Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (154) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (144) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (16) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (69) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kéregjegyek, avagy utazd be az országot a gyűjtőszenvedély miatt :)

2024.05.27. 06:00 :: Hamster

A kétezres évek közepén egy időre eléggé ráakadtam a vasúti jegyek, konkrétan a kéregjegynek nevezett kartonlapocskák gyűjtésére. Akkoriban a várható vonalbezárások miatt sok olyan helyre is elvonatoztam, ahová egyébként semmi okom nem lett volna elmenni, és útközben több helyütt csak azért szálltam le, hogy meglátogassam a pénztárt. Persze nem csak emiatt vonatoztam, de a Bzmot zajától felriadó nyulak és őzek, vagy a távolban lecsapó villámok látványát nem lehet a fiókba eltenni, a jegyeket viszont igen.

Pár napja rábukkantam egy rakás 2007 körül bescannelt jegyre, és rámjött, hogy megpróbáljam rekonstruálni, hogyan kerültek hozzám. Lehet, hogy itt-ott tévedek, mert zajlott némi cserebere egy ezzel foglalkozó internetes fórumon, ti. ha az ember elment valahova, és hozott onnan valakinek jegyeket, azért cserébe kapott olyan helyről származókat, ahová ő nem tudott elmenni. És persze ajándékba is kaptam néha. A képek megmutatása előtt még gyorsan leírnám, hogy kérem, senki se keressen meg cserélgetési céllal, hogy neki van ilyenje, én meg adjam oda ezt meg azt cserébe: már felhagytam az aktív gyűjtéssel, és időm sincs ilyesmivel foglalkozni. Ezek a kartonlapocskák nem tárgyak, hanem emlékek, melyektől nem akarok megválni :)

szajre1.jpg

A bal felső sarokban a két abonyi jegy tiszta ügynek tűnik: munka után Zuglóban felszálltam egy szolnoki személyvonatra, és meglátogattam az ottani pénztárat. A rákövetkező jegyek nem időrendi sorrendben vannak, de emlékszem, hogy egy egész napos túrán kerültek hozzám: a szombathelyi vonalon felmentem Bobáig, onnan a jónevű Ukkon át lecsattogtam Sümegig. Ott buszra szálltam, azzal jutottam el Vonyarcvashegyre, mert ha végig vonattal megyek, nem lett volna időm ott jegyet venni. Ezután Keszthely volt a következő úticél, ahol felszálltam a somogyszobi vonatra, és Marcaliig mentem vele. Onnan busszal jöttem vissza Balatonmáriafürdőig, és a déli parton felfelé vonatozva megálltam Balatonszemesen is. A pétfürdői jegy kakukktojás, azt Martonvásárban találtam a peronon.

Látható, hogy a jegyek nem egyformák: kezdvezménytől, kocsiosztálytól és kortól függően eltérő színűek és nyomtatásúak. Azok, amelyeken alul és felül is van sorszám, '93 előttiek; utána a felső sorszám helyére az adószám került. Később az adószám hátulra került, felülre pedig a részvénytársaság, majd a zártkörűen működő vasúti részvénytársaság nevét írták. Vagy legalábbis valami ilyesmi volt az időrendi sorrend, amennyire emlékszem! Mindenesetre a kétezres években még simán lehetett 5-10-15 évvel korábban gyártott jegyekkel találkozni, néha még régebbiekkel is.

szajre2.jpg

Ebben az adagban ott van előbb leírt túra balatonmáriafürdői emléke is. Nagymaros-Visegrád valószínűleg egy "munka után felülök a vonatra és elmegyek Szobig, megállva mindenütt, ahol van kéregjegyes pénztár" menet lehetett. Hódmezővásárhelyi Népkertre már csak a neve miatt is el akartam jutni, az alsó két sort viszont valószínűleg valakitől kaptam, mert ugyan átutaztam ezeken a településeken azokban az években, nem rémlik, hogy leszálltam volna.

