Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Sárga villamosok a kék ég alatt

2020.05.18. 07:00 :: Hamster

Múlt héten fekete-fehérben HÉV-eztünk, most viszont visszatérnek a színek a képekre, és ismét villamosokat fogunk kergetni Karl Holzinger fotói segítségével.

1976_05_01_bkv_tm_3621_17_frankel_leo_ut_ho26225_hu.JPG

1976 május elsejének (vegyük észre a lobogókat mindenütt!) egy pillanata a Frankel Leó és a Török utca elágazásában. Valami fennforgás lehetett, mert se az elöl álló 17-es Stukán nem látni vezetőt, se a mögötte jövő 11-esen; utóbbi mellett viszont a buszon a szélvédő mögé egy 11-es villamos oldaltábla van bedobva. Villamospótlás lenne? Klasszikus még a jobbról, az Üstökös utcából jövő Ikarus 180-as az általam sokszor elsiratott 84-es vonalon.

1980_04_12_bkv_hi_2022_2023_11_rom_theater_ho56250_hu.JPG

1980-ban már négy éve működött a Flórián áruház, de még járt a Pacsirtamező (akkor Korvin Ottó) utcában a 11-es villamos is. Először csak azt akartam megjegyezni, hogy milyen szép ez a nyitott peronos 2000-es ikerkocsi, aztán vettem észre, hogy ennek még lyuggatott henger alakú indításjelzője van az ajtó alsó vonalában, és nem "szappantartó alakú" parázslámpája az ablak alatt. Valószínűleg már nem kapott nagyobb javítást egy ideje, hiszen még ebben az évben selejtezték, de azért a fényezése hibátlan (a tető kivételével, amit az áramszedőről lehulló darabkák koszoltak össze).

1980_04_12_bkv_mi_3054_3055_51_haszaltcikk_piac_ho57120_hu.JPG

Ugorjunk egyet a Használtcikk piachoz, ami már akkor is ugyanott működött, ahol ma. Eltűnt viszont azóta az 51-es villamos, mely 1980 márciusának végétől már nem ment be a Nagyvárad térig, hanem itt végződött, az utasoknak pedig át kellett szállniuk a város felé menő 13A-ra. Egyébként érdekes, hogy a piac a mai napig gyakran az "Ecseri" néven említődik, holott csak 1950 és 64 közt működött ténylegesen az Ecseri útnál.

1980_04_12_bkv_mi_3052_3053_51_1_ausw_ho57123_hu.JPG

A Pestszentimréig egyvágányosan kijáró 51-es 1983 júliusában szűnt meg, szóval még akár utazhattam is volna rajta, de sajnos nagymamámnak, akivel a legtöbbet tömegközlekedtem, nem volt errefelé dolga, én meg nem tudtam, hogy ilyen csuda dolgok léteznek errefelé :) Itt éppen egy jelzőbotcserét láthatunk: az egyvágányú szakaszról érkező villamos vezetője átadja a kitérőbe szemből érkező villamos vezetőjének a stafétát, mely engedélyt ad az egyvágányú szakaszra behaladásra. Mindegyik egyvágányos szakaszhoz tartozott egyetlen, meghatározott színű bot, és csak az mehetett oda be, akinél az adott bot volt - ha más nem megy be, akkor szembe se találkozhatnak senkivel. Néha ma is használják ezt az ősi megoldást, például a 41-esen, ha az egyik vágány elindul a patakmeder felé. Ami még érdekelne, az az, hogy ki vitte el a megállótáblát az oszlop tetején kókadozó üres keretből. Lehet, hogy egy gyűjtő volt, aki tudta, hogy nemsokára kicserélik azt a ma is használt KRESZ táblára?

