Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (146) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (38) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (956) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (327) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (51) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (46) énblog (543) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (132) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1056) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (12) konstal (8) körtér (8) közlekedés (431) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (120) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (430) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (533) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (612) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (929) villamos (849) vitorlás (10) vízibusz (17) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Még mindig Budapest utcáin járva

2022.05.27. 07:00 :: Hamster

Az előző két résszel (lásd itt és itt) még mindig nem lőttem el az összes kedvencemet Domonkos Endre fortepanos fotói közül. Az akkor látott felvételekhez képest a most következők helyszínének beazonosítása nem nehéz, úgyhogy régi légifotók nélkül is megleszünk - több lesz viszont a saját emlék :)

fortepan_251201.jpg

1959 van, és a Szent Gellért téren járunk, amit a közvélekedéssel ellentétben akkoriban is "Szent"-ként jelöltek a térképeken, annak ellenére, hogy a Szabadság híd másik végén már a Dimitrov térről indult a Tolbuhin körút :) De nem is ez az igazán érdekes, hanem a Muki, ami a Szent Gellért rakpart felől kanyarodik a hídra a ma már nem létező delta északi ágán. És nem akármilyen Mukiról van szó: ez nem a ma is látható típus 1926/27-ből, hanem a BVVV által 1910-ben beszerzett ős-Mukik egyike. További érdekesség, hogy ez a konkrét kocsi, az egykori 7016-os pályaszámú ma is megvan, csak más formában, 1963-ban ugyanis hóseprővé alakították, 1997-ben pedig, a BKV-tól való selejtezése után Miskolcra került M5-ös jelzéssel. Figyelemre méltóak még a gyalogos-átkelőhelyek, melyeket nem a ma használt zebrák jelölnek; a közútnak és a villamosoknak szóló közlekedési lámpákat pedig rendőr kapcsolja a kacsalábon álló fülkéből. További érdekesség, hogy a Műegyetem rakparton még nincs meg a benzinkút - helyette a balszélen sejthető sokkal kevésbé látványos elődje.

fortepan_252275.jpg

Ezen az 1966-os felvételen talán látszik, hogy miért írtam az imént látványosat: az új (és ma már rég nem létező) kút komoly méretű és kinézetű volt. XI. kerületi gyerekként sokat várakoztam itt a hátsó ülésen, bár a tankolás helyett inkább a gumikban levő levegő mérése maradt meg: egy jó másfél-két méter magas oszlopon ment fel vagy le valami folyadék a légnyomásnak megfelelően, a mérőfejet pedig egy bácsika kezelte, aki minden kerék előtt leült kis hokedlijére, hiszen naponta több ezerszer nem lehet leülés helyett csak úgy hajlongani! Egyébként akkoriban a túlparton, a Fővám (akkor Dimitrov) téren is volt kút! Most pedig ellenőrizni szeretném egy homályos emlékem valódiságát: úgy rémlik, hogy a régi kutat valamikor a rendszerváltás körül bontották le, de helyette elkezdtek egy újat építeni, amit félbehagytak, aztán úgy is maradt, míg végül visszabontották. A fentrol.hu egy légifotója megerősíteni látszik ezt, de nem tudom, hogy tényleg kutat akartak-e építeni oda, vagy valami mást.

fortepan_253733.jpg

Két képpel ezelőtt felhívtam a figyelmet a gyalogos-átkelőhelyekre. Én már csak a mai zebrákra emlékszem, meg arra, hogy régen nem csak úgy odamázolták őket, hogy aztán egy évvel később már alig látszódjanak. Kockaköves utcákban például világos kövekkel rakták ki a mintát, ahogy ezen a.Frankel Leó úti képen láthatjuk. Valaki nem tudja, hogy ezek a kockakövek máshonnan származó bazaltból voltak - vagy esetleg csak színezett műkövek voltak? A szemcsés jelleg miatt utóbbi tűnik valószínűleg, de nem értek a kövekhez. Az utcának ebben a részében egyébként ma megint jár villamos, csak az ellenkező irányból érkezik.

