Régen voltak már régi képek a blogban, utazzunk hát kicsit vissza a hetvenes évek második felébe Balt Korthals Altes felvételeivel! Ezúttal olyan fotókat válogattam össze, amelyeken nem csak a járművek és házak látszanak, hanem egy kicsit az emberek is.
Elsőnek az örök klasszikus 65-ös villamost láthatjuk Rákospalota földszintes házai közt. Az 1900-as ikerkocsi hozzánk közelebb eső "fele", az 1946-os favázas HÉV kocsiként kezdte pályafutását a Budapest-Budafoki Helyi Érdekű Villamos Vasútnál (BBVV), aztán '57-ben acélvázasították, '64-ben pedig "összeikresítették" egy ezressel. Mindezt persze a megállóban álló néni valószínűleg nem tudta :)
Ismét két "ötablakos" acélvázas kocsi (ezúttal szólóban), és ismét egy idős hölgy. Farkasréten járunk, az 59-es villamos felső végállomásán, mely alapvetően ma is így néz ki, csak az egykor a villamosra váró tömegeket terelő rács-labirintus nincsen már meg. Aki járt itt akkoriban, attól kérdezem: használták ezeket a hetvenes években? (Ínyencek közben gyönyörködhetnek a jobbszélen álló jelzőben!)
A Magdolna utca és a Fiumei út kereszteződésénél ma is megáll a villamos, csak a 2000-ben megszűnt 23-as nem. Szintén nincs meg a balra hátul rejtőzködő pléhbüfé, ahol a feliratok szerint hidegkonyhai készítményeket is lehetett vásárolni. Írnám még, hogy középen egy 2500-as ikerkocsit látunk, de nem tudom, érdekel-e ez még valakit. A kettős biztonsági megálló táblája szép emlék a múltból: a sima megállóké kék alapú volt, a biztonságié (ahol minden villamosnak meg kell állnia, annak is, amelyik nem szállít utast) piros, a feltételesnek pedig sárga - igaz, arra nem sima "M" betű volt írva, hanem az, hogy "FM". Nem is tudom, láttam-e ilyen sárga táblát élőben - régi (villany)motoros olvasóim esetleg emlékeznek, hol volt ilyen?
Flórián tér Stukával. Még megvan a régi épület a sarkon, de már nagypaneles a pálya. A balra látható idősebb hölgy színes ruhája elég tipikus, nagymamák és kismamák egyaránt ilyenekben jártak emlékeim alapján. A hajlott hátú bácsi vajon hova megy a hegedűvel? Valamelyik még meglevő óbudai vendéglőbe muzsikálni?
További színes ruhás hölgyek az Ecseri út és az Üllői út kereszteződésénél, ahol a 13-as villamost a metró építése miatt kettévágták egy időre. A 2900-as ikerkocsikról a múltkor írtam, ezt a képet majdnem be is válogattam oda, de talán itt is jó helyen van.
Az idős házaspár az építkezés másik oldaláról induló 13B járat előtt beszélget. Nem tudom, velük mi minden történt azóta, de a villamos ma is megvan, visszaépítve eredeti kinézetére!
A 2-es déli végállomásán éppen az 1331-es pályaszámú Ganz csuklóst szervizelik. Színes ruhákból itt sincs hiány! Tipikus, hogy a férfiak többsége inget hord, a villamost bütykölő szaki pedig sildes BKV-s sapkában görnyedezik. Farmert viszont egyet se látunk. Igaz, azt nekünk még a nyolcvanas években is ki kellett érdemelni, járhattunk évekig kordbársonyban, mire kaptunk egy Trappert vagy Wranglert :)
Az a fiatalember vajon miért vigyorog bele Balt fényképezőgépébe? Ha esetleg magára ismer, innen is üdvözöljük :) A helyszínt kitaláljátok? A 2741-es motorkocsi viszonylag ritkaságnak számít, mert a 2700-as sorozat legtöbb példányát ikresítették, belőlük lettek a 2000-esek.
Késő délután készülhetett ez a kép az újpesti 8-as villamos Attila utcai kitérőjéről, ahol az imént említett 2000-es ikreket balról egy kismama és gyermeke, jobbról pedig egy egész merész öltözetű leányzó zárja keretbe.
Egyszer minden jónak vége lesz - így volt ez a 43-as villamossal is, mely itt éppen a végállomásra kanyarodik be. Balra a Tétény Filmszínház sejthető, jobbra a közönség a Nefelejcs Eszpresszó lépcsőjén tömörül - vélhetően ki fagylaltért, ki töményért jött. Vagy presszóban nem árusítottak alkoholt? Ki hogy emlékszik? :)
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek és Tim Castricumnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most