1980_04_12_bkv_li_2950_2951_13_korosi_csoma_ut_ho57130_hu.JPG

1980 áprilisában már szó szerint csak egy-két hónapjuk volt hátra a 2900-as és 3000-es ikerkocsiknak, látszik is, hogy nem költöttek rájuk. Kopottak-koszosak voltak, lógtak mindenfelé. Ehhez képest jobbra az a Bengáli szinte világít, nem? Igaz, hogy eleve nem ugyanazt a sárga színt viselték a kocsik, de utóbbi láthatóan jobb bőrben van. A vicc viszont az, hogy ez a csuklós se bírta sokkal tovább: '82-ben selejtezték, és elbontották alig 18 év szolgálat után - a 2950-es legalább ledolgozott vagy 67 évet, mire selejtérett lett... Hiába, nem volt nagy siker a Bengáli Budapesten, hamarabb megszabadultak tőlük, mint az ezresektől! Érdekes lehet még, hogy a 13-as (és a 28A) csak a mai Szent László térig járt a kőbányai városközpont átépítése miatt.

1976_05_01_bkv_ep_5907_tw_13_pacsirte_telep_ho26212_hu.JPG

És egy kép erejéig ugorjunk vissza 1976-ba, Pacsirtatelepre! Ekkor épp ide járt Dél-Pest bolygó hollandija, a 13-as villamos, a 31-esen pedig lőrinci ikrek jártak. A 13-as pótkocsijának nyitott ajtaja szinte hívogat, legszívesebben felszállnék rá, hogy csörömpöljek egyet az Örs vezér teréig és vissza :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

10 komment

Címkék: budapest 1980 város képek villamos utcakép 1976 kulfoldi szemmel Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9415704262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jajj, a Tangó, ott volt ám az élet! Volt ott minden! Aladdin kincses barlangja szatócsbolt volt ahhoz képest. Repülőszőnyeg, eredeti Picasso kéz alól, csak most, csak neked, olcsón; meg kínai Ming korabeli váza a Herendi Porcelángyár jelzésével :-)
Sokszor jártam ki motor alkatrészt tarhálni, ha már a Nagymező utcai boltban kifogytak a készletek. Egyszer még majdnem el is adtam ott az egyik motoromat, de a rutinosabbak előre szóltak, hogy a nepperhez még véletlenül se toljam be addig a bringát, amíg az árban meg nem állapodtunk, mert ha nem vigyázok, motor nélkül jövök ki, de nem annyival a zsebemben, mint amennyit elképzeltem...
Többször is felmerült annak a kérdése, hogy a Pacsirtamezőről milyen rettenetesen hiányzik a villamos. Erről tősgyökeres óbudaiként én is sokat fantáziálok. Illetve arról, hogy - ha egyszer felmerülne, hogy foglalkozzon vele bárki is - hogyan mehetne tovább a Flórián tértől kifelé? Ha a Pacsirtamező végén fejeződnek be, na az nagyon budapesti megoldás lenne :S . A Szentendrei út is bukó a felüljárók miatt. Viszont mekkora poén lenne már, ha az egyesen egyirányba elmenne a Bécsi útig, onnan az egykori HÉV-iparvágány-5-ös villamos combo vonalán körbehurkolná a Belső-Óbudai-Hévízi úti lakótelepeket, kiváltva a legalább a 109-es buszt (a 9-esé egy újabb történet, azt most nem részletezném). Persze ennek megvalósulására kb. annyi az esély, mint egy teljes értékű jobb parti körvasútnak (mármint egy tényleg normálisnak, nem annak a temérdek átfedésesnek, mint amilyen régen volt), de fantáziálni azért csak szabad...
Jópofa még az utolsó képen, hogy a pótkocsin van indításjelző lámpa az oldalfalon, mekkora poén lehetne már UV-k közé sorolva (még az is lehet, hogy volt azokban az időkben)
"...de sajnos nagymamámnak, akivel a legtöbbet tömegközlekedtem, nem volt errefelé dolga...