fortepan_251344.jpg

Aszfaltos úttesteken is sokáig valami más anyagból terítették a zebrák fehérjét, ahogy ezen az 1960-as fotón látható. Ez gyerekként nagyon tetszett nekem, de el tudom képzelni, hogy sokkal munkaigényesebb lehetett, mint gyorsan leteríteni valami műanyag alapú festéket.

fortepan_251710.jpg

Villamos egy szűk belvárosi utcában, ahogy ma már nem láthatjuk, de '62-ben még volt ilyen: a Bihari János utcában járunk, a Nyugati (akkor Marx) tér mellett. Ha engem kérdeztek, a 47-es és 49-es villamosoknak ma is legalább a Nyugatiig kellene járniuk - ami duplán jól jönne a mostani metrópótlás közben (is). Ha tujákra nem is emlékezhetek innen, a sínek még sokáig itt voltak; egy időben innen indult a 91-es busz (lehet, hogy a 26-os is; ezek a járatok korábban valahol a Vígszínház környéki utcákban fordultak), és várakozás közben mindig szomorúan néztem őket, hiszen a villamos sokkal érdekesebb volt, mint a buszok. Tizenegynéhány évvel később aztán a Rockokó nevű szórakozóhely miatt jártam sokat ide, ennek bejárata kb. ott volt, ahová a jobb oldali egyenruhás ember jobb válla fölött átlátunk. Ja, meg itt volt a Szlovák Söröző is. Jó kis utca volt ez :)

fortepan_251860.jpg

A Dózsa György út/Dráva utca/Váci út kereszteződésében járunk 1963-ban. Akkoriban itt volt a Jászai Mari térről induló 15-ös villamos végállomása, és a fotó készítésének apropója valószínűleg pont az volt, hogy ezután nem sokkal megépítették az észak felől a Dráva utcába kanyarodó vágányokat, hogy a járat egészen az Újpesti vasúti hídig közlekedhessen. Ez láthatóan indokolt volt: a képen is rengetegen szállnak át - konkrétan feltartják a közúti forgalmat, ahogy az úttestről felszállnak a tujára.

fortepan_251716.jpg

Ezt az 1962-es képet csak azért rakom ide, mert olyan szép a Baross tér villamosfelhozatala rajta: középen egy UV áll, körülötte középbejáratos ikrek, a jobbszélen pedig egy síncsiszolót is láthatunk. A tér közepe ekkor gyakorlatilag üres volt: korábban ez a metróépítés területe volt, amit a munkálatok félbehagyása után kiürítettek. A közúti forgalom pedig vidáman elfért 2x1 sávban.

fortepan_253484.jpg

És megint kiszaladunk a város szélére: a ráckevei HÉV mentén járunk, Soroksár központában a Grassalkovich úton, 1974-ben - itt is jelentősen több közúti sávot találunk ma! Működőképes Barkast időnként ma is látni, kéttengelyes cipősdobozokból álló HÉV szerelvényt viszont sajnos nem, pedig jó lenne kicsit nosztalgiajáratozni errefelé!

fortepan_251625.jpg

És a bejegyzés végén egy másik HÉV: Budafokon járunk, a Leányka utcában, ahol a sínek ma is hasonlóan kígyóznak fel a vasút feletti felüljáróra, mint '61-ben - csak a beépítettség változott meg némileg.

És ennyi volt mára!

28 komment

Címkék: énblog budapest 1966 1977 város képek emlékek fortepan utcakép 1974 városkép 1960 1959 1961 1963 1962 1964 Domonkos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9617840523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bazalt a benne lévő ásványok és hiányzik miatt fekete, enyhe vöröses árnyalattal.

Rémlik, hogy ez valami kerámia alapú és esőben jó csúszós téma volt, hasonlóan a sárga kerámia kockakhoz...
Nem tudom, miből voltak a zebrák, de motorosként megtapasztaltam, hogy másképp csúsztak szárazon, és másképp esőben, mint az úttest többi része.
Én nem tapasztalhattam semmit a zebrákról, csak örülök a képeknek :)

A Baross téri képen látszik a Bethlen Gábor utcába tartó vágány is.
Igen, az a szakma borzasztó helyzetét mutatja, hogy a pesti fonódók észak–déli ága nem készült el a metró pótlásának kezdete előtt.

