgy tartják, hogy ha a tetőszerkezetet nem a XIX. században - akkori anyagokból, akkori technológiával - fejezték volna be, sokkal súlyosabb károkat szenvedett volna az épület. 1943. november 3-ának estéjén azonban így is majdnem nagy baj történt, amikor egy bomba körülbelül 10-15 méteres szakaszt robbantott ki az északi torony homlokzati oldalából, még pontosabban az egyik sarokpillérből, az F jelűből.

A helyreállítás pontos története nem százszázalékosan tisztázott: elvileg a Dóm akkori építőmestere egy magáncéget bízott meg a lyuk betömésével, de bizonyos források arra utalnak, hogy utóbbi tevékenységét nagyban segítette a helyszínre először kiérkező Wehrmacht alakulat terhelt előéletű (erről pro és kontra is találni visszaemlékezeseket; mellette szólóból talán kicsit többet) vezetője, az elérhető legjobb minőségű anyagok és munkaerő előteremtésével. Ami biztos, az az, hogy a 27000 tégla december elsejéig a helyére került, a szakmunkások és utászok mellett 10 hadifogolynak, és 15 koncentrációs táborba szállítandó kényszermunkásnak is köszönhetően.

Warning sign in cologne.jpgWarning sign in cologne“ von Post processing by User:W.wolny - US-Army history images (jpeg). Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Az előző képen még csak takarítani kezdték a rom helyét, a másodikon már készen áll a "Dótömés" - ahogy a kölniek a foghíj pótlását elnevezték. Az is látható, hogy ekkor már nem a német hadsereg uralta az utcákat: a Rajna nyugati oldala a fotó készítésének idején - 1945 áprilisának eleje - nagyjából már a szövetségeseké volt, de a túlparton még ott voltak a németek, aki folyamatosan lőtték a túloldalt.

Dom Restauriert Koeln2007.jpg"Dom Restauriert Koeln2007" by I, VollwertBIT. Licensed under CC BY-SA 2.5 via Wikimedia Commons

A "tömés" látható formában megtartása teljesen logikusnak tűnt számomra, hiszen volt mire emlékeztetnie helyieket és látogatókat egyaránt. Sokáig a megtartása mellett kardoskodók álltak győzelemre, majd '96-ban fordult a kocka, és meglett az elvi engedély a leburkolására. A konkrét munkálatokra 2004/2005-ben került sor: 103 négyzetméternyi oberkircheni homokkővel tüntették el a második világháború legfeltűnőbb nyomát a templomról.

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"

4 komment

Címkék: történelem németország képek építészet köln kölni dóm

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr987063337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Úgy tudom, hogy a II. világháborúban a lebombázott német városokban - magától értetődően - probléma volt a nagyszámú fel nem robbant bomba, tűzszerészből meg nem volt annyi, hogy ilyen mennyiségű veszélyhelyzetet kezelni tudjanak, ráadásul háborús idők lévén amúgy sem használták őket holmi "civil" kárelhárításra. Emiatt Hitler parancsára a börtönökből előhozott köztörvényes rabokat nevezték ki "tűzszerésznek" ezért róvott múltú, méginkább egyenesen büntetésüket töltő bűnözők rendszeresen előfordultak a bombázások utáni romeltakarítások helyszínein. Természetesen a megfelelő szakértelem híján ezek az alakok többnyire nem álltak a helyzet magaslatán, ezt bizonyítja a kb. 50%-os halálozási arányuk is. Azzal hitegették őket, hogy a büntetésüket enyhíteni fogják, sőt, akár kegyelmet kapnak, de semmi ilyen nem történt. Szóval egyáltalán nem meglepő, hogy bűnözők, köztörvényes rabok (és nem csak szerencsétlen hadifoglyok, kényszermunkások) feltűntek a kölni dóm bombázásakor is, ez akkoriban rendszeresen előfordult.
Érdekes viszont, hogy az ulmi székesegyház gyakorlatilag sértetlenül megúszta a bombázásokat, pedig körülötte Ulm belvárosát is leradírozták a térképről. Van aki "isteni csodával", van aki a véletlennel, mások a bevetésre küldött pilóták babonásságával magyarázza. Én ez utóbbira látom a legkevesebb esélyt, az akkori eszközökkel lehetetlen volt a precíziós bombázás, még ha a pilóta nem akarta, akkor is több ezer méter magasságból ez megoldhatatlan, főleg úgy, hogy az ulmi templom körüli valamennyi épület viszont megsemmisült.
@Trónkövetelő: Én azért azt gondolom, hogy egyrészt lehettek emebrséges parancsnokok is, akik azt mondták, hogy kicsit arrébb oldunk, másrészt nem lepődnék meg, ha a kéményekkel ellentétben az ekkora tornyokat direkt kímélték volna, remek vizuális navigációs eszközök lehettek.
@Hamster:
London felett a németek a Big Bent és a Temzében tükröződő, környezetétől markánsan elütő Parlamentet használták tájékozódási pontnak. A háború alatt nem is ott üléseztek, mivel nem akartak a háború közepén több száz előrehozott választást tartani :)
Hitler máshogy oldotta meg, ő a parlamentarizmust számolta fel :P
@Trónkövetelő: Mintha a kölni dóm környéke nem így járt volna:
www.google.hu/search?q=k%C3%B6ln+dom+1945&rlz=1C1FLDB_enDE543DE576&espv=2&biw=1304&bih=707&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=sO_bVKGbJsH9Upa2guAO&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_

@Hamster: Köln esetében egyrészt a jó öreg Henry lobbija eredményeként a Ford Werke megúszta, nem, vagy alig bombázták, valamint a bombázások előtt egy célmegjelelő gép kék festékkel a városházát és a dómot megfestette, mint Azt ne! objektumokat. ennek ellenére kaptak ezek is, viszont érdemes megnézni a linken a képeket, milyen is volt a város a háború végére.
süti beállítások módosítása