Az én nagymamámnak sem volt, ő viszont elkövette azt a hibát, hogy a megvette a Budapesti Utcajegyzék című kiadvány 1969-es és 1974-es kiadását is. Amikor te születtél, 1975-ben, én elsős voltam az általánosban, és megtanultam olvasni. Sokat böngésztem a könyvet, melynek függeléke a BKV járatait is felsorolta, s miután rájöttem, hogy villamos nemcsak a körúton, az Üllői úton és a Mester utcában létezik, fel akartam fedezni ezeket. Életkoromból kifolyólag számításba sem jöhetett, hogy egyedül menjek, így szegény nagymamámat kellett emlékeztetni, hogy sürgős tennivalója van Pestimrén. Ez neki nem rémlett addig, de most hogy így mondtam...
Ki is mentünk szépen, de ott nagy csalódás ért. Az utcajegyzékben még szereplő, de röviddel később megszűnt negyvenest nem tudtuk kipróbálni. Látva csalódottságomat, hogy megvigasztaljon, hirtelen "eszébe jutott", hogy másnap a Megyeri csárdánál is van valami dolga. Ezzel persze csak precedenst teremtett, így amikor rádöbbentettem, hogy a következő hétvégén Nagytétényben, a 43-as végállomásán lesz valami sürgős elintéznivalója, már nem is csodálkozott.
És ez így ment hétről hétre. A villamoshálózat felderítése után jöttek a buszok. Elsős gimnazista koromban az osztálytársaim már két lábon járó BKV-térképnek csúfoltak.

Hát így megy ez, kedves Hamster! Ha nincs a nagyinak programja a villamoshálózaton, akkor csinálni kell neki...
@buszrajongó: Ha tudtam volna, hogy szabad szeretni a villamosokat, és úticél nélkül utazgatni velük, akkor biztos kértem volna, ő pedig biztos elvitt volna - de nem tudtam :) Így maradt az, hogy kocsiból, a játszótérről, meg a buszból bámultam őket, mikor épp merre jártunk. De nem sajnáltatom magam, mert villamosok nélkül is sok klassz helyre elmentünk :)
Az ugye megvan (látszik is a képen), hogy az 51-es egyvágányú szakaszán a kitérők baloldali közlekedéssel működtek, holott maga a villamos vonal jóval a jobboldali közlekedésre áttérés után létesült. Ugyanilyen volt a 65-ös egyetlen kiterője is a Beller Imre utcában.
@jhoward: Persze, hogy látszik :) Mondjuk sose értettem, miért alakultak ki ezek a balmenetek.
Ezek a 67 évet szolgált favázas kocsik igazi matuzsálemek voltak. Melyik mostani típus fog ennyi ideig működni? A hannoverieknek talán van esélyük: ha jól tudom, 30 évesen vették őket 20 éve, azaz most nagyjából 50 évesek és még viszonylag jó karban vannak. Némelyik Ganz-csuklós is már az 50 évet döngeti. A Tátrák többsége is legalább 40 éves és még néhány évig menni fognak.

Van-e infó arról, melyik villamoskocsi üzemelt legtovább forgalomban?
@laci_52: Reméljük, hogy soha nem kell többé ilyen öreg villamosokkal járni! Mechanikusan szerintem a mai cuccok szintén kimennének a világ vége utánra, az más kérdés, hogy az elektronikai részeket egy idő után nem gyártják, márpedig ezekben minden elektronika. De ez az aktív üzemet talán nem érinti, mert mindent lehet gyártatni vagy fejleszteni pénzért, sokkal nagyobb gond lesz a múzeumoknak, hiszen nekik nem lesz pénzük mondjuk egy TW6000 vezérlést legyártatni vagy újra cserélni. Arról nem is beszélve, hogy hol lesz annyi terület, hogy 10-15 méteres kocsik helyett hirtelen 30-40-50 métereseket beleállítsanak. És ez nincs olyan nagyon messze, mert gazdagabb helyeken már elkezdték az első alacsonypadlósokat selejtezni.
@laci_52: A legöregebb jó kérdés. Utasszállítóból jó eséllyel valamelyik 1600-as, pontosabban BKVT/BVKV F kocsi. A múzeumi 1625-öst 1897-ben építették, 84-ben selejtezték, igaz, előtte balesete volt, és állt. De valamelyik '82-ben selejtezett példány még lehet győztes. Ha filozófiailag elhisszük, hogy sok megmaradt az eredetiből, és üzemi kocsi is lehet, akkor a szegedi SZ5 játszhat, ami eredetileg F-nek épült, aztán átépítették, de favázzal, aztán acélvázasították, aztán Szegedre került műszaki járműnek. Ha még régebbre megyünk, van pár lóréja a BKV-nak, ami BVV A kocsi alvázaként kezdte az életét: villamosok.hu/nza/bvv-a.html#lore
süti beállítások módosítása