Nekem úgy rémlik, hogy a régi Kresz. többféle szabályozású átkelési lehetőséget ismert a gyalogosok számára, és emiatt van más útburkolati jellel jelölve.
@Albu: Az jó régi lehet, mert kb. 74 óta csak egyféle kijelölt gyalogos átkelőhely szerepel benne.
@Albu: Annak idején az NSZK-ban csodálkoztam rá, hogy többfajta átkelőhely van: voltak a lámpás átkelőknél ezek az útburkolatba leszögelt fémizék vagy a szaggatott fehér vonal (Fußgängerfurt), és a lámpa nélkülieknél a nálunk is használt zebra (Fußgängerüberweg/Zebrastreifen). A kettő közti megkülönböztetés jogilag biztos bonyolultabb ennél, de anno én ezt vettem le abból, ahogy találkoztam velük.
@Hamster: Ez ugye mind a mai napig így van Németországban.
@Fradista Utazó: Persze, de a legtöbben nem veszik észre. Amúgy számomra is sokkal nagyobb sok volt az, amikor anyu elküldött bevásárolni, és akartam venni 15 deka párizsit, és csak a hentespultnál tudatosodott bennem, hogy egyrészt náluk nincs parizer, másrészt meg pfundban mérnek mindent :)
@Hamster: van az NSZK-ban parizer, de Lyonernek hívják, aztán nem dkg van, hanem gr, azaz 150 gramm-ot kell mondani, semmiféle pfund nincs! Sorry, de 7 év de facto kint lét után kötelességemnek érzem, hogy kijavítsalak. a 47-49 es tuják emlékeim szerint 1980-ig végállomásoztak és fordultak vissza a Bihariból. Nagyon cool a Leányka is, milyen másvilág volt egész Budafok és Albertfalva még a '70-es évek elején is, mert a közúti felüljárót 65-ben átadták ugyan, de ez a falusias miliő '72-ig állt fenn, amikor elkezdték építeni a Leányka LTP-t és ugye ledózerolták a kis földszintes, ill a villamosvágány melletti 1 emeletes , bizonyos részben csinos épületeket.
@KissGecihuszár: Mindegy, hogy hány évet voltál kint, attól még pfundban volt minden kiírva '89-ben annál a kölni hentespultnál.

A Bihariban valamikor a hetvenes évek első felében járt utoljára villamos, aztán meghosszabbították a térre bejövő sínek melletti peronokat, és ott végállomásoztak a járatok. Ezen a '72-es légifotón már nincsenek a Bajcsyra bekötve a Stollár Bélából jövő sínek:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/130839?r=1&c=2120846.628314:6026022.318637:9
A Nyugatiig pedig '77 szeptemberéig mentek, utána az Alkotmány és a Markó közt fordultak: hampage.hu/kozlekedes/bajcsy/3268-2-V-1978.jpg
Frankel Leó utca: A Ladákból és a felsővezeték hiányából arra következtetek, hogy a kép valamikor a hetvenes évek elején készült, amikor a vágány még megvolt, de a 4-es villamos már nem használta. (71 márciusától a Török utcán át közlekedett a Császárfürdőig, 72 december vége óta jár a Moszkva térig).
@Hamster: nézd, azt már nem tudom, nem emléxem rá, hogy Stuttgartban ,dettó '89-ben hogyan volt kiírva a Metzgereiben, vagy a Kauflandben a Lyoner, Salami, Wurst , Leberkäse súlya, de azt pontosan tudom, hogy az utóbbi 7 évben, mióta van szerencsém de facto kint melózni, tehát élni is és mert ich spreche kontinuierlich auf Deutsch, ezért képben vagyok, miként kell kérnem a pultnál ezt meg amazt a felvágottat. A '80-al nem voltam ezek szerint képben, de hogy '76-ban még a Biharin fordultak vissza a 47-49-esek ,az hótbiztos, mert kisgyerekként én még szálltam itt le ezekről. Sajnos, a fentrőlön én nem tudtam kivenni a '72-es állapotot...
@Retrovill: Talált, süllyedt, '77-es a kép. Ez a vágány nagy túlélő volt, egy kis darabja egészen a fonódó megépítéséig ott figyelt a kockakőben: hampage.hu/kozlekedes/obuda/frankel.jpg
@KissGecihuszár: Kiprintscreeneltem a vonatkozó részt a '72-es légifotóról, jól látható hogy már el vannak vágva a sínek: i.imgur.com/4zPA8JH.png
A Biharihoz: a Szlovák még mindig ott van, bár az utóbbi 33 évben nem jártam ott, de akkor még nagyon finom volt a sztrapacska.