szerzemenyek.jpg

Ez a köteg több kirándulás eredménye. Újszegedről Makóra mentem, onnan Hódmezővásárhelyre, onnan Hódmezővásárhelyi Népkertre - az utóbbi két helyen vett jegyeket láttuk is az előbb. Pusztaszabolcs és Adony valószínűleg egyszerre "lett meg". Előbbin már számítógépes pénztár is üzemelt: akkoriban néhány állomáson csak egy-egy konkrét pénztárban lehetett kéregjegyet kapni, a többiben csak másfajtát, tehát erre is oda kellett - volna - figyelni. Hogy mégis lett kéregjegyem, az annak köszönhető, hogy valaki a használt jegyét odatette a pénztár melletti pultra. Ilyennel sokszor találkoztam, szerintem bizonyos utasok kimondottan a jegygyűjtők kedvéért csinálták ezt. De voltak pénztárosok is, akik begyűjtötték az itt-ott elejtett leutazott jegyeket, és ha ilyesmi után érdeklődött az ember, odaadták neki. Úgy tapasztaltam, hogy a pénztárosok szerették az ilyen hobbistákat: szívesen segítettek, hogy milyen ritkább jegytípust tudnak adni, vagy hogy melyik másik állomásra érdemes még elmenni. Az ezután következő jegyek egy hegyeshalmi vonali kirándulás "terményei". Csak a jegyek miatt szálltam le Bicske alsón, ahol emlékeim szerint mintha nem is egész nap lett volna nyitva a pénztár, tehát meg kellett tervezni az utat, nem lehetett csak úgy akármikor odamenni. Szárliget is ezen a vonalon van, ott ott is ragadtam egy órára egy késés miatt, végül pedig Tóvároskertről jöttem haza az Intercityvel, amire azért emlékszem, mert az IC-jegyet a pénztárosnak telefonon kellett lefoglalnia, majd egy űrjegynek nevezett nyugtaszerűségen kiadnia. Arra következtetek, hogy ott nem nagyon szoktak volt ilyesmit venni. Hogy azon az állomáson akkor megállt az IC, vagy át kellett gyalogolnom a tatai nagyállomásra, ahol felszállhattam rá, már nem emlékszem. A jobb alsó sarokban a kerékpárjegy ún. reformjegy - köznapiasabban "kutyanyelv" - formátumú: ezt a hosszú papírcsíkot mindig annyi kilométernél vágták el, amennyit használni szerettünk volna.

szerzemenyek2.jpg

Ebben a kötegben láthatunk pár olyan jegyet, ami a kettővel feljebb említett "munka után felülök a vonatra és elmegyek Szobig, megállva mindenütt, ahol van kéregjegyes pénztár" túra során vásárlódott. Különösen érdekes a szobi, mert az menettérti: akkoriban már nem sok helyen volt olyan. A battonyai jegyet szerintem valaki más adta nekem, és a tápiószeleiek is gyanúsak, mert egyik állomáson se jártam. Egyházasrádóc és Ják-Balogunyom viszont saját beszerzés: ide Bécsből érkeztem, Sopronban az ÖBB-s motorvonatról egy ÖBB-s Hercules + CityShuttle szerelvényre felszállva, közben - már elég laza - útlevél- vagy vámellenőrzésen (?) is átesve a két peron közt az aluljáróban. Ez utóbbi különösen érdekes volt; el nem tudom képzelni, milyen lehetett az az állomás akkor, amikor még állt a Vasfüggöny Ausztria és Magyarország közt! A Sopronból Szombathelyre, illetve azon túl Szentgotthárdra vezető vonal ekkor még nem volt villamosítva, úgyhogy mindenfelé ezerrel dübörögtek a dízelek. Az aktuálisan következő vonatra várakozások közben Púposos és Szergejes tehervonatot is láttam - ez volt az egyik legérdekesebb vasutas kirándulásom itthon. Ezen túl ma már érdekességnek számít, hogy a vonalat a MÁV még nem adta át a Gyesevnek, úgyhogy a jegyeken ott volt a felirat, miszerint közvetlen MÁV-Gyesev forgalomban használhatók. A kilométerszámok alapján az arrafelé jártasabbak talán azt is meg tudják mondani, hogy melyik viszonylatra (=melyik úticélhoz) kellettek ilyen jegyek, mert az alacsony sorszámokból ítélve nem sokan utaztak ezeken a távolságokon. Sajnos azért a 00001-es számokat már elvitte valaki - aki 99,999999%, hogy jegygyűjtő volt :) A jobb alsó sarokban a nap utolsó érdekessége látható: a kőszegi vonalon ekkoriban kalauz nélkül jártak a Bézék; a BKV buszokéval azonos kivitelű jegyeket a szokásos lyukasztóval kellett érvényesíteni. A többi jegy szintén saját eresztés: Ceglédbércel-Cserőre egy kedves barátom vitt el autóval csak emiatt (útközben láttunk drezdai Tatrát is!), és a sátoraljaújhelyi vonalon is magam utazgattam fel-alá. Körösladányban nem vagyok biztos, mert bár utaztam azon a vonalon, nem tudom, hogyan lett volna időm ott leszállni és jegyet venni. Persze lehet, hogy épp a szembejövő vonatra kellett várni, tényleg régen volt...

2 komment

Címkék: énblog közlekedés utazás emlékek vasút jegy forintos emlekeim kéregjegy

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7718412091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha emlékeim, nem csalnak, az első "számítógépes" jegyek is kéregjegyek voltak. A Déli pu-n láttam, használtam ilyeneket. Egy függőleges és egy vízszintes koordináta rendszer alapján állította be pénztáros és nyomtatta ki a jegyet. A régi Közlekedési Múzeumban is kéregjegy volt a belépő.
@mester utca: Inkább csak gépesítettnek nevezném. Egyszer még nagyon régen próbálkoztak, aztán volt egy modernebb is, azt láthattad. Van olyannal készültem is valahol. Meg persze KM-es is :)
süti beállítások módosítása