Néha már felbukkant Balt Korthals Altes neve régi képek kapcsán itt a blogban, most viszont csak az ő felvételeiből válogattam össze néhányat. Balt néhány társával - többek közt Tim Borickal - együtt egyfajta "felfedezője" volt a városnak '76 nyarán, Ab van Donselaar már az ő instrukciói és jegyzetei alapján tudta, hova érdemes menni, mit érdemes fotózni.
A Flórián tér alaposan megváltozott 1976 nyara óta, de a magyar királyi dohánygyár egykori épülete ma is ugyanott áll. Az előtérben látható villamos különlegesnek számít, mert 1958-ban - a Stukákkal és az UV-kkal ellentétben - alumínium kocsiszekrénnyel gyártotta le a Ganz-MÁVAG. Két ilyen kocsi készült; az egyiket elbontották, de ez, a 3710-es pályaszámú ma is megvan, felújításra vár.
A Pestújhely és Rákospalota közt egyetlen vágányon közlekedő 65-ös villamost minden külföldi villamosbarát körbefotózta akkoriban, igen nagy örömömre, hiszen ma már alig hihető, hogy ilyen vonal létezhetett egyátalán. Csendesnek, rohanástól-kapkodástól mentesnek tűnő világot láthatunk ezen a képen, és a Dugonics utcai megállóban a villamosról csomagot leemelő lány öltözéke is egyfajta kordokumentum.
Erről a Váci út és Árpád út torkolatában készült képről semmit se tudok - talán egy lerobbant szerelvény Újpest kocsiszínbe való visszavontatását látjuk? De hogy miért UV-val álltak neki ráncigálni..?
A 17-es villamos a Fonódó megépülte előtt nem volt egy kiemelkedően frekventált vonal, de még rosszabb sorsa volt 1958 és '81 közt, amikor a járat nem ment fel a Vörösvári útig, hanem a Margit kórház előtt visszafordult. Szinte falusias látványt nyújtott a környék, és ahogy az előtérben láthatjuk, már akkor is képesek voltak a kiszedett kockakövek helyét aszfalttal feltölteni. Valamiért azt hittem, hogy ez a fajta trehányság csak a rendszerváltás előtt jött divatba...
A hetvenes években elég komoly teherforgalom zajlott a budapesti villamoshálózaton, amihez nagy mozdonyok (is) dukáltak, például az itt elöl látható "BÚR-bivaly", mely eredeti üzembeállítójáról, a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasútról ("BÚR-vasút") kapta nevét. A kép Budafok kocsiszín mellett készült.
Első látásra akár a kétezres évek elején is készülhetett volna ez az Örs vezér terei kép, hiszen a 62-es villamos addig végződött így, egyetlen vágányon, azonban a jobb szélre tekintve láthatjuk, hogy troliknak még nyoma sincs, csupa dízel busz áll a végállomáson. Ebből sejthető, hogy '79-80 előtt járunk, akkoriban szökkentek szárba ugyanis a Füredi utcai lakótelep trolijáratai.
A 29-es és a 37-es villamos '83-ig egy ilyen látványos hídon kelt át a Keleti pályaudvarra menő vasúti vágányok felett az Asztalos Sándor utcánál. A felüljáró után '97-ben a villamost is modernizálták, azóta is velünk van.
Ezen a képen javában zajlik a felüljáró- és metróépítés a Népligetnél, az Üllői úti villamosok ekkor egy nagy kurflival járták körbe a munkagödröt. Furcsa, hogy míg az UV motorkocsik csillognak-villognak, addig a közéjük csatolt pótkocsi meglehetősen kopottnak, elhanyagoltnak néz ki. Talán érdekes még, hogy a hátsó motorkocsinak jól láthatóan megvan a "B" végi vezetőfülkéje, viszonylatjelzővel, fényszóróval együtt. Erről meséltem nemrég, emlékszünk még rá? :)
Szintén a metróépítés miatt vágták ketté a 13-as villamost: egy időben az Üllői úttól északra a 13A, délre pedig a 13B járt. A képen egyébként rögtön háromfajta ikerkocsit is láthatunk: balra egy 2000-est, jobbra egy "lőrincit", amögött pedig egy 2900-ast vagy 3000-est.
És így nézett ki akkoriban a 13B másik végállomása, a pacsirtatelepi: az egyik vágányon a 13B-k, a másikon a 31-esek várakoztak indulásra. Manapság töredék ekkora forgalom sincs itt...
Végezetül egy később készült kép, melyen a 13-ast nem zavarta holmi metróépítés, és teljes (akkori) vonalán közlekedett. A háttérben a ferencvárosi pályaudvar gurítóvágányának töltését építik, melynek tövében ma az 52-es villamos kanyarodik a Török Flóris utcába.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most