Más: a fortepan 253626-os képet nézd meg, ott vannak a Lajos utcai sínek nyomai a kép előterében (Szépvölgy-Lajos sarok, észak felé nézve)
@Yelo: Hú, ezt élőben kellene látni, vagy több képen. Simán lehetne a sín maradéka, de azért ez túl régen lenne ahhoz, és ugyanolyan simán lehetne egy csatorna, amit így temettek vissza. Hiányzik nekem a másik sín a bizonyossághoz, mert ha az egyik ennyire megmarad, akkor a másik is. Nézegettem a fentrol.hu-n, de abból se lettem okosabb.
Élőben már necces :) én is keresem azóta a fényképeket erről a részről. Nekem a 253621 (és sok más, pl. gyerekkorom Május 1. útja alapján) ez 99%, hogy villamos – a járdától való távolsága is ezt mutatja.
@Hamster:
193019, 192149 - ezeken is látszik a sín helye, igaz, már az amfiteátrumon túli rész - de főleg a Vidoq előtti jellegében nagyon hasonlít.
@Yelo: Mondom, simán lehet az, voltaképp egyértelműnek tűnik, de a Lajos utcában még 2010 körül is voltak olyan kockakőcsíkok, amik teljesen megzavarhatták az embert: hampage.hu/kozlekedes/obuda/lajosutcaegyikoldal.jpg Aztán persze jött a második ránézés, hogy ez túl keskeny :) Nekem csak a másik irányú vágány nyoma hiányzik igazából. Amúgy nekem rémlenek sínek az északi Lajos utca környékéről, de akkor még nem foglalkoztam a témával, szóval tulajdonkéépen miért ne maradhatott volna ott a nyoma a kockakőben lentebb is 30 évig.
@toto92: ez valóban már "fel van hagyva", de akkor '72-'76 közt már semelyik oldalról nem haladtak be a Bihari Jani utcába a 47-49-es villingerek, mert nekem még úgy rémlik, hogy a körút felől/felé ezen , a Bajcsy felől elvágott vágányok járhatóak voltak és mintha lett volna a Biharin egy végállomás, mindenféle irányító és fedező lámpákkal...
@Hamster: egy kicsit végigtúrtam a fortepant. Nézd meg az 54616-ot, ott még a kereszteződésben is látszik a nyomvonal, ez lényegében fentről nézve a 253621. 46058: ugyanez, csak a szembesarokból, és egészen lapos szögben, itt a Duna felőli sínek helye látszik markánsan. 186758: jobbra lent a dél felé haladó sínek helye. A Szépvölgyitől északra levő részről még nem találtam fotót (a nevezetes Vidoq és környékén kívül).
@Yelo: ...fentről nézve a 253621. helyett 253626.
@Yelo: Köszi, ezek után nem fogok vitatkozni, nincs min :) Sajnos erről a vonalrészről sose láttam villamosos képeket (illetve egy távlati, nem villamos témájút talán valahol). Pedig milyen klassz lehetett.
@Hamster: szerintem nem vitatkoztunk :) anno átküldtem neked a filmet, amiben a 14-es vonalról voltak részek (a régiről, persze), vagy csak akartam? Nem találom nyomát.
@Yelo: Őőőő... jelöljük meg a "nem tudom"-ot, Vágó úr :)
@Hamster: küldtem levelet arról, hogy valóban nem felejtettem el :)
A Szent Gellért téri benzinkúthoz:

1991 elejéig működött ott az Áfor kút, utána jött az Esso aki átvette az üzemeltetést és szerette volna felújítani, átépíteni. A környékbeliek, köztük a műegyetem vezetőség is tiltakozott a városkép védelme érdekében így leállt az építkezés 1991 tavaszán. Utána kb 94 ig ott állt a félkész épület aztán lebontották.
A Fővám térit pedig 1992 nyarán szüntették meg
süti beállítások módosítása