Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (8) 1980 (8) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (9) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (7) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (15) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (816) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (275) csehország (61) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (10) énblog (406) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (8) ezerötszázas (5) ezres (11) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (7) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (33) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (345) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (882) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (6) közlekedés (369) kritika (71) kulfoldi szemmel (101) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (58) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (322) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (20) nyugat-berlin (6) NZA (9) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (20) popkultúra (124) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (80) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (218) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (62) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (8) tömegközlekedés (390) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (62) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (325) utcakép (196) uv (44) vár (11) várnegyed (8) város (436) városkép (90) városliget (8) vasút (506) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (788) villamos (731) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (39) youtube (311) zene (207) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Sárga tuják fekete-fehérben II.

2021.03.29. 07:00 :: Hamster

Megint fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák képei közül - talán nem olyan kordokumentumokat, mint a múltkor, de azért hangulatosakat. Talán jobban indul a hét velük!

1523-5891_67_mav_telep_va_19790405.jpg

Rákospalota MÁV-telepen ma is járnak villamosok, még ha nem is a 67-es, ami 1997-ben megszűnt. A szinte eredeti állapotban meghagyott 1500-as vezetője jókedvűen mosolyog bele a fényképezőgépbe, pedig nem lehetett nagy öröm a fűtetlen, félig nyitott peronon ledolgozni egy fél napot!

3423-5833_30_kozvagohid_19790407.jpg

UV-k ugyan jártak motor+pót összeállításban, de csak elég rövid ideig, a hatvanas években. Ez az 1979-es fotó viszont nem utasszállító menetet ábrázol: a csonka szerelvény éppen Közvágóhíd kocsiszínbe áll be. Mindeközben a pótkocsi és a vasúti híd is szerencsejátékokat reklámoz, mert az már akkor is jó üzlet volt az államnak.

2964-2965_13a_koteles_utca_mh_19790402.jpg

Ha valaki ránéz a térképre, a Határ út és a Köteles utca találkozásánál észreveheti, hogy a ferencvárosi rendezőpályaudvar vágányait képzeletben meghosszabbítva egyenesen a Nagykőrösi útra jutnának a vonatok. És régen létezett is ilyen vágány: a Ferencvárost és Soroksárt összekötő Kis-Burma-vasút része volt. A villamost a balra látható, oldalról befordítható sorompó védte a vonatoktól, de néha így is megtörtént, hogy egy-egy mozdony összeütközött a 13-as villamossal. A felénk közelebbi kocsi egyébként ma is megvan, Debrecenben nosztalgiajármű.

4081_59_moszkva_ter_19840518.jpg

Szóló Tatra az 59-esen, ahogy az a nyolcvanas évek elején egy ideig előfordult. Furcsa, hogy nem emlékszem a magányosan futó csehszlovák tujákra, pedig akkoriban nagyon figyeltem az új villamosokat.

5656-5614-1603_55_vaci_ut_19790405.jpg

Ez a szerencsétlen középbejáratú pótkocsi szörnyen leamortizálódott '79 áprilisára - egy hónappal később le is selejtezték. Mondjuk az ok-okozati kapcsolat valószínűleg inkább úgy nézett ki, hogy azért nem javították ki a a kocsi tetejét, mert tudták, hogy nemsokára szétvágják az egészet.

4222-4223_14_ujpest-kozpont_19840520.jpg

Ma Újpest-központnak hívják a helyet, ahol '84-ben az Árpád út még egy meglepően keskeny István utat keresztezett. Akkoriban a 14-es villamos még két kocsival közlekedett, és nem járt ki a még csak építés alatt álló káposztásmegyeri lakótelepre, hanem a Szent István téren fordult a piac mellett. Aztán jött a metróépítés, ami meglehetősen átrendezte a forgalmi viszonyokat - és az István út keleti oldalát...

3201_12_rp_kossuth_utca_va_19790405.jpg

És az utolsó kép erejéig menjünk vissza 1979-be, amikor a 12-esen még hármas UV-k jártak! Elég elhanyagolt volt ez a végállomás az üres vágány és az úttest közti senki földjén várakozó utasokkal.

A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!

17 komment

Címkék: budapest 1984 város képek villamos utcakép 1979 kulfoldi szemmel Tomas Dvorak

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7916463034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eszméletlen hangulatos képek.
Én jól emlékszem a szóló Tatrákra (a basszus Tatrákra már én sem... :-))
Meg arra is, amikor egyirányba csatolva mentek. (Jóvanna, tudom, vén vagyok :-))
hihetetlen a "régi" ÚP KP-ról ez a kép, tipikusan ha nem látom nem hinném el :O
@szekőcei: Azért az tényleg klassz, hogy a villamosról leszállva zebrázás nélkül mehettél be a Centrum áruházba :)
@Hamster: hihetetlen mennyivel jobban néz ki, mint a mostani pusztulat :(
Mennyire nem rémlik,hogy a 12-esen UV-k jártak volna...mondjuk '79-ben csak 2 éves voltam,de az ezresek(?) meg a Tatra-k megvannak az emlékeimben,mind a 10-es,12-es,55-ös villamosoknál...
A másik képen a Központban még ott vannak az Árpád úton a sínek,azok a metró építésekor tűntek el.
AZ utolsó képhez: láthatóan feltorlódtak a járművek, ezért nem jutott 10-es vagy 55-ös a másik vágányra.
@Udo von Schmetterling: Azokon az Árpád úti síneken akkor még járt a villamos, mert a 14-es még két kocsis; akkor lett három, amikor a 10-es megszűnt. (Papírforma szerint '84 májusi a kép, bár nem mindig hiszek a fájlneveknek, de ha az ott a 14-es mögött egy 12-es, akkor mégis, mert az meg '84 őszén lett háromkocsis).
@Hamster: akkor lehet, hogy én emlékszem rosszul, mert nekem az maradt meg, hogy a 14-es akkor lett 3 kocsis, mikor már kijárt Kápmegyer elejére a Szilas patakig.
Újpesten jártam oviba (Pamut), meg az általános iskola első 3 évét, de falun laktunk, és mindig kivillamosoztunk RUP-re, onnan ment a vonat. És szerintem akkor még 12-es járt két kocsival, a 14-es is kétkocsis volt, és a piacig járt. A piacon sokszor voltunk, mindig is néztem, hogy hova mehettek tovább onnan a sínek.
Nem túl rég láttam egy 2-es villamos végállomás képet a blogon, de az istennek sem találom. Nem tudja a bloggazda, hogy melyik bejegyzésben lehetett. Arról a képről van szó, amikor még a lerobban épület volt a két beállónál a Vágódíd felé nézve, oldalt meg a bódésor.
Kis-Burma keresztezésnél mi az a plusz drót a munkavezetékre szerelve? Valami induktív foglaltság érzékelés? De közben meg ott van a "humanoid-biztber" :-) bódéja...
@Division: Nem nagyon látszik plusz drót, legalábbis én csak két plusz valami kiszélesedést látok a keresztező vágány fölött hosszlánc-szerűen megerősítve fellógatott munkavezetéken, ami igazából akár rászállott kismadár is lehetne :) Logika szerint ha lenne ilyesmi, akkor mindkét vágány fölött lenne, de én sehol nem látok jelzőt, amihez tartozhatna.
@molnibalage: Ezalapján nem sikerült megfejtenem...
@Hamster: A 14-esen sokszor jártak a '70-es években Bengálik is. A 12-esen meg legtöbbször két középperonos póttal a motorkocsik.
Az utolsó 3 képen a Váci úti villamosok visszavágásának mementóit láthatjuk, akkor már szinte mindegy, mit adtak ki a remizek a maradék járatokra a korábbi évitzedekhez képest. :-((
Ha ez vigasztal, akkoriban én napi szinten jártam az 59-essel (1981-85 közt suliba, előtte meg edzésre), mégsem emlékszem szóló Tatrára. Szóval ez a kép nekem is újdonság volt.
NZA is írja, hogy a '60-as években UV+pót összeállítás járt kis ideig - de még nem került elém ilyen fénykép. Stuka+pót volt csak, amiről több kép is látható - igaz az is jól nézett ki! villamosok.hu/nza/stuka-kalvin.jpg
@EZ1: Tényleg nem sok ilyen fotó van, de néha bele lehet akadni, legtöbbször a 63-ason lőttek ilyen összeállítást.
süti beállítások